کد خبر: ۲۳۹۸۹
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۷
ارسال به دوستان
ذخیره
گزارش گفتار نو از آب شرب که در فضای سبز کرمان و کارواش ها هدر می رود:
آبیاری فضای سبز و وجود تعداد زیاد کارواش ها که برخی از آب شرب استفاده می کنند، این سوال را در ذهن ایجاد می کند که در این کمبود آب و بحرانی که هر روز درباره آن صحبت می شود چرا هیچ اقدام جدی و واحدی وجود ندارد.
گفتارنو/ ماهان فرح بخش:

 آبیاری فضای سبز با آب شیرین و همچنین وجود تعداد زیاد کارواش ها در سطح شهر که برخی از آب شرب استفاده می کنند این سوال را در ذهن ایجاد می کند که در این کمبود آب و بحرانی که هر روز درباره آن صحبت می شود چرا هیچ اقدام جدی و واحدی در این زمینه وجود ندارد.

آب لوله کشی (آب شرب) با هزینه بالا مطابق با استاندارد نوشیدن تصفیه می‌شود اما با استفاده از این آب در بخش آبیاری فضای سبز ، آبی که با هزینه بالا تصفیه شده به نوعی تبدیل به فاضلاب می‌شود و در واقع این خود هدر رفت آب محسوب می شود و برای همه روشن است که آب مورد استفاده در آبیاری فضای سبز باید جدای از آب لوله کشی و شرب تامین گردد.

شیوه آبیاری پارک ها و بوستان هایی که کلنگ احداث آن این روزها در شهر کرمان بر زمین زده می شود نیازمند تدبیر مسئولان است تا وزن آبیاری آنان بر دوش آب شرب و لوله کشی سنگینی نکند و می دانیم که زنگ خطر بحران آب سالهاست که در کرمان نواخته شده است و این زنگ خطر نه تنها در کرمان و کشور بلکه در جهان هر روز بلند تر از دیروز به گوش می رسد.

استفاده از آب شرب برای آبیاری فضای سبز برابر با 70 لیتر بر ثانیه 

مدیر آب و فاضلاب شهرستان کرمان به وجود فضاهای سبز بزرگ در سازمان ها و ارگان های اشاره کرد و گفت: برخی از این سازمان ها چاه دارند اما متاسفانه این اعتقاد را ندارند از آب چاهی که دارند استفاده نمایند و چندین مرتبه در طول سال برای آبیاری از آب شرب استفاده می کنند و چندین فضای سبز را خود بازسازی کردیم که مصرف آب به حداقل برسد.

غلامرضا زین الدینی خاطرنشان کرد: ابزار قانونی برای مقابله با مشترکین پر مصرف وجود دارد و مشترکینی که قابل پیگیری بودند اخطار داده می شود و می توانیم نسبت به قطع و جمع آوری انشعاب آب آنان اقدام کنیم و تاکنون برخورد داشته ایم، خوشبختانه الان شرایط بسیار بهتر شده است و از سیستم قضایی کرمان در این باره تقدیر و تشکر می کنم.

وی در پاسخ به این سوال که چند لیتر آب شرب در موقعیت های غیرخانگی استفاده می شود، افزود: محدود است؛ برای مکان هایی از جمله کارواش ها که مصرف بالایی دارند و همچنین مجتمع هایی با فضای سبز بزرگ باید مجوز حفر چاه اخذ نمایند تا از آب شرب برای آبیاری استفاده نشود و باید اشاره کنم که آیین نامه اجرایی ابلاغ می شود.

وی بیان کرد: با توجه به تفاهم نامه ای بین وزارت نیرو و وزارت کشور در چند سال گذشته، شهرداری ها موظف به جداسازی انشعابات آبیاری فضای سبز از آب شرب شدند و این موضوع در دستور کار قرار گرفت و از 159 انشعاب در سطح شهر کرمان در دو سال اخیر 59 فقره انشعاب را جدا کردیم و حدود 40 لیتر در ثانیه از ظرفیت مصرف فضای سبز کم شد که الان حدود 70 لیتر در ثانیه از آب شهر کرمان استفاده می گردد.

