کد خبر: ۲۴۰۲۴
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۴
ارسال به دوستان
ذخیره
خبرنگاران رسانه های استان از دغدغه هایشان می گویند
17 مردادماه همزمان با سالگرد شهادت محمود صارمی خبرنگار شهید خبرگزاری جمهوری اسلامی در مزار شریف افغانستان است که به همین مناسبت این روز به عنوان روز خبرنگار نامگذاری شده است. به سراغ کسانی رفتیم که بخشی از بار فعالیت رسانه ای استان در خبرگزاری ها و مطبوعات به دوش آنهاست.
صدای تاک/ ماهان فرح بخش:


17 مردادماه همزمان با سالگرد شهادت محمود صارمی خبرنگار شهید خبرگزاری جمهوری اسلامی در مزار شریف افغانستان است که به مین مناسبت این روز به عنوان روز خبرنگار نامگذاری شده است. به همین بهانه سراغ کسانی رفتیم که بخشی از بار فعالیت رسانه ای استان در خبرگزاری ها و مطبوعات به دوش آنهاست.

از خبرنگار حوزه اقتصادی خبرگزاری ایرنا در کرمان سوال کردم، آیا تا به حال شده سوژه ای از سوی مردم به شما معرفی شده باشد و تا رسیدن به نتیجه، آن سوژه را پی گیری نمایید؟

کمیل بهشتیان که سابقه 5 ساله حوزه خبرنگاری دارد، با گرامیداشت سالروز شهادت محمود صارمی خبرنگاری خبرگزاری ایرنا در افغانستان عنوان کرد: بله. س.ژه های متعددی در این مدت کاری تا رسیدن به محصول نهایی پی گیری کردم. به عنوان مثال متوجه شدیم خانه های فرسوده ای در کرمان وجود دارد که از لحاظ قانونی جزء بافت فرسوده محسوب نشده بودند و به همین دلیل صاحبان آنها نمی توانستند از تسهیلات بانک مسکن و یا مشوق هایی که دولت در نظر گرفته بود بهره مند شوند. این موضوع را از طریق اداره کل راه و شهرسازی و استانداری کرمان پیگیری کردم. با پیگیری ذکاء اسدی معاون استاندار، موضوع در کمیسیونی برای همین منظور طرح خواهد شد و امیدواریم به نتیجه مطلوب برسد.

واکنش مردم نسبت به پی گیری شما چگونه است، آیا ممردم هم پی گیر هستند و با شما همکاری می کنند؟

هر روز برای این موضوع چندین تماس دریافت می کنم و مردم می پرسند که به کجا رسید و برخی هم تشکر می کنند و خواسته ها و شکایت های دیگر خود را هم مطرح می کنند و خواستار پیگیری خبرنگاران هستند. مردم اگر متوجه شوند که پیگیری می کنیم پل ارتباطی خود را هیچ گاه قطع نخواهند کرد.

مسئولین برای پاسخگویی همکاری می کنند؟  

متاسفانه برخی مسئولین همکاری نمی کنند و یا اصلا بلد نیستند چگونه پاسخ دهند و یا برخورد کنند. برای تهیه خبری در خصوص سوژه خبری با فرماندار یکی از شهرستان های استان تماس گرفتم، در جواب سوال من گفت شما باید نامه نگاری کنید تا من پاسخ دهم. این موضوع را در سال قبل، در بازدید استاندار از دفتر خبرگزاری مطرح کردم و رزم حسینی تاکید کرد «مدیران باید پاسخگو باشند» یعنی به نوعی سوال خبرنگاری بی جواب نماند. استاندار به عنوان مقام عالی دولتی در استان کرمان بارها در جلسات از خبرنگاران و رسانه ها خواسته اند «مدیرانی که پاسخگو نیستند را معرفی کنید و اسامی آنان را در رسانه ها اعلام کنید».

درنمازخانه فرمانداری می خوابیدم

فاطمه افضلی از خبرنگاران فعال خبرگزاری ایسنا در کرمان است. از او درباره سطح رفاهیات خبرنگاران و تلاش مسئولین برای همکاری با خبرنگاران پرسیدیم.

