کد خبر: ۲۵۰۶۱
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۶
ارسال به دوستان
ذخیره
«پنج نفر از اعضای خانواده ما ممنوع‌الخروج شده‌اند یا مرتبا به دادگاه احضار می‌شویم»؛ این خبری بود که فائزه هاشمی روز گذشته اعلام کرد و سبب تعجب برخی افراد شد، چرا که اکنون مهدی هاشمی دوران محکومیت خودش را می‌گذراند و فائزه هاشمی هم چند سال پیش دوران محکومیت خود را طی کرد.
آرمان : 


«پنج نفر از اعضای خانواده ما ممنوع‌الخروج شده‌اند یا مرتبا به دادگاه احضار می‌شویم»؛ این خبری بود که فائزه هاشمی روز گذشته اعلام کرد و سبب تعجب برخی افراد شد، چرا که اکنون مهدی هاشمی دوران محکومیت خودش را می‌گذراند و فائزه هاشمی هم چند سال پیش دوران محکومیت خود را طی کرد. 

بنابراین فرزندان آیت‌ا... ابایی از رسیدگی به پرونده‌هایی ندارند که علیه آنها تشکیل می‌شود و به قانون تن می‌دهند، مانند همین اظهار نظر فائزه هاشمی که نشان می‌دهد آنها از قانون تخطی نکرده و هر زمان احضار می‌شوند، به دادگاه می‌روند. فائزه هاشمی می‌گوید: «قبلا من این‌قدر پرونده نداشتم. قبلا کم‌وبیش داشتم، ولی در چهار پنج ماه گذشته مدام احضاریه می‌فرستند که وقتی می‌رویم عمدتا گزارش‌های کذب است و واقعیت ندارد و به‌ نظر هم می‌رسد که این ماجرا می‌خواهد ادامه پیدا کند و تمامی ندارد.»

 اما بی‌تردید این دادگاه رفتن‌ها و محدودیت‌ها از 19 دی سال گذشته معنای دیگری دارد؛ گویی پشتوانه محکم عاطفی که پیش از این وجود داشت، دیگر وجود ندارد و به عبارتی دیگر پدر نیست که قرآن را بالای سر فرزند بگیرد و برای او دعا کند. 

در آن زمان که مهدی برای گذراندن دوره محکومیت خود به زندان رفت، آیت‌ا... ناراحت بود، اما سعی کرد این ناراحتی پنهان بماند، چرا که می‌دانست او پشتوانه محکمی برای فرزندان خود و فرزندان کشور است. غلامعلی رجایی، مشاور آیت‌ا...، در مورد آن روز می‌گوید: «ایشان پدری است که معتقد است پسرش مجرم نیست و به‌دلیل مسئولیت بالایی که در نظام دارد، واکنشی نداشته و سخنی نگفته تا جامعه ملتهب نشود، اما به زندان رفتن مهدی معترض است.

 واکنش آیت‌ا... هاشمی در همان روز زندان رفتن مهدی، طبیعی و عادی بود و فقط زودتر از مجمع رفتند تا ناهار را با فرزند خود قبل از زندان رفتن صرف و وی را بدرقه کند. ایشان صبح روز زندان رفتن مهدی، هنگام ورود به مجمع با لبخند با من برخورد کرد و کاملا عادی بود، اما قاعدتا مثل هر پدری عاطفه دارد، اما این عاطفه را به مثابه یک سیاستمدار درکنش اجتماعی و سیاسی خود بروز و ظهور نمی‌دهد.»

روایت محسن هاشمی
محسن هاشمی، پسر بزرگ آیت‌ا... هاشمی، نقش بزرگتر خانواده را دارد و این مسئولیت کوچکی برای او نیست که تا قبل از دی 95 شاهد نقش‌آفرینی پدر در آرامش فضای خانواده و کشور بود. محسن باید سنگ صبور گلایه‌های فائزه و دلتنگی‌های فاطمه باشد که می‌نویسد: «خیال روی تو در هر طریق همره ماست؛ روحش شاد و یادش گرامی باد. 

اندیشه و تفکر تو پایان‌ناپذیر است. آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی(ره) آموزگار صبر و مرد روز‌های سخت بود»؛ مشوق یاسر و حمایتگر خانواده مهدی بود. محسن هاشمی در فروردین اظهار داشت: «پرونده مهدی با وجود گزارش‌های مثبتی که از قاضی پرونده به دفتر مسئولان عالی‌رتبه نظام در زمان حیات آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی ارسال شده بود، در فرایند اعاده دادرسی به نتیجه نرسید. البته اعاده دادرسی محدودیت برای طرح ندارد و ما امیدواریم با کاهش التهابات سیاسی، این پرونده به‌صورت کارشناسی مجددا رسیدگی شده و حکم آن نقض و اعاده دادرسی شود. در مورد خواهرم فائزه نیز امیدوارم در دادگاه تجدیدنظر مساله حل شود.»

