کد خبر: ۲۴۲۰۹
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۱
ارسال به دوستان
ذخیره
نهاوندیان:
رئیس دفتر رئیس‌جمهور گفت: بدگویی، تهمت و دروغ‌ها علیه مسوولان به ویژه بانوان که کمر خدمت برای مردم بسته و همه دانش و تجربیات خود را در این مسیر عرضه کرده‌اند، بسیار مایه تاسف است. اینکه افرادی به خود اجازه می‌دهند هر طور که می‌خواهند ناسزا گفته و مطالبی بی‌سند منتشر کرده و اتهام وارد کنند، خلاف قانون اساسی بوده و نظام حقوقی ما باید در برابر این جرایم مشهود برخیزد.
محمد نهاوندیان در مراسم تکریم الهام امین‌زاده و معارفه شهیندخت مولاوردی به عنوان دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور حقوق شهروندی و معصومه ابتکار به عنوان معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده که در محل نهاد ریاست‌جمهوری برگزار شد، گفت: این جلسه محل تکریم حقوق، تکریم زن، خانواده و مدیران زن خدوم ملت است.

وی در ادامه با بیان آنکه امسال، سال اقتصاد مقاومتی اعلام شده است، اظهار کرد: معنای اعلام نام سال آن است که هر مدیری در هر جایگاهی ماموریت‌های خود را با این اولویت سمت‌دهی کند.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور در ادامه با بیان آنکه همه می‌دانیم برای آنکه تولید در کشور راه بیفتد و اقتصاد درون‌زا و برون‌گرا تجلی پیدا کند باید سرمایه‌گذاری صورت گیرد،‌ گفت: در این میان به سرمایه انسانی بیش از سرمایه مادی نیاز داریم.

نهاوندیان در ادامه با تاکید بر آنکه سرمایه‌های انسانی نیاز به احساس امنیت دارند و باید در کشور احساس امنیت کنند،‌ گفت: سرمایه‌های انسانی در صورتی که احساس امنیت داشته باشند فضای شکوفایی استعدادهایشان فراهم می‌شود و می‌توانند بی‌خوف و خطر خلاقیت داشته و تشکل‌هایی تشکیل دهند و یا آنکه ارتباطات داخلی و بین‌المللی برقرار کنند و نقد و ایرادات سازنده‌شان را نیز بیان کرده و... به همین ترتیب باید سرمایه‌های انسانی ما احساس امنیت داشته باشند.

وی در ادامه با بیان آنکه فضای کسب و کار در کشور باید به‌گونه‌ای باشد که سرمایه‌گذار بداند که اگر براساس قوانین روز کشور برای انجام پروژه‌ای بلندمدت تامین سرمایه کند، نوسانات پرشتاب مقررات و قوانین توجیه اقتصادی آن پروژه را در سال‌های آینده برهم نمی‌زند، گفت: به این ترتیب اختیارات مالکیت و مدیریت آن در معرض آسیب نبوده و بازار تولید و صادرات آن در معرض تصمیمات یک‌شبه از بین نرفته و سرمایه افراد نیز امنیت دارد.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور با تاکید بر آنکه احساس امنیت موجب پیشرفت هر سرمایه‌گذاری است، عنوان کرد: موضوع اقتصاد مقاومتی با حقوق شهروندی ارتباط وسیع و عمیقی دارد زیرا اگر بخواهیم از فضای کسب و کارمان توانمندی، آمادگی و مساعدتر بودن اقتصاد ایران در رقابت بین فضاهای کسب و کار و سرمایه‌های فراوان و سرگردان در دنیا برسد، باید پیام امنیت و فضای حقوقی امن و مطمئن به جهان بدهیم.

نهاوندیان در ادامه با بیان آنکه امروز افتخار می‌کنیم ایران در منطقه‌ای پرآسیب و پرآشوب از امنیت برخوردار است، گفت: نباید منظور ما از امنیت تنها امنیت نظامی و انتظامی باشد بلکه باید پیام امنیت اقتصادی، حقوقی و حیثیتی از ایران به گوش جهانیان برسد.

