کد خبر: ۲۴۹۶۷
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۸
ارسال به دوستان
ذخیره
سرپرست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی دفتر منطقه ای جنوب شرق کشور :
محمد محمدحسنی گفت: با مطالعات میدانی، تلفیق اطلاعات سازمان زمین شناسی و پایان نامه های دانشگاهی تعداد 14 گسل در فاصله 25 کیلومتری شهر کرمان شناسایی شده است.

                      

سرپرست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی دفتر منطقه ای جنوب شرق کشور با اشاره به گزارش اولیه تدقیق و تعیین حریم گسل های شهر کرمان افزود: تاکنون 14 نشست با حدود 250 نفر ساعت در 2 کارگروه سازه و ژئوتکنیک و کارگروه زلزله و زیرساخت برگزار شده و در گام اول تعداد 14 گسل در محدوده 25 کیلومتری تا درون شهر کرمان شناسایی و مکانیزم بسیاری از این گسل ها تشخیص داده شده است.

وی با بیان اینکه لایه های نهشته رسوبی شهر کرمان با عمق متغیر حدود 300 متر تخمین زده شده است تصریح کرد: جهت یابی برخی از گسل ها در شهر کرمان نیازمند مطالعات تکمیلی با روش های مورفوتکتونیک و ژئوفیزیک و ... است.

محمد حسنی گفت: مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی واحد جنوب شرق کمیته فنی را از بخش های سازه، ژئوتکنیک و زمین شناسی دانشگاه شهید باهنر کرمان، دانشگاه تحصیلات تکمیلی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد های کرمان و زرند و جهاد دانشگاهی و همچنین ارگان های اجرایی نظیر معاونت عمرانی استانداری ،اداره کل راه و شهرسازی، سازمان نظام مهندسی تشکیل داده است تا این پروسه با دقت بهتر و تفاهم علمی ادامه یابد.

وی افزود: در نخستین فاز این پروسه، نتیجه مطالعاتی در قالب تعیین حریم یکی از گسل های شهر کرمان آماده شده است و پس از طرح و تصویب در شورای عالی شهرسازی و معماری ایران ابلاغ می شود و در مورد مابقی گسل ها، مطالعات کارگروه ها  و مطالعات تکمیلی تا تدقیق و تعیین حریم همه گسل ها ادامه خواهد داشت.

سرپرست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی دفتر منطقه ای جنوب شرق کشور با اشاره به اینکه بنا به مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران جهت تدقیق و تعیین حریم گسل ها در پنج کلانشهر تهران، تبریز، کرج، کرمان و مشهد، در دستور کار کارگروه های تخصصی مخاطرات زلزله، لغزش لایه های زمین، ابنیه، ساختمان و شهر سازی  شهر مربوطه قرار گرفته است که این روند در شهر کرمان با سرعت در حال انجام است و در گام بعدی اولویت بندی لرزه خیزی شهرهای استان مد نظر خواهد بود،اظهار کرد: بر اساس مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری ، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی مسئول روند اجرایی مفاد این مصوبه و پایش آن است.

وی گفت :استان کرمان از مناطق زلزله خیز کشور است و تجربه زمین لرزه های متعدد در این استان نشان از گسل های فعال و زلزله خیز بودن استان دارد و در سایر بحران ها نظیر فرونشست زمین، حرکت شن های روان، کم آبی و ... نیز لازم است با استفاده از راهکارهای علمی تاثیر این مخاطرات را بررسی نمود.

محمدحسنی با بیان اینکه در تاریخ لرزه خیزی استان کرمان  زمین لرزه های مخربی نظیر زلزله بم، زرند،  گلباف و ... مشاهده می شود که زمین لرزه بم در سال 1382 مسبب  26 هزار و 271 قربانی، 30 هزار مجروح و بیش از یکصدهزار نفر بی‌خانمان گردید و زمین ‌لرزه زرند نیز در تاریخ چهارم اسفندماه سال 83، در شهرستان زرند  با شمار کشته های حدود 912 نفر و تعداد زخمی ها یکهزار و 411 نفر برآورده شده است که خسات مالی بسیاری به این شهرستان وارد کرد .لذا با این روند توجه بیش از بیش مراکز تحقیقاتی به سمت این بحران در استان کرمان جلب شده است .

سرپرست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی دفتر منطقه ای جنوب شرق کشور خاطر نشان کرد: مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در استان کرمان حدود 67 دستگاه شتابنگاری مستقر نموده است تا بتواند اطلاعات مربوط به زلزله ها را در اختیار کارشناسان تحقیقاتی قرار دهد ضمن اینکه بنا دارد سامانه های هشدار سریع زمین لرزه را در شهرهای مهم و لرزه خیز استان  راه اندازی نماید
منبع: ایسنا
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)