کد خبر: ۲۳۹۰۱
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۱
ارسال به دوستان
ذخیره
گفتار نو از مسکن مهرهایی که مورد بی مهری قرار گرفته اند گزارش می دهد:
به گفته مسئولین متاسفانه تعداد زیادی از واحدهای مسکن مهر بخاطر نداشتن متقاضی نیمه کاره رها شده اند آن هم در شرایطی که مسکن برای هموطنان ایرانی به عنوان یک چالش و در واقع یک معضل بزرگ شناخته می شود
گفتارنو/ ماهان فرح بخش:

به گفته مسئولین متاسفانه تعداد زیادی از واحدهای مسکن مهر بخاطر نداشتن متقاضی نیمه کاره رها شده اند آن هم در شرایطی که مسکن برای هموطنان ایرانی به عنوان یک چالش و در واقع یک معضل بزرگ شناخته می شود.

آیا رها کردن واحدهای مسکن مهر بدون متقاضی در این شرایط به صلاح است؟ طبیعتا پاسخ نه است و دولت باید با رفع معارضات و ایرادات وارده به واحدهای بدون متقاضی و ارایه مشوق های کافی این واحدها را به فروش برساند.

دولت برای واگذاری واحدهای بدون متقاضی مسکن مهر باید شرایط ویژه ای را در نظر بگیرد که معافیت های مالیاتی و همچنین کسر مقدار قابل ملاحظه ای از قیمت تمام شده واحدهای این چنینی مسکن مهر می تواند انگیزه خوبی برای خریدار و متقاضی باشد و اکنون که هزینه های بسیار برای ساخت این نوع واحدها شده، دولت باید با در نظر گرفتن سازوکاری متقاضی را راضی به خرید این نوع واحدها کند تا به این ترتیب سرمایه های کشور هدر نرود.

** هدر رفت بیت المال با نیمه کاره رهاکردن واحدها

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به اظهارات مطرح شده در خصوص بسته شدن پرونده مسکن مهر تا پایان سال جاری، گفت: در حال حاضر بیش از 75 هزار واحد مسکن مهر مشکل دار بوده از این رو بدون متقاضی هستند.

علیم یارمحمدی، عدم جانمایی مناسب، نبود زیرساخت های لازم و همچنین نداشتن مطالعات دقیق منطقه ای دلیل بدون متقاضی بودن این 75 هزار واحد مسکن مهر عنوان کرده است.

یارمحمدی با تاکید بر اینکه افراد متقاضی مسکن در سال ها اخیر بیشتر شده و رقم قابل توجهی به آن ها افزوده شده است، گفت: رفع ایرادات وارده به واحدهای بدون متقاضی مسکن مهر می تواند صاحب خانه شدن افراد متقاضی مسکن که توان مالی بالایی ندارند را موجب شود.

وی با بیان اینکه تعامل دستگاه های مختلف در کاهش زمان تکمیل واحدهای مسکن مهر لازم است، افزود: دولت باید هر چه سریع تر با تامین زیرساخت های مسکن مهر باقی مانده نسبت به تکمیل و تحویل آن ها طبق تعهد اقدام کند، زیرا تحویل این واحدها می تواند تا حدود بسیاری به تنظیم بازار مسکن کمک کند.

این نماینده مردم در مجلس دهم، ادامه داد: تعیین تکلیف واحدهای باقی مانده مسکن مهر و به روز کردن شرایط آن ها از حیث رفع نواقص خود عاملی برای افزایش متقاضی برای آن ها است از این رو دولت باید با تشکیل جلسات منظم راهکارهای تکمیل این واحدها را پیگیری کند.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: دولت برای اینکه تعامل مجلس به ویژه کمیسیون عمران آن در خصوص بسته شدن پرونده مسکن مهر را داشته باشد، باید آمار دقیقی از واحدهای نیمه کاره و بدون متقاضی ارایه کند که این مهم تاکنون عملیاتی نشده است.

