کد خبر: ۲۳۲۵۰
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۳
ارسال به دوستان
ذخیره
رئیس هیأت نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستای شهرستان کرمان مطرح کرد
ما نظارت خود را انجام دادیم و در مراحل مختلف ازجمله ثبت‌نام کاندیداها و در مرحله بعد در بحث انتخاب ناظرین و انتخاب سر ناظر برای اینکه رأی مردم را پاسداری و حق‌الناس بدانند و در جلسات بر این نکته تأکید کردیم که اگر رأی مردم جابه‌جا کند در پیشگاه خدا مسئول و دزدی دیدگاه مردم است.
محبوبه فیروزآبادی در صدای تاک نوشت: 
 پس‌لرزه‌های انتخابات شورای شهر کرمان تمامی ندارد. اعضای شورای چهارم که از ورود به شورای پنجم بازمانده‌اند در رویه‌ای خارج از عرف، وقت صحن علنی شورا را به بیان اعتراضات خود به نتایج انتخابات اختصاص داده‌ و اتهامات مختلفی را مطرح کرده‌اند. کار بدان جا رسید که رئیس هیئت نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستای شهرستان کرمان با صدور اطلاعیه‌ای نسبت به برخی مباحث مطرح‌شده واکنش نشان داد و رسماً اعلام کرد: در صورت ادامه روند فعلی حق هیئت نظارت برای پیگیری محفوظ است. آن‌چه در پی می‌آید حاصل گفت‌وگوی من با دکتر عباس توان است که باهدف روشن شدن روند نظارت بر انتخابات انجام شد.
 

حاج‌آقا! به‌تازگی دبیر یک از احزاب اصولگرا در کرمان مدعی شده که اعمال نگاه جناحی و تلاش برای حذف جریان‌های دیگر از صحنه سیاسی استان از سوی هیئت اجرایی و نظارت صورت گرفته است. چه پاسخی به این اظهارات دارید؟

واقعیت آن است که از همه جناح‌های سیاسی در ترکیب هیئت نظارت شهرستان‌ها ازجمله کرمان عضو. ترکیب معتدلی بود و از همه گرایش‌های سیاسی حضور داشتند؛ اما اینکه بخواهند گرایش سیاسی خود را دخالت دهند این‌طور نبود و منصف بودند.
ما از روز اول که انتخاب شدیم بنا داشتیم تا منصفانه در خدمت نظام و انتخابات باشیم و انتخابات سالم برگزار شود.
30 نفر معتمدی که فرمانداری معرفی کرده بود نگاه این بود که از جناح‌های مختلف با گرایش‌های مختلف و منصف و باتجربه باشند.
ما نظارت خود را انجام دادیم و در مراحل مختلف ازجمله ثبت‌نام کاندیداها و در مرحله بعد در بحث انتخاب ناظرین و انتخاب سر ناظر برای اینکه رأی مردم را پاسداری و حق‌الناس بدانند و در جلسات بر این نکته تأکید کردیم که اگر رأی مردم جابه‌جا کند در پیشگاه خدا مسئول و دزدی دیدگاه مردم است.
در روز رأی‌گیری هم هیئت نظارت بسیار قوی وارد شد، آمادگی کامل را در شهر کرمان داشتیم که اگر تخلفی گزارش شود فوراً رسیدگی کنیم.

گزارش تخلفات در روز انتخابات قابل‌ملاحظه بود؟
تخلفات جزئی که گزارش می‌شد وارد می‌شدیم و برسی می‌شدند. بخش‌های کرمان را تقسیم و هر بخش را هر یک از اعضای هیئت نظارت عهده‌دار شدند و تخلفات را رسیدگی کردند. تخلف مشهودی در روز انتخابات نداشتیم.

