کد خبر: ۲۳۸۷۵
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۰
ارسال به دوستان
ذخیره
حسن روحاني امروز ميهمان مجلس بوده و جشن تحليف او به راه است؛ گله‌ها اما فراوان. نمايندگان اصلاح‌طلب بهارستان از چرخش برخي تصميم‌ها بر مدار يکي، دو نفر گله‌مندند؛ اينکه کابينه پيشنهادي تا چه ميزان برآيند رأي آن ٢٤ ميليون است.
نام‌ها يکي پس از ديگري تکرار مي‌شود. برخي نمي‌خواهند به اسامي اشاره کنند و برخي ديگر ابايي ندارند از اينکه اسامي برخي را بياورند و تأثير تصميم‌هاي امروزشان را بر منافع ملي کشور گوشزد کنند. تصميم‌شان در انتخاب‌ها و انتصاب‌هايي که امروز شايد اتفاق چندان در خور اهميتي به نظر نيايد؛ اما فرداروز بدون ترديد مي‌تواند آثار خود را به نمايش بگذارد؛ فردا‌روزي که دوباره وقت دعوت مردم پاي صندوق‌هاي رأي فرا برسد. اسامي تکرار مي‌شود؛ بيش از همه محمود واعظي، وزير ارتباطات دولت روحاني و عضو حزب اعتدال و توسعه، مورد نقد نمايندگان است و اسامي محمدباقر نوبخت و محمد نهاونديان نيز دنبال آن به گوش مي‌رسد. روي نام عبدالرضا رحماني‌فضلي نيز زياد مکث مي‌شود. برخي از احتمال معرفي دوباره او به عنوان وزير کشور متعجب‌اند و درعين‌حال رأي به او را به تصميم نهايي فراکسيون اميد محول مي‌کنند.حالا امروز آن‌طور که برخي نمايندگان گفته‌اند، روحاني فهرست کابينه پيشنهادي را به مجلس ارائه خواهد کرد. فهرستي که در آن نام هيچ زني به عنوان وزير پيشنهادي مطرح نيست؛ ماجرايي که گله نمايندگان و فعالان زنان را به دنبال داشته است؛ تا‌جايي‌که آذر منصوري، فعال سياسي اصلاح‌طلب، در توييترش نوشته: «موگريني ميهمان ويژه مراسم تحليف است. ممكن است سؤال كند كابينه ٢٤ميليونى چرا وزير زن ندارد؟ پاسخ احتمالى چيست؟».

گله نمايندگان از مرکزيت اتاق‌های فکر‌  ٢، ٣‌نفره 
از اينها گذشته، نمايندگان اين سؤال را مطرح کرده‌اند که آن ٢٤ميليوني که ساعت‌ها در صف رأي ايستادند و رأي دادند، حالا منتظرند تا افرادي در کابينه جديد حسن روحاني قرار بگيرند که تا حدودي با خواسته‌هاي آنان همسو باشند. عبدالرضا هاشم‌زايي، نماينده اصلاح‌طلب تهران، تأکيد دارد: «خودتان مي‌دانيد که رأي‌دادن اين بار با مکافات زيادي همراه شد. مردم ساعت‌ها در گرما در صف ايستادند و رأي دادند. پيامشان مشخص است. نقدها نيز پنهان نيست. شايد يکي از نخستين نقدها، نه به وزرايي است که انتصاب‌هاي‌ آنها موجب شد تا برگزاري همين انتخابات با هزار اما و اگر مواجه شده و امکان ثبت رأي از خيلي‌ها گرفته شد». طيبه سياوشي، از زنان اصلاح‌طلب مجلس دهم، به «شرق» مي‌گويد: «به‌هرحال جسته‌وگريخته خبرهايي مي‌رسد. اينکه اتاق فکر نزديک به آقاي روحاني محدود به دو، سه نفر شود، کار جالبي نبوده و با روندهاي دموکراتيک سازگار نيست. دايره بسته شايد براي بستن کابينه امروز و فردا جواب بدهد؛ اما در طولاني‌مدت خسران بزرگی براي منافع ملي، اعتماد مردم و سرمايه اجتماعي شکل گرفته حول رئيس‌جمهوري منتخب خواهد بود».

به هوش سياسي آقاي روحاني باور داريم
قاسم ميرزايي‌نيکو، نماينده اصلاح‌طلب دماوند، نيز تأکيد دارد محدودشدن حلقه مشاوران روحاني به چند نفر محدود، تجربه سياسي خوبي براي شخص حسن روحاني نخواهد بود. او کمي صريح‌تر مي‌شود و به اسامي حلقه نزديک مشاوران روحاني اشاره دارد؛ از نهاونديان و نوبخت گرفته تا آقاي واعظي. به گفته ميرزايي‌نيکو «شايسته نيست تصميم‌گيري‌ها طوري باشد که سطح نارضايتي در ميان اصلاح‌طلبان به اين ميزان برسد و مدام رسانه‌هاي در اختيار اصولگرايان، بر طبل سهم‌خواهي اصلاح‌طلبان بکوبند و ماجرا به شکل ديگري روايت شود.

