کد خبر: ۲۴۱۸۰
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۲
ارسال به دوستان
ذخیره
اولویت اصلی دولت در رشد اقتصادی فراگیر و ضد فقر، مردمی شدن فرهنگ، تلاش برای رسیدن به دسترسی آزاد اطلاعات و توجه به آسیب های اجتماعی مباحثی بودند که امروز توسط نمایندگان موافق کابینه دوازدهم در مجلس شورای اسلامی بیان شد.


 یوناتن بت کلیا نماینده آشوریان،‌ زهرا ساعی نماینده تبریز، بهروز نعمتی نماینده تهران، نبی هزار جریبی نماینده گرگان و احمد همتی نماینده سمنان به عنوان موافق کلیات کابینه حسن روحانی در دولت دوازدهم در صحن علنی مجلس به سخنرانی پرداختند..

دولت اولویت اصلی خود را رشد اقتصادی فراگیر و ضد فقر قرار داده است
در ابتدا قاسم احمدی لاشکی،نماینده مردم نوشهر ضمن تشکر از رییس‌جمهور جهت معرفی وزرای پیشنهادی خود در زمان‌بندی قانونی به مجلس، گفت: البته بنده به عنوان عضو کمیسیون آموزش گله‌مند هستم که علیرغم اینکه در گذشته وزرا و مدیران از وزارت علوم معرفی می‌شدند چه شده که در این دوره وزیر علوم به مجلس هنوز معرفی نشده است؟

وی افزود: با توجه به اینکه مجلس برنامه ششم توسعه را نهایی کرده و در دستور کار دولت قرار دارد بسیاری از وزرا نیازی به برنامه ندارند زیرا همه آنها باید مبنای کار خود را برنامه ششم قرار دهند.

نماینده مردم نوشهر در مجلس تصریح کرد: تمامی برنامه‌های وزرای پیشنهادی تطبیق داده شده و هیچ مغایرتی با برنامه‌ها و اسناد بالادستی دیده نشده است و در همه آنها فصل‌الخطاب قانون قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه نگرانی مردم اغلب در حوزه اقتصاد، معاش و بیکاری است، گفت: دولت اولویت اصلی خود را رشد اقتصادی فراگیر و ضد فقر قرار داده که این مساله بسیار مهم است البته انسجام فکری بین کابینه معرفی شده به مجلس نسبت به گذشته بیشتر است و هماهنگی نسبی بیشتری در روش و شیوه اجرا بین وزرا وجود دارد.

احمدی لاشکی در پایان گفت: وزرای معرفی شده به مجلس اکثرا از بدنه وزارتخانه‌ها هستند و امور را می‌شناسند.

دولت بجای متولی شدن در امور فرهنگی، مردمی شدن مسائل فرهنگی را دنبال می‌کند
 یوناتن بت‌کلیا، نماینده آشوریان و مسیحیان کلدانی در موافقت با کلیات کابینه دوازدهم گفت: دولت دوازدهم تشکیل می‌شود تا با ادامه جهت‌گیری‌های اصولی دولت تدبیر و امید و اصلاح اشتباهات، متکی بر شعار آزادی، امنیت، آرامش و پیشرفت مسیری را که طی شده تکمیل کند.
وی تصریح کرد: از طرف ادیان الهی و ابراهیمی شناخته شده در قانون اساسی به ویژه زرتشتیان، کلیمیان و آشوریان حمایت خود را از دکتر روحانی اعلام کرده و همراه با دولت جهت رسیدن به خواسته‌های قانونی قدم بر می‌داریم.

نماینده آشوریان در مجلس بیان کرد: برنامه دولت دوازدهم بر اساس اصولی بنا شده که پایبندی دولت به این اصول موجب خواهد شد دید مثبت نسبت به بخش عمومی ایجاد شود.