 او در مورد روزهای بدون پشتوانه پدر توضیح می‌دهد: «شرایط دشواری است. از دست دادن پدر برای هر خانواده‌ای سنگین و طاقت‌فرساست، اما برای ما موضوع دومی هم وجود دارد. از نظر بسیاری از ایرانیان و مردم، آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی پدر و پشتوانه‌ای برای جامعه بودند و این فقدان بار روانی و اندوه مضاعفی ایجاد می‌کند، هرچند همدردی و همراهی مردم بسیار برایمان شیرین و تسلی‌بخش است. از اسفندماه که مرخصی برادرم مهدی تمام شد و مجددا به زندان بازگشت، شرایط مادرم دشوارتر شده است. همه ما تلاش می‌کنیم ایشان را که بیشترین رنج را از فقدان آیت‌ا... می‌برند، تسلی دهیم.»

روایت فاطمه
فاطمه هاشمی دختر بزرگ آیت‌ا... هم درباره تمکین برادرش مهدی به قانون و بازگشت به کشور به‌رغم اطلاع از محکومیت که با توصیه پدر صورت گرفت، می‌گوید: «مهدی خودش خواست برگردد. مقامات کشوری تاکید داشتند که مهدی بازنگردد و به پدرم می‌گفتند که نظر ما بر این است که مهدی برنگردد و در لندن بماند، اما مهدی خودش از اول اصرار داشت که بازگردد. 

او می‌گفت: من حاضرم زندان بروم ولی حقانیت من روشن شود. مهدی با پای خودش به کشور آمد و تنها موضوعی که از روز اول بر آن تاکید می‌کرد، این بود که جلسات دادگاه علنی برگزار شود که این اتفاق نیفتاد. در نهایت مهدی به زندان رفت و قرار شد که درخواست اعاده دادرسی بدهد و آخرین گفته‌ها این بود که نظر دیوان عالی مبنی بر نقض حکم بود. 

خیلی‌ها معتقدند که مهدی بی‌گناه است.» فاطمه هاشمی به خوبی نشان می‌دهد که پدر چگونه آنها را از کودکی با زندان رفتن و دلایل آن آشنا کرده است، چنان که می‌گوید: «همیشه برایم افتخار بود که چنین پدری دارم. زمانی که بچه بودم و نمی‌توانستم میان زندانی سیاسی و زندانی سایر جرایم تفاوت قائل شوم، هرگاه که در مدرسه از من می‌پرسیدند شغل پدرت چیست، می‌گفتم «زندانی»؛ زندان رفتن ایشان برای من باعث افتخار بود؛ چون داشتند با ظلم مبارزه می‌کردند.»

وجهه علمی آیت‌ا... هاشمی
فرزند آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی دیروز در آیین آغاز سال تحصیلی در دبیرستان دخترانه آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی نکا ‌گفت: معرفی وجهه علمی آیت‌ا... هاشمی مغفول مانده است. یاسر هاشمی با بیان اینکه مهم‌ترین اولویت برای یک دانش‌آموز توجه به تحصیل است و از همین رو آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی توجه ویژه‌ای به تعلیم و تربیت داشتند، گفت: ثبات و امنیت امروز جامعه مرهون زحمات و فداکاری‌های شهدا و بزرگان کشور است. 

وی تصریح کرد: در این روز که توجه به مدرسه و دانش‌آموز است، باید به معلمان زحمتکش نیز توجه شود که با صبر و متانت زحمات یک سال تحصیلی را به دوش می‌کشند تا آینده دانش‌آموزان را بسازند. فرزند آیت‌ا... هاشمی با بیان اینکه مرحوم هاشمی پیش از آنکه یک سیاستمدار بزرگ در کشور باشد، به علم و دانش‌اندوزی دانش‌آموزان توجه ویژه داشت، افزود: آیت‌ا... هاشمی پیش از انقلاب برای تاسیس مدرسه رفاه تلاش کردند و شاید همان مدرسه پایه‌ای برای پیشبرد اهداف و مواضع انقلابی بود. 

وی تاکید کرد: وجهه علمی آیت‌ا... هاشمی و توجه ویژه به مقوله علم و تعلیم و تربیت مغفول مانده است و ضروری است دانش‌آموزان با ابعاد علمی این شخصیت برجسته بیشتر آشنا شوند. هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه مرحوم هاشمی یکی از مفسران بزرگ قرآن به شمار می‌آمدند، تصریح کرد: ایشان حتی در زندان‌های طاغوت با حفظ و تفسیر قرآن کریم تهدید را به فرصت تبدیل کردند و در جایگاه یکی از مفسران بزرگ قرآن قرار گرفتند. 

وی با بیان اینکه توجه مرحوم هاشمی رفسنجانی به علم و تربیت به‌عنوان مسائل اصلی بود، ادامه داد: آیت‌ا... هاشمی نه‌تنها بر تحصیل دانش‌آموزان، بلکه بر سلامت و ورزش آنها نیز تاکید می‌کردند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)