 البته خوشبختانه هوش سياسي آقاي روحاني بالاتر از اين است که بخواهند آينده سياسي خودشان را فداي نزديکي حلقه دوستان قديم کنند». پروانه سلحشوري، رئيس فراکسيون زنان مجلس، نيز در نقد کابينه بدون وزير زن به «شرق» گفته: «روا نيست اعتماد زنان و حضور حداکثري‌ آنها پاي صندوق رأي، در نهايت به وضعيتي بينجامد که نام هيچ زني به عنوان وزير مطرح نباشد. زنان توانمند در قدوقامت وزير کم نداريم». در همين راستا، فاطمه سعيدي نيز يک بار ديگر به ارائه نامه حمايت ١٥٧ نماينده مجلس از انتصاب وزير زن در کابينه به حسن روحاني اشاره دارد. 

برچسب سهم‌خواهي به اصلاح‌طلبان
عليرضا رحيمي نيز دل خوشي از گپ‌وگفت‌ها پيرامون کابينه ندارد. نقدش اين است که: «تا همين جاي کار هم اسامي مطرح‌شده نشان از حضور و تأثير برخي چهره‌هاي محدود و معدود دارد و بهتر آن است که تا دير نشده، اين حلقه محدود مشاوران تغيير کند». او اين‌طور ادامه مي‌دهد: «فکر مي‌کرديم ايشان دايره مشاوراني دارند که ما مي‌توانيم با اينها مشورت کنيم و نظراتمان را از طريق اين مشاوران به آقاي روحاني برسانيم؛ اما متأسفانه به لحاظ تعداد، دايره مشاوران بسيار محدود بوده و نظرات و مشورت‌ها از جناج اصلاح‌طلب بسيار کم شنيده مي‌شود و اصلاح‌طلبان متهم به سهم‌خواهي مي‌شوند؛ درحالي‌که ما هم پابه‌پاي آنها تلاش کرده‌ايم و حالا کمتر صداي ما به گوش مي‌رسد».
جلسه نامزد يک وزارتخانه با نهاونديان به‌جاي روحاني
يکي از نمايندگاني که نمي‌خواهد نامي از او برده شود، به تجربه حضور يکي از نامزدهاي وزارت نيرو براي گپ‌وگفت‌هاي ابتدايي اشاره دارد. گويا به‌جاي حسن روحاني، او موفق به ديدار نهاونديان مي‌شود و در آن جلسه نکاتي مطرح مي‌شود که بعدتر به صورت ناقص به گوش روحاني مي‌رسد. اين نماينده تأکيد دارد وقتي چهره‌هاي توانمند و مدبر در حوزه مديريت نيرو و آب به خاطر برخي سهل‌انگاري‌ها از فهرست افراد مدنظر براي وزارتخانه کنار گذاشته مي‌شوند، اين تصميم يک خسران ملي به شمار مي‌آيد و صرفا يک خطاي ساده در انتقال مفهوم‌ها نيست. 

يک نماينده ديگر نيز که ترجيح مي‌دهد اسمي از او در گزارش نيايد به فرايند ديدارها با استاندار تهران اشاره کرده و اينکه نمايندگان تهران به سختي مي‌توانند با ايشان ديدار داشته باشند.  رحيمي نيز در ادامه مي‌گويد «من اين را متوجه مي‌شوم که همه مديران ارشد دايره مشخص و اتاق فکر و مشورتي دارند ولي اين را نمي‌فهمم كه اينها به يکي، دو نفر محدود شود و اينکه همفکران ديگري هم در کنار ايشان در بازه انتخابات رياست‌جمهوري بوده‌اند. اصلاح‌طلبان در آوردن مردم پاي صندوق نقش مؤثري ايفا کرده‌اند و روا نيست حالا از مشورت آنها بهره کافي گرفته نشود».

مورد خاص آقاي نهاونديان
غلامرضا حيدري، از نمايندگان اصلاح‌طلب باسابقه فهرست اميد در تهران، است. به «شرق» مي‌گويد «والا شنيده‌هاي ما اين را مي‌گويد و خبرها چندان مساعد نيست، اما اميدوارم آقاي روحاني هوشمندتر از اين باشد که در هر حال افرادي را که درباره‌شان اين‌طور حرف و حديث‌ها هست به عنوان فرد نزديک به ايشان نمايانده شوند». حيدري که به هنگام انتخابات هيئت‌رئيسه به طور مستقيم به نام واعظي و لابي‌هاي پشت پرده او اشاره کرده بود، حالا يکباره ديگر به «شرق» مي‌گويد «استنباط من اين است که – اميدوارم درست نباشد- ايشان اگر بخواهد خيلي نزديک به آقاي روحاني نمايانده بشوند، حاشيه‌هاي زيادي ايجاد مي‌کنند.