بت‌کلیا در ادامه اظهار کرد: حسن دیگر برنامه‌های دولت اصلاح بازار انرژی، سازمان بازنشستگی، اصلاح سیاست‌های پولی و ارزی، اصلاح نظام مالی و اصلاح نظام مالیاتی است. ضمن اینکه در بخش‌های حمایتی نیز اصلاح سیاست‌های بازار کار، کاهش فقر و اصلاح سهام نظام عدالت مورد توجه قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه توجه دولت به آسیب‌های اجتماعی از نقاط قوت برنامه‌ها به شمار می‌رود، گفت: حوزه‌های بهداشت و درمان و سازمان‌های بازنشستگی از اولویت‌های دولت هستند که امیدواریم بتوانند به خوبی این دو بخش را اداره کنند.

این نماینده مجلس با تاکید بر توجه دولت به مساله محیط زیست، اظهار کرد: انتظار می‌رود در عرصه سیاست خارجی نیز تنش‌زدایی با همه کشورها به طور عام و کشورهای منطقه به طور خاص در دستور کار دولت قرار گیرد و با حفظ برجام بتوانیم از منافع اقتصادی بهره‌مند شویم.

 برای مبارزه با فساد دسترسی آزاد به اطلاعات یک ضرورت است
محمدرضا عارف نماینده مردم تهران نماینده بعدی بود که پس از مدت ها  به عنوان موافق کلیات کابینه دولت دوازدهم پشت تریبون مجلس رفت و گفت: برای اینکه دولت بتواند برنامه های خود را به خوبی اجرا کند نیازمند همکاری و تفاهم است. البته در انتخاب اعضای کابینه انتخاب‌های بهتری نیز وجود داشت اما این موضوع که از دولت یک صدا شنیده شود، از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی افزود: برنامه های اعلام شده دولت و وزرا بیانگر شناخت دقیق از مشکلات کشور است، تعامل سازنده با دنیا مبارزه با فساد و رعایت حقوق شهروندی و سیاست‌های اصلاحی در بخش‌های مختلف اقتصادی و محیط‌ زیستی نشان دهنده جهت‌گیری خوب دولت برای رسیدن به سیاست‌های بالادستی و حرکت در مسیر اجرایی شدن برنامه ششم توسعه و سند چشم انداز است. اما نداشتن شاخص‌های کمی در برنامه‌های ارائه شده یک نقص است که امیدواریم در آینده در قالب احکام قانون برنامه این نقص جبران شود.

رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: توسعه بخش خصوصی و تاکید بر اقتصاد درون‌زا از موارد مورد تاکید دولت در برنامه خود بوده که یک ضرورت برای کشور است. همچنین اصلاح ساختار انرژی و اصلاح ساختار اقتصاد و نظام بانکی که شرایط نگران کننده‌ای دارد، در کنار برنامه‌های دولت برای انتقال نظام ارزی دوگانه به نظام شناور ارزی می تواند امیدوار کننده باشد.

وی ادامه داد: تجربه تک نرخی شدن ارز در دولت اصلاحات تجربه خوبی بود که بعدها بنا به دلایلی ادامه پیدا نکرد اما امید است که دولت بتواند دوباره شرایط را برای ثبات در بازار ارز فراهم کند. 

همچنین جذب سرمایه گذاری خارجی که در قانون برنامه ششم به دولت تکلیف شده نیز یکی از مهمترین اولویت‌های دولت است و دولت موظف است 65 میلیارد دلار در سال براساس برنامه در بخش سرمایه گذاری خارجی جذب کند.

عارف در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اولویت‌های دولت دوم تدبیر و امید در بخش اجتماعی گفت: مقابله با آسیب‌های اجتماعی با احکام خوبی که در برنامه‌های دولت پیش بینی شده به نظر می رسد شرایط امیدوار کننده‌ای پیدا کند. همچنین اجرایی شدن منشور حقوق شهروندی که سال‌ها است وعده آن داده شده نیز باید در اولویت دولت قرار گیرد و در کنار آن اجرای سند بنیادین تحول آموزش و پرورش به عنوان سندی مترقی و تقویت سازمان‌های مردم نهاد که در دولت قبل گام‌های خوبی برای آن برداشته شد نیز باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

