کد خبر: ۲۴۳۲۹
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۶
ارسال به دوستان
ذخیره
بهرام قاسمی در نشست خبری:
رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه گفت: مواضع ما درخصوص همه پرسی کردستان عراق روشن است. سیاست ما درخصوص تمامیت ارضی عراق نیز روشن است. صحبت‌های سرلشکر باقری نیز روشن و دقیق بوده است.
رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه گفت: مواضع ما درخصوص همه پرسی کردستان عراق روشن است. سیاست ما درخصوص تمامیت ارضی عراق نیز روشن است. صحبت‌های سرلشکر باقری نیز روشن و دقیق بوده است.

بهرام قاسمی صبح امروز در نشست خبری خود با اصحاب رسانه با تبریک به دولت دوازدهم و آرزوی موفقیت برای وزرای جدید گفت: برای همه وزرای محترم دولت دوازدهم آرزوی موفقیت می‌کنم و امیدوارم موفق باشند.

مواضع‌‌مان درخصوص همه‌پرسی کردستان عراق روشن است

او در پاسخ به سوالی درباره برگزاری همه‌پرسی کردستان عراق و واکنش نیروهای پیش مرگه به سخنان سردار باقری اظهار داشت: همه آزاد هستند، صحبت کنند. مواضع ما درخصوص همه‌پرسی کردستان عراق روشن است. سیاست ما درخصوص تمامیت ارضی عراق نیز روشن است. صحبت‌های سرلشکر باقری نیز روشن و دقیق بوده است. 

امیدواریم زمان گفت‌وگوهای کمیته‌های پنج گانه ایران و افغانستان مشخص شود

این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان درباره رایزنی‌های ایران و افغانستان درخصوص حل و فصل مسائل تصریح کرد: طبیعی است درخصوص آمد و شد هیات‌ها، درخصوص زمان رفتن هیات‌ها مسائلی پیش بیاید. گفت‌وگو در دستورکار دو کشور است و امیدواریم زمان گفت‌وگوهای طرفین مشخص و جلسات کمیته‌های پنج گانه مشخص شود. 

استانداردهای دوگانه امریکا مشخص است

قاسمی درخصوص رویدادهای نژادپرستانه امریکا و عدم‌ موضع‌گیری ترامپ در این باره خاطرنشان کرد:‌ موضع امریکا و دولت جدید و استانداردهای دوگانه آنها مشخص است. در این رویدادها سیاست‌های دوگانه امریکا خود را نشان می‌دهد و به نظرم عدم موضع‌گیری ترامپ چیز جدیدی نیست.

حمایت از برجام و حفاظت از دستاوردهای آن از وظایف دستگاه دیپلماسی است 

او درباره برنامه‌های وزارت امور خارجه برای مقابله با بدعهدی‌های امریکا ابراز داشت: همانطور که آقایان روحانی و ظریف در روزهای اخیر بیان کردند، یکی از اهداف و ویژگی‌های دولت جدید، بحث حمایت از برجام و حفاظت از آن و دستاوردهایش است که به طرق مختلف این موضوع باید پیگیری شود. برجام یک بحث بین‌المللی و چندجانبه است و کشورهای مهم دنیا حامی آن هستند امیدواریم با توافق و تفاهم بین‌المللی از برجام و دستاوردهای آن حفاظت به عمل آوریم.

سفر سرلشکر باقری به ترکیه بی‌نظیر بود

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره سفر سرلشکر باقری به ترکیه بیان کرد: سفر رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح ایران به ترکیه همانطور که در رسانه‌ها منعکس شد، سفر بی‌نظیری بود. درحدود ۴۰ سال گذشته در این سطح با ترکیه تبادلی نداشتیم. این سفر به دعوت همتای آقای باقری صورت گرفت. ایشان با یک هیات عالی رتبه به آنکارا رفت و صحبت‌های مهم و تعیین‌کننده‌ای صورت پذیرفت. دیدار سازنده‌ای با رئیس‌جمهور و مسئولان نظامی ترکیه هم داشتند.

