کد خبر: ۲۴۰۴۸
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۲
ارسال به دوستان
ذخیره
مقالات متعددي درباره تاثير ورزش بر سلامتي ذهني و جسمي منتشر شده است. بسياري براين باورند كه ورزش كردن سبب كاهش استرس و نگراني‌ها مي‌شود.
مقالات متعددي درباره تاثير ورزش بر سلامتي ذهني و جسمي منتشر شده است. بسياري براين باورند كه ورزش كردن سبب كاهش استرس و نگراني‌ها شده و از اين طريق به افزايش اعتماد به نفس و سلامتي روح و روان كمك مي‌كند. 

به همين دليل است كه بسياري از پزشكان، افراد را به ورزش كردن تشويق مي‌كنند. اتفاقات عجيب اما همواره رخ مي‌دهد. حتي اگر يك ورزشكار حرفه‌اي يا نيمه حرفه‌اي باشيد، ممكن است اقدامي انجام دهيد كه سبب شگفتي شود. «ورزش ايران بيمار است»، اين جمله را كارشناسان متعددي بيان كرده‌اند. اشاره آن‌ها به سيستم دولتي حاكم بر ورزش است كه مانع از خصوصي‌سازي شده و گردش پول را در اين صنعت به خطر انداخته است. 

اما چند سال است كه ورزش ايران درگير حاشيه‌هاي متعددي شده است. حاشيه‌هايي كه نشان مي‌دهد ورزش ايران دچار بيماري‌هاي متعددي است؛ از نبود گردش مالي تا تربيت ورزشكاراني كه در زمين مسابقه يا خارج از آن گرفتار درگيري‌هاي خونين مي‌شوند. اين اتفاق در چند روز گذشته دو بار رخ داده و عجيب اينكه پاي دانش‌آموزان را نيز به ميدان كشيده است.

انتقام از بيني‌ ناظر!

مسابقات ورزش‌هاي دانش‌آموزي كشور در استان فارس برگزار ‌شد. هرچند كه شيراز ميزباني خوبي از اين رقابت‌ها داشت اما يك اتفاق تلخ سبب شد تا توجه به اين مسابقات بيش از پيش جلب شود. در جريان ديدار فينال رقابت‌هاي بسكتبال دانش‌آموزي، بازيكنان تيم توابع تهران كه از روند داوري ناراضي و معتقد بودند او به نفع تيم گلستان قضاوت مي‌كند، به سمت داور هجوم برده و سبب شدند تا اين ديدار براي دقايقي متوقف شود. در نهايت بازيكنان تيم دانش آموزي توابع تهران، بيني ناظر داوري را شكستند و قهرمان شدند.‌ آن‌ها جشن قهرماني گرفتند. فدراسيون نيز در اخبار مربوط به اين مسابقات هيچ اشاره‌اي به درگيري بازيكنان نكرد تا به ظاهر همه چيز ختم به خير شود. در اين ميان اما آنچه قرباني شد، اخلاق و روحيه ورزشكاري بود. 


درباره دلايل اين اتفاق شايعات متعددي وجود دارد اما شنيده‌هاي «قانون» حاكي از آن است كه مسئولان برگزاري رقابت‌هاي دانش‌آموزي قول داده بودند تيم قهرمان راهي رقابت بين‌المللي دانش‌آموزي خواهد شد و همين موضوع سبب شد تا بازيكنان تلاش كنند به هر قيمتي قهرمان اين مسابقات شوند. اين در حاليست كه در سا‌ل‌هاي گذشته به هيچ عنوان چنين قول‌هايي به بازيكنان داده نمي‌شد تا آن‌ها به دنبال ورزش كردن براي حفظ سلامتي باشند و نه قهرماني به هر قيمت. صائبي، سرپرست فدراسيون دانش‌آموزي درباره اتفاقات رخ داده در ديدار فينال رقابت‌هاي بسكتبال در گفت‌وگو با «قانون» اظهار كرد: «قول‌هايي كه به دانش‌آموزان داده شد تا در مسابقات بين‌المللي شركت كنند، سبب افزايش حساسيت اين مسابقات شد. 