برخی برشمارش آرا اعتراض دارند و مدعی‌اند شمارش به‌درستی صورت نگرفته است!
اعضای هیئت نظارت در کنار هیئت اجرایی و هیئت شمارش آراء بااینکه از جمعه شش صبح فعال بودند ولی خیلی خوب وارد عمل شدند. احساس تعهد نسبت به رأی مردم داشتند و این را در بازشماری‌های بعد متوجه شدیم. آن‌ها را تحسین می‌کنیم و نتیجه بازشماری‌ها نشان داد که علیرغم خستگی، رأی مردم درست شمارش‌شده بود.
برای ما مشخص بود انتخابات درست و صحیح برگزارشده است. برای اینکه اطمینان پیدا کنیم و انتخابات شورای شهر شفافیت داشته باشد و تخلفی و خدای‌نکرده تقلبی در امر انتخابات انجام نگرفته، بازشماری‌ها انجام دادیم.

فرآیند بازشماری چگونه بود؟
در چهار مرحله بازشماری آرا انجام شد. اول در دو خردادماه پنج صندوق از میان صندوق‌هایی که نسبت به آنان اعتراض بیشتر بود بازشماری شد و به این نتیجه رسیدیم که در جایگاه افراد به نسبت تغییری صورت نمی‌گیرد.

در تاریخ 5 خرداد 7 صندوق را بازشماری و دراین‌بین متوجه شدیم که از سوی اعضای هیئت اجرایی و نظارت تنها رأی 11 نفر اول در لیست کامپیوتری اعلام‌شده بود. حدود 285 کاندیدا داشتیم که تعداد رأی همه کاندیداها اعلام‌شده بود، اما تنها همان 11 نفر وارد لیست کامپیوتری اعلام‌شده بود. لیست کامپیوتری را با لیست دستی تطبیق دادیم و همه صندوق‌ها را بررسی کردیم و متوجه شدیم 8 صندوق این مشکل رادارند.

این 12 صندوق بازشماری‌شده و 8 صندوق مشکل‌دار، رأی‌ها را جمع و نسبت به آراء شمارش‌شده سنجیدیم و دیدیم هیچ تغییری در جایگاه افراد در لیست نهایی منتخبین حاصل نشده است و بینی و بین الله ثابت شد که انتخابات سالم برگزارشده است.
هیئت نظارت شهرستان انتخابات را تأیید و به هیئت عالی استان اعلام کرد.

در هیئت عالی استان علیرغم اعتماد به هیئت شهرستان به علت اعتراضاتی که برخی کاندیداها داشتند، در 12 خردادماه برای اینکه شفافیت بیشتری صورت گیرد ما اعلام آمادگی کردیم جهت شفافیت آمادگی مورد بازشماری قرار دهیم و قرار شد 5 صندوق مجدداً مورد بازشماری قرار گیرد که اگر تخلفی مشاهده شد تا سقف 10 درصد صندوق‌ها مورد بازشماری قرار گیرد. آرا شمارش و باز در جایگاه افراد تغییری صورت نگرفت.

نتیجه را به هیئت عالی استان اعلام و مجدداً هیئت عالی نظارت بر این داشت که با حضور نمایندگان و کاندیداها صندوق‌ها تا سقف 10 درصد مورد بازشماری قرار گیرد. ما 17 صندوق را بازشماری کرده بودیم، اگر 12 صندوق دیگر را هم مورد شمارش قرار می‌دادیم 10 درصد آرا پوشش داده می‌شد. چنین کردیم و متوجه شدیم هیچ تغییری در جایگاه افراد صورت نمی‌گیرد و در این بازشماری باید بگویم بخصوص کسانی که اعتراض دارند رأیشان بسیار جزء ای بالا یا پایین شد.

چرا بازشماری در حضور نمایندگان معترضان برگزار نشد. برخی از کاندیداها روی این مسئله دست گذاشته بودند؟
نمایندگان مجلس که اعضای هیئت نظارت هستند برای حضور نمایندگان کاندیداها برای بازشماری دریک مرحله برای شفافیت قضیه موافقت کردند که با حضور کاندیداها و نماینده کاندیداها صورت گیرد و رئیس هیئت نظارت 5 صندوق بازشماری شود. باز تفاوتی را در جایگاه مشاهده نکردیم.
 ازنظر قانونی هیئت نظارت باید حضور در بازشماری داشته باشد و بر روند انتخابات نظارت کند. نمایندگان کاندیداها در بازشماری آراء جایگاهی ندارند و اگر آن روز حضور پیدا کردند، احترامی بود که نسبت به کاندیداها گذاشته شد.

