کد خبر: ۲۳۱۴۷
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۱
ارسال به دوستان
ذخیره
مدیر مرکز ملی باروری ابرهای کشور:
مدیرمرکز ملی باروری ابرهای کشور گفت: طبق آخرین ارزیابی در سالهای 93 و 94 برای نخستین بار از طریق باروری ابرها در مدت چهار ماه در استان کرمان 190 میلیون متر مکعب آب تولید شد و افزایش بارش باران داشتیم.
مدیر مرکز ملی باروری ابرهای کشور گفت: طبق آخرین ارزیابی از موسسه آب تهران در سالهای 93 و 94 برای نخستین بار از طریق باروری ابرها در مدت چهار ماه در استان کرمان 190 میلیون متر مکعب آب تولید شد و افزایش بارش باران را داشتیم.

فرید گلکار در شورای حفاظت از منابع آب شهرستان رفسنجان اظهار کرد: مرکز ملی باروری ابرهای کشور وابسته به وزارت نیرو در سال 76 با دستور آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس جمهور وقت با هدف افزایش بارندگی تأسیس شد.

وی افزود: در سال 76 و 77 قراردادی با روسیه شامل انتقال فناوری، تربیت نیروی انسانی و خرید تجهیزات باروری ابرها برای ایران منعقد شد.

وی ادامه داد: در هر سال در هر منطقه بارش‌ها متفاوت بود و برای روشن‌شدن نتایج، این پروسه پنج تا 10 سالی باید طول می‌کشید.

گلکار بیان کرد: باروری ابرها به صورت نرمال در دنیا 70 سال سابقه دارد و روشی مورد تایید سازمان جهانی هواشناسی است و به اثبات رسیده و در برخی نقاط نتیجه‌بخش است.

مدیر مرکز ملی باروری ابرها با بیان اینکه کار این مرکز افزایش بارندگی با استفاده از فناوری محدودکردن تگرگ و از بین ‌بردن مه و ... است، خاطرنشان کرد: ارزیابی باروری ابرها متحول شده و می توانیم روزانه و دقیق این مهم را ارزیابی کنیم در حالی که در سالهای گذشته ارزیابی ها به صورت ماهانه انجام می شد و دقت در این گونه ارزیابی ها کم بود.

گلکار با بیان اینکه پروژه بارورسازی ابرها طی سالهای 93 و 94 در استان کرمان اجرا شده است، عنوان کرد: این پروژه در سال 95 در استان کرمان اجرا نشد و امید می رود امسال این طرح در رفسنجان اجرا شود.

مدیر مرکز ملی باروری ابرها اظهار کرد: طبق آخرین ارزیابی از موسسه آب تهران در سالهای 93 و 94 برای نخستین بار از طریق باروری ابرها در مدت چهار ماه در استان کرمان 190 میلیون متر مکعب آب تولید شد و افزایش بارش باران را داشتیم.

وی با اشاره به اینکه 45 کشور در دنیا پروژه باروری ابرها را اجرا می کنند، گفت: در کشور آمریکا حداقل 30 تا 40 پروژه باروری در طول سال انجام می شود. در کشور چین بیشترین هزینه در این رابطه صرف می‌شود به طوری‌ که در سال 500 تا 600 میلیارد تومان هزینه شده و برای این امر 38 هزار نفر نیرو فعالیت می‌کنند و میزان بارش در چین بر اثر باروری ابرها یک ‌هزار و 100 میلی‌متر است و به شدت دنبال کار هستند تا این میزان را افزایش دهند.

مدیر مرکز ملی باروری ابرها با بیان این مطلب که در حال حاضر مواد بارورسازی ابرهای ایران، از روسیه خریداری می شود، اظهار کرد: در دامنه جنوبی زاگرس بارشهای بسیار خوبی داریم در این دامنه به تدریج این ابرها تضعیف می شوند و از بین می روند لذا قبل از پایان یافتن عمر ابر و از دست رفتن آنها باید رطوبت را از ابر بگیریم و آب به دست آوریم.

گلکار ادامه داد: ابر در پشت کوهها ایجاد می شود اگر به موقع از این ابرها جهت باروری استفاده شود نتیجه بخش است در غیر اینصورت ابرها تبخیر و وارد جو می شود و از بین می رود.

مدیر مرکز ملی باروری ابرها با بیان اینکه در رفسنجان می‌توان پروژه‌ها دقیق تر انجام شود، افزود: مرکز ما دولتی است و کار تحقیقاتی و هم اجرایی دارد و تابع شرایط مالی و بودجه‌ای کشور هستیم.

گلکار همچنین تأکید کرد: در هیچ ارزیابی اثر منفی از باروری ابرها از لحاظ علمی و آماری پیدا نشد و در ایران در استان اصفهان اجرا می‌کنیم، ضمن آنکه در استان یزد و کرمان اثری منفی نیز ندارد.
منبع: ایسنا
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)