کد خبر: ۲۳۰۷۶
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۷
ارسال به دوستان
ذخیره
واکنش رییس هیات نظارت بر انتخابات شوراها به اظهارات برخی نامزدهای انتخابات شوراها
رییس هیات نظرات بر انتخابات شوراهای شهرستان کرمان با اشاره به اظهارات برخی نامزدهایی که در انتخابات رای لازم را کسب نکرده اند گفت: در برخي موارد ادعاهايي و اتهاماتي صورت می‌گیرد كه ادعا كننده بايد بتواند مستند قانوني ارائه كند و از آن دفاع نمايد. اگر برخي بخواهند اين روند را ادامه دهند قطعاً حق قانوني هيأت نظارت و اجرايي براي پيگيري محفوظ است.
رییس هیات نظرات بر انتخابات شوراهای شهرستان کرمان با اشاره به اظهارات برخی نامزدهایی که در انتخابات رای لازم را کسب نکرده اند گفت: در برخي موارد ادعاهايي و اتهاماتي صورت می‌گیرد كه ادعا كننده بايد بتواند مستند قانوني ارائه كند و از آن دفاع نمايد. اگر برخي بخواهند اين روند را ادامه دهند قطعاً حق قانوني هيأت نظارت و اجرايي براي پيگيري محفوظ است.

به گزارش گفتارنو متن کامل اطلاعیه حجت الاسلام والمسلمین عباس توان در پی می آید:



بسم‌الله الرحمن الرحیم
در ابتدای امر به ملت شریف ایران به خاطر حضور گسترده و حماسه‌ساز آنان در انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا در روز 29 اردیبهشت درود می‌فرستم و همین‌طور حضور باشکوه مردم فهيم استان کرمان در پاي صندوق‌های رأی را تحسین می‌کنم.
نظارت بر پنجمین دوره انتخابات شهر و روستا در شهرستان کرمان در تاریخ 12/12/1396 با مشخص شدن اعضای هیأت نظارت بر انتخابات توسط هیأت عالی نظارت استان آغاز شد. 

هیأت عالی استان مرکب بود از 3 تن از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی جناب آقایان محمدی انارکی نماینده مردم رفسنجان (رییس هیأت)، کمالی پور نماینده محترم جیرفت و بختیاری نماینده محترم شهرستان بافت. هیأت عالی استان بنده، جناب آقایان مهندس علیزاده مدیرکل ارشاد اسلامی، مهندس اسماعیلی مدیرکل کار و رفاه اجتماعی، دکتر اکبری معاون سابق دانشگاه شهید باهنر و مهندس غفاری مدیرکل شهرک‌های صنعتی استان را برای هیأت نظارت شهرستان کرمان انتخاب کردند. در اولین جلسه هیأت نظارت رییس هیأت انتخاب شد و سپس با تشکیل دبیرخانه و تعیین دبیر از 16 اسفندماه هیأت در محل فرمانداری مستقر گردید. از این تاریخ جلسات هیأت به‌طور منظم هفته‌ای یک‌بار برای فراهم نمودن مقدمات کار انتخابات تشکیل می‌شد.

در ابتدا با مشورت و تحقیق و نیز با وسواس و دقت فراوان اعضای هیأت نظارت بخش‌های شش‌گانه شهرستان کرمان را از میان معتمدین و امناء هر بخش انتخاب کردیم. در انتخاب آنان تعهد و حسن سابقه در برگزاری انتخابات ملاک بود و سعی شد گرایش‌های سیاسی را دخالت ندهیم و از افراد منصف هر دو جناح استفاده کنیم. در این راستا برای انجام بهتر کار هرکدام از اعضای هیأت مسؤولیت یک بخش را به عهده گرفته بودند. هیأت نظارت در هر بخش 3 نفر بودند که روسای هیأت بخش‌ها از میان آن‌ها و بارأی اعضا انتخاب شدند که آقای دکتر صابری رییس هیأت بخش مرکزی کرمان، آقای كارآمد رییس هیأت ماهان، آقاي مرادي سيرچي رییس هیأت شهداد، آقاي رضازاده رییس هیأت گلباف، آقاي ميرزايي رییس هیأت راین و آقاي افضلي رییس هیأت نظارت چترود مشخص شدند.