بخش عمده‌ای از جلسات شورای چهارم به پس‌لرزه‌های بعد از انتخابات اختصاص پیداکرده است. حجت‌الاسلام ربانی گفته هیئت نظارت فقط نظاره می‌کند. ایشان اعلام کرده بودند که طبق قانون باید ده درصد صندوق‌ها بازشماری می‌شد؛ و مدعی شده بودند که در بازشماری آرا اختلاف زیادی وجود داشته است...
برعکس خود انتخابات که هیئت، نظارت می‌کرد کار بازشماری توسط هیئت نظارت انجام شد و ما به‌خوبی این کار را انجام دادیم. افرادی را که برای شمارش آراء انتخاب کردیم که مورداطمینان هیئت نظارت بودند و توسط همین هیئت برای شمارش آراء معرفی شدند.

در خصوص نتیجه انتخابات طبیعی است که افرادی بودند انتظار رأی داشتند و به‌هرحال موفق به کسب آراء مردم نشدند قدری محاسباتشان ممکن است به‌هم‌خورده باشد. توصیه می‌کنم به شایعات توجه نکنند. صحبت‌های آنان باید مستند باشد و بتوانند از صحبت‌هایشان دفاع کنند. بر اساس حدس و گفته دیگران تصمیم نگیرند و این حضور شیرین مردم کرمان در پای صندوق‌های رأی که حماسه‌ای را آفریدند تلخ نکنند. برای اولین بار است که در تاریخ انتخابات شوراها این‌جور شفافیت وجود داشت.

با حضور نمایندگان کاندیداها آراء در یک مرحله بازشماری شد و هرچه که بیشتر بازشماری کردیم به این نتیجه رسیدیم انتخابات سالم‌تر بوده است و به اعضای صندوق و ناظرینی که انتخابات را بر عهده داشتند بیشتر آفرین گفتیم و تحسین کردیم، اما اختلاف جزء ای پیش می‌آید.
اینکه گفته می‌شود اختلاف در شمارش آرا فاحش بوده یک شایعه است و حرف بدون استنادی است؛ بازشماری‌ها این مطلب را نشان داد. خواهش می‌کنم دوستان بی مبنا صحبت نکنند.

یکی دیگر از اعضای شورای چهارم استدلال آورده بود که چون تفاوت آراء نفر دوم و سوم نزدیک 14 هزار رأی است، شمارش اشتباه است!
طبیعی است در همه انتخابات فاصله بین کاندیداها ممکن است زیاد باشد. بالاخره یک کاندیدا بیشتر تبلیغ می‌کند و مردم او را می‌شناسند و رای بیشتری می‌دهند. ممکن است کاندیدایی در یک لیست باشد و مردم به خاطر لیست به آن رأی بدهند. ممکن است کاندیدایی در لیست باشد و جدای از لیست هم جداگانه تبلیغ کند.

یکی دیگر از بازماندگان از شورای پنجم مدعی شده بود رأی برخی به‌یک‌باره چهار برابر شد. چنین پدیده‌ای اتفاق افتاد؟
شایعه است، درمجموع 10 درصد که مورد بازشماری قرار گرفت هیچ‌کدام را نداریم که نسبت به همدیگر آراء رشد چشمگیری داشته باشد و هرکدام از این‌ها به نسبت رأیی که اعلام‌شده بود درصد بسیار کمی تغییر کرد.
در صندوق‌هایی ممکن بود یک کاندیدا دریک صندوق 12 رأی مثبت و در صندوق دیگر 4 رأی منفی داشت.

برخی مدام می‌گویند انتخابات مهندسی‌شده بود. هیچ رگه‌‌ای از رفتارهایی که نشان دهد انتخابات مهندسی‌شده، شاهد بودید؟
از همان اول سعی بر نظارت بر روند انتخابات بود. در تبلیغاتی که کاندیداها داشتند نظارت داشتیم و سعی کردیم افرادی تبلیغات پیش از موعد شروع کرده‌اند تذکر دهیم، اتفاقاً افرادی که تبلیغات پیش از موعد داشتند یا در زمان تبلیغات خلاف قانون انجام می‌دادند کمتر افرادی هستند که رأی آوردند.

