کد خبر: ۲۴۱۹۶
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۵
ارسال به دوستان
ذخیره
گفتار نو از نوسان قیمت مرغ در بازار کرمان گزارش می‌دهد؛
مدیرکل پشتیبانی امور دام استان کرمان گفت: در هر دو زمینه مرغ گوشتی و تخم‌مرغ مازاد تولید داریم و عملاً برای کسانی که به فکر راه‌اندازی کسب‌وکار در این حوزه هستند توصیه نمی‌شود و برای صادرات هم نتوانستیم بازارهای همسایه را در دست بگیریم.
گفتار نو/ ماهان فرح‌بخش:

مدتی است که دو کالای اساسی یعنی مرغ و تخم‌مرغ با افزایش قیمت مواجه شده و از ماه گذشته تا‌کنون حاشیه‌های زیادی به همراه داشته‌‌اند. البته این روزها قیمت مرغ دوباره کاهش پیدا کرد و به 8 هزار تومان رسید. با وضعیت نابسامان و آشفته‌بازاری که در خصوص این دو کالای اساسی یعنی مرغ و تخم‌مرغ وجود دارد؛ به نظر می‌رسد نوسان قیمت همچنان تا ماه‌های آینده ادامه پیدا کند.

بررسی شاخص قیمت تولیدکننده محصولات مرغداری‌های صنعتی کشور در بهار سال ۱۳۹۶ بر اساس گزارش منتشرشده مرکز آمار نشان می‌دهد که تمامی استان‌های کشور به‌جز کرمانشاه نسبت به فصل مشابه سال قبل با افزایش روبه‌رو بوده و بیشترین میزان افزایش مربوط به استان مازندران با ۴۰,۲۳ درصد است. استان کرمانشاه ۱.۸۵ درصد نسبت به فصل مشابه سال قبل کاهش داشته است. به‌علاوه استان‌های کرمان و البرز به ترتیب با ۱۳.۵۴ درصد افزایش و ۱۷.۴۱ درصد کاهش به ترتیب بیشترین افزایش و کاهش قیمت را نسبت به فصل قبل تجربه کرده‌اند.

مدیرکل پشتیبانی امور دام استان کرمان در پاسخ به سؤال مبنی بر اینکه قیمت مرغ گرم در بازار کرمان با یک کاهش قیمت روبه‌رو شده است. علت آن چیست، می‌گوید:

مهدی بنی اسدی: قیمت مرغ گرم در بازار با کاهش مواجه شده و به 8 هزار تومان رسیده است و احتمال این می‌رود تا این قیمت باز کاهش پیدا کند که از دلایل آن این است که تولید و عرضه در حال رشد می‌باشد و اکنون در استان کرمان و در کل کشور افزایش تولید را شاهد بوده‌ایم.

مرغ منجمد هم همچنان در حال توزیع است و استان کرمان در این زمینه کمبودی ندارد و هر مقدار هم که لازم باشد از استان‌های دیگر وارد می‌کنیم.

اینجا باید اشاره‌کنم که تقاضا برای خرید گوشت منجمد نسبت به گذشته بیشتر شده است و اکنون با مقایسه آمارهای موجود، توزیع امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 20 تا 30 درصد رشد داشته است.

برای اینکه سردخانه داخل استان فضای محدود دارد هر زمان که نیاز باشد با واردکردن مرغ منجمد از استان‌های دیگر نیاز استانمان را تأمین می‌کنیم.

نیاز مرغ منجمد کرمان از چه استان‌هایی تأمین می‌شود؟

تولید استان کرمان محدود است و از استان‌های مازندران، مرکزی، اصفهان و استان سمنان مرغ منجمد وارد می‌کنیم؛ پشتیبانی ذخیره کشوری است و فرقی نمی‌کند و از استانی که ذخیره بیشتری دارند وارد می‌کنیم. استان‌های شمالی تولید بالا و چندین برابر ما ذخیره و توزیع دارند.