همچنین جهت انتخاب معتمدین افراد مورد وثوق از طرف هیأت اجرایی جهت بررسی به هیأت نظارت معرفی شدند که پس از بررسی سوابق آن‌ها از طرف هیأت نظارت تایید و به هیأت اجرایی تحویل شد و در روز رأی‌گیری اعضای هیأت نظارت بر روند انتخاب معتمدین نظارت لازم و کافی را اعمال نمودند.

از تاریخ 25 اسفند 95 کار انتخابات رسماً با روند تعیین اعضای هیأت اجرایی شروع شد. هیأت نظارت با دقت لیست پیشنهادی فرمانداری را موردبررسی و صلاحیت 30 نفر معتمدین را جهت برگزاری انتخابات هیأت اجرایی موردبررسی قرارداد و بر روند انتخابات نظارت نمود. با شروع ثبت‌نام از نامزدها هیأت نظارت با حضور خود بر روند نام‌نویسی نظارت دقیق و کامل داشت و از همه داوطلبین در تاریخ مقرر طبق جدول زمانی ثبت‌نام شد.

در تعیین صلاحت نامزدهای انتخابات شوراهای اسلامی شهر روستا توسط هیأت اجرایی اعضای هیأت نظارت نیز در این جلسات حضور داشتند و از نزدیک روند بررسی صلاحیت‌ها را رصد نمودند. پس از تایید صلاحت توسط هیأت اجرایی، اعضای هیأت نظارت ظرف مدت یک هفته هرروز جلسه داشتند و در این جلسات برای بررسی بهتر از مسئولین نهادهای مربوطه دعوت کردیم و کار بررسی صلاحیت را در مدت مقرر به اتمام رساندیم و در ادامه پرونده نامزدهای رد صلاحت شده در هیأت‌های اجرایی نظارت را که اعتراض داشتند به هیأت عالی استان تحویل شد.

در زمان تعیین‌شده برای تبلیغات نامزدها هیأت نظارت با اشراف کامل بر نحوه و شکل تبلیغات نامزدها تخلفات را رصد و تذکرات لازم به نامزدهای متخلف می‌داد و مواردی را که به تذکرات توجه نکرده و یا تخلف گسترده محسوب می‌شد، به دادستانی جهت برخورد با متخلف گذارش شد.

برای نظارت بر انتخابات به‌غیراز روستاها، برای نظارت بر انتخابات شهرها نیاز به تعداد 30 نفر سر ناظر و حدود 500 نفر ناظر داشتیم که انتخاب آنان با همان معیار تعهد و امانت‌داری بدون در نظر گرفتن گرایش‌های سیاسی آن‌ها بود. سعی شد تا سقف 5/1% تعداد صندوق‌های اخذ رأی ناظر جهت نظارت بر انتخابات 12 شهر شهرستان کرمان وجود داشته باشد.

 با تعیین ناظرین و سر ناظرین جلسات توجیهی آنان برگزار و کتابچه‌های راهنمای برگزاری انتخابات و بروشورهای آموزشی به همه آنان داده شد تا بامطالعه آن‌ها ابهامات احتمالی برطرف شود ضمن اینکه اعضای هیأت نظارت و دبیر هیأت به‌طور شبانه‌روزی پاسخ گوی سؤالات احتمالی بودند. یک روز قبل از برگزاری انتخابات کارت ناظرین و اقلام انتخاباتی از قبیل مهر و برچسب‌ها تحویل سرناظران محترم گردید و سرناظران ضمن تماس با ناظرین محترم نکات لازم را یادآوری نمودند.

