کد خبر: ۲۳۶۱۶
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۶
ارسال به دوستان
ذخیره
نظر داوران بین المللی جهانی پیرامون گلیم سیرجان
داوران و ناظران بین المللی صنایع دستی در پایان بازدید یکروزه خود از موزه گلیم و کارگاههای گلیم بافی در مناطق روستایی سیرجان از جمله روستای دارستان که به دهکده جهانی گلیم معروف است در یک نشست خبری جمع بندی نظرات خود پیرامون این هنر دستی را اعلام کردند.
داوران و ناظران بین المللی صنایع دستی در پایان بازدید یکروزه خود از موزه گلیم و کارگاههای گلیم بافی در مناطق روستایی سیرجان از جمله روستای دارستان که به دهکده جهانی گلیم معروف است در یک نشست خبری جمع بندی نظرات خود پیرامون این هنر دستی را اعلام کردند.

 خانم غدا هجاوی قدومی کارشناس شورای جهانی صنایع دستی ویکی از داوران جهانی این صنعت از گلیم سیرجان به عنوان بی نظیر ترین صنایع دستی نام برد که تاکنون دیده است.

وی افزود : موارد تشویق کننده و جلوه های زیادی را در میان بافندگان این صنعت یافتم که به نوبه خودم از این همه عشق و علاقه به ماندگاری گلیم بافی در سیرجان دیدیم قدردانی می کنیم .

این داور بین المللی گفت : شما هنر سنتی گلیم را نسل به نسل انتقال دادید و دخترها ، نوه ها و مادران در کنار هم گلیم را می بافتند و برایم جالب بود که 300 خانوار در روستا دارای این حرفه بودند و کارگاههای مختلف و موزه و کارگاههای تولید گلیم و حتی کارگاههای رنگرزی به صورت سنتی خیلی جذاب بود که این ها را حتما در گزارش خود خواهم نگاشت .

**سیرجان مهد دلباخته گلیم 

خانم غدا افزود : ما تحت تاثیر حضور بی نظیر مردم و همچنین مشارکت مردمی به همراه مسئولان دولتی بودیم و نمایشگاههای شما جذاب بود و غرفه ها همه چیز را در بخش گلیم به ما الهام می کرد .

این داور بین المللی گفت : دوره های آموزشی رایگان که شما داشتید هم کمک به آنهایی بود که علاقه مند به بافت گلیم هستند و هم وقتی شنیدم که حتی برای کارگاه خود وام و اعتبار می دهید یقین پیدا کردم که باید سیرجان مهد دلباخته گلیم باشد و ما این ها را یک بازخورد خوب برای گزارش خود می دانیم و امیدواریم در مراحل بعدی هم سیرجان بتواند به ثبت جهانی این هنر برسد.

آقای کوین ری دید نوری دیگر داور بین المللی هم تبادل تجربیات را مهم دانست و گفت : در شهرستان سیرجان بافت گلیم جایگاه خوبی دارد و ما غنی ترین صنایع دستی را دیدیم که در هیچ کجای جهان ندیده بودیم و هرچه خانم غدا گفتند مورد تایید من هم هست.

در ادامه مدیرکل میراث فرهنگی استان گفت : ما 7 پرونده جهانی در این استان داریم که این ثبت جهانی گلیم با واقع بینی و نگاه حقیقت بین شما محقق خواهد شد.

محمود وفایی افزود : گلیم سیرجان دست بافته هنرمندانه مردمی است که با طبع و روحیه لطیف خالق این هنر اصیل هستند و میراث ماندگار ما بشمار می روند. 

وی ادامه داد: امروز سیرجان با این شور و اشتیاق به استقبال شما آمده بودند تا این میراث چند صد ساله بسیار گرانبها را با امضای شما به ثبت جهانی برسانند .

وفایی بحث آموزش و زیرساخت های گلیم را در سیرجان بالاتر از استاندارد جهانی عنوان کرد و گفت : متعاقب ثبت جهانی ، توسعه تشکل ها و اتحادیه ها و سازمانهای مردمی مرتبط بیش از گذشته و به طور حرفه ای تر ادامه خواهد یافت.

وی اضافه کرد: همچنین در حوزه گلیم بافی از سیاست هاو مشاوره های توسعه کیفی استفاده می کنیم و حضور شما با یک خاطره خوبی بود و به طور حتمی این خاطره خوش در آینده با ثبت جهانی گلیم خوش تر می شود. 

منصور مکی آبادی فرماندار سیرجان هم گفت : خوشحالیم با حاکمیت دولت و مشارکت مردم اراده عمومی مردم مورد توجه قرار گرفت و امروزبه مرحله ثبت جهانی گلیم سیرجان رسیدیم و بدانیم که گلیم سیرجان قبل از اینکه دست بافته شود دل بافته است که با عشق و ذوق زنان و دختران روستایی و عشایر به بازارهای جهانی می رسد. 

داوران بین المللی گلیم که شامگاه جمعه به سیرجان سفر کرده بودند در ادامه بازدید از روستای دارستان عصر امروز(شنبه ) در محل موزه و بازارچه گلیم ، کارگاههای آموزشی مددجویان تحت پوشش کمیته امدادسیرجان ، دانشکده معماری و دارهای خانگی منطقه مکی آباد و جنوب سیرجان حضور یافتند تا در ارزیابی خود همه زیرساخت ها و کاربردهای بافت گلیم شیرکی پیچ سیرجان را برای ثبت جهانی داشته باشند.
منبع: ایرنا
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

سامانه بارشی قوی در جنوب کرمان آغاز شد / ثبت بیشترین میزان بارندگی تاکنون در میانده جیرفت

استاندار کرمان: آمادگی لازم برای مقابله با هر اتفاقی را داریم

ثبت سفارش کتاب‌های درسی به تعویق افتاد

رییس دادگستری زرند: برخورد قضایی در انتظار افرادی که اطفال را به تکدی‌گری می‌گمارند

نیمی از مزارع گندم قلعه گنج در معرض سیل قرار دارند

فرماندار جیرفت: همه امکانات خدماتی و امدادی استان پای کار هستند

تعرفه‌های پزشکی ابلاغ شد

آخرین وضعیت قیمت ها در بازار طلا و سکه

مدیرکل امور اتباع استانداری کرمان: اکنون شرایط و امکان پذیرش جدید مهاجران در استان وجود ندارد

مدارس شهرستان جیرفت و قلعه‌گنج سه‌شنبه و چهارشنبه تعطیل شد

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)