کد خبر: ۲۴۰۵۰
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۰
ارسال به دوستان
ذخیره
تبعات و پيامدهاي ازدواج كودكان بر هيچ‌كس پوشيده نيست. امروز افزايش «كودك بيوه‌ها» در كشور به عنوان دغدغه بسياري از فعالان حقوق كودك و كارشناسان مطرح است
تبعات و پيامدهاي ازدواج كودكان بر هيچ‌كس پوشيده نيست. امروز افزايش «كودك بيوه‌ها» در كشور به عنوان دغدغه بسياري از فعالان حقوق كودك و كارشناسان مطرح بوده و نگراني‌هاي زيادي از اين بابت در جامعه احساس مي‌شود. كودكاني كه بار مسئوليت، شانه‌هاي‌شان را خم كرده ودر اغلب موارد نيز مهر طلاق بر پيشاني‌شان كوبيده مي‌شود. اصولا ازدواج زودهنگام به ازدواجی اطلاق می‌شود که زوجین یا یکی از آنان به سن ١٨سالگی نرسیده باشند. ازدواج در سنین کودکی در کشور علل گوناگونی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به فقر، محرومیت از تحصیل، اعتیاد و مهاجرت در راستای کاهش بار اقتصادی و تامین هزینه‌های ناشی از اعتیاد خانواده اشاره کرد. طبق آمارهاي سال 94 در مجموع 287 هزار و 77 دختر و پسر، در سنین زیر 18 سال ازدواج کردند و متاسفانه تعداد زيادي از آنان در طول سه ماهه اول ازدواج‌شان طلاق گرفتند. «كاميل احمدي»، انسان شناس، محقق و برنده جایزه ناموس حقیقی از دانشگاه لندن و نويسنده اين كتاب، در گفت‌وگويي با «قانون» دلايل كودك همسري در ايران را تشريح كرد.

احمدی، در مورد آمار ازدواج كودكان در كشور گفت: «طبق آمارهای رسمی ثبت احوال، اولین استانی که بالاترین شمار ازدواج‌های کودکان را دارد، خراسان رضوی است. بنده پژوهش‌هایم را در هفت استان که بیشترین آمارها را در این پدیده داشتند، به انجام رساندم».

7/13درصد ازدواج‌ها در مناطق شهری، زیر سن 18سال است

وي ادامه داد: «آمارهای موجود و در دسترس، نشان می‌دهد که 7/13درصد ازدواج‌ها در مناطق شهری و 6/19 درصد ازدواج‌ها در مناطق روستایی در زیر سن 18سال انجام می‌شود. این را اگر در نسبت با نسل جوان ایرانی قرار دهید، رقم قابل توجهی را شامل می‌شود. سال 94 در مجموع 287 هزار و 77 دختر و پسر، در سنین زیر 18 سال ازدواج کردند.

 این رقم در سال 93، 32 هزار و 587 مورد برای پسران زیر 18 سال بود که متاسفانه 372 نفر از آنان در همان سنین زیر 18سال و در طول سه ماهه اول ازدواج‌شان طلاق گرفتند. شمار کودک‌مادران نیز در مقایسه با پدران کم‌سن و سال، 560 بار بیشتر است». احمدي يادآور شد، باور عمومی این است که این پدیده عمدتا گریبانگیر دختران است اما نباید از یاد برد که پسربچه‌های بسیاری نیز قربانی این سنت آسیب‌زا شده و بار زندگی را از سنین کم بر دوش کشیده‌اند. پس نباید تصور کرد که آسیب‌های چنین پدیده‌ای برای پسرانی که زیر 18سال ازدواج می کنند، کمتر است.

استان خراسان رضوي؛ بالاترين درصد ازدواج كودكان

وي افزود: «در حال حاضر و به استناد آمارهای رسمی ثبت احوال، اولین استان با بالاترین درصد ازدواج کودکان، خراسان رضوی است و پس از آن به ترتیب آذربایجان شرقی، خوزستان، سیستان و بلوچستان، آذربایجان غربی، هرمزگان و اصفهان در جایگاه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.البته بايد گفت، در گذشته قوانین بهتری برای ازدواج دختران و پسران داشتیم که 18 و 20سال بود. البته که اغلب، اِعمال نمی‌شد چنانکه پدرومادرهای ما نیز در سنین کم ازدواج کردند.