وی تاکید کرد: در اصل 22 قانون اساسی به صراحت تاکید شده که «حیثیت، جان، مال، حقوق، مسکن و اشتغال اشخاص از تعرض مصون است مگر در مواردی که قانون تجویز کند» به این ترتیب قانون اساسی مصونیت و امنیت را ابتدا برای حیثیت افراد مهم شمرده و این به آن معناست که هر انسانی باید در نظام اسلامی احساس امنیت حیثیتی کند و آن روز، روز شکوفایی اقتصاد، تولید و اشتغال ایران خواهد بود.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور همچنین با تاکید بر آنکه باید به‌گونه‌ای رفتار کنیم که علاوه بر شهروندان کشور کسانی که از خارج وارد ایران می‌شوند نیز احساس امنیت کامل داشته باشند، اظهار کرد: باید فضا را به‌گونه‌ای کنیم که هر کس به ایران سفر کرد احساس کند نظام سیاسی و حقوقی‌ای وجود دارد که از حقوق آن فرد بیش از خود وی حراست خواهد کرد این در حالی است که باید بر فضای رسانه‌ای و اجتماعی ما نیز چنان فرهنگی حاکم باشد.

نهاوندیان تصریح کرد: هیچ‌کس در هیچ موقعیت و مقامی نباید جرأت تعرض به حیثیت فرد و شهروند دیگری را داشته باشد و همه باید بدانند اگر تعرض کردند چنان مجازات می‌شوند که از کرده و گفته خود به شدت پشیمان خواهند شد.

وی ادامه داد: در کشور باید فضایی که در آن هر کس با سوءاستفاده از تریبون، عنوان وکالت یا مدیریتی می‌تواند به خود اجازه دهد دروغ گفته، افتراع پخش کند و به دیگران توهین کند به پایان برسد و آن روز روزی است که می‌توانیم جشن تحقق قانون اساسی در کشور را بگیریم.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور تاکید کرد: روزی قانون اساسی در کشور محقق می‌شود که فرهنگ عمومی و فضای رسانه‌ای ما به‌گونه‌ای شود که به جای اینکه دروغ یک دروغگوی افتراع‌زن بازنشر شود هر کس در هر امکان و فرصتی که هست در برابر دروغ و افتراع برخیزد.

نهاوندیان ادامه داد: بدگویی، تهمت و دروغ‌ها علیه مسوولان به ویژه بانوان که کمر خدمت برای مردم بسته و همه دانش و تجربیات خود را در این مسیر عرضه کرده‌اند، بسیار مایع تاسف است. اینکه افرادی به خود اجازه می‌دهند هر طور که می‌خواهند ناسزا گفته و مطالبی بی‌سند منتشر کرده و اتهام وارد کنند، خلاف قانون اساسی بوده و نظام حقوقی ما باید در برابر این جرایم مشهود برخیزد.

وی همچنین با اشاره به آنکه بسیاری از افراد باشخصیت از اینکه در مورد خود سخن بگویند یا از خود دفاع کنند، ابا دارند، گفت: این ارزش یک نظام حقوقی است که اجازه توهین، تعرض و افتراع را به افراد ندهد و خوشبختانه رئیس‌جمهور در دولت یازدهم با تدبیر و ابلاغ رسمی منشور حقوق شهروندی گام مهمی برای اجرای قانون اساسی برداشت.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور با بیان اینکه رئیس‌جمهور در مجلس شورای اسلامی برای دفاع از وزرای پیشنهادی کابینه دوازدهم نسبت به اجرای حقوق شهروندی تاثیر فراوانی داشته‌اند، گفت: گویی ترجیع‌بند برنامه‌های دولت دوازدهم اجرا و حراست از «حقوق شهروندی» در عمل و اجرا و پیگیری آن از وزرا است.

وی ادامه داد: در ماده 9 منشور حقوق شهروندی اصل 22 قانون اساسی با صراحت بیشتری آمده است به طوری که تاکید شده این مساله باید به یک مطالبه عمومی تبدیل شود چرا که هیچ کس به ویژه آنهایی که از تریبون عمومی استفاده می‌کنند این حق را ندارند که به حیثیت دیگران صدمه بزنند.