در روز جمعه 29 اردیبهشت 96، با شروع رأی‌گیری اعضای هیأت نظارت در اکیپ‌های مختلف حوزه‌های شهری و روستایی را از نزدیک بازدید کردند. همچنین مشکلات حوزه و گزارش‌های رسیده در روز رأی‌گیری به‌سرعت توسط هیأت نظارت پیگیری بررسی شد و خوشبختانه در روز رأی‌گیری تخلف قابل‌توجهی به هیأت نظارت گذارش نشد و انتخابات با صحت و سلامت برگزار شد.
پس از پایان رأی‌گیری در ساعت 24 جمعه 29/2/1396 صندوق‌های رأی ریاست جمهوری شمارش و سپس کار شمارش صندوق‌های انتخابات شوراها آغاز شد که در این مرحله اعضای هیأت نظارت همراه و همگام با اعضای هیأت اجرایی درنهایت دقت و اطمینان کار شمارش آرا را به سرانجام رساندند و به دلیل حساسیت موضوع کار شمارش آرا در برخی شعبه‌ها تا ساعت 14 شنبه مورخ 30/2/1396 ادامه داشت.

با پایان رأی‌گیری در مهلت قانونی ثبت اعتراضات، اعتراض نامزدها ثبت و روند رسیدگی به آن‌ها آغاز شد. با شکایت تعدادی از کاندیداهای شورای شهر کرمان 5 صندوق از میان صندوق‌های مورد اعتراض به‌صورت قرعه‌کشی انتخاب و کار بازشماری شروع شد که پس از شمارش در جایگاه افراد هیچ تغییری حاصل نشد، ولی درروند بازشماری مشخص شد که در تعدادی از صندوق‌ها فقط آرای 11 نامزد اول ثبت سیستم شده است و بقیه نامزدها رأی آن‌ها صفر اعلام‌شده است. 

با چک کردن تمام صندوق‌ها توسط هیأت اجرایی و نظارت مشخص شد که در 8 صندوق این مشکل وجود دارد که بلافاصله آراء سایر نامزدها از صورت‌جلسات دستی استخراج و ثبت سیستم شد با در نظر گرفتن رأی سایر نامزدها باز تغییری در جایگاه کاندیداها حاصل نشد. همچنین برای شفافیت و اطمینان کامل 5 صندوق دیگر مورد بازشماری قرار گرفت که باز تأثیری در جایگاه افراد نداشت. با توجه این هیأت نظارت شهرستان انتخابات را تایید شده می‌دانست اما نمایندگان محترم برای شفافیت بیشتر جلسه‌ای را با حضور اعضای هیأت نظارت و اجرایی شهرستان و کاندیداهای معترض تشکیل دادند و مقرر شد 5 صندوق به‌قیدقرعه بازشماری شود و اگر اختلافی مشاهده شد تا 10 درصد بازشماری ادامه پیدا کند.

 درنتیجه با حضور نمایندگان نامزدها 7 صندوق دیگر مورد بازشماری قرار گرفت و باز در جایگاه افراد تغییری به وجود نیامد ولی با توجه به اصرار کاندیداها و به‌منظور شفافیت بیشتر نظر هیأت عالی استان این شد که تا سقف ده درصد صندوق‌ها مورد بازشماری قرار گیرد که درنتیجه 12 صندوق دیگر مورد بازشماری قرار گرفت. با بازشماری 10% صندوق‌های اخذ رأی در شهر کرمان یعنی 29 صندوق هیچ‌گونه تغییری در جایگاه افراد حاصل نشد. روند بازشماری توسط هیأت نظارت و با نظارت هیأت اجرایی با رعایت حقوق شخصی داوطلبان و حق‌الناس بودن رأی آنان انجام گرفت. 