با توجه به حساسیت قضیه و رصد کردن رفتار کاندیداها و روند انتخابات فکر می‌کنم این فقط یک شایعه است و تأکید می‌کنم یک حرف بی‌ادعاست و هیچ مستندی وجود ندارد. کسی که این حرف را بیان می‌کند باید پاسخ قانع‌کننده‌ای داشته باشد و دامن زدن به این صحبت‌ها این حق را برای هیئت اجرایی و نظارت محفوظ نگه می‌دارد که بتوانند پیگیری قانونی داشته باشند.

یکی از اعضای شورای چهارم مدعی شده بود مستنداتی دارد دال بر این‌که فردی پول داده و رأی خریده است. چنین مستنداتی به شما به‌عنوان هیئت نظارت ارائه‌شده است؟
برای اولین بار است که این بحث را می‌شنوم. این‌گونه موارد قاعدتاً باید به هیئت نظارت گزارش و پیگیری‌های خود را داشته باشد اما باید مستند باشد و صرف گفته فردی نمی‌توان بر اساس آن اقدام عملی داشته باشیم.

برخی هم بر تخلفات در روز انتخابات دست گذاشته‌اند و می‌گویند روز انتخابات سربازانی که پای صندوق‌های رأی حضور داشتند به نفع کاندیدای خاصی تبلیغ می‌کردند. چنین گزارشی را شما دریافت کرده‌اید؟
تخلفات روز انتخابات باید به هیئت نظارت گزارش شود. ما هیچ گزارشی در این خصوص نداشتیم، بعد از اعلام نتایج، حدس و گمان‌هایی در ذهن برخی طرح می‌شود آن‌هم بدون سند و مدرک.

شما دلیل این حجم از اعتراض را چه می‌دانید؟
برخی انتظار نداشتند که تصمیم مردم در خصوص شورای آینده این باشد؛ اما مردم تصمیم می‌گیرند و خیلی وقت‌ها نمی‌شود تصمیمات مردم را پیش‌بینی کرد.
انتخابات است و یک‌وقتی یک فرد رأی می‌آورد یعنی مردم استقبال می‌کنند و وقتی هم مردم به دلایلی ممکن است تشخیص دهند و صلاح بدانند که رأی ندهند. باید همه بپذیرند و تسلیم رأی مردم باشند و نباید انتخابات را زیر سؤال ببرند.

تأکیددارم اعتراض‌هایی که مبنا ندارد و شایعه است چیزی جز خالی کردن دل مردم نیست. شورا باید مشروعیت و پشتوانه داشته باشد و به‌جز کم کردن ظرفیت‌های شورا و بدرقه سرد چیز دیگری ندارد.
انتخابات مورد تأیید قرار گرفت و انتخابات پنجمین دوره شورای شهرستان کرمان از دید ما تمام‌شده است و افرادی که موفق به اخذ رأی مردم نشدند بپذیرند و به شورای جدید کمک کنند تا بتوانیم به‌نظام اسلامی و آبادانی شهر بهتر خدمت کنند و شورای خوبی داشته باشیم

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان طی روزهای آینده

آتش‌سوزی خودرو پژو ۴۰۵ حامل قاچاق سوخت در پمپ بنزین کرمان

جنگل گلپرکی دلفارد بزرگترین ذخیره‌گاه جنگلی انار شیطان در کشور

حکم قطعی محکومان پرونده پروژه الماس مال کرمان صادر شد

کسب یک طلا و برنز در مسابقات قهرمانی کشور توسط کاراته‌کاهای کرمانی

استاندار کرمان: پیگیری امور اقتصادی در هیچ شرایطی نباید تعطیل شود

نگرانی سازمان جهانی بهداشت از گسترش آنفلوآنزای پرندگان در بین انسان‌ها

هر گونه تغییر قیمت در کالاهای اساسی تخلف محسوب می شود

دستگیری عاملان تیراندازی منجر به جرح 2 شهروند در کهنوج

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)