 در‌هرحال، واعظي و نهاودنيان به عنوان يکي از نزديک‌ترين افراد در تصميم‌گيري‌ها در چينش کابينه هستند، که اين خوب نيست، نه براي اين عزيزان و نه براي شخص رئيس‌جمهوري. قطعا با اين منوال براي روحاني حاشيه زيادي ايجاد خواهد شد». عبدالرضا هاشم‌زايي، رئيس سني مجلس نيز، به «شرق» مي‌گويد «اينکه دو، سه نفر از نزديکان رئيس‌جمهوري بيش از خيل ديگر چهره‌هاي سياسي امکان نفوذ دارند، اتفاق خوشي نيست. براي نمونه، لابي‌هاي آقاي واعظي به هنگام چيدمان هيئت‌رئيسه مجلس صداي نمايندگان فراکسيون اميد را درآورد و همه شاکي بودند که اين روال يعني چه؟»

اميدوارم واعظي مسئول دفتر روحاني نشود
حيدري نيز درباره نقش نهاونديان در چينش کابينه مي‌گويد «ايشان به عنوان رئيس‌دفتر رئيس‌جمهوري عمل مي‌کرد و قريب به اتفاق شنيده‌هاي ما اين بود که ايشان رابط خوبي براي رئيس‌جمهوري نبود و خودش يک پا نقش رئيس‌جمهوري داشت و گويي براي ديدار با ايشان {آن‌طور که شنيديم} بايد از رئيس‌جمهوري وقت گرفته مي‌شد!»

او همچنين درباره اينکه خبرهايي به گوش مي‌رسد، مبني بر اينکه احتمال دارد واعظي در کابينه آينده جايگزين نهاونديان شود نيز گفته «اميدوارم واعظي مدير دفتر آينده رئيس‌جمهوري نباشد، چون خوب نيست رئيس‌جمهوري که با اين رقابت فشرده و ٢٤ ميليون رأي انتخاب شده، حالا با برخي بي‌دقتي‌ها گرفتار برخي حاشيه‌سازي‌ها شود».

چک سفيد‌امضا نداده‌ايم
فاطمه سلحشوري به حضور مؤثر و حمايت نمايندگان اصلاح‌طلب در هنگامه برگزاري انتخابات رياست‌جمهوري اخير اشاره داشته و مي‌گويد «زنان و مردان اصلاح‌طلب مجلس بي هيچ چشمداشتي در بازه زماني کوتاه سخنراني‌هاي فراواني در حمايت از روحاني داشتند و حالا نيز همسو با دولت همراه خواهند بود، اما اينکه خبرهاي عجيبي از مونوپل‌شدن برخي افراد در حلقه مشاوران روحاني به گوش مي‌رسد، اتفاق جالبي نيست». بهرام پارسايي، سخنگوي فراکسيون اميد نيز در همين زمينه به ايلنا خبر داده «براي کابينه دوازدهم با هر ترکيبي چک سفيد‌امضا نداده‌ايم. فراکسيون در حمايت از آقاي روحاني فراتر از انتظار ظاهر شد و در واقع اين حمايت به‌مثابه چک سفيدامضاي جريان اصلاح‌طلبي به آقاي روحاني بود. اکنون هم در صورت معرفي کابينه کارآمد و قوي از سوي ايشان، مانند انتخابات تمام‌قد حامي ايشان خواهيم بود، اما براي کابينه آينده با هر ترکيبي چک سفيد امضا نداده‌ايم».

اعلام فهرست کابينه به احتمال زياد، امروز 
نمايندگان فراکسيون اميد ديروز ميهمان رئيس دولت اصلاحات بودند. برخي‌ از آنها گله‌مند از نگاه تبعيض‌آميز کابينه آينده روحاني به زنان ‌هستند و برخي ديگر گله‌مند از نگاه دولت آينده به انتصاب قوميت‌هاي مختلف. با اين حال، سخن رئيس دولت اصلاحات تلاش حداکثري براي وفاق و همراهي با دولت آينده حسن روحاني است. دولتي که بر اساس اخبار اين روزها نه در آن خبري از وزير زن هست و نه وزير سني‌مذهب. پيگيري‌هاي «شرق» نشان از آن دارد که حسن روحاني امروز نام و نشان وزراي پيشنهادي کابينه‌اش را تقديم مجلس خواهد کرد. البته او به طور قانوني از روز تحليف دو هفته فرصت دارد که اسامي وزراي پيشنهادي را به مجلس شوراي اسلامي تقديم کند. غلامرضا کاتب، عضو هيئت‌رئيسه مجلس به جماران گفته که حسن روحاني امروز فهرست کابينه را اعلام خواهد کرد.
منبع: شرق
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)