کد خبر: ۲۴۵۳۷
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۴
ارسال به دوستان
ذخیره
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان:
حسینی نژاد با بیان اینکه هم اکنون خام فروشی در استان در سطح معادن کوچک صورت می گیرد اظهار کرد: در بحث کرومیت نیز با ایجاد کارخانه فروکروم با ظرفیت 200 هزار تن می توانیم به تکمیل زنجیره این محصول دست پیدا کنیم که در این راستا فاز اول کارخانه فروکروم با ظرفیت تولید 60 هزار تن کرومیت تا 15 روز دیگه افتتاح خواهد شد.
حسینی نژاد با بیان اینکه هم اکنون خام فروشی در استان در سطح معادن کوچک صورت می گیرد اظهار کرد: در بحث کرومیت نیز با ایجاد کارخانه فروکروم با ظرفیت 200 هزار تن می توانیم به تکمیل زنجیره این محصول دست پیدا کنیم که در این راستا فاز اول کارخانه فروکروم با ظرفیت تولید 60 هزار تن کرومیت تا 15 روز دیگه افتتاح خواهد شد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان در جمع خبرنگاران با اشاره به نامگذاری شعار سال طی چندسال گذشته در حوزه اقتصاد اظهار کرد: در راستای تشکیل ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، 57 پروژه اقتصاد مقاومتی در حوزه صنعت، معدن و تجارت برای استان کرمان تعریف شده بود که این پروژه ها 36 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری و اشتغال 19 هزار و 500 نفر را برای استان پیش بینی شده است.

وی با بیان اینکه تاکنون 2480 میلیارد تومان پروژه در حوزه صنعت، معدن و تجارت در سطح استان آماده افتتاح است به چالش های این حوزه پرداخت و گفت: یکی از چالش های بزرگ استان و کشو، بحث مربوط به حوزه زغال سنگ است.

حسینی نژاد با بیان اینکه عملیات اکتشاف زغال سنگ در استان کرمان در دهه 40 و عملیات بهره برداری این محصول نیز از دهه 50 در استان شروع شده است تصریح کرد: در دهه 90 این صنعت به چالش جدی برای استان تبیدل شده است و یکی از دلایل دامن زده شده به این موضوع نیز بحث تک خریدار بودن ماده زغال است به طوری که بعد از کنستانتره شده این محصول به ذوب آهن اصفهان فروخته می شود اما برگشت پول توسط شرکت ذوب آهن به استان به راحتی انجام نمی شود.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه بیش از دو سال است به صورت جدی از طرف استان این موضوع در حال پیگیری است تصریح کرد: برای حل این مشکل، دو راهکار پیش بینی شده است که یکی از آنها ایجاد صنایع فرآوری در درون استان است که به زودی یک میلیون و 200 هزار تن ککی که در استان ایجاد می شود، فرآوری شده و دیگر به ذوب اصفهان ارسال نخواهد شد.

وی با اشاره به نگاه ویژه استان به صادرات محصولات زغال سنگ بعنوان دیگر راهکار برای عبور از چالش این موضوع دراستان تصریح کرد: هم اکنون حوزه زغال استان، اشتغالی بالغ بر 7000 نفر را در بر دارد که نشان می دهد باید نگاه ویژه ای به این موضوع داشته باشیم که در این راستا شورای عالی معادن استان کرمان تشکیل شد.

این مقام مسئول افزود: در جلسه شورای عالی معادن همچنین مصوب شد شرکت زغال سنگ کرمان وامی به مبلغ 100 میلیارد تومان دریافت و هزینه کرد این وام نیز مشخص شده است تا بتواند مطالبه کارگران این صنعت را پرداخت کند.

حسینی نژاد با بیان اینکه به دنبال تخصیص یارانه ای به حوزه زغال سنگ هستیم تصریح کرد: به استناد قانون 14 معادن، مقرر شده که 15 درصد از سود حاصل از فروش محصولات معادن بعنوان  برگشتی حقوق دولتی به استان ها تعلق گیرد که متاسفانه از سال 88 تاکنون به طور متوسط عدد قابل ملاحظه ای از برگشت سرمایه از سود معادن به استان داده نشده است و در تفویض شورای عالی معادن استان به دنبال این هستیم که بتوانیم این مبلغ را برگردانده و به خزانه معین استان واریز کنیم.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان در ادامه با اشاره به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های استان در حوزه معدنی تصریح کرد: هم اکنون 5.8 میلیاردتن دخایر قطعی معدنی کشف شده در سطح استان داریم که 85 درصد این محصولات به 4 ماده معدنی فلزی تعلق دارد.

وی ادامه داد: خوشبختانه هم اکنون در چرخه ارزش افزوده مربوط به این 4 ماده معدنی نیز با تولید 24 میلیون تن کنستانتره و 15 میلیون تن گندله جزء استان های پیشروی کشور می باشیم.

حسینی نژاد با بیان اینکه براساس برنامه های پیش بینی شده در افق 1404 می توانیم با تولید 10 میلیون تن شمش، بعنوان قطب فولاد کشور معرفی شویم اظهار کرد: در حوزه زغال سنگ نیز با تولید 1.2 میلیون تن کک و 60 هزار تن قطران، تکمیل زنجیره ارزش افزوده این محصول را خواهیم داشت.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه هم اکنون خام فروشی در استان در سطح معادن کوچک صورت می گیرد اظهار کرد: در بحث کرومیت نیز با ایجاد کارخانه فروکروم با ظرفیت 200 هزار تن می توانیم به تکمیل زنجیره این محصول دست پیدا کنیم که در این راستا فاز اول کارخانه فروکروم با ظرفیت تولید 60 هزار تن کرومیت تا 15 روز دیگر افتتاح خواهد شد.

وی با اشاره به موضوع حفاظت از معادن به صورت یگان های حفاطتی اظهار کرد: عدم پیش بینی از استقرار یگان حفاطت در معادن، یکی از ضعف ‌های وزارتخانه است که به چالش جدی برای استان کرمان تبدیل شده است.

حسینی نژاد با بیان اینکه کرمان با برداشت 63 میلیون تن انواع مواد معدنی به عنوان بهشت معادن ایران مطرح است اظهار کرد: رصد این معادن و میزان و نحوه برداشت از این معادن یکی از وظایف سازمان صنعت، معدن و تجارت است که برای اولین بار در کشور و به صورت پایلوت و با همکاری نیروی انتطامی استان، یگان حفاظت از معادن در درون سازمان شکل گرفته ضمن آنکه با استفاده از پهباد نیز معادن استان کنترل می شوند.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان در ادامه با اشاره به صادرات محصولات استان از سایر کشور تصریح کرد: کرمان استانی با صادرات انواع محصولات صنعتی، معدنی و کشاورزی، جایگاه خوبی در صادرات کشور به خود اختصاص داده است به طوری که در سال گذشته با صادرات 2.2 میلیارد تومان، سهم 4.8 درصدی از کل صادرات کشور را به خود اختصاص داد.

وی ادامه داد: همچنین در سال گذشته شاهد 420 میلیون دلار تراز مثبت تجاری استان به نفع صادرات بودیم که برای اولین بار در استان کرمان این مهم اتفاق افتاد.

حسینی نژاد در پایان خاطر نشان کرد: متاسفانه به دلیل نبود برخی زیرساختها در استان و همچنین نبود مراکز بسته بندی فرش در استان، بیشتر فرش استان از سایر گمرکات کشور صورت می گیرد به طوری که صادرات صنعت فرش استان از 100 میلیون دلار در گذشته، امروز به نزدیک 2 میلیون دلار رسیده است.
منبع: ایسنا
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)