امیدواریم گفت‌وگوهای ایران و ترکیه در همکاری‌های نظامی ادامه یابد

قاسمی افزود: درباره این سفر باید کمتر صحبت کرد چون در آینده می‌توانیم شاهد آثار مثبت این سفر درخصوص مسائل دوجانبه و منطقه‌ای باشیم. ما آن را سفر موفقی می‌دانیم. قرار شد این رایزنی‌ها ادامه یابد و ادامه گفت‌وگوها را در سطوح مختلف در تهران را داشته باشیم چون به تعمیق همکاری‌ها در حوزه مسائل منطقه‌ای اعتقاد داریم.

سفر لشکر باقری جهشی در روابط ایران و ترکیه است 

او با بیان اینکه این سفر در برهه خاصی در روابط کشورها صورت می‌گیرد، یادآور شد: در این سفر همکاری از یک فاز به فاز دیگر ورود می‌کند و می‌توانیم درخصوص همکاری‌های نظامی و امنیتی گفت‌وگو و رایزنی داشته باشیم. می‌توان آن را یک گام جهشی در روابط ایران و ترکیه بدانیم و امیدوارم به نفع مردم دو کشور و مردم منطقه و کمک به صلح و ثبات در منطقه بحران‌زده ما باشد.

وضعیت اعتبار روادید ایران بدتر از گذشته نیست

خبرنگاری مدعی شد که اعتبار روادید ایران در طول دولت یازدهم کاهش یافته است که سخنگوی وزارت امور خارجه عنوان کرد: من از اساس با این مساله مخالف هستم و آن را رد می‌کنم. تصور نمی‌کنم وضعیت امروز بدتر از گذشته باشد، بلکه وضعیت ما در نقاط دیگر بهتر است. برای ورود شهروندان‌مان به قطر، در لیست اخیر منتشر شده این کشور قرار داریم و شهروندان و بازرگانان ما می توانند تحت شرایطی که برای همه کشورها است، برای یک ماه به قطر سفر کنند و این مسئله تا ۵ ماه قابل تمدید است. 

قاسمی روند طی شده برای اعتبار بخشی به ویزا را مثبت دانست و گفت: این مسئله یکی از موضوعات مهم وزارت امور خارجه است و بتوانیم از وضعیت مطلوب‌تری برخودار باشیم ولی مجموعا شرایط ما نسبت به گذشته نامطلوب‌تر نیست و بهتر هم شده است. گفت‌وگوهای کنسولی خوب و بسیاری صورت گرفته و امیدواریم شاهد نتایج آن باشیم.

مسائل اقتصادی در وزارت امور خارجه هیچ گاه مغفول نبوده است

او در رابطه با برخورد بد سفارتخانه‌ها با شهروندان ایرانی اظهار داشت: این مسئله جدیدی نیست ولی سفارتخانه‌هایی که این رویکرد را داشتند در حال تغییر روند و رفتار خود هستند.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه درخصوص برنامه دستگاه دیپلماسی در حوزه مسائل اقتصادی تصریح کرد: مسائل اقتصادی در وزارت امور خارجه هیچ گاه مغفول نبوده است ولی با توجه به اولویت‌های جدید درکشور در حوزه مسائل اقتصاد مقاومتی و برنامه ششم و رسالتی که برای وزارت امور خارجه اندیشه شده تا به کشور در حوزه مسائل اقتصادی کمک کند، برای تخصصی شدن و چابک شدن قرار شده معاونت اقتصادی تشکیل شود. این مسئله به سازمان امور اداری و استخدامی رفت و مورد تصویب قرار گرفت و احتمالا طی هفته‌های دیگر کارش را شروع می‌کند.

 وزارت خارجه هماهنگ‌کننده و تسهیل‌کننده مسائل اقتصادی خواهد بود 

قاسمی با بیان اینکه وزارت امور خارجه متصدی مسائل اقتصادی نیست، خاطرنشان کرد: وزارت امور خارجه هماهنگ‌کننده و تسهیل‌کننده مسائل اقتصادی خواهد بود و وظیفه اصلی در امور اقتصادی همچنان برعهده دستگاه‌‌های اصلی است.