نهاوندیان در ادامه به ماده 13 منشور حقوق شهروندی نیز اشاره کرد و گفت: در حال حاضر منشور حقوق شهروندی سند رسمی حکومت است و برای تحقق کامل آن و اینکه حتی در گوشه‌های دور افتاده از روستاهای کشور هم هیچ‌کس به خود حق ندهد که به حقوق شهروندی تعرض کند نیاز به تلاش و کار جدی داریم.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور تاکید کرد: باید فضا را به‌گونه‌ای کنیم که اگر کسی به حیثیت دیگری تعرض کرد همه جامعه نسبت به آن نگاه ترش‌رویانه داشته تا آن شخص احساس کند که حتی اگر برای بر سر زبان‌ها افتادن این کار را کرد با این روش از او به نیکی در جامعه یاد نخواهد شد.

وی ادامه داد: باید امکان استفاده از حقوق شهروندی و توان‌افزایی در این راستا شکل بگیرد که البته دولت به دنبال توانمندسازی در حقوق شهروندی، حقوق زنان و خانواده است.

نهاوندیان ادامه داد: امروز از ایران به عنوان جذابترین اقتصاد در حال ظهور یاد می‌شود. این در حالی است که مخالفان برجام و آنهایی که تنها سخن‌پراکنی کرده و جرأت اقدام ندارند امروز به دنبال این هستند که فضای اعتماد به ایران ایجاد نشود که البته باید هوشمندانه در برابر این تخریب و بدعهدی ایستادگی کنیم.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور ادامه داد: هر جا بتوانیم احساس اعتماد به ایران را تقویت کنیم در این مسیر موفق عمل کرده‌ایم و هر یک از قراردادهایی که در بخش‌های مختلف منعقد می‌شود در راستای تقویت اعتمادافزایی نسبت به ایران است. به این ترتیب توهین‌ها و بداخلاقی‌های داخلی درست مانند حرکت‌های ضدبرجامی به این احساس امنیت در اقتصاد ایران ضربه می‌زند و باید با آنها مقابله کنیم.

وی همچنین با گرامیداشت یاد آیت‌الله هاشمی رفسنجانی گفت: ایشان همواره تلاش کرد تا اعتدال را بیاموزد و از گسست‌ها جلوگیری کند.

وی ادامه داد: مسیر دولت مسیر اعتدال و احترام و تکریم مردم و عقاید مختلف است زیرا این مسیر راه نجات و پیشرفت کشور بوده و در مسیر اعتدال است که می‌توانیم همه گرایش‌ها و نظرات را در کنار هم داشته باشیم.

نهاوندیان در ادامه با تقدیر از تلاش‌ها و اقدامات ارزشمند الهام امین‌زاده در معاونت حقوقی رئیس‌جمهور و در دوران تصدی مسوولیت دستیاری رئیس‌جمهور در امور حقوق شهروندی و همچنین برجسته شمردن شخصیت معصومه ابتکار در داخل و خارج از کشور گفت: مطمئناً حضور ایشان در معاونت امور زنان و خانواده می‌تواند فضای گسترده‌تری در فرهنگ‌سازی و توانمندسازی زنان و خانواده‌ها ایجاد کنند. این در حالی است که در حوزه زنان و خانواده نیاز به بروکراسی عریض و طویل نداریم بلکه باید فرهنگ‌سازی و ایجاد فضاهای حمایتی در این زمینه را در دستور کار خود قرار دهیم.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور همچنین گفت: تلاش‌های فراوان، شجاعانه و بردبارانه شهیندخت مولاوردی در معاونت امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور شایسته تقدیر است، ایشان در دوران مسوولیت خود با امکانات محدود اقدامات بسیار خوبی را به انجام رسانده‌اند و امروز در موقعیتی هستند که نه‌تنها از حقوق زنان بلکه باید به عنوان دستیار ویژه رئیس‌جمهور از حقوق همه شهروندان با توانایی خود دفاع کنند.

وی در پایان گفت: در اجرای حقوق شهروندی در جامعه نیاز به بسیج عمومی مردم و همراهی آنها داریم زیرا اگر مردم در صحنه باشند تلاش‌ها و اقدامات رو به جلو خواهد بود و امیدواریم در دوران مسوولیت خانم مولاوردی شاهد پیشرفت در این راستا باشیم.
منبع: ایسنا
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)