کد خبر: ۲۳۸۲۵
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۵
ارسال به دوستان
ذخیره
گردهمایی اهالی موسیقی در اعتراض به لغو کنسرت ها عصر روز چهارشنبه 11 مرداد در خانه موسیقی برگزار شد.

در ابتدای این گردهمایی محمود سراجی (تهیه کننده موسیقی) پشت تریبون قرار گرفت و گفت: ما امروز دور هم جمع شده ایم تا این حرکت نقطه آغازی برای حمایت از فعالیت های هنرمندان زحمتکش موسیقی باشد.

حمیدرضا نوربخش (مدیرعامل خانه موسیقی) نیز با قدردانی از حضور هنرمندان در این گردهمایی گفت: امروز از اعضای دیگر صنوف جامعه هنری هم علاقمند بودند در جمع ما حاضر شوند و همین نشان می دهد که همه ما یک خانواده هستیم. به قول سعدی چو عضوی به درد آورد روزگار/ دگر عضوها را نماند قرار.

وی در ادامه افزود: متاسفانه عده ای می خواهند برخی از شیرینی ها را به کام مردم و هنرمندان تلخ کنند و در این راستا شاهد اتفاقات ناگواری هستیم . به هر حال همه می دانیم مشکلات کجاست. در عین حال دولت محترم تلاش کرده تا فعالیت های هنرمندان را تسهیل کند. به هر حال با توجه به حجم و گستردگی زیادی که در برگزاری کنسرت ها اتفاق افتاد شاید همین اندک لغو کنسرت ها به چشم نیاید؛ اما وقتی همین تعداد لغو کنسرت شکل پررنگی به خود می گیرد موجب ناراحتی ونگرانی تعدادی از هنرمندان می شود. این همان نگرانی بود که برای ما جدی شد تا تصمیم گرفتیم برای این موضوع چاره ای بیندیشیم. 

مدیرعامل خانه موسیقی همچنین عنوان کرد: ما در سال 94 کمپینی را پیرامون لغو کنسرت ها تشکیل دادیم و در پی آن  خانه موسیقی  به نمایندگی از هنرمندان نامه های اعتراضی مختلفی را به مراجع دی ربط ارسال کرد. در آن زمان جناب آقای رئیسی به عنوان دادستان کل کشور پس از دریافت نامه ما ، دستور داد تا جلسه مشترکی را با نماینده دادستان کل کشور داشته باشیم اتقاقا در همان دوران بود که مراتب ابراز تاسف ایشان برای این موضوع اعلام شد و قرار بر این شد که دادستانی های کل کشور در جهت برگزاری کنسرت ها با ما همکاری داشته باشند و خوشبختانه در سال گذشته هم پیرو همین پیگری سال نا آرامی نداشتیم و همکاری خوبی در این زمینه شد. 

نوربخش گفت: من بر این باورم این گونه نیست که مجموعه دادستانی با کارهای فرهنگی هنری تقابل داشته باشند . اما وقتی فردی یک بی تدبیری شخصی را مرتکب می شود باعث می شود هزینه زیادی در داخل کشور اتفاق بیفتد. ما پشت پرده ماجرا را می دانیم که چرا کنسرت آقای ناظری لغو شده و این ناشی از بی تدبیری ها و ملاحظات شخصی بوده که کار را به اینجا کشاند. اینکه ساختمان برگزاری کنسرت امن نیست و در دقیقه نود می آیند سالن را با دستور دادستان پلمب می کنند موضوع بسیار مهمی است که باید دادستان محترم برای آن پاسخ لازم را بدهند. به هر صورت این اتفاق ناگواری است و ما امروز آمدیم تا ضمن پشتیبانی از مجموعه دولت و آقای روحانی بیانیه ای را به امضا برسانیم که طی آن مطالبات اهالی موسیقی به ایشان اعلام شود. 

وی در ادامه افزود: این اتفاقات نادر  که اطمینان داریم سیستماتیک نیست و بر این باوریم و مسئولان قوه قضائیه اصلا قصد تقابل با اهالی موسیقی را ندارند . اما می خواهیم بگوییم تصمیمات شخصی یک نفر نباید برای موسیقی کشور انقدر هزینه ایجاد کند. ما از تمامی مسئولان ذی ربط می خواهیم اگر خسارات معنوی ناشی از لغو کنسرت ها قابل جبران نیست اما قطعا خسارت مادی چنین اتفاقاتی را پرداخت کنند و این موضوع باید مقدمه ای برای اقدامی از این دست باشد.

تقی ضرابی عضو هیات مدیره خانه موسیقی و رئیس انجمن موسیقی تهران پس از سخنرانی نوربخش پشت تریبون قرار گرفت. ضرابی در این مراسم ضمن قرائت بخش هایی از اندیشه های امام خمینی (ره) در حوزه هنر و بیان نقطه نظرات در حوزه کم توجهی به فرهنگ و هنر ایرانی گفت: برخی از مسئولان خواسته یا ناخواسته با جدیت شریک عوامل بیگانه ای هستند که در تهاجم فرهنگی مشغول تضعیف موسیقی اصیل و عرفانی این سرزمین هستند؛ تا جایی که مداحان و قاریان از خرده فرهنگ های مبتذل بیگانه استفاده می کنند. پس اقتدار فرهنگی چه شد و چگونه می توان سکوت کرد؟ 

وی ادامه در ادامه افزود: بحران های اجتماعی و فردی معاصر بیش از اینکه ناشی از عقب ماندگی های اقتصادی و اجتماعی و سیاسی باشند بخش عمده ای از انحطاط اخلاقی و فرهنگی و بی توجهی به مقدسات فرهنگ ماست.  