** وجود 110 هزار واحد مسکن دارای معارض یا بدون متقاضی در کشور 

اما قائم مقام وزیر راه و شهرسازی، تعداد مسکن مهر دارای معارض یا بدون متقاضی را برابر با ۱۱۰ هزار واحد دانسته است و می‌گوید: حدود 36 هزار واحد نیز دارای مشکلات حقوقی و قضایی است.

احمد اصغری مهرآبادی اظهار کرد:‌ در چهار سال گذشته 880 هزار واحد مسکن مهر معادل سالانه 220 هزار واحد به متقاضیان واگذار شد.

وی تصریح کرد: مجموع واحدهای مسکن مهر کشور 2.2 میلیون واحد بوده که ساخت یک‌میلیون و 950 هزار واحد به اتمام رسیده و یک‌میلیون و 835 واحد افتتاح شده است.

قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی یادآور شد:‌ دولت برای اتمام طرح‌های مسکن مهر در مجموع 50 هزار میلیارد تومان تسهیلات در نظر گرفته که اگر با آورده‌های متقاضیان و صاحبان آن حدود 100 هزار میلیارد تومان می‌شود.

**واحدهای مسکن مهر بدون متقاضی کرمان در فرآیند ساخت هستند

مدیر مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان کرمان در گفت و گو با خبرنگار گفتار نو در پاسخ به سوال مبنی بر ایانکه آیا مسکن مهر بدون متقاضی در کرمان وجود دارد، عنوان کرد:  واحد های مسکن مهر بدون متقاضی در فرآبند ساخت هستند و کامل نیستند، برخی واحد ها حتی در مرحله اسکلت و کمتر از اسکلت هستند که بنا به دلایل مختلف متوقف شدند که با خود پیمانکاران و سازندگانشان تعیین تکلیف می شوند. 

علی حاجی زاده گرچه از تعداد دقیق این وحدها صحبتی نکرد، ولی در ادامه گفت: تعدادی از این واحدها هم مربوط به تعاونی ها هستند که اگر اعضایی داشته باشند یا بتوانند اعضایی جذب کنند ثبت نام به عمل می آوریم.

وی پیش از این هم با بیان اینکه مسکن مهر در شهرهای زیر 25 هزار نفر توسط بنیاد مسکن و در شهرهای بالای 25 هزار نفر توسط اداره راه و شهرسازی تمشیت می شود، اظهار کرده بود: صرفاً بنا کردن ساختمان مهم نیست، یکی از مسائل مهم تأمین انشعابات و انجام خدمات زیربنایی است که این بخش توسط دولت بایستی صورت پذیرد لکن پیگیری و خرید این انشعابات از طریق بخش خصوصی  باید انجام شود.

وی با اشاره به اینکه در تعداد زیادی از پروژه ها به دلیل عدم نصب انشعابات یا عدم محوطه سازی منازل قابل تحویل نیستند اظهار کرد: اگر عملیات آماده سازی و تکمیل و نصب انشعابات یا نصب آسانسور آنها انجام شود، این واحدها تحویل داده خواهند شد که این پیگیری مجدانه شرکتهای تعاونی مسکن مهر را می طلبد و وظیفه بخش دولتی نیست.

حاجی زاده با بیان اینکه تا انجام کامل تعهدات و تکمیل این عملیات ها باید از انحلال شرکتهای تعاونی مذکور جلوگیری شود، ابراز کرد : تعداد زیادی پروژه داریم که مشکلات قضایی دارند و بیش از 2300 واحد مسکن مهر استان کرمان این مشکل رادارند که به جز یک مورد بقیه مربوط به شهر کرمانند و همین مشکلات قضایی سبب رکود یا فعالیت کم تعاونی ها شده است.

وی با بین اینکه عمدتاً مشکلات قضایی آنها مربوط به اختلاف اعضا و مدیران تعاونی و مربوط به سهم آورده است تصریح کرد: سهم آورده  اعضا باید بر اساس قیمت تمام شده پروژه بین اعضا تقسیم شود که متاسفانه برخی شرکت ها آن را درست رعایت نکرده و همین امر منجر به شکایت و تشکیل پرونده قضایی و کندی کار شده است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)