خطاهای جزیی صورت گرفته عمدتاً خطای چشمی بوده که تأثیری در جایگاه افراد نداشته است و مشخص شد هیچ‌گونه تخلف سازمان‌یافته و یا غیر آن در انتخابات شورای شهر کرمان صورت نگرفته است که باید واقعاً به عوامل اجرایی صندوق‌ها و ناظرین که از ساعت 6 صبح جمعه درگیر انتخابات شدند و تا ظهر روز شنبه به کار شمارش آراء پرداختند و به‌رغم خستگی زیاد کمترین خطا را داشتند آفرین و دست‌مریزاد گفت.
لازم به یادآوری است که در شهرستان کرمان 363 صندوق شهری و 163 صندوق روستایی کار رأی‌گیری را انجام داده‌اند که از مجموع 363 صندوق شهری 297 صندوق در شهر کرمان مستقر بودند.

در شهرهای دیگر کرمان فقط یکی از صندوق‌های محی‌آباد مورد بازشماری قرار گرفت که تغییری در جایگاه افراد حاصل نشد. همچنین از صندوق‌های روستایی یک صندوق در شرف‌آباد یک صندوق در نهضت آباد دو صندوق در الله‌آباد و یک صندوق در سیدی بازشماری شد که تغییری حاصل نشد و صحت انتخابات در این روستاها تایید شد. به‌غیراز روستاهای ناصرآباد و ابراهیم‌آباد که در حوزه انتخابی بخش شهداد قرار دارند صحت انتخابات در سایر حوزه‌ها به تایید هیأت نظارت بر انتخابات رسیده است.

 ضمن تقدیر و تشکر از حضور چشم‌گیر و گسترده مردم عزیز و ولایتمدار کرمان به‌ویژه داوطلبان شورای اسلامی که با شرکت گسترده خود در انتخابات اقتدار نظام را به رخ جهانیان کشاندند، به منتخبان مردم در شورای اسلامی شهرستان کرمان تبریک می‌گویم و امیدوارم که این عزیزان با توکل بر خداوند درراه پیشرفت و آبادانی کرمان عزیزمان بیش‌ازپیش تلاش کرده و درراه خدمت‌رسانی به مردم که به فرموده معمار کبیر انقلاب حضرت امام خمینی (ره) ‘ولی‌نعمتان انقلاب‌اند’ از هیچ کوششی دریغ نکنند. موفقیت روزافزون این عزیزان را در عرصه خدمت به مردم از خداوند مسئلت دارم.

در خاتمه به کاندیداهای محترم كه موفق به راه‌یابی به شوراي شهر نشده‌اند، برادرانه توصيه می‌کنم به شايعات توجه نكنند. در برخي موارد ادعاهايي و اتهاماتي صورت می‌گیرد كه ادعا كننده بايد بتواند مستند قانوني ارائه كند و از آن دفاع نمايد. اگر برخي بخواهند اين روند را ادامه دهند قطعاً حق قانوني هيأت نظارت و اجرايي براي پيگيري محفوظ است.

والسلام علیکم و رحمه‌الله
دکتر عباس توان
رئیس هیأت نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستای شهرستان کرمان

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

دستگیری عاملان نزاع و درگیری مسلحانه در بم 

جلوی اختلاس را بگیرید / اگر مردم گرفتار فقر شوند، دین از بین خواهد رفت

کروکی‌های کاغذی تا پایان خرداد ماه به طور کامل حذف می‌شوند

جدیدترین قیمت خودرو امروز اول اردیبهشت 1403

پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان طی روزهای آینده

آتش‌سوزی خودرو پژو ۴۰۵ حامل قاچاق سوخت در پمپ بنزین کرمان

جنگل گلپرکی دلفارد بزرگترین ذخیره‌گاه جنگلی انار شیطان در کشور

حکم قطعی محکومان پرونده پروژه الماس مال کرمان صادر شد

کسب یک طلا و برنز در مسابقات قهرمانی کشور توسط کاراته‌کاهای کرمانی

استاندار کرمان: پیگیری امور اقتصادی در هیچ شرایطی نباید تعطیل شود

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)