افضلی خواستار پاسخگویی متولیان حوزه خبرنگاری در کرمان شد و در این باره گفت: واقعا مسئولینی که متولی امور خبرنگاران هستند از جمله اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و خانه مطبوعات چکاری انجام می دهند و باید در این باره که چه حرکت هایی برای بالا بردن رفاهیات خبرنگاران و فعالین رسانه ای استان انجام داده اند  گزارشی ارائه دهند و بگویند که ما فلان کار را انجام داده ایم.

متاسفانه یک سفر و برنامه خاصی برای خبرنگاران تدارک دیده نشده است و می خواهند مراسمی در باغ شاهزاده کرمان برگزار کنند و شام بدهند. باید بگویم مگر ما نخورده شام هستیم که حالا این برنامه برای خبرنگاران و رسانه ها در کرمان در نظر گرفته شده است.

وی در عین حال به مشکلات خبرنگاران در حوزه مسکن، خدمات رفاهی و بیمه ای، امنیت شغلی و ... اشاره کرد و از متولیان خواست نسبت به درخواست های خبرنگاران گوش شنوا داشته باشند و در این باره اظهار کرد: در گذشته هم بارها راجع به مشکلات خبرنگاران صحبت کردم و رسانه ها به این موضوع پرداخته اند و این گفته ها تکرار مکررات است.

فاطمه افضلی که سابقه نزدیک به 10 سال خبرنگاری دارد در ادامه صحبت های خود به انتخابات خانه مطبوعات اشاره کرد و ادامه داد: انتخابات خانه مطبوعات در یک سکوت رسانه ای برگزار شد و ما که خود خبرنگاریم اصلا متوجه نشدیم و افرادی هم انتخاب شدند را اصلا نمی شناسم.

شما در این یک سال گذشته خاطره ای دارید یا خبری کار کرده باشید که در ذهنتان مانده و یا خبر و گزارشی که بازتاب گسترده ای داشته باشد؟

از این موارد زیاد است. اما در کل خبرهای انتخابات را دوست دارم و در ایام انتخابات اصلا فرصت اینکه به خانه سر بزنم ندارم و بعضی مواقع در همان نمازخانه فرمانداری و یا مکانی که هستم چند ساعتی استراحت میکنم تا اینکه نتایج انتخابات اعلام شود. با اعلام نتایج انتخابات کار من هم در خصوص انتخابات به نوعی تمام می شود و این روال همیشگی در مدت فعالیت من بوده است.

در سال جاری هم خبرهای دوزادهمین دوره ریاست جمهوری و پنجمین دوره انتخابات شوراها را پوشش خبر دادم و انتخابات امسال برایم جذابیت داشت.

لغو قرار مصاحبه با چاشنی بی ادبی

سارا سلطانی دیگر خبرنگار ایسنا با حدود 3 سال سابقه فعالیت خبرنگاری، پرونده کاری خوبی در مصاحبه با مسئولین دارد، از او در مورد مشکلاتی که در قرار ملاقات با مسئولین پیش می آید سوال کردم.

سلطانی از همکاری نکردن مسئولان در پاسخ به سوالات خبرنگاران گلایه کرد و ادامه داد: متاسفانه برخی مسئولان ارزشی برای وقت خبرنگاران و کاری که انجام می دهد نیستند، به عنوان مثال با یک مسئول برای انجام مصاحبه (با مشکلاتی که برای ارتباط با مسئول وجود دارد و جواب تلفن نمی دهند) وقت گرفته ام، در زمان معین به دفتر مسئول مراجعه می کنم اما آن فرد با کمال بی ادبی به کار دیگری مشغول می باشد و می گوید امرز نمی توانم و کنسل شده است.

حتی قبل از کنسل شدن وقت مصاحبه اطلاع نمی دهند؟

 حتی حاضر نمی شوند قبل از وقت تعیین شده خبرنگار را از لغو مصاحبه مطلع نمایند.