او ادامه داد: یک بحث دیگر تقویت بخش‌های اقتصادی سفارتخانه‌های ماست تا به بتوانند به بخش‌های اقتصادی دولت و بخش خصوصی کمک کنند. جذب سرمایه‌ خارجی، اعزام نیروی کار، توسعه صادرات غیرنفتی و ایجاد هماهنگی بین دستگاه‌ها و... است.

معاونت‌های منطقه‌ای در یکدیگر ادغام می‌شوند 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره ساختار جدید وزارت امور خارجه ابراز داشت: در چارچوب ساختار جدید مصوب شده، با استفاده از تجارب گذشته و نیازهای وزارت امور خارجه و کشور و شرایط جدید، در جهان امروز و منطقه ما اولویت‌ها می‌تواند دائما جابجا شود پس نیاز به تغییراتی بود. این تغییرات براساس نیازها بود. سه معاونت منطقه‌ای جای خود را به معاونت سیاسی خواهند داد و با یکدیگر ادغام می‌شوند.

معاونت‌های امور بین‌المللی، کنسولی و اداری به کار خود ادامه می‌دهند

قاسمی اضافه کرد: معاونت سیاسی و اقتصادی بر ادارات کلی که در حوزه دوجانبه کار می‌کنند، نظارت می‌کنند. البته این ادارات زیر نظر وزیر هم خواهند بود. معاونت بین‌المللی در جای خود خواهد بود. معاونت کنسولی با همان شرح وظایف باقی می‌ماند البته ممکن است اسمش تغییر یابد. دو مرکز سخنگویی و دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای و همچنین مرکز آموزش و پژوهش با تغییراتی به کار ادامه خواهد داد. ممکن است جابجایی نیز صورت بگیرد. معاونت اداری نیز به کار خود ادامه می‌دهد.

پیام ایران کمک به صلح و ثبات منطقه‌ای است

او درباره پیام انتخاب مجدد محمدجواد ظریف و دولت روحانی به دنیا بیان کرد: پیام ما کمک به صلح و ثبات منطقه و توسعه روابط و مناسبات با کشورهای همسایه است. امیداریم در این حوزه گام‌های بیشتری را برداریم. تلاش ما برای حفظ و ثبات و امنیت و مبارزه با تروریسم و کمک کردن به کشورهایی است که در این فضا به جمهوری اسلامی ایران کمک کنند.

ایران اقدامات لازم را برای بهبود روابط با عربستان انجام داده است

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای درخصوص بهبود روابط ایران و عربستان یادآور شد: روابط میان دو کشورها دوطرفه است. ایران اقدامات لازم را انجام داده است. امیدواریم عربستان با واقع ‌بینی بیشتر واقعیت‌ها را ببیند. آمادگی برای بهبود روابط با کشورهای پیرامونی وجود داشته است. آنچه برای همه مهم است ثبات و امنیت منطقه است که ما آن را تنها برای خود نمی‌خواهیم. ما گام‌هایی را برداشته‌ایم و نوبت عربستان است تا گام‌های جدیدی را بردارد.

قاسمی در پاسخ به این سوال که با توجه به تاکید رئیس‌جمهور به مسئله حقوق شهروندی، وزارت امور خارجه چه برنامه‌ای را در دستور است؟ عنوان کرد: این مسئله در اداره کل امور ایرانیان در دستور کار بود. در دولت جدید، بحث ایرانیان خارج از کشور مسئله‌ای اساسی است. درخصوص مسائل ایرانیان داخل کشور این مسئله در حیطه فعالیت‌های ما نیست.

هیات‌های رسانه‌ای زیادی در سال گذشته مورد تبادل قرار گرفته است

او در پاسخ به سوالی در رابطه با برنامه‌های وزارت امور خارجه در حوزه دیپلماسی عمومی گفت: ایراداتی به این نوع از دیپلماسی وجود دارد و البته تنها مربوط به وزارت امور خارجه نیست بلکه دستگاه‌های دیگر را هم شامل می‌شود. وزارت امور خارجه در برخی از مسائل می‌تواند راسا وارد شود و بخشی نیز می‌تواند توسط وزارت ارشاد و رسانه‌ها انجام شود. هیات‌های رسانه‌ای زیادی در سال گذشته مورد تبادل قرار گرفته است. بخشی از این تلاش‌ها مربوط به وزارت ارشاد بود که با کمک ما صورت گرفت. دیپلماسی عمومی محدوده مشخصی ندارد.