زین الدینی در ادامه خاطرنشان کرد: زمان هایی که با بحران آب مواجه بودیم همچون ایام پایانی ماه مبارک رمضان که آب گیری مخازن به حداقل ممکن رسیده بود، مسئولین فضای سبز شهرداری کمک کردند و آبیاری درختان و فضای سبز را به حداقل رساندند.

استفاده از آبیاری قطره ای در مکان هایی که از اب شرب استفاده می شود

مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز کرمان هم با تایید استفاده از آب شرب برای آبیاری فضای سبز، گسترش شبکه آب خام در شهر کرمان را از برنامه های این سازمان برای مصرف کم آب شرب در زمینه آبیاری فضای سبز دانست و با اشاره به حفاری ها و لوله کشی های انجام شده برای این منظور ادامه داد: هنوز در برخی فضاهای محدود شهر کرمان از آب شرب برای آبیاری فضای سبز استفاده می شود که در این مناطق با بکارگیری سیستم های آبیاری قطره ای و کاشت گیاهان مقاوم سعی شده است مصرف آب به حداقل میزان ممکن کاهش پیدا کند.

ایمان سیف الهی گفت: همچنین برای گسترش شبکه آب خام به این مناطق طی چند سال آینده هم برنامه ریزی های لازم انجام شده است که البته با توجه به حفاری ها و اقدامات مورد نیاز اجرای این طرح ها زمان بر است.

سیف الهی میزان مصرف آب شرب در فضای سبز شهر کرمان را بین پنج تا هشت درصد دانست و گفت: در مکان هایی که آب شرب استفاده می شود با استفاده از سیستم آبیاری قطره ای مصرف آب مدیریت شده است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

ضرورت شناسه یکتا برای تمامی فعالان اقتصادی؛ کسب‌وکارهای بدون شناسه یکتا قانونی نیست

قیمت انواع سکه و طلا سه شنبه 4 اردیبهشت 1403

فردا 5 اردیبهشت آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی جدید

بارش شدید باران برق شهر زرند را قطع کرد / بارندگی سیل‌آسا در زرند

معاون سازمان غذا و دارو: عطاری‌ها حق فروش دارو یا فرآورده دارویی را ندارند

کاهش حقوق کارگران با تعطیلی روز پنجشنبه تخلف است

بیشترین بارندگی برای روز چهارشنبه است / احتمال وقوع سیل و طغیان رودخانه‌های فصلی

خودروهای دارای چراغ نامناسب و نور خیره کننده توقیف می شوند

آخرین وضعیت آبی سدهای کرمان پس از بارندگی های اخیر

انتقاد از دفع لجن تصفیه خانه فاضلاب در شهر کرمان و بالازدگی فاضلاب در محدوده شهرک الهیه

پربازدید ها

صدور هشدار نارنجی با فعالیت سامانه بارشی در مناطقی از استان کرمان

شهادت یکی دیگر از مجروحان حادثه تروریستی کرمان

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان عنوان کرد: بی‌انگیزگی پزشکان متخصص برای حضور در شهرستان‌ها به دلیل کمبود زیرساخت‌های درمانی

بیشترین بارندگی برای روز چهارشنبه است / احتمال وقوع سیل و طغیان رودخانه‌های فصلی

بارش شدید باران برق شهر زرند را قطع کرد / بارندگی سیل‌آسا در زرند

کشف جسد دانشجوی دندانپزشکی رفسنجان در ارتفاعات کوه‌های سرچشمه

کمبود شدید تمامی گروه‌های خونی در بم / درخواست از شهروندان برای اهدای خون

مدیرکل منابع طبیعی استان کرمان: برداشت گیاهان دارویی ممنوع و با متخلفان برخورد قضایی می‌شود

تیراندازی با اسلحه در درگیری خانوادگی در منوجان 4 مصدوم بر جای گذاشت

افشای جزئیاتی جدید از حادثه تروریستی کرمان؛ ساچمه‌های جلیقه انفجاری آلوده بودند

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)