سلطانی باز هم به برخورد نامناسب مصاحبه شونده با خبرنگار اشاره می کند و می گوید: خبرنگاران به داد مردم می رسند اما کسی به داد خبرنگاران نمی رسد. مشکلات مسکن، خدماتی و رفاهی، معیشتی و بیمه ای گریبان قشر خبرنگار را گرفته است اما هیچ کس توجه نمی کند و مسئولین در این باره به خبرنگاران اهمیت نمی دهند. شاید مقصر خبرنگاران هم باشند. اگر اتحادی وجود داشت مطمئنا بسیاری از مشکلات رفع می شد.

آیا تا به حال شده با فردی مصاحبه کنید و آن فرد در صحبت های خود حقیقتی از خود را وارونه جلوه دهد یا به نوعی دروغ بگوید و شما از آن حقیقت مطلع باشید؟

بله. یک بار با هنرمندی کرمانی مصاحبه کردم. آن فرد مطالبی را گفت و من برای گزارش خود نوشتم. قبل از تنظیم نهایی گزارش با من تماس گرفت و درخواست وارونه جلوه دادن برخی مطالب شد. یعنی درخواست گنجاندن مطلبی را داشت که بر خلاف واقعیت بود ومن می دانستم که نوشتن آن مطلب در گزارش؛ یعنی یک گزارش غیر واقعی را به مخاطب منتقل کرده ام.

عکس العمل شما در نهایت چه بود؟

من آن مطلب را کار نکردم و همانطور ماند.

آن فرد در صورت پیگیری چه پاسخی از شما دریافت کرد؟

گفتم درخواست شما درست نیست و من نمی توانم این مطلب را با خواسته شما منتشر کنم.




مردم از ما می خواهند مطالبات آنها را پی گیری کنیم

پروین میرزا حسینی از دیگر خبرنگاران با سابیقه استانمان است که به سراغ او رفتیم. در پاسخ به پرسش که آیا در این اواخر خبر یا گزارشی کار کرده اید که مورد انتقاد یا تشویق قرار گیرد؟

همیشه نسبت به اتفاقاتی که در شهرستان زرند می افتد حساس بوده ام. به عنوان مثال یک گزارش از من با تیتر افاغنه برای زرند ممنوع الورود نمی شود چاپ شد که بازتاب گسترده ای داشت و اظهاراتی از فرماندار و برخی دیگر در آن درج شده بود. مردم پیامک می زندند و پرسش هایی با این موضوع که مگر قرار نبود زرند برای افاغنه ممنوع الورود شود پس حالا چی شد.

واکنشی از سوی مسئولین هم دیدید؟

ما خبرنگاران همیشه امانت داری را حفظ می کنیم و برای همین کسی شکایتی نداشت و مردم هم اظهارت خود را مطرح می کردند و از اینکه پیگیر موضوع هستند تشکر می کردند. باید این را بگویم به عنوان خبرنگار با کسی تعارف ندارم و معمولا سعی می کنم گزارش نسبت به همه موضوعات و خبر از همه ارگان ها و سازمان ها کار کنم.

شما حدود 10 سال سابقه خبرنگاری دارید. آیا موضوعی است که از روز اول کاری پیگیری می کردید و همچنان برای پیگیری آن اصرار داشته باشید؟

بله. آلایندگی کارخانجات موضوعی بوده است که از گذشته پیگیری می کردم و هر بازه زمانی یک مطلب راجع به آن می نویسم. حتی اگر مدتی مطلبی راجه به آلایندگی نداشته باشم مردم تماس می گیرند و می گویند چرا راجع به آلایندگی نمی نویسید و بیکاری، حقوق کارگران و معادن از مواردی است که همیشه بر پیگیری اصرار داشتم و مطلب می نویسم.

به نظر شما چرا برخی خبرنگاران بعد از مدتی فعالیت خبرنگاری از کار خود فاصله می گیرند  اما تعدادی هم همچنان بعد از چندین سال کار با اشتیاقی بیشتر از گذشته به فعالیت خود ادامه می دهند؟

می دانم همکارانی وجود دارند  که بعد از چندین سال سابقه کار هنوز بیمه نیستند و حتی از حقوق مکفی هم برخوردار نمی شوند. با این همه فراز و فرودهای خبری و کار در شرایط سخت را ادامه می دهند. کسانی ماندگار می شوند که عاشق این کار باشند و گرنه سختی کار در همه شغل ها وجود دارد. کار در معدن هم سخت است اما کسانی سال ها به فعالیت خود ادامه می دهند.