چرا برخی خانواده‌ها باوجود مزایای استفاده از مرغ منجمد رغبتی به استفاده از این نوع محصول ارائه‌شده ندارند؟

بارها اشاره کردم اگر کیفیت مرغ منجمد از مرغ گرم بهتر نباشد پایین‌تر هم نیست. دامپزشکان و متخصصان در خط کشتار مرغ‌های منجمد و انجماد حضور دارند و مراحل بهداشتی با نظارت این افراد به‌صورت کامل رعایت می‌شود. مرغ چربی‌گیری می‌شود و مرغ‌های دارای ضربه خوردگی و مشکلات ظاهری و ... از خط جدا می‌شوند، همچنین بسته‌بندی به بهترین شیوه صورت می‌پذیرد و در دمای منهادی 40 درجه منجمد و به قسمت نگهداری انتقال پیدا می کنندو چند آزمایش بر روی آن‌ها انجام می‌شود و درصورتی‌که از سلامت مرغ مطمئن شدند برای ذخیره‌سازی انتقال داده می‌شوند. مطمئن باشید که مرغ منجمد کیفیتی بالاتر از مرغ گرم دارد.

به‌عنوان یک کارشناس ارشد برای کسانی که تصمیم به ورود در حوزه پرورش مرغ و حوزه‌های مرتبط دارند چه توصیه‌هایی دارید؟

به دلیل صدور مجوزهای گسترده درزمینهٔ مرغ و تخم‌مرغ به‌نوعی با یک  بازار اشباع‌شده روبه‌رو هستیم. 

در هر دو زمینه مرغ گوشتی و تخم‌مرغ مازاد تولید داریم و عملاً برای کسانی که به فکر راه‌اندازی توصیه نمی‌شود و برای صادرات هم نتوانستیم بازارهای همسایه را در دست بگیریم.

کسب‌وکار حوزه پرورش مرغ گوشتی و تخم‌مرغ یک کار پراسترس است و نیازمند سرمایه‌گذاری زیادی است و اطمینانی برای برگشت سرمایه هم وجود ندارد و فردی که به این کسب‌وکار وارد می‌شود ممکن است ضررهای زیادی را تحمل کند، چون مرغ یک موجود زنده است و ممکن است به علت یک بیماری تلفات گسترده‌ای را شاهد باشیم.

رئیس تعاونی مرغداران کرمان هم در گفت‌وگو با گفتار نو خاطرنشان کرد: حدود 20 روز تا یک ماه پیش به خاطر کمبود مرغ در  کرمان و استان‌های هم‌جوار قیمت افزایش یافت اما اکنون میزان تولید بالا است و قیمت‌ها پایین آمده است.

بر چه اساسی قیمت‌گذاری انجام می‌شود؟

حقانی:  قیمت‌ها ما بر اساس پارامترهای در استان همچون رفسنجان و استان‌های هم‌جوار همچون یزد تغییر می‌کند و هر زمان که قیمت‌ها در استان‌های مجاور تغییر پیدا کند قیمت مرغ در کرمان هم بالا یا پایین می‌رود.

مگر کمیته‌ای در رابطه باقیمت گذاری وجود ندارد؟

در کمیسیون قیمت‌گذاری که تعاونی مرغداران، نماینده از سازمان صنعت، معدن و تجارت و ..  حضور دارند فقط قیمت مرغ زنده را اعلام می‌کنیم و کمیته‌ای دیگر قیمت گوشت را تعیین می‌کند.

ابن گزارش ادامه دارد...

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

دستگیری عاملان نزاع و درگیری مسلحانه در بم 

جلوی اختلاس را بگیرید / اگر مردم گرفتار فقر شوند، دین از بین خواهد رفت

کروکی‌های کاغذی تا پایان خرداد ماه به طور کامل حذف می‌شوند

جدیدترین قیمت خودرو امروز اول اردیبهشت 1403

پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان طی روزهای آینده

آتش‌سوزی خودرو پژو ۴۰۵ حامل قاچاق سوخت در پمپ بنزین کرمان

جنگل گلپرکی دلفارد بزرگترین ذخیره‌گاه جنگلی انار شیطان در کشور

حکم قطعی محکومان پرونده پروژه الماس مال کرمان صادر شد

کسب یک طلا و برنز در مسابقات قهرمانی کشور توسط کاراته‌کاهای کرمانی

استاندار کرمان: پیگیری امور اقتصادی در هیچ شرایطی نباید تعطیل شود

پربازدید ها

استاندار کرمان: پیگیری امور اقتصادی در هیچ شرایطی نباید تعطیل شود

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

کروکی‌های کاغذی تا پایان خرداد ماه به طور کامل حذف می‌شوند

هر گونه تغییر قیمت در کالاهای اساسی تخلف محسوب می شود

جدیدترین قیمت خودرو امروز اول اردیبهشت 1403

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)