کد خبر: ۲۳۳۱۶
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۳
ارسال به دوستان
ذخیره
انتقاد رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی در نبود اهرم قانونی برای برخورد با کشاورزان متخلف
رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمان گفت: نبود اهرم قانونی در برخورد با کشاورزان متخلف و عدم تمکین نسبت به مسائل و عدم اطلاع لازم برای کشاورزی مهندسی شده از مشکلات بخش کشاورزی است.
گفتار نو/ گروه اقتصاد:

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمان گفت: نبود اهرم قانونی در برخورد با کشاورزان متخلف و عدم تمکین نسبت به مسائل و عدم اطلاع لازم برای کشاورزی مهندسی شده از مشکلات بخش کشاورزی است.

کمال الدینی پیش از ظهار امروز چهارشنبه در نشست خبری به مناسبت بزرگداشت روز تاسیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی با تشریح گزارش عملکرد این سازمان اظهار کرد: در سال گذشته  سه تفاهم نامه جدید با مدیریت امور اراضی با موضوع در اختیار گرفتن تهدادی اراضی امضا کردیم که  با احداث بخش هایی مربوط به کشاورزی زمینه اشتغال فراهم شود. 

وی بیان کرد: متاسفانه تعداد فارغ التحصیلان بخش کشاورزی هیچ همخوانی با کشاورزی ندارند زیرا آیین نامه قانونی  می گوید یک کمیته در هر استان به دبیری این سازمان تشکیل تا میزان جذب مراکز  آموزش عالی باید توسط این کمیته و بر اساس نیاز انجام شود.

وی ادامه داد: بیشترین فارغ التحصیل در رشته زراعت و بعد از آن باغبانی و کمترین در رشته مدیریت منابع مناطق بیابانی است. متاسفانه سازمان محیط زیست در امر واسپاری بسیار بد عمل می کند و یک فضای بسته ای ایجاد و به هیچ وجه به فارغ التحصیلان محیط زیست اجازه کار داده نمی شود. 

وی خاطرنشان کرد: صدور پروانه ای تاسیس بهره وری واحده های گیاه پزشکی، شرکت های صدعفونی و کمیته صلاحیت و رتبه بندی اعضاء و  تشکیل پرونده و مشاور پروژه های آبیاری تحت فشار از وظایف سارمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی است.

کمال الدینی گفت: رتبه بندی بخش کشاورز ی به سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی واگذار شده ولی با مقاومت سازمان مدیریت تا کنون محقق نشده است و سازمان مدیریت خود را در همه بخش ها مدیر می داند. 

وی گفت: همه واحد های تولیدی مکلفند در زمان صدور پروانه بهره برداری نسبت به استخدام مسئول فنی اقدام کنند و وزیر جهاد کشاورزی این مورد را در سال گذشته ابلاغ کرده است اما متاسفانه این کار صورت نمی گیرد.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمان افزود: شهرستان های کرمان، رفسنجان و زرند بیشتر آمار اشتغال و شهرستان کوهبنان با کمترین میزان اشتغال در این حوزه شناخته شده اند و همچنین از ابتدای واسپاری 479 موافقت اصولی و 441 پروانه بهره برداری و سه پروانه توسعه صادر شده است.

وی در ادامه با بیان اینکه در همه دنیا خاک و آب متعلق به دولت است اما در کشور ما مالک خصوصی دارد، گفت: این سامان به دنبال افزایش بهره وری در واحد سطح است تا با ضریب نفوذ دانش محقق شود.  قوانین اصلاح املاک و اراضی و قانون ارث زمین از موارد هستند که کشاورزی را با مشکل مواجه کرده اند و امروز اراضی در حد 10 قصب یا 20 قصب داریم  و با این وضعیت کشاورز ما نگاهی به مهندسی ندارد.

کمال الدینی افزود: گاهی اوقات تهدید ها فرصت ایجاد می کند. تا سال قبل اخطار داده می شد که آب بحرانی است اما کشاورزان احتیاج نمی دیدند، اما امروز به دلیل گرانی مواد و کود های شیمیایی و یا بحران آب، کشاورزان به دنبال کارشناس هستند تا مشاوره بگیرند.

