کد خبر: ۲۳۱۱۳
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۳
ارسال به دوستان
ذخیره
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي مقام معظم رهبري در ديدار نخست‌وزير عراق و هيئت همراه گفتند: «بايد در مقابل آمريكايي‌ها هوشيار بود و به هيچ وجه به آنها اعتماد نکرد زيرا آمريكا و اذناب او، مخالف «استقلال، هويت و وحدت عراق» هستند».
پايگاه اطلاع‌رساني مقام معظم رهبري: حضرت آيت‌الله خامنه‌اي مقام معظم رهبري عصر ديروز (سه‌شنبه) در ديدار آقاي حيدر العبادي نخست‌وزير عراق و هيئت همراه با تجليل از وحدت و انسجام همه جريان‌هاي سياسي و مذهبي عراق در مبارزه با داعش، «نيروهاي مردمي» را پديده‌اي مهم و مبارک و عامل اقتدار در عراق خواندند و با تأکيد بر لزوم حفظ يکپارچگي سرزمين عراق، گفتند: «بايد در مقابل آمريكايي‌ها هوشيار بود و به هيچ وجه به آنها اعتماد نکرد زيرا آمريكا و اذناب او، مخالف «استقلال، هويت و وحدت عراق» هستند».

ايشان با اشاره به حضور نيروهاي داعش تا نزديکي بغداد در يک مقطع از زمان، خاطرنشان کردند: «اکنون داعش در حال فرار و خروج از عراق است و اين موفقيت تحسين‌برانگيز، نتيجه وحدت و انسجام دروني در عراق و همچنين سياست درست دولت عراق در اعتماد به نيروهاي جوان و مؤمن عراق و حضور آنها در وسط ميدان است». مقام معظم رهبري به مخالفت آمريكا و اذناب او با «حشدالشعبي» يا همان نيروهاي مردمي، اشاره کردند و افزودند: «مخالفت آمريكايي‌ها با نيروهاي مردمي به اين علت است که آنها مي‌خواهند عراق، عامل مهم اقتدار خود را از دست بدهد». حضرت آيت‌الله خامنه‌اي تأکيد کردند: «به هيچ وجه به آمريكايي‌‎ها اعتماد نکنيد زيرا آنها منتظر فرصت هستند تا ضربه خود را وارد کنند».

ايشان، بروز اختلاف و دودستگي در عراق را فرصت مورد نظر آمريكا براي ضربه‌زدن خواندند و گفتند: «نبايد اين فرصت به آنها داده شود ضمن آنکه بايد از ورود نيروهاي آمريكايي به عراق به بهانه آموزش و مسائل ديگر جلوگيري کرد».

مقام معظم رهبري با تأکيد بر اينکه مخالفت آمريكايي‌ها با داعش واقعي نيست، خاطرنشان کردند: «آمريكايي‌ها و برخي کشورهاي تابع آن در منطقه، به‌دنبال نابودي و ريشه‌کني داعش نيستند زيرا داعش با حمايت و پول آنها به‌وجود آمده است و تمايل دارند يک داعشي که در مشت آنها باشد، در عراق باقي بماند». حضرت آيت‌الله خامنه‌اي ضمن تقدير از رسيدن نيروهاي عراقي به مرز سوريه، آن را حرکتي راهبردي و بزرگ خواندند و بر لزوم حفظ آن، تأکيد کردند. ايشان بر لزوم حفظ يکپارچگي سرزمين عراق اشاره کردند و گفتند: «جمهوري اسلامي ايران به‌عنوان همسايه، با برخي زمزمه‌ها مبني بر برگزاري همه‌پرسي براي جدايي يک بخش از عراق مخالف است و دامن‌زنندگان به اين موضوع را مخالفان استقلال و هويت عراق مي‌داند». مقام معظم رهبري با اشاره به «غناي مادي، انساني و تاريخي عراق» تأکيد کردند: «عراق با چنين ريشه و تمدن تاريخي و فرهنگي و انساني، بايد يکپارچه بماند و حق چنين کشوري، ايستادن بر روي پاي خود و مقابله قدرتمندانه با کساني است که به دنبال برخورد با عراق هستند».

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با ابراز اميدواري براي فائق‌آمدن دولت عراق بر مشکلات و آرزوي فردايي بهتر براي ملت عراق، افزودند: «دولت عراق بايد از همه جهت تقويت شود و وظيفه همه جريان‌هاي سياسي و مذهبي در عراق حمايت از دولت مستقر است». ايشان درخصوص روابط دوجانبه ايران و عراق نيز با تأکيد بر لزوم گسترش هرچه بيشتر روابط در زمينه‌هاي مختلف گفتند: «بايد از برخي مشکلات اداري موجود در راه گسترش روابط عبور کرد و سطح همکاري‌ها را تا آنجا که ممکن است ارتقا داد».

در اين ديدار که آقاي جهانگيري معاون اول رئيس‌جمهور نيز حضور داشت، آقاي حيدر العبادي نخست‌وزير عراق ضمن قدرداني از حمايت‌هاي جمهوري اسلامي ايران در مبارزه با داعش، هدف از ديدار خود را گفت‌وگو براي گسترش هرچه بيشتر روابط دو کشور در عرصه‌هاي مختلف بيان کرد و گفت: «امروز عراق در مقابله با داعش منسجم و متحد است و همه جريان‌هاي سياسي و مذهبي بر لزوم استمرار مبارزه با داعش تا ريشه‌کني آن متفق‌القول هستند».