وی افزود: واگذاری تصدی گری‌های اجرایی در بخش فرهنگ و بخش‌های غیردولتی و تقویت نظام‌های صنفی که باید به جدیت دنبال شود نیز می تواند از نقاط قوت برنامه‌های دولت و کابینه دوازدهم باشد و در بحث سیاست خارجی نیز ادامه مسیر طی شده در سال‌های اخیر در کنار توسعه روابط با کشورهای اسلامی و منطقه‌ای از اهمیت بالایی برخوردار است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برای مبارزه با فساد دسترسی آزاد به اطلاعات یک ضرورت است، گفت: اجرای قانون انتشار آزادانه اطلاعات از اهمیت بالایی برخوردار است و برای مقابله با فساد هیچ راهی جز این وجود ندارد. همینطور عدم مداخله دولت در امور فردی و خصوصی مردم امکان دسترسی به امکانات و تسهیلات برای همه و ایجاد همدلی بین همه اقوام و فرهنگ‌های ایرانی نیز از برنامه‌های خوب و مهم ارائه شده به مجلس است که می تواند از نقاط قوت دولت و کابینه دولت دوازدهم باشد.

عارف در بخش پایان صحبت‌های خود خاطرنشان کرد: حضور تعدادی از چهره‌های برجسته و موفق دولت اول تدبیر و امید و حضور چهره‌های جدید و برجسته و باسابقه در کابینه دولت دوازدهم در مجموع شرایط خوبی را رقم زده اما عدم معرفی وزیر علوم در آستانه آغاز سال تحصیلی یک ضعف برای کابینه است که امیدواریم حل شود.
 تلاش برای از بین بردن سیستم رانتی در اقتصاد، پایدار سازی محیط‌ زیست، محوریت منافع ملی در تصمیم گیری‌ها و رویکردهای توسعه‌ای نیز در بخش‌های اقتصادی از بخش‌های خوب برنامه‌های دولت است که امیدواریم همه آنها به خوبی شکل اجرایی به خود گیرد.

وزرای پیشنهادی از نقاط قوت کابینه دوازدهم هستند
بهروز نعمتی، نماینده تهران نیز در سخنانی در موافقت با کلیات کابینه دوازدهم اظهار داشت: بدون شک انتخابات از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی است که در طول ۳۸ سال توانسته ایم انتخابات‌هایی را به خوبی برگزار کنیم، آقای روحانی با بیش از ۲۴ میلیون رای رئیس جمهور شد و اکنون رئیس جمهور همه است.

وی افزود: وزرایی که از طرف دولت به مجلس معرفی شده‌اند از تجربیات خوبی برخوردار هستند و این تجربیات حتما برای شعارها و مطالبی که آقای روحانی در ایام انتخابات مطرح کرد، بسیار مفید است.

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه اعتدال از شعارهای اصلی روحانی بود، گفت: انتخاب کابینه با توجه به شناختی که از این افراد داریم که همگی از چهره های خدمتگزار هستند از نقاط قوت به شمار می‌رود و اکثر وزرای پیشنهادی افرادی هستند که از نقاط قوت خوبی برخوردارند.
این عضو هیات رئیسه مجلس همچنین بیان کرد: به عنوان نمونه آقای ظریف در وزارت خارجه اقدامات خوبی را در طول حیات دولت یازدهم انجام داده که به نتیجه رسید، همچنین آقای زنگنه وزیر پیشنهادی نفت هم از افراد زحمتکش و جهادگری است که تلاش‌های خوبی را نجام داده که نمونه اخیر آن قرارداد با توتال بوده و امیدواریم اینگونه موفقیت‌ها استمرار داشته باشد.

نعمتی ادامه داد: حفظ وزرای کارآمد دولت باعث شد پیشرفت های دولت یازدهم استمرار داشته باشد و ۹ وزیری که مجددا برای وزارتخانه‌ها معرفی شده‌اند امروز بار سنگین دولت دوازدهم روی دوش آنها است و وظیفه‌شان سنگین‌تر از گذشته می باشد زیرا باید شعارهایی که آقای روحانی مطرح کرده اند را در جهت عملیاتی شدن پیش ببرند.

نعمتی همچنین بیان کرد: از بین وزرای معرفی شده وزیر جوانی را برای تصدی وزارت ارتباطات به مجلس معرفی کرده اند که پیش از این معاون زیرساخت ارتباطات بوده و زحمات بسیاری را در این حوزه داشته است.