در حال حاضر طبق قوانین، سن ازدواج در ایران برای دختران 13(با اذن ولی و دادگاه تا 9سال) و برای پسران 15 سال تعریف شده است. اما در برخی استان‌های دیگر ایران با پدیده‌ای به نام «خرید سن» مواجه هستيم. خرید سن بيشتر در شهرستان‌هايي اتفاق می‌افتد که نظارت قضایی در آن‌ها کمتر است. اغلب افرادی هستند که در مقام رابط و واسطه، به نوعی سن کودک را توجیه می‌کنند و چه بسا در این میان پولی هم رد و بدل می‌شود».

احمدي در خاتمه با اشاره به راهكارها در مورد كاهش كودك‌همسري يادآور شد: «اقداماتی نظیر الزامی شدن ثبت تمامی ازدواج‌ها، بهبود و تقویت فرصت‌های تحصیلی و اقتصادی، به کارگیری انجمن‌های تغییرهای رفتاری، اجرای برنامه‌های محلی در جهت حمایت و توانمندسازی، جرم‌انگاری ازدواج‌های کودکان، انجام تحقیقات و پژوهش‌های بیشتر در این مورد، اجرای سیاست‌هایی در جهت مساوات جنسی برای تضمین حمایت از دختران و اجرای رویکردهای حمایتی برای کودکان و دخیل کردن چهره‌های مذهبی موثر، مهم‌ترين راهکارهای کاهش این نوع ازدواج‌ها به شمار می‌آیند».

لازم به يادآوري است كه مراسم رونمايي از كتاب «طنين سكوت» فردا برگزار خواهد شد. اين مراسم كه با همت نشر و پژوهش شيرازه و كتابخانه ملي ايران ترتيب داده شده، به علل بروز و شيوع پديده كودك‌آزاري خواهد پرداخت.

منبع: قانون
برچسب ها: ازدواج کودکان
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

دستگیری عاملان تیراندازی منجر به جرح 2 شهروند در کهنوج

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

یک عادت مهم برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

هلالی‌های محیط ‌زیست کرمان آبگیری شدند

حضور بیش از 70 تیم گشت پلیس راه در محورهای بارانی استان کرمان

معاون وزیر آموزش و پرورش: امکان افشای سوالات آزمون‌های وزارت آموزش و پرورش غیرممکن است

محور فاریاب _کهنوج بازگشایی شد

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

رییس کل دادگستری کرمان: وضع برخی از قوانین؛ موجب سنگ‌اندازی در تولید می‌شود / اگر از ظرفیت‌های کرمان استفاده شود، بخش زیادی از مشکلات اقتصادی استان و کشور رفع می‌شود

پربازدید ها

سامانه بارشی قوی در جنوب کرمان آغاز شد / ثبت بیشترین میزان بارندگی تاکنون در میانده جیرفت

گزارش هواشناسی از میزان بارش‌ها تاکنون در کرمان / هشدار برای کاهش دما و سرمازدگی محصولات کشاورزی

بارش باران  ۱۰ راه روستایی در جنوب کرمان را مسدود کرد / اوج بارش‌ها از عصر امروز

اعلام محدودیت‌های ترافیکی روز ارتش در کرمان

فرماندار جیرفت: همه امکانات خدماتی و امدادی استان پای کار هستند

خبر خوش برای دانش‌آموزان؛ امکان استفاده از تک‌ماده برای ۴ درس امتحانات نهایی

راه ارتباطی 50 روستای کوهستانی در شرق کرمان مسدود شد

ثبت سفارش کتاب‌های درسی به تعویق افتاد

کشف لاشه چهار رأس جبیر و سه قبضه سلاح از شکارچیان غیرمجاز در راور

هشدار رئیس پلیس راه کرمان به رانندگان؛ با توجه به شرایط جوی هوا از سفرهای غیرضرور خودداری کنید

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)