وي نابودي داعش را امکان‌پذير خواند و با تأکيد بر لزوم استمرار حمايت‌هاي ايران، افزود: «ما به کمک و مساعدت‌هاي جمهوري اسلامي ايران در مرحله مبارزه با داعش و همچنين در مرحله پس از داعش که مرحله ثبات و آرامش و سازندگي است، نيازمنديم».

نخست‌وزير عراق به ريشه‌هاي تاريخي، فرهنگي و اجتماعي روابط دو ملت ايران و عراق اشاره و تأکيد کرد: «ما به دنبال گسترش روابط با ايران در همه زمينه‌ها از جمله افزايش خدمات‌رساني براي سفر زائران ايراني به عتبات عاليات هستيم و خدمت به زوار ايراني را افتخار خود مي‌دانيم».

تهران و بغداد به دنبال روابط مستحكم

همچنين به گزارش «ايسنا» حيدرالعبادي نخست وزير عراق كه سفر منطقه‌اي خود را از رياض آغاز كرده بود، عصر ديروز با حسن روحاني رئيس‌جمهوري و اسحاق جهانگيري معاون رئيس‌جمهوري هم ديدار و گفت‌وگو كرد. روحاني در اين ملاقات مبارزه با تروريسم و ايجاد امنيت در منطقه را در گرو همکاري، هماهنگي و مشارکت همه کشورها ‏دانست و گفت: «جمهوري اسلامي ايران که پيروزي بر تروريست‌ها و امنيت ملت عراق را موفقيت و ‏امنيت خود مي‌داند، پيوسته در کنار ملت عراق بوده و خواهد بود».‏

او تشديد اقدامات تروريستي و فعاليت‌هاي تروريست‌ها در منطقه را بخشي از نقشه شوم صهيونيست‌‏ها ذکر کرد و گفت: «مبارزه با تروريسم نبايد باعث کمرنگ‌شدن و به فراموشي‌سپردن مسئله قدس و خطر ‏رژيم صهيونيستي در منطقه شود».‏ روحاني در ادامه با بيان اينکه هيچ مانعي در مسير توسعه و تعميق همکاري‌هاي ايران و عراق وجود ‏ندارد، گفت: «تهران به‌دنبال روابطي مستحکم و همه‌جانبه با بغداد است و بي‌ترديد تقويت و تحکيم روابط ‏دو کشور خواست دو ملت ايران و عراق و در مسير منافع مشترک است». روحاني در بخش ديگري از صحبت‌هايش به ظرفيت‌هاي گسترده براي همكاري‌هاي دوجانبه با عراق پرداخت و اشاره‌اي نيز به ضرورت تسريع در لايروبي اروندرود در چارچوب توافقات موجود داشت.

‏حيدر العبادي، نخست‌وزير عراق نيز در اين ديدار تأکيد کرد عراق مصمم است روابط خود را در همه ‏زمينه‌ها با جمهوري اسلامي ايران گسترش دهد. او همچنين تقويت همکاري همه کشورهاي منطقه و به‌ويژه تهران و بغداد در مبارزه با تروريسم را ‏ضروري خواند و تأکيد کرد: تروريست‌هاي داعش هيچ حدومرزي نمي‌شناسند و همه کشورها بايد در ‏مبارزه با اين تهديد مشترک، مشارکت و همکاري کنند.‏

سنگر واحد براي مبارزه با تروريسم

همچنين اسحاق جهانگيري، معاون‌اول رئيس‌جمهوري، در ديدار با نخست وزير عراق تأكيد كرد مانند گذشته در كنار دولت و ملت عراق خواهيم بود. جهانگيري همچنين روابط دوجانبه ميان تهران و بغداد در زمينه‌هاي سياسي، اقتصادي،‌ فرهنگي، امنيتي و نظامي را بسيار خوب ارزيابي کرد و افزود: «بايد تلاش کنيم سطح روابط دوجانبه متناسب با ظرفيت‌هاي دو کشور ارتقا پيدا کند».

نخست‌وزير عراق نيز در اين نشست حملات تروريستي داعش در تهران را محكوم كرد و گفت: «اين اقدامات نشان‌دهنده آن است که تروريسم مرز نمي‌شناسد و اقدامات تروريستي در همه‌جا گسترده است؛ بنابراين بايد با همکاري مشترک در برابر چنين پديده‌اي بايستيم». او با بيان اينکه عراق در مبارزه با تروريسم با جمهوري اسلامي ايران در سنگري واحد قرار دارد، گفت: بايد تلاش کنيم در بخش همکاري‌هاي اقتصادي و در زمينه پيشرفت و آباداني نيز در يک مسير مشترک گام برداريم. نخست‌وزير عراق افزود: «بايد براي احياي اروندرود نيز تلاش کنيم و عراق در اين زمينه آمادگي کامل دارد و اگر مشکلات آن برطرف شود خدمات شاياني به مردم خرمشهر، آبادان و بصره ارائه خواهد شد».

 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

دستگیری عاملان تیراندازی منجر به جرح 2 شهروند در کهنوج

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

یک عادت مهم برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

هلالی‌های محیط ‌زیست کرمان آبگیری شدند

حضور بیش از 70 تیم گشت پلیس راه در محورهای بارانی استان کرمان

معاون وزیر آموزش و پرورش: امکان افشای سوالات آزمون‌های وزارت آموزش و پرورش غیرممکن است

محور فاریاب _کهنوج بازگشایی شد

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

رییس کل دادگستری کرمان: وضع برخی از قوانین؛ موجب سنگ‌اندازی در تولید می‌شود / اگر از ظرفیت‌های کرمان استفاده شود، بخش زیادی از مشکلات اقتصادی استان و کشور رفع می‌شود

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)