کد خبر: ۲۳۶۵۰
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
ارسال به دوستان
ذخیره
یکی از اعضای هییت ممتحنه بورد پاتولوژی کشور مطرح کرد
ما هیچ مشکلی هم با همکارانPhD نداریم، می توانند چند همکارPhD با هم (هماتولوژی، میکروب، انگل، سرولوژی) آزمایشگاه بزنند مواردی در سطح شهر کرمان هم فعالیت دارند. ما با این افراد فقط بحثمان این هست که افرادی که PHD غیرپزشک هستند چرا 18 ماهه می خواهند به آن ها یک مدرکیبدهند درصورتی که این همه پزشک ومتخصص درحال فارغ التحصیل شدن هست.
 
موضوع کشمکش های اخیر بین وزارت بهداشت و پاتولوژیست ها حدودا از اوایل خرداد ماه سال جاری در پی دوباره در دستور کار قرار گرفتن ایین نامه ای که در رابطه با حق بر عهده داشتن مسئولیت فنی آزمایشگاه های پاتولوژی است شروع شد بر طبق این آیین نامه هر کدام از فارغ التحصیلان PhD  کشور پس از گذراندن دوره ای 18 ماهه به تنهایی می توانند مسئولیت فنی آزمایشگاه ها را بر عهده بگیرند در این رابطه با دکترشهریار دبیری از اعضای هییت ممتحنه بورد پاتولوژی کشور واز اعضای هییت علمی دانشگاه کرمان گفت وگو کنیم. 

آقای دبیری! برای شروع گفت وگو به روندی که این قانون طی این سی سال طی کرده است بپردازیم؛ علت تصویب این آیین نامه در سال 1367 ، توقف اجرای ان در سال 1390 و همچنین دوباره در دستور کار قرار گرفتن این آیین نامه را در چه می بینید؟
ماجرا به آیین نامه سال 1367، و زمان جنگ که کشور با کمبود نیروی پزشک و متخصص پاتولوژیمواجه بود بر می گردد. این آیین نامه حق داشتن مسیولیت فنی آزمایشگاه را به افرادغیر پزشک PhDتک رشته ای پس از گذراندن دوره اینیزمی داد. تا اینکه اوایل خرداد ماه امسال قبل از امتحان ارتقا دستیاران ؛اجرای این ایین نامه دوباره در دستور کار وزارت بهداشت قرار گرقت بالا درصورتی که ظرف این 30 سال تعداد پذیرش دانشجوی پزشکی چند برابر شده به طور مثال دراستان کرمان ظرفیت پذیرش از 40 دانشجو به300تا 350دانشجو افزایش یافته است .همچنین در کشور سالانه حدودا هشت هزار نیروی جدید پزشک فارغ التحصیل می شوند که ازاین تعداد  حدودا صد نفروارد رشته تخصص پاتولوژی میشوند.

در مقام مقایسه، روند تحصیلی دستیاران پاتولوژی با یک دانشجو دوره هایPhD رشته هایی چون میکروب شناسی انگل شناسی هماتولوژی و... توانایی فنی و عملی هر گروه برای اداره یک ازمایشگاه چگونه است؟
روند تحصیلی پاتولوژیست ها به این گونه است که شخص ابتدا در دوره عمومی تمام مراحل علوم پایه را گذرانده وسپس جهت کسب دید بالینی وارد بیمارستان ها می شود .پس از اتمام دوره پزشکی عمومی شخصی که به عنوان دستیار پاتولوژی وارد این رشته می شود ابتدا دو سال سرجیکال پاتولوژی را طی می کنند که به تشخیص نمونه های جراحییا اتوپسی که از لحاظ پزشک قانونی اهمیت دارد می پردازد. 

سپس دو سال مواردی از قبیل انگل شناسی میکروب شناسی ،هورمون شناسی، بیوشیمی، ویروس شناسی، مولوکولارپاتولوژی و... کامل می خوانند در مدت این دوره دستیاران مانند یک تکنسین با دستگاه ها کار می کنندو در جایگاه سرپرست آزمایشگاه به تفسیر آزمایشاتی می پردازند. 

پس از گذراندن این دوره می توانند مسئول فنییک آزمایشگاه شوند . یعنی علاوه بر اینکه کار با دستگاه ها و تست گذاری را بلدند با دید بالینی هم به مریض نگاه می کنند ، و می توانند به پزشک معالج نیزمشاورهدهند، خودشان تمام بیمارستان کار کردند، کشیک دادند، بالا پایین شدند تا پزشک شدند.