همان‌گونه كه مي‌دانيد مسابقات بسياري در استان فارس برگزار شد و اين اتفاق فقط در يك بازي رخ داد. كميته انضباطي فدراسيون در شيراز تشكيل جلسه داد و به زودي تصميمات شديدي درباره تخلفات رخ داده گرفته خواهد شد». او درباره تصميمي كه سبب افزايش حساسيت اين مسابقات شده بود،‌گفت: «تصميم بر اين بود كه در مسابقات بين‌المللي، مدارس قهرمان را اعزام كنيم و همين اتفاق باعث شد تا مشاركت والدين و بازيكنان بيش از پيش شود. اين اتفاق نه تنها بد نبود بلكه انگيزه زيادي نيز بين بازيكنان به وجود آورد». سرپرست فدراسيون ورزش‌هاي دانش‌آموزي در پايان گفت: «بدون‌شك تصميمات قاطعي درباره تخلفات به وجود آمده خواهيم گرفت و آن‌ها از حضور در مسابقات سال آتي، محروم خواهند شد اما تصميم نهايي را كميته انضباطي فدراسيون مي‌گيرد».

آتش آشتي با سلاح سرد

درگيري‌ها اما هميشه در سطح ورزش دانش‌آموزي انجام نمي‌شود. پنج‌شنبه هفته گذشته سرشار از اتفاقات تلخ و باورنكردني بود. دو بازيكن پيشين تيم فوتبال استقلال، در هتل به جان يكديگر افتادند و صحنه‌هايي را خلق كردند كه رخ دادن اتفاقاتي از قبيل شكستن بيني ناظر مسابقات دانش‌آموزي، بي‌اهميت جلوه كرد. فرزاد حاتمی و امیرحسین صادقی در جریان بازی دوستانه پیش فصل پيكان و تراكتورسازي با یکدیگر درگیری پیدا كرده و هر دو به دنبال فرصتي بودند تا انتقام آن درگيري را بگيرند. بهانه در هتل به دست اين بازيكنان داده شد؛‌جايي كه محمد ابراهیمی، بازيكن تيم فوتبال تراكتورسازي در رستوران هتل قصد داشت این دو نفر را آشتی بدهد. اما حاتمي و صادقي با یکدگیر ابتدا به صورت لفظی و سپس به صورت فیزیکی به درگیری پرداختند و به شدت يكديگر را كتك زدند. در ادامه فرزاد حاتمی که به شدت از کاپیتان سابق استقلال ناراضی بود، با سلاح سردی که در لابی هتل بود، به سمت صادقی حمله كرد که با دخالت اطرافيان، اتفاق بدتری رقم نخورد.

 هرچند كه كميته اخلاق بلافاصله هر دو بازيكن را از همراهي تيم‌شان در هفته سوم محروم كرد اما مسئولان سازمان ليگ به دليل آنچه ابلاغ نشدن حكم ناميدند، اجازه حضور هر دو بازيكن را در ميدان دادند. احسان خرسندي،‌ پيشكسوت فوتبال در اين باره به «قانون» گفت: «بداخلاقي‌هاي رخ داده اتفاق جديدي است كه در ورزش ما باب شده است. من فكر مي‌كنم نبود روانشناس حرفه‌اي و ورزشي كه يك رشته تخصصي در دانشگاه است، يكي از دلايل اصلي اتفاقات رخ داده است». او در ادامه گفت: «ورزش برخلاف باور عموم بسيار سنگين است و با جسم و روح بازيكنان در ارتباط است. گاهي تلاش براي نتيجه‌گرايي، بازيكنان را تحت‌تاثير قرار مي‌دهد». 

خرسندي در پايان بيان كرد: «بايد از ورزش پايه شروع كرد. بايد به بچه‌هاي ورزشكار ياد داد كه روح ورزشكاري را رعايت كنند. بدون شك به بازيكناني نظير فرزاد حاتمي و اميرحسين صادقي نمي‌توان گفت رفتارهاي خود را تغيير دهند ولي ورزشكاراني كه در حال حاضر در سطح پايه‌ها فعاليت مي‌كنند، بايد تربيت شوند و حتي دروس دانشگاهي در اين باره براي آن‌ها تعريف كرد».

