کد خبر: ۲۴۴
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۰
ارسال به دوستان
ذخیره
گزارش "گفتارنو" از گرم شدن زودهنگام تنور انتخابات در سیرجان
از آنجا که حساسیت‌های قومی در میان برخی از طوایف سیرجان بالاست به نظر می‌رسد رسانه‌های حامی حسن‌پور تلاش می‌کنند تا نامزد اصلاح طلبان را گزینه‌ای غیربومی و متعلق به منطقه‌ای دیگر از استان معرفی کنند.

گفتارنو/ گروه سیاسی: این بار تنور انتخابات خیلی زود گرم شده، گرم شدنی که برخی معتقدند ممکن است چند ماه مانده به انتخابات مجلس نان سوخته تحویل دهد. در حالی که جریان‌های سیاسی در استان کرمان مانند سایر مناطق کشور مشغول ارزیابی فضای سیاسی و رایزنی‌های اولیه برای انتخابات آتی مجلس هستند، در سیرجان فعالان سیاسی صف‌هایشان را شکل داده‌اند و کازار انتخاباتیشان را شروع کرده‌اند. سیرجان یکی از شهرهای سیاسی استان کرمان به شمار می‌رود که همواره کارزارهای انتخاباتی در آن رونق داشته است. شهباز حسن‌پور نماینده اصولگرای سیرجان که از حامیان محمدباقر قالیباف در انتخابات گذشته ریاست جمهوری به شمار می‌رود؛ تکاپوی خود را آغاز کرده تا برای سومین دوره پیاپی از مردم سیرجان و بردسیر رای اعتماد بگیرد. نماینده سیرجان و بردسیر در هفته‌های اخیر سفرهای متعددی را به این دو شهر داشته و در مراسم‌های مختلف عمومی و خصوصی با مسوولان و مردم گفت‌و‌گو کرده است. او می‌داند که بر خلاف انتخابات گذشته که با منصور آبیار (کاندیدای اصولگرای نزدیک به طیف رحیم مشایی) رقابت می‌کرد، این بار اصلاح طلبان هم برای انتخابات آتی مجلس برنامه دارند و اخیرا در جلسه‌ای درون تشکیلاتی ابراهیم جهانگیری مدیرکل کنونی آموزش و پرورش استان کرمان را به عنوان نامزد خود برگزیده‌اند. 

اطمینان از رد صلاحیت رقبا

شهباز حسن‌پور در میان حامیانش به عنوان نماینده‌ای شناخته می‌شود که هوش و قدرت زیادی دارد. حامیان دو آتشه نماینده سیرجان و بردسیر درباره روابط، نفوذ و هوش «حاجی حسن‌پور» روایت‌های مختلفی دارند که هیچگاه رسما تایید نشده اند. خود حسن‌پور اخیرا در مصاحبه با هفته نامه محلی پاسارگاد در سیرجان با خونسردی از ردصلاحیت دیگر نامزد احتمالی اصولگرایان سخن گفته است.

او با اشاره به ماجرای ردصلاحیت سال گذشته منصور آبیار از سوی مراجع نظارتی برای تصدی شهرداری سیرجان، به گفته است: «آقای آبیار به دلیل تخلفات گسترده مالی که در شهرداری داشته‌اند توسط شورای نگهبان تایید نمی‌شوند.» این اظهار نظر حسن‌پور با واکنش تند آبیار روبه رو شد. آبیار هم در گفت‌و‌گو با پاسارگاد متقابلا اتهاماتی را به شهباز حسن‌پور نسبت داده و تلویحا گفته که بازرسان اگر دوره فعالیت او را با دوره شهرداری حسن‌پور در سیرجان مقایسه کنند متوجه می‌شوند که کدام یک قانون را بیشتر رعایت کرده‌اند. آبیار همچنین حسن‌پور را در جایگاهی ندانسته که بخواهد به شورای نگهبان خط بدهد.



او به اصلاح طلبان هم پیشنهاد داده برای شکست حسن‌پور با طیف اصولگرایان معتدل ائتلاف کنند. پیشنهاد آبیار هنوز با واکنش رسمی چهره های اصلاح طلب همراه نبوده اما یک فعال اصلاح طلب در سیرجان به «گفتار نو» گزارش داده که رایزنی های اولیه برای بررسی شرایط شکل گیری چنین ائتلافی در دست بررسی است.

رای ۹۶ درصدی جهانگیری در نشست داخلی 

در سوی دیگر، اصلاح طلبان سیرجان ایستاده‌اند که در فاصله یک سال مانده تا انتخابات، در اقدامی که برخی آن را زودهنگام ارزیابی می‌کنند نامزدشان را به شیوه رای گیری انتخاب کردند. جلال گل محمدی از اعضای فعال ستاد اصلاح طلبان در صفحه شخصی‌اش در فیس بوک نوشته ۹۶ درصد اعضای حاضر در نشست اصلاح طلبان به جهانگیری رای داده‌اند و به این ترتیب او نامزد قطعی این جریان سیاسی در انتخابات آتی است.