اما در خصوص فارغ اتحصیلانPhD  رشته های علوم پایه در ابتدا ممکن است ازمباحثی چون آناتومی و فیزیولوژی و بیوشیمی و سرولوژی و فارماکولوژی و... چیزی ندانند چون امکان دارد لیسانس بیولوژی ،خاکشناسی ، پرستارییا علوم آزمایشگاهی باشند که با هم فرق می کنند . سپس در زمان تحصیلات تکمیلی وارد رشته های دیگری شده باشند . این افرادی زمانی که درحال گرفتن PhD  هستند روییک پایان نامه و روییک تست خاص و با یک دستگاه خاص کار می کنندو عمومی کار نمی کنند، و روییک دستگاه خاص متمرکز می شوند ،کار اموزشی پژوهشی انجام دهند.

به نظر شما تاثیر دید بالینی در کیفیت کار آزمایشگاه ها به چه اندازه است ؟
این مسئله سلسله مراتب هست، مسئله جایگاه هست. به هرحال پاتولوژیست ها ابتدا پزشک بودند و در بیمارستان مسئله مهم ارتباط بیماربا پزشک  و ارتباط پزشک با پزشک هست این افراد زبان همدیگر را می فهمند، چون دوره را گذرانده، مراتب را گذراند.شاید 80 درصد کارها را بشود در بدون حضور پزشک  حل کرد ولی بودن یک پزشک در رأس کار بسیار تعیین کننده است. مخصوصاً با این حجم بزرگ پذیرش دانشجوی پزشکی. وزارت بهداشت هیچ تعهدی جهت کارآفرینی ندارد. 

وزارت بهداشت مأمور تربیت هست. ما هیچ مشکلی هم با همکارانPhD نداریم، می توانند چند همکارPhD  با هم (هماتولوژی، میکروب، انگل، سرولوژی)  آزمایشگاه بزنند مواردی در سطح شهر کرمان هم فعالیت دارند. ما با این افراد فقط بحثمان این هست که افرادی که PHD غیرپزشک هستند چرا 18 ماهه می خواهند به آن ها یک مدرکی بدهند درصورتی که این  همه پزشک ومتخصص درحال فارغ التحصیل شدن هست. 
هدف این هست که قداست پزشکی و سلسله مراتب پزشکی رعایت شود اگرپزشک  خودش پاتولوژیست شود برای مریض بهتر کار می کند؛ چون خیلی زمان گذاشته تا یک پزشک شده، اینقدر برای او در مغزش چیزهای مختلف حکاکی شده ، این فرد خیلی بهتر از آن کسی می داند که با یک دید مختصر بیاید. 
برای روشن شدن موضوع مثالی بیاوریم: یک اتوبوس، از یک مرکز حرکت می کنیم به یک مرکز دیگر کسی که وسط راه سوار شود مسلماً آن چیزهایی که شما قبلاً در راه ها دیدید و او ندیده، درسته همه به یک مقصد می رسیم ولی خب کسی که قبلاً مسافر اول بوده خیلی بهتر می داند و سفر را می تواند توصیف کند.

هرچند هنوز در رابطه با دوره ی 18 ماهه مذکور هیچ اطلاعاتی در دسترس نیست و به گفته معاونت آموزشی وزارت بهداشت وضعیت این دوره که باید متناسب با نیاز PhD ها باشد مشخص نیست اما ثبت نام متقاضی این دوره در اواخر خرداد ماه صورت گرفته است . نظر شما در این خصوص چیست؟
این سوالی هست که رزیدنت های ما می کنند. به ما می گویند که اساس نامه چیست؟ آیین نامه اش چیست؟ ابتدا شرح دوره را بنویسید .شاید بعضی از پزشک های عمومی ما هم بدشان نیاید که پاتولوژیست شوند. تمام این ها برمی گردد به این حرف که این ها می خواهند یک لابی گری کنند، یک رانت خواری هست از دید ما.