نعمتی اظهار داشت: در عرصه سیاست داخلی نیز وزرایی که معرفی شده اند انسان‌های باتجربه و توانمندی هستند که توانسته‌اند در عرصه‌های مختلف اقدامات خوبی را انجام دهند که یکی از این افراد آقای رحمانی فضلی است که انتظار داریم حقوق شهروندی در وزارت کشور مورد توجه قرار گیرد و منشور حقوق شهروندی توسط وزارت کشور به خوبی انجام شود.

نعمتی با بیان اینکه واقع‌گرایی و واقع‌بینی از طرف دولت یک اصل مهم است، گفت: دولت حتما باید به صورت برنامه محور به موضوعات نگاه کند و به شعارهایی که در ایام انتخابات داده شد وفاداری داشته باشد. بعضا صدایی ناکوک از دستگاه‌هایی مانند وزارت اقتصاد و سلامت شنیده می‌شود که باید با یکدیگر کوک شوند و آقای روحانی مدیریت واحدی را در این دو مجموعه داشته باشند.

 آسیب‌های اجتماعی از برنامه‌هایی است که دولت دوازدهم در دستور کار خود قرار داده است
زهرا ساعی، نماینده مردم تبریز نیز در موافقت با کلیات کابینه دوازدهم اظهار کرد: آقای روحانی با رویکردی خردمندانه و انتخاب کابینه فراجناحی تحقق انتظارات مردم را در دستور کار قرار داده‌اند و لازم است ما هم با تاکید حداکثری برنامه و کابینه پیشنهادی دولت دوازدهم سهم خویش را ادا کرده و بر درایت و هم جانبه گرایی رئیس جمهور در برگزیدن افراد کابینه صحه بگذاریم.

وی افزود: امیدواریم که حرکت در مسیر توسعه پایدار و تحقق آرمان‌های کشور با آنچه که در کابینه یازدهم شاهد بودیم، در کابینه دوازدهم هم تداوم داشته باشد.

نماینده مردم تبریز در مجلس، اظهار کرد: نگاه دولت در تدوین برنامه، گویای آن است که از روش‌های آزمون و خطا فاصله گرفته تا از ماحصل بتواند هنجارها و بایدها را در جهت کارآیی برنامه‌ها پیش ببرد.

وی با بیان اینکه واقعیت حال کشور ما فاصله گرفتن از هنجارها بوده است، گفت: آسیب‌های اجتماعی گسترده‌ای را شاهد بوده‌ایم که خوشبختانه دولت دوازدهم این مهم را مورد توجه برنامه‌های خود قرار داده است.

ساعی در ادامه بیان کرد: به نظر می‌رسد پنجره جمعیتی را می‌توان با یک برنامه صحیح و موثر از تهدید به فرصت تبدیل کرد و در نظر داشته باشیم زنانی که پیش از این در حوزه‌های اجتماعی فعال بودند می‌توانند در عرصه‌های سیاست و اقتصاد نیز نقش خود را ایفا کنند تا ریل گذاری دولت در مسیر عدالت جنسیتی باشد.

وی تصریح کرد: اگرچه مطالبه‌گری زنان از کابینه در حد وزرا محقق نشد، اما انتظار می رود که در سطح معاونت‌ها، از این نیروهای توانمند هم استفاده شود.

وی با بیان اینکه مشکل صندوق‌های بازنشستگی نیز در دستور کار برنامه‌های دولت قرار گرفته است، گفت: توجه به پایدارسازی مالی از دیگر برنامه‌های دولت دوازدهم است، اگرچه دولت پیش از این زیرساخت‌ها را در برنامه ششم توسعه قرار داده است.

ساعی در پایان اظهار کرد: در مورد مشکلات محیط زیست نیز می‌توان با برنامه‌ریزی در جهت رفع مشکلات قدم برداشت آن هم با تصویب لوایحی مانند هوای پاک، تالاب‌ها و همچنین در مورد دریاچه ارومیه هم نیازمند رویکردهای ملی و منطقه‌ای هستیم.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)