کد خبر: ۲۳۵۰۶
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۱
ارسال به دوستان
ذخیره
سخنگوی قوه‌قضاییه گفت: حمید بقایی در رابطه با دو اتهام تبانی در معاملات دولتی و اختلاس بازداشت شده و این اتهامات باید رسیدگی شود.
حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای در نشست خبری عصر امروز خود درباره بازداشت یکی از مسئولان دولت سابق و نامه رییس جمهور سابق و اعلامیه اخیر قوه قضاییه درباره اتهامات این متهم و جزئیات پرونده او گفت: آقای احمدی‌نژاد نامه سرگشاده‌ای خطاب به ملت نوشت. فرازهای مختلفی در این نامه است و در بخش عمده آن، مسائلی که درباره آنها اظهارنظر شده، خلاف واقع است و متاسفانه مثل همیشه ایشان از یک فرد احتمالا متهم چیزی را شنیده و به استناد آن اظهارنظر کرده‌اند که بخشی از این اظهارات قابل تعقیب قضایی است.

او ادامه داد: نکته بعد این است که مطالب دیگری خارج از این پرونده در نامه مطرح شده که باید در جای خود به آنها پرداخته شود و من در این مقام نیستم. خارج موضوع پرونده ایشان به یک موضوع دیگری اشاره کرده است، این که جای جواب دادن دارد.

معاون قوه قضاییه با اشاره به اطلاعیه‌ دادستانی اظهار داشت: قوه قضاییه بنا ندارد تا زمانی که چیزی ضرورت پیدا نکرده ابتدا به ساکن مطلبی را طرح کند کما اینکه یکی از ایرادها به قوه قضاییه این است که اطلاع‌رسانی آن ضعیف است. ما هم بنا نداریم مسایلی که مطرح می‌شود را مطرح کنیم. از زمانی که قانون تصویب شده، اجازه نمی‌دهد هر پرونده‌ای طرح شود حتی اگر دادگاه علنی هم باشد و تشکیل شود، من بارها گفتم محذوریت قانونی داریم که به آن بپردازیم مگر اینکه مطالبی مطرح شود که برای رفع شبهه مجبور به توضیح شویم.

محسنی‌اژه‌ای اضافه کرد: در قانون اخیر التصویب به لحظات مشکلات موجود قانونگذار گفته است اگر ضرورت داشته باشد با پیشنهاد دادستان و اجازه رییس قوه قضاییه می‌شو اسم و تصویر فرد را هم نشان داد چون این سد مطلق در قانون بود این اجازه صادر شد.

او با اشاره به نامه‌ رئیس دولت‌های نهم و دهم تصریح کرد: آقای احمدی‌نژاد در یکی از فرازهای نامه‌اش گفته اتهام آقای بقایی، این بوده که مصوبه دولت را برای سیصد میلیون پاداش به افراد دولت قبل داده است. این خلاف است. ایشان به هیچ وجه به این عنوان که مصوبه دولت در توزیع ۳۰۰ میلیون پاداش به افراد دولت قبل بوده، بازداشت نشده است.

این مقام عالی قضایی در تشریح اتهامات بقایی خاطرنشان کرد: ایشان دو اتهام در رابطه با تبانی در معاملات دولتی و اختلاس بازداشت شده است و این اتهامات باید رسیدگی شود. در زمانی که تحقیقات شروع و طرف جلب و احضار می‌شود، دلیل باید باشد برای توجه اتهام و نه دلیل برای اثبات جرم و این مسئله بعدا در دادگاه مشخص می‌شود.

محسنی اژه‌ای افزود: در توجه اتهام اگر دلیل بود، متهم تحت تعقیب قرار می‌گیرد. حتی در زمانی که در هفته‌های اول تحقیق می‌شد، مورد دیگری هم مطرح بود. به طور مثال، یکی از کسانی که در پرونده دو میلیون یورویی بازداشت شده بود، گفته است که این مقدار اسکناس در اختیار این متهم قرار گرفته است. اینها مواردی است که در این پرونده مطرح است.

او در ادامه پاسخ‌ به نامه احمدی‌نژاد ابراز داشت: گفته می‌شود چرا حکم جلب داده شده است. براساس گزارش دادستان و بازپرس مربوطه، می‌گفتند ما می‌خواستیم این پرونده تکمیل شود و نیاز بود ایشان حضور داشته باشد. در ‌۲۴ اسفند ۹۵ احضار شد. مامور ابلاغ گفت این فرد در آن آدرس نبوده است. گفتند این را بررسی کنید که آدرس شناسایی نشده یا این آقا در این آدرس شناسایی نشده باشد. گاهی اوقات خانه به نام فرد نیست. مامور ابلاغ البته نباید اینگونه سوال کند ولی این پیش می‌آید. گاهی وقت‌ها به هر دلیلی که قرار شد، تحقیق کنند زنگ خانه را می‌زنند و می‌گویند این خانه فلانی است. می‌گویند نه چنین فردی نداریم. بارها این اتفاق افتاده است.

سخنگوی قوه قضاییه با بیان اینکه این مسائل قرار شد تا مورد بررسی قرار گیرد، عنوان کرد: آقای بقایی دو وکیل در زمان تحقیقات داشته و این دو وکیل کفیل ایشان برای آزادی هم بودند. البته به ایشان ارفاق شده است. همان دو وکیل با ارفاق کفیل ایشان شدند یکی از این وکلا در دادسرا حضور دارد. به او گفتند که ایشان را می‌خواهیم و ظرف مدت یک ماهه به ایشان ابلاغ کنید.

محسنی‌اژه‌ای یادآور شد: وکیل می‌گوید احضاریه رسمی بفرستید. مصوبه جلسه را امضا نمی‌کند که بحث احضار در جلسه مطرح شده بود. بعدا صورت جلسه ملاحظه شد که او گفته صورت جلسه را تا احضار رسمی نباشد، امضا نمی‌کنیم. وکیل یک بار دیگر گفته اگر می‌خواهید من به او بگویم ولی ایشان نمی‌آید و بعد جلب می‌شود.

هنوز پول غذاهایی که وزارت اطلاعات برای بقایی خریده را نگرفته‌ایم

او در پاسخ به دیگر اتهامات مطرح شده توسط احمدی‌نژاد بیان کرد: آقای احمدی‌نژاد گفتند به ایشان اجازه نداده‌اند غذا از بیرون تهیه کند. البته این خلاف نیست. ایشان زمانی که در اختیار وزارت اطلاعات بوده، بارها و بارها غذا از بیرون تهیه می‌کردند، آنهم با هزینه دستگاه نه از پول خودش. باید دید اینها چنین اختیاری داشته‌اند یا نه! ما هنوز پول اینها را هم  نگرفته‌ایم.  

سوئیت بقایی از خانه برخی از ما و شما بهتر است

سخنگوی قوه قضاییه با بیان اینکه آقای بقایی مکررا با خانواده خود در تماس بوده است، گفت: گفتند نور نداشته است در حالی که ایشان در یک سوییت بوده است که هم تلویزیون، هم یخچال و هم از نور کافی برخوردار بوده است و از خانه برخی از ما و شما بهتر بوده است. دست خط ایشان را برای من فرستادند که گفته شده او به بند عمومی منتقل شود. ایشان گفته من در این سوییت راحت‌تر از بند عمومی هستم. با دست خط خودش نوشته من اینجا بمانم بهتر است.

 محسنی‌اژه‌ای درباره اینکه آیا اعتصاب غذا بقایی صحت داشته یا نه؟ اظهار داشت: من اطلاعی ندارم و در این باره هم سوالی نکردم.
منبع: ایلنا
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)