این حرکت بلافاصله باعث اعتراض به مجلس شورای اسلامی و شورای عالی نظام پزشکی شد، اما وزارت بهداشت بدون توجه به اعراضات شروع به ثبت نام کرد900 نفرثبت نام کردند، 5 مرداد هم تاریخ امتحان است.طراح سوالات مشخص نیست ؟! اصلاً این قانونی نیست. آیین نامه شما چی هست؟ چگونه می خواهید بفرستید؟ کجا می خواهید بفرستید؟ این پاتولوژیست ها که تمام آزمایشگاه های دانشگاه دستشان هست، این ها قبول نکردند که این افراد بیایند . کدام دانشگاه می خواهید بفرستید؟ چه کسی می خواهد درسشان بدهد؟ چه کسی به آن ها پروانه می دهد؟ 

همه ی این ها سوال هست، همه بی جواب هستند. طی نامه نگاری هایی که انجام شده وزیرمحترم دستور به بازبینی مجدد ایین نامه طی مدت سه ماه را داده ما میگوییم بگذارید این کمیسیون در ابتدا کار خودش را انجام دهد  شاید آخرش به نفعشان هم جواب دربیاید ولی لابی گری و رانت خواری می کنند. به همین دلیل است که رزیدنت ها گفتند بخاطر قداست پزشکی و رشته پاتولوژی دادخواهی می کنند حالا یا جواب می گیرند یا نمی گیرند که بستگی به شانس آن ها دارد.

خیلی کم دیده شده که دانشجویان پزشکییا کلاً صنف پزشکی اینگونه اعتراض کنند مخصوصاً رزیدنت ها که باعث شد از حق شرکت درامتحان ارتقا  درچند دانشگاه مثل دانشگاه تهران، شیراز و.... محروم شوند.همچنین اعضای هییت بورد گفته بودند که سوال طرح نمی شود ولی معاون آموزشی خبر از برگزاری امتحان ارتقا دادند چگونه ممکن است؟
رزیدنت های سال چهارمی ها امتحان دادند، کار درستی هم کردند اولا به علت درمان مریض ها ثانیا جایگزینی افرادی که طرحشان به پایان رسیدهاست . یک سری رزیدنت ها حسن نیت به وزیر نشان دادند و رفتند .کار درمانی خط سرخ ماست و آن راخراب نمی کنیم ولی خودِ وزارت خانه آنان را معلق کرده، و به رزیدنت های سال یک تا سه را اجازه شرکت در امتحان را نداد که به نظرم این کار صحیحی نبود. دومین کاراشتباه این بود که ازبانک سوالات سال های گذشته برای امتحان ارتقا امسال سوال درآوردند وعده ای نیز کمکشان کردند وامتحان را گرفتند. وزارت خانه باید دقت کند تمام 25 نفر اعضای هیئت بورد که استعفا دادند، از نخبگان این مملکت اند، شوخی نیستند امثال این افراد از کجا پیدا می شود. مسلما با این لجبازی مشکل ایجاد می شود.

به نظرتان سرانجام این طرح چه می شود؟
هم اکنون از سمت هر دو طرف پاتولوژیست ها و PhD های تک رشته ای مدارکی در حال جمع آوری است.  معاون آموزشی وزارت بهداشت  به اضافه مجلس حکمیت می کنند .به احتمال بسیار قوی اگر حق باشد بایستی همان قانون قبلی اجرا شود یعنی به نظر ما PhD ها بیایند، پس از فارغ التحصیلی، چهارتایی شریک شوند. 

هردو گروه بدنبال سر و سامان دادن این قانون در مجلس هستند که دیگربندی به آن اضافه نشود. اگر لایحه شودکه تصویب آن یکی دو سالی طول می کشد  ولی فعلاً امید بر این است که همان داستان بشود که پاتولوژیست  ها مسئول فنی بشوند، PhD های تک رشته ای هم بیایند در همان رشته خودشان هر کاری می خواهند در آزمایشگاه انجام دهند، چهارتایی همکاری کنند.

دوستی هایمان برقرار می شود. احترام ها هم جای خودش می ماند، مثلاً ما بهترین دوستانمان علوم پایه هستند ولی با این کارها تنش بوجود می آید ولی امیدوارم که سعی کنند به اینجا برسانند چون حق اینجاست آخرش آزمایشگاه متعلق به دانشگاه، پزشک و مردم هست روی این حساب چه کسی باید مسئول باشد؟ یک پزشک پاتولوژیست.