بعد از صحبت های نوربخش و ضرابی نامه اعتراضی هنرمندان موسیقی خطاب به رئیس جمهوری به ترتیب زیر قرائت شد:

جناب آقای دکتر حسن روحانی

ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران

با سلام/ احتراما همانگونه که استحضار دارید بخش عمده ای از جامعه فرهنگی هنری ایران تحت فشار و ظلمی مضاعف قرار گرفته و روز به روز سرمایه های مادی و معنوی آنها تحلیل می رود.

لغوغیر قانونی کنسرتها در سالیان اخیر و اوج گیری این بلیه در زمان دولت یازدهم جانهای شیرین را به لب رسانده ومتاسفانه فریاد و فغان اهالی هنر موسیقی هم راه به جایی نمی برد.

جناب آقای رئیس جمهور

برپایی کنسرت همانند ساختن بنایی رفیع و توسط یک گروه چند ده نفره صورت می پذیرد که لغو آن را می توان به تخریب ساختمانی آماده سکونت تشبیه کرد! آیا قانونگذاربرای فرد یا افرادی که ساختمانی راتخریب می کنند مجازات و تاوانی در نظر نگرفته است؟

آیا بنایی را که پس از اخذ مجوزهای لازم و با خون دل های بسیار ساخته می شود می توان خراب کرد و بدون عواقب و بدون هیچگونه پرداخت خسارت کنار نشست و نظاره کرد؟

آقای دکتر روحانی شما از بدو قبول مسئولیت خطیر ریاست جمهوری خوشبختانه از حقوق شهروندی سخن به میان آوردید و از لزوم بهره مندی و دفاع تمامی شهروندان از حقوق حقه ی خودشان صحبت کردید...طرح آن مساله دلگرمی و امیدواری بسیاری بویژه در بین فعالان حوزه موسیقی پدید آورد. حال سوال اینجاست: آیا لغو کنسرت های قانونی مصداق بارز ضایع کردن حقوق شهروندی هنرمندان نیست؟ چه کسی پاسخگوی تضییع حقوق بر باد رفته ی این عزیزان است؟

جناب آقای روحانی اکثریت قابل توجه مردم ایران و بویژه اکثریت قاطع اهالی فرهنگ …و هنرمندان ایران در انتخابات به جنابعالی رای دادند چرا که به راه و دیدگاه فرهنگی شما باور داشتند و شما مشاهده کردید و دیدید که چگونه قاطبه هنرمندان در صحنه حاضر شدند و جانانه از انتخاب شما به عنوان رئیس جمهور حمایت کردند و اینک این هنرمندان پاکباخته نیازمند حمایت شما هستند.

هنرمندان و اهالی موسیقی هیچگاه افزون طلب نبوده و نیستند،آنها مطالبه زیادی ندارند؛هنرمندان عرصه موسیقی فقط می خواهند موانع فعالیت قانونی آنها برچیده شود؛ آیا این خواسته زیادی است؟!

هنرمندان و اعضای خانه موسیقی خواسته های به حق خود را بدین شرح اعلام می دارد:

1-  در آستانه تشکیل دولت دوازدهم ما هنرمندان موسیقی تقاضا داریم برای تصدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فردی آگاه، شجاع و مدافع حقوق هنرمندان را که دلسوز فرهنگ و هنر ملی ایران باشد انتخاب نمائید تا به تبع آن، مدیران کل ارشاد در شهرها و استان های کشوربه سادگی و به سرعت تسلیم گروه های فشار و مخالفان فرهنگ و هنر نشوند.

2-  دولت باید پشتوانه محکمی برای مجوزهای صادره خود باشد و پس از صدور مجوز برای کنسرت ها و یا هر برنامه دیگری تا پایان، پای کار بوده و از کیان و حرمت مجوزهای صادر شده دفاع نماید.

3-  در صورت لغو هر برنامه مجوز دار دولت باید ساز و کار جبران خسارت و پرداخت تمام و کمال غرامتها را در نظر بگیرد تا از این پس هیچ هنرمندی متضرر رفتار غیرقانونی و اعمال سلیقه شخصی افراد نشود.

4-  دولت باید به طور شفاف و روشن پشت پرده گروه های فشار و عواملی را که موجب لغو کنسرت ها می شوند، اعلام و نسبت به محکوم کردن آنها در حمایت از هنرمندان اقدام نماید.

 

در این گردهمایی موزیسین هایی چون سید محمد میرزمانی، میلاد کیایی، داود گنجه ای، افشین معصومی، زیدالله طلوعی، حسن ریاحی، وارطان ساهاکیان، حسین علیشاپور، مزدا انصاری، قاسم رفعتی، داریوش پیرنیاکان، شاهرخ تویسرکانی حضور داشتند. البته اکثر موزیسین هایی که طی سال های اخیر به هر نحوی درگیر ماجرای لغو کنسرت ها شده اند مانند علی رضا قربانی، سالار عقیلی، شهرام ناظری، فریدون آسرایی، حامد همایون، محمد معتمدی، وحید تاج و بسیاری دیگر در این برنامه غایب بودند. همچنین بسیاری از اعضای شورای عالی و هیئت مدیره خانه موسیقی مانند محمد سریر، هوشنگ کامکار، مسعود شعاری، هنگامه اخوان، بهداد بابایی، فرهاد فخرالدینی و محمدرضا شجریان نیز حضور نداشتند.

همچنین غیبت منتقدان خانه موسیقی، فعالان موسیقی پاپ، طیف تهیه کنندگان موسیقی، بانوان موزیسین و بسیاری از چهره های شناخته شده موسیقی کشورمان که اکثرا در بزنگاه ها انتظار حمایت صنفی دارند نیز در این گردهمایی جالب توجه بود.
منبع: ایلنا
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)