وی با تقدیر از رئیس سازمان جهاد کشاورزان استان کرمان در واگذاری بسیاری از اختیارات به سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی اضافه کرد: به کشاورزان گفته می شود تا فلان محصل را نکارید یا بکارید اما پاسخ کشاورز این است که «من دلم می خواهد هر چه دوست دارم بکارم» و در نهایت با این مشکلات مواجه می شویم که صرفه اقتصادی برایشان ندارد. به کشاورز می گوییم سم را از مراکز مجاز بخر اما دلال ها به خاطر ارزانی خرید می کنند. جلسات توجیهی با کشاورزان برگزار می شود و مناسب با فصل کلاس های کشاورزی را برگزار می کند و در ارزوئیه از طریق همیاران اب و استاندار کرمان همه کشاورزان جمع شدند و توجیه شدند که اینقدر آب است و مجاز هستید که 10 هکتار هندوانه بکارید اما در همان سال 10 هزار هکتار کاشته شد.

کمال‌الدینی اذعان کرد: زمانی کشاورزان شهداد گندم می‌کاشتند و عملکرد بسیار پایین داشتند و ما گفتیم نکارید و سیر کاشتند و الآن بیش از 700 هکتار سیر برداشت‌شده است و مشکلات به وجود آمده است. متأسفانه کشاورز تمکن نمی‌کند و اصلاً به الگوی کشته بهایی نمی‌دهد. هزاران ساعت آموزش برگزار می‌شود و متأسفانه کشاورز به جهاد کشاورزی به چشم علمی و فنی نگاه نمی‌کند و سازمان جهاد کشاورزی را یک‌نهاد خدماتی می‌بیند که باید احتیاجات خود را از این سازمان تأمین کند.

وی اظهار کرد: نبود اهرم قانونی در برخورد با کشاورزان متخلف و عدم تمکین نسبت به مسائل و عدم اطلاع لازم برای کشاورزی مهندسی‌شده از مشکلات بخش کشاورزی است و در بخش منابع طبیعی دنبال برقراری و تعامل دام و مرتع هستیم و دنبال ممیزی مراتع هستیم و همچنین در بخش منابع طبیعی دنبال حفظ محیط‌زیست و چرخش آب در طبیعت هستیم.


نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

عدم توجه به جلو علت 53 درصد از تصادفات برون شهری

افزایش خطر ابتلا به سرطان با تغذیه بد

پیش بینی هواشناسی از رعد و برق و بارش باران در مناطقی از کرمان

هشدار مهم به یارانه‌بگیران/ این پیامک‌ها جعلی است

تصمیمات مدیران نباید عرضه سوخت را برای مردم سخت کند / کمبود و شلوغی جایگاه‌های عرضه سوخت گاز به هیچ وجه قابل قبول نیست

معاون استاندار کرمان: از زمان واگذاری معادن زغال سنگ کرمان، هیچ توسعه‌ای در آن اتفاق نیفتاده است

مدیر شبکه بهداشت رودبار جنوب: اجرای طرح واکسیناسیون نوبت صفر الزامی است

توصیه خیرخواهانه همتی به دولت سیزدهم: فاصله نرخ ارز بازار با نرخ نیمایی را کم کنید؛ وگرنه با خروج سنگین سرمایه روبرو می‌شوید

نجات دو کودک گرفتار در سیلاب زرند

مشترکان خوش مصرف برق خانگی جوایز نقدی و خودرو دریافت خواهند کرد

پربازدید ها

آخرین وضعیت آبی سدهای کرمان پس از بارندگی های اخیر

افت قیمت ۴ تا ۱۰۰ میلیون تومانی برخی خودروها در بازار / جدول قیمت خودروهای داخلی و خارجی را ببینید

در اثر بارش‌های اخیر؛ میلیاردها تومان به بخش کشاورزی جیرفت خسارت وارد شد

ضرورت شناسه یکتا برای تمامی فعالان اقتصادی؛ کسب‌وکارهای بدون شناسه یکتا قانونی نیست

قیمت انواع سکه و طلا سه شنبه 4 اردیبهشت 1403

کاهش حقوق کارگران با تعطیلی روز پنجشنبه تخلف است

معاون استاندار کرمان: از زمان واگذاری معادن زغال سنگ کرمان، هیچ توسعه‌ای در آن اتفاق نیفتاده است

مشترکان خوش مصرف برق خانگی جوایز نقدی و خودرو دریافت خواهند کرد

هشدار مهم به یارانه‌بگیران/ این پیامک‌ها جعلی است

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)