در یک نگاه کلی اقدامی از وزارت بهداشت دیده می شود که طی آن به گفته ی خودشان تنها به 15 نفر از PhD های علوم پایه طی دوره ای مدرکی داده  می شودتا بتوانند به عنوان مسئول فنی آزمایشگاه فعالیت کنند . مطرح کردن این مسئله جنجال برانگیز نزدیک به امتحان ارتقا، نادیده گرفتن تمام اعتراضات و انتقادات جامعه پزشکی اعم از اعتراض دستیاران، سازمان نظام پزشکی، اعضای هییت بورد پاتولوژی،انجمن های مختلف علمی تخصصی پزشکی  و کمیسیون بهداشت مجلس و فرهنگستان علوم پزشکی در این رابطه منجر به ایجاد شکافی در سیستم سلامت کشورشد.

همچنین وزارت بهداشت در واکنش به یکی از دنباله دارترین اعتراضات پزشکان و دستیاران، به جای در نظر گرفتن اعتراضات در تغییر مواضع خود و بررسی مجدد طرح مذکور، نبود ظرفیت تعامل وگفت و گودر این وزارت خانه را با محروم کردن 70 تن از دستیاران پاتولوژی از شرکت در آزمون ارتقا نشان داد که بیشتر از هر چیزی باعث مخدوش شدن وجهه وزارت بهداشت شد .همچنین شایعاتی مبنی بر شرکت بعضی از طراحان سوال آزمون 5 مرداد در همان آزمون نیز وجود دارد .در اخرین رخداد  از وزیر بهداشت جهت ادای توضیحات در مورد این تصمیم به کمیسیون بهداشت دعوت گردیده است.

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
دستیار پاتولوژی محروم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۴
0
0
وزارت بهداشت دست لابی های قدرت رادیولوژی و زنان هست .در سال ۹۴،با اشاره مدیران وزارت بهداشت(اکثرا مدرک رادیولوژی دارند)دستیاران رادیولوژی هم در اعتصاب فرمایشی شرکت کردند و امتحان ارتقا هم ندادند.اما وزارت بهداشت آنها را تشویق هم کرد و تعرفه رادیولوژی یک شبه ۵برابر شد ،و باعث شد در طرح تحول کارانه ۵۰تا۶۰میلیون تومانی،رادیولوژیستها ،باعث شکست طرح تحول و تاخیر یک ساله پرداخت طلب سایر پزشکان شد.اما الان میبینیم وزارت بهداشت،با دستیاران پاتولوژی که اعتراض صنفی کردند،را دیدیم.محرومیت از ارتقا و تبعید به سال پایینتر!
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

دستگیری عاملان نزاع و درگیری مسلحانه در بم 

جلوی اختلاس را بگیرید / اگر مردم گرفتار فقر شوند، دین از بین خواهد رفت

کروکی‌های کاغذی تا پایان خرداد ماه به طور کامل حذف می‌شوند

جدیدترین قیمت خودرو امروز اول اردیبهشت 1403

پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان طی روزهای آینده

آتش‌سوزی خودرو پژو ۴۰۵ حامل قاچاق سوخت در پمپ بنزین کرمان

جنگل گلپرکی دلفارد بزرگترین ذخیره‌گاه جنگلی انار شیطان در کشور

حکم قطعی محکومان پرونده پروژه الماس مال کرمان صادر شد

کسب یک طلا و برنز در مسابقات قهرمانی کشور توسط کاراته‌کاهای کرمانی

استاندار کرمان: پیگیری امور اقتصادی در هیچ شرایطی نباید تعطیل شود

پربازدید ها

هلالی‌های محیط ‌زیست کرمان آبگیری شدند

معاون وزیر آموزش و پرورش: امکان افشای سوالات آزمون‌های وزارت آموزش و پرورش غیرممکن است

محور فاریاب _کهنوج بازگشایی شد

رییس کل دادگستری کرمان: وضع برخی از قوانین؛ موجب سنگ‌اندازی در تولید می‌شود / اگر از ظرفیت‌های کرمان استفاده شود، بخش زیادی از مشکلات اقتصادی استان و کشور رفع می‌شود

دستگیری عاملان تیراندازی منجر به جرح 2 شهروند در کهنوج

یک عادت مهم برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

حضور بیش از 70 تیم گشت پلیس راه در محورهای بارانی استان کرمان

پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان طی روزهای آینده

حکم قطعی محکومان پرونده پروژه الماس مال کرمان صادر شد

دستگیری عاملان نزاع و درگیری مسلحانه در بم 

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)