تفاوتی در کار خود در همه ابعاد با یک خبرنگار که در تهران فعالیت می کند می بینید؟ آیا تا بحال خودتان را مقایسه کرده اید؟

خودم به شخصه فکر می کنم تاثیر گذاری کار ما آن زمانی است که گره ای از مشکلات مردم باز شود و آنقدر مهم نیست که در چه نشریه و یا شهری کار می کنیم. همیشه راجه به مشکلات مردم و خواسته آنان حساس بوده ام. اکنون به گونه ای شده است که تماس های زیادی از مردم دریافت می کنم و مشکلات خود را مطرح می کنند. من هم تا بتوانم پیگیری می کنم و سوژه های خبری و خبر همیشه وجود دارد.

خبرنگاری با لباس متکدی

نجمه حسنی از خبرنگاران باسابقه کرمان است که گزارش هایی اجتماعی با بازتاب گسترده را در کارنامه فعالیت خود دارد و در بیان خاطرات خود از گزارش هایی که پیگری می کرده است دراین گفت وگو اظهار کرد: پسربچه ای در سیرجان به یک نوع بیماری پوستی مبتلا بود و یک روز درمیان پوست می افتاد و یک پوست دیگر جایگزین می شد. خانواده این پسر بچه اموال خود را هزینه بیماری فرزندشان کرده بودند. گزارشی در این باره تهیه کردم و منتشر شد. بعد از گذشت چند ماه یک تماس از یک شرکت داروسازی در فرانسه به دفتر خبرگزاری ایرنا در تهران می شود مبنی بر اینکه گزارش را خوانده اند و می خواهند بخشی از دارو برای درکان این کودک را تامین کنند و این کار صورت می گیرد، واقعا با این اتفاق آدم حس می کند که یک خبرنگار است.

خبرنگار ایرنا به گزارشی از خود در خصوص زندگی یک دختر خانم با مشکلات شدید جسمی در یکی از مناطق دورافتاده کرمان اشاره می کند و در این باره می گوید: خانواده بسیار فقیری بودند و این دختر خانم با نداشتن دست و کوتاهی یکی از پاهای خود کارهای روزانه را انجام می داد. با بهزیستی در خصوص این مورد صحبت و پیگیری کردم.

وی پیگیری درخواست های مردمی تا رسیدن به نتیجه مطلوب را منتفع شدن از کار خبرنگاری می داند و ادامه می دهد: یکبار برای نوشتن گزارشی در خصوص زندگی متکدیان با لباس تکدی گری در میدان آزادی کرمان حاضر شدم و برای بررسی ابعاد  زندگی متکدیان و اینکه چگونه کار می کنند نصف روز به این کار پرداختم و واقعا سختی فراوانی را تحمل کردم.

وی با تشکر از فرماندار کرمان برای همکاری و تشریح اتفاقات افتاده در مراحل تهیه این گزارش گفت: نتیجه ای گرفتم این بود که به هیچ عنوان نباید به متکدیان کمک کرد.

آیا تا کنون مسئولی با شما به عنوان خبرنگار برخورد مناسبی داشته است که باعث ناراحتی بیش از حد شما شود؟

یک بار با یکی از مسئولان بالا رتبه کرمان مصاحبه می کردم. ضمن معرفی خود به عنوان خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی ایرنا این مسئول اصلا خبرگزاری جمهوری اسلامی را که خبرگزاری رسمی ایران و دولتی است نمی شناخت و آگاهی نداشت و متاسفانه ددر برخورد خود یک نوع نگاره از بالا به پایین داشت. متاسفانه روابط عمومی های متخصص و کاربلدی وجود ندارند و درواقع مدیران این چنینی هم موفق نخواهند بود.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)