کد خبر: ۲۳۳۹۵
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۱
ارسال به دوستان
ذخیره
قفل اشتغال فارغ‌التحصیلان بخش کشاورزی نیاز به تدبیر مسئولان دارد
بخش کشاورزی یکی از بخش‌های اصلی فعالیت‌های اقتصادی در کشور و به‌طور ویژه در استان کرمان است که به‌رغم مزیت‌های نسبی اقتصادی چشمگیر آن از حیث توسعه اشتغال معمولاً بخشی فرو کاهنده و دارای محدودیت‌های جدی ارزیابی می‌شود.
گفتارنو/ ماهان فرح بخش:


بخش کشاورزی یکی از بخش‌های اصلی فعالیت‌های اقتصادی در کشور و به‌طور ویژه در استان کرمان است که به‌رغم مزیت‌های نسبی اقتصادی چشمگیر آن از حیث توسعه اشتغال معمولاً بخشی فرو کاهنده و دارای محدودیت‌های جدی ارزیابی می‌شود.

بخش‌های صنعت و کشاورزی در ایجاد شغل موفق عمل ننموده‌اند. در همین راستا نیاز به مطالعه درزمینهٔ اشتغال فارغ‌التحصیلان کشاورزی امری مهم به‌حساب می‌آید و می‌طلبد مسئولین امر نسبت به این موضوع تدبیری راه گشا داشته باشند تا در آینده‌ای نزدیک با جمعیت عظیمی از فارغ‌التحصیل کشاورزی و از طرف دیگر کشاورزی بدون علم روز و مهندسی مواجه نشویم.

به‌غیراز برنامه‌های اشتغال فارغ‌التحصیلان کشاورزی در بخش‌های خصوصی، دانش‌بنیان و خودجوش، هر واحد مجموعه کشاورزی در زمان صدور پروانه ملزم شده است تا نسبت به استخدام یک کارشناس مسئول فنی اقدام کند، اما این امر در بسیاری از جاها مغفول مانده و به‌تبع آن آسیب‌های جدی متوجه کشاورزان و دامداران و همچنین مردم که به‌عنوان مصرف‌کننده نقش دارند، شده است.

*** طرح صلاحیت مسئول فنی در حال انجام است

رئیس سازمان نظام‌مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمان در گفت‌وگو با گفتار نو با تشریح مراحل تائید صلاحیت کارشناس مسئول فنی در حوزه کشاورزی اظهار کرد: بر اساس ابلاغیه، در استان کمیته مرکزی به ریاست سازمان نظام‌مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی و با حضور نماینده سازمان جهاد کشاورزی و  چند تشکل مرتبط تشکیل می‌شود.

محسن کمال‌الدینی گفت: داوطلبان در یک آزمون سراسری شرکت و وارد مصاحبه علمی می‌شوند و بعد از گذراندن این بخش در آموزش‌ها شرکت می‌کنند که 70 درصد آن عملی و 30 درصد تئوری است که افراد بعد از گذراندن این دوره‌ها به‌عنوان مسئول فنی توانمند معرفی می‌شوند.

وی بابیان اینکه صدور پروانه و استخدام مسئول فنی در گلخانه‌ها، دامداری‌ها و بخش‌های دیگر بر عهده سازمان نظام‌مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی است، افزود: باید در قرارداد بین دامدار یا گلخانه دار با کارشناس جایگاه مسئول فنی دیده شود که در غیر این صورت پروانه از سوی این سازمان صادر نخواهد شد.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا بسیاری از  گلخانه‌ها و دامداری‌ها در سطح استان مسئول فنی ندارند، خاطرنشان کرد: طرح صلاحیت مسئول فنی هنوز در مراحل اولیه است.

*** دانشگاه‌ها توجهی به تعداد جذب و فارغ‌التحصیل کشاورزی ندارند

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان هم در گفت‌وگو با گفتار نو در پاسخ به همین سؤال، سازمان نظام‌مهندسی منابع طبیعی و کشاورزی را مسئول دانست و گفت: سازمان نظام‌مهندسی و منابع طبیعی استان مسئول است که وجود کارشناس فنی در طرح‌هایی که برای صدور پروانه مراجعه می‌کنند دیده شود.

عباس سعیدی عنوان کرد: بعضی واحدها مسئول فنی و یا همان کارشناس را جذب نکردند که باید نسبت به این موضوع الزام شوند.

وی تأکید کرد: سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی باید فردی که برای صدور پروانه مراجعه می‌کند و یا در بازدیدها بررسی می‌شود را متقاعد کند که استخدام کارشناس جزء الزامات بود و در غیر این صورت برابر با قانون برخورد خواهد شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: جذب زیاد جوانان در رشته‌های مربوط به کشاورزی در دانشگاه‌های دولتی و آزاد و ... باعث شده است تا شاهد فارغ‌التحصیلان بی‌شماری در این حوزه باشیم. 

سعیدی بیان کرد: برابر قانون به دانشگاه‌ها ابلاغ‌شده است تا به تعداد مورداحتیاج مهندسین کشاورزی در استان نسبت به جذب دانشجو اقدام کنند اما دانشگاه‌ها توجهی به این موضوع ندارند. 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)