گفته شده در این نشست بیش از ۱۴۰ نفر شرکت کرده‌اند. این اقدام اصلاح طلبان با واکنش تند حامیان حسن‌پور روبه رو شده است. هفته نامه نگارستان (رسانه نزدیک به شهباز حسن‌پور) در شماره هفته گذشته خود با تشکیک در آرای درون تشکیلاتی اصلاح طلبان مدعی شد برخی از چهره‌های اصلاح طلب حاضر در جلسه بدون امضای صورتجلسه این نشست را ترک کرده‌اند. این نشریه در شماره روز شنبه خود (شنبه 13 دی ماه) هم در مطلبی در صفحه آخر خود ابراهیم جهانگیری را اصالتا به منطقه کوهشا در حدفاصل ارزوئیه تا حاجی آباد متعلق دانسته است. نگارستان مدعی شده که ابراهیم جهانگیری پسوند فامیلی «کوهشا» را هم در سال ۸۵ از شناسنامه‌اش حذف کرده است.

از آنجا که حساسیت‌های قومی در میان برخی از طوایف سیرجان بالاست به نظر می‌رسد رسانه‌های حامی حسن‌پور تلاش می‌کنند تا نامزد اصلاح طلبان را گزینه‌ای غیربومی و متعلق به منطقه‌ای دیگر از استان معرفی کنند. از سوی دیگر اصلاح طلبان هم در واکنش به این ادعا در نشست‌های غیررسمی به هواداران توضیح می‌دهند که ابراهیم جهانگیری متولد سیرجان است و شناسنامه‌اش صادره از این شهر. 

در همین حال یک منبع آگاه خبر داد که طی روزهای گذشته و پس از نهایی شدن حضور ابراهیم جهانگیری در انتخابات مجلس، یک نشست انتخاباتی از سوی نماینده فعلی مردم سیرجان و بردسیر و برخی نزدیکان او در یک ترمینال ضبط پسته در سیرجان برگزار شده تا در خصوص نحوه حضور نماینده فعلی در انتخابات بحث و گفت‌وگو شود.

این تحرکات نشان می‌دهد که فعلا سیرجان انتخاباتی‌ترین شهر استان است و بازار یارکشی همچنان در آن داغ است. باید دید موجی که خیلی زود شکل گرفته کجا به اوج می‌رسد و کجا فرو می‌نشیند؟


نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

تعرفه‌های پزشکی ابلاغ شد

آخرین وضعیت قیمت ها در بازار طلا و سکه

مدیرکل امور اتباع استانداری کرمان: اکنون شرایط و امکان پذیرش جدید مهاجران در استان وجود ندارد

مدارس شهرستان جیرفت و قلعه‌گنج سه‌شنبه و چهارشنبه تعطیل شد

در صورت اطلاع مسئولان زمینه‌سازی ساخت دقایق کوتاه مربوط به کرمان در فضای شهری کرمان به شکل مناسبی تدارک دیده می‌شد

عملیات شجاعانه فرزندان غیور ایران اسلامی موجب افتخار است/ این حمله یک تصمیم استراتژیک برای نمایش اقتدار، امنیت و غرور ملی بود/ باید به قدرت ملی خود ببالیم

حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی جرم و مورد پیگرد است

آماده باش ارتش در مرزها /عملیات وعده صادق، پاسخ قطعی ایران نبود /نیاز باشد پاسخی کوبنده و قطعی خواهیم داد

نحوه درخواست صدور کارت سوخت از اردیبهشت تغییر می‌کند

پنجشنبه‌ها تعطیل شد

پربازدید ها

اطلاعیه سپاه پاسداران در خصوص عملیات ایران علیه رژیم صهیونیستی

حمله گسترده موشکی و پهپادی ایران به اسرائیل آغاز شد

اسرائیل هر واکنشی نشان دهد، واکنش ما بسیار سخت‌تر خواهد بود /عملیات وعده صادق بیش از انتظار موفق بود

عملیات شجاعانه فرزندان غیور ایران اسلامی موجب افتخار است/ این حمله یک تصمیم استراتژیک برای نمایش اقتدار، امنیت و غرور ملی بود/ باید به قدرت ملی خود ببالیم

آماده باش ارتش در مرزها /عملیات وعده صادق، پاسخ قطعی ایران نبود /نیاز باشد پاسخی کوبنده و قطعی خواهیم داد

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)