آژانس به دقت به کار خود ادامه می‌دهد 

این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان در رابطه با سفر نیکی هیلی، سفیر امریکا در سازمان ملل به وین و گفت‌وگو با آژانس انرژی اتمی بیان کرد: وظایف آژانس مشخص و تعیین شده است. گزارش‌های آژانس نیز مبتنی بر پایبندی ایران به تعهدات خود است. رفت و آمد مسئولان امریکا با آژانس به خودشان ارتباط دارد ولی اگر با هدف از بین بردن و تضعیف برجام تلاش می‌کنند، تلاش بیهوده‌ای است چراکه آژانس با دقت کار خود را انجام می‌دهد و گزارش‌های قبلی نیز این مسئله را تایید می‌کند.

تلاش نیکی هیلی برای تضعیف برجام بیهوده است

قاسمی با بیان اینکه برجام توافقی چندجانبه و بین‌المللی است، یادآور شد: با توجه به حمایت‌های بین‌المللی فکر می‌کنیم این تلاش‌ها بیهوده باشد هرچند که به نظر می‌آید که این کار برای ما سنگ‌اندازی‌هایی ایجاد کند.

ایران از بهبود روابط عراق و عربستان حمایت می‌کند

او در پاسخ به این سوالی درخصوص میانجی‌گری عراق برای بهبود روابط تهران و ریاض عنوان کرد: من علاقه‌مند نیستم درخصوص اظهارات مقامات وزیر کشور اظهارنظر کنم ولی آنچه که در رسانه‌ها مطرح بود و در میان ریاض و بغداد در گردش بود، ایران علاقه‌مند است که همسایگان با یکدیگر روابط مستحکم و مطلوبی داشته باشند و ما در این باره از بهبود روابط عراق و عربستان استقبال می‌کنیم.

مذاکرات آستانه شش احتمالا در اوایل شهریور برکزار می‌شود

سخنگوی وزارت امور خارجه درخصوص برگزاری مذاکرات آستانه و ارتباط آن با سفر سرلشکر باقری به ترکیه یادآور شد: مذاکرات آستانه شش احتمالا در اوایل شهریور برکزار می‌شود ما تلاش‌های خود را در این مذاکرات در حوزه سوریه ادامه می‌دهیم. این مذاکرات از ابزارهای موثر در بهبود بخشی به بحران سوریه است که نمونه‌ای در این باره وجود ندارد. همکاری‌های سه کشور در این باره ادامه می‌یابد. تمایلی ندارم سفر سرلشکر باقری را به این مذاکرات گره بزنم. مذاکرات آستانه موضوعات تعیین شده خود را دارد.

اطلاعی از عملیات مشترک نظامی ایران، روسیه و ترکیه در ادلب ندارم 

بهرام قاسمی در پاسخ به سوال ایلنا مبنی بر اینکه خبرگزاری ترند به نقل از دیپلمات‌های ترکیه مدعی شده است که ایران، روسیه و ترکیه احتمالا عملیات نظامی مشترکی در ادلب سوریه انجام خواهند داد. این مسئله تا چه اندازه صحت دارد؟‌ گفت:‌ انجام عملیات جدید نظامی را باید از منتشرکنندگان این گزارش سوال کنید زیرا من اطلاعی از این عملیات نظامی ندارم. این موضوع از مسائل نظامی است و اگر قرار باشد کسی در این باره اظهارنظر کند، مسئولان نظامی هستند.

او در پاسخ به سوال دیگر ایلنا که آیا ایران عملیات نظامی جدیدی در سوریه در پی شهادت شهید محسن حججی آغاز کرده است؟ اظهار داشت: مقامات نظامی در روزهای گذشته در این باره اظهارنظر کردند که موضع‌گیری شفاف و روشنی بود.