لزوم بررسي ريشه‌اي

اين نخستين‌بار نيست كه چنين درگيري‌هايي در ورزش ايران رخ داده است. پيش از اين نيز درگيري‌هاي خونيني در فوتبال، واليبال و بسكتبال رخ داده كه با يك جست‌وجوي ساده مي‌توان تصاوير آن را مشاهده كرد. درگيري دو قهرمان پرورش اندام در حاشيه رقابت‌هاي مردان آهنين نيز از ديگر مواردي است كه جزييات مربوط به آن رسانه‌اي شد. 

كتك‌كاري يك ليدر پرسپوليس با علي دايي در دوراني كه شهريار، سرمربي سرخ‌پوشان بود، از ديگر مواردي است كه جنجال‌هاي فراواني را در فضاي مجازي به وجود آورد. درگيري‌هاي خونين در ورزش ايران روز به‌روز ابعاد جديدتري پيدا مي‌كند. حتي در ورزش پايه نيز درگيري‌هاي متعددي ديده مي‌شود. آنچه مهم است اينكه چرا ورزشكاراني كه مدت‌ها از آن‌ها به عنوان الگو ياد مي‌شد، اينچنين وارد درگيري مي‌شوند. بررسي ريشه‌اي اين موضوع مي‌تواند ورزش كشور را از منجلابي كه در آن گرفتار شده، نجات بدهد. مدت‌ها پيش وقتي ورزشكاري اقدامي برخلاف عرف انجام مي‌داد، مورد توجه قرار مي‌گرفت. امروز اما ورزش كشور به سمتي مي‌رود كه اگر ورزشكاري اصول اخلاقي را رعايت كرد، گويي اقدامي خلاف عرف انجام داده است.
منبع: قانون
برچسب ها: خون بازی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

بارش باران  ۱۰ راه روستایی در جنوب کرمان را مسدود کرد / اوج بارش‌ها از عصر امروز

هشدار رئیس پلیس راه کرمان به رانندگان؛ با توجه به شرایط جوی هوا از سفرهای غیرضرور خودداری کنید

601  مددجوی کرمانی مشمول عفو رهبری شدند / صدور 7 هزار و 552 رای جایگزین حبس

پیرو هشدار وقوع سیلاب؛ بیمارستان صحرایی در کرمان برپا شد

اعلام محدودیت‌های ترافیکی روز ارتش در کرمان

سامانه بارشی قوی در جنوب کرمان آغاز شد / ثبت بیشترین میزان بارندگی تاکنون در میانده جیرفت

استاندار کرمان: آمادگی لازم برای مقابله با هر اتفاقی را داریم

ثبت سفارش کتاب‌های درسی به تعویق افتاد

رییس دادگستری زرند: برخورد قضایی در انتظار افرادی که اطفال را به تکدی‌گری می‌گمارند

نیمی از مزارع گندم قلعه گنج در معرض سیل قرار دارند

پربازدید ها

سامانه بارشی قوی در جنوب کرمان آغاز شد / ثبت بیشترین میزان بارندگی تاکنون در میانده جیرفت

 ۵ هزار معتاد متجاهر در استان کرمان وجود دارد

پیش بینی هواشناسی از بارش باران و احتمال سیل و آبگرفتگی در کرمان

احتمال تغییر زمان آغاز سال تحصیلی قوت گرفت

بارش باران  ۱۰ راه روستایی در جنوب کرمان را مسدود کرد / اوج بارش‌ها از عصر امروز

اخاذی زن و مرد مامورنما از کشاورزان عنبرآبادی

تعرفه‌های پزشکی ابلاغ شد

حمایت بهزیستی از  1338 خانواده دارای فرزند چند قلو در کرمان

نوآموزان برای سنجش سلامت تا پایان اردیبهشت ماه مهلت دارند

پنجشنبه‌ها تعطیل شد

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)