بحث تغییر سفیر ایران در سازمان ملل مطرح نیست

این دیپلمات عالی‌رتبه وزارت امور خارجه درباره شایعه تغییر غلامعلی خوشرو سفیر ایران در سازمان ملل متحد تصریح کرد: من اطلاعی از این موضوع ندارم زیرا چنین بحثی مطرح نیست.

از هر تحولی که موجب کاهش تنش‌ها شود، استقبال می‌کنیم

قاسمی در پاسخ به این سوال که آیا ایران برای بهبود روابط با عربستان از کشوری کمک خواسته است؟‌ خاطرنشان کرد: سیاست‌ اعلامی ما مشخص است. ما از هرگونه تحولی که بتواند مسائل فیمابین کشورهای منطقه را کاهش دهد و از تنش‌ها بکاهد، استقبال می‌کنیم. در این جهت همواره تلاش کرده‌ایم. البته روابط دوجانبه است و یکسو نیست و هر دو کشور دارای تنش باید به شرایط خاص یا نقطه مشخصی برسند تا مراحلی را برای کاهش تنش آغاز کمک کنند.

ریاض باید با واقعیت‌های بیشتری که در منطقه وجود دارد، آشنا شود

او با بیان اینکه لفظ کمک خواستن درست نیست، ابراز داشت: کشورهایی به ما مراجعه کرده است و ایران با توجه به سیاست صلح‌جویانه خود آن را نفی نکرده‌اند ولی تلاش‌ آن کشورها هیچ گاه با موفقیت روبه‌رو نبوده است. ریاض باید با واقعیت‌های بیشتری که در منطقه وجود دارد، آشنا شود.

رسانه‌های کویت به دروغ مسائلی را به ایران نسبت می‌دهند 

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه درباره ادعای رسانه‌های کویتی مبنی بر ارتباط ایران با گروه عبدولی در کویت بیان کرد: این بار اولی نیست که برخی از رسانه‌های کویت به انتشار اخبار دروغ و بی‌ربط می‌پردازند و بعدا این دروغ اعیان می‌شود. در گذشته آنها مدعی فرار گروه عبدولی به ایران شدند ولی دولت کویت گفت که این گروه در کویت حضور دارد و دستگیر شده‌اند دولت کویت باید با مکانیزم‌های خود مانع این دورغ‌پردازی و اتهام‌زنی‌ها به ویژه به ایران شود.

سیاست وزارت امور خارجه صبر در برابر بداخلاقی‌ها است

قاسمی در پاسخ به این سوال که نماینده خرمشهر در مجلس به ظریف توهین کرد. آیا وزارت امور خارجه از این نماینده شکایت خواهد کرد؟ یادآور شد: وزارت امور خارجه و آقای ظریف در چهار سال گذشته نشان دادند که بسیار اخلاقی و صبور هستند و برخی از ناملایمات را به راحتی تحمل کرده و منافع ملی را ارحج بر بداخلاقی‌ها می‌دانند. در آن موضوع هم آن نماینده به نزد آقای ظریف رفت و دلجویی کرده و از برخورد خود عذرخواهی کرد. سیاست وزارت امور خارجه نیز صبر و متانت‌ در برابر بداخلاقی‌ها است.
منبع: ایلنا
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

انسداد 10 راه روستایی در بم و آبگرفتگی برخی از منازل روستایی

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

کشف مواد مخدر و سلاح جنگي از قاچاقچیان مواد مخدر در ریگان

روستای چاه‌غلامعلی زرند مسدود شد  

رفع ۱۶ نقطه حادثه‌خیز و اجرای پل عابر پیاده در پنج نقطه حادثه‌خیز شهر کرمان

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت هوای کرمان طی امروز و فردا / روند افزایش دما از روز یکشنبه

نتایج اولیه کنکور ۱۴۰۳ نیمه مرداد اعلام می‌شود

سیل و بارندگی  ۱۳۳ میلیارد تومان به بخش کشاورزی عنبرآباد خسارت وارد کرد

باند سازمان يافته قاچاق سوخت در کرمان منهدم شد

رقابت بیش از ۱۲ هزار داوطلب کرمانی در نوبت اول کنکور

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)