کد خبر: ۲۵۱۷۷
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۶
ارسال به دوستان
ذخیره
مدیرکل دامپزشکی کرمان عنوان کرد:
مدیرکل دامپزشکی استان کرمان گفت: متأسفانه در برخی شهرستان‌ها قصابی زیر پله‌ای وجود دارد و حتی جای یخچال هم ندارند که سلامت مردم را تهدید می‌کنند، باید با راه‌اندازی زنجیره‌های تولید نظارت‌های بهداشتی را به نحو درستی انجام داد.
گفتار نو/ گروه جامعه:

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان گفت: متأسفانه در برخی شهرستان‌ها قصابی زیر پله‌ای وجود دارد و حتی جای یخچال هم ندارند که سلامت مردم را تهدید می‌کنند و باید با راه‌اندازی زنجیره‌های تولید نظارت‌های بهداشتی را به نحو درستی انجام داد 

حسین رشیدی صبح امروز سه‌شنبه در نشست خبری به مناسبت 14 مهر روز ملی دامپزشکی، بابیان اینکه مقوله سلامت یک مقوله کلی است و در مورد همه موجودات وجود دارد، اظهار کرد: اگر بخواهیم سلامت انسان را تأمین کنیم ناچار هستیم تا سلامت همه موجودات را تأمین کنیم و دامپزشکی تنها درمان دام و حیوانات نیست بلکه مسئولیت‌های گسترده‌ای را برد دوش دارد و دامپزشکان هستند که در خط مقدم بیماری‌هایی که می‌تواند سلامت جامعه را به خطر بیندازد نقش ایفا می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه از حدود 1800 عامل بیماری،50 درصد آنان از دام سرچشمه می‌گیرند، عنوان کرد: تب مالت، تب کریمه کنگو و ...  بیماری‌هایی هستند که جان انسان را به خطر می‌اندازند و موارد ابتلا به تب مالت کاهش قابل‌توجه ای داشته است و اگر یک روز فعالیت دامپزشکی تعطیل شود مشکلات عدیده‌ای درصحنه و جامعه شاهد خواهیم بود.

وی ادامه داد: در حال حاضر کشور ما در تولید مرغ جایگاه هفتم و در تولید تخم‌مرغ جایگاه یازدهم را دارد و بعد از صنعت نفت بالاترین سرمایه‌گذاری را در صنعت دام و طیور داریم که تنها حافظ این سرمایه‌گذاری‌ها دامپزشکی است.

رشیدی گفت: طرح جامع مبارزه با بیماری تب برفکی در حال انجام است که دام‌ها در مقابل این بیماری مصونیت پیدا می‌کنند.

دامداری و دام‌پروری به شغل‌های سودآور تبدیل‌شده است

وی با تشریح صنعت دامداری و دام‌پروری و بابیان اینکه امروزه حوزه دام به شغل‌های سودآور تبدیل‌شده است، ادامه داد: بخش عمده‌ای از اشتغال کشور وابسته به اقدامات دامپزشکی است.

به گزارش گفتار نو، رشیدی اظهار کرد: امروزه محصولات دارای کدهای زهگیری هستند که بر اساس می‌توان مسیر مزرعه تا سفره را ردیابی کرد و خوشبختانه در خصوص استفاده از فنّاوری‌های جدید و ایجاد سامانه‌های هوشمند سازمان دامپزشکی اول بوده است و اکنون باکمال افتخار اعلام می‌کنیم از دستگاه‌هایی هستیم که نظارت ما با سامانه‌های هوشمند صورت می‌گیرد و استان کرمان در این زمینه از استان‌های پیشتاز بوده است و بحث شناسنامه‌دار کردن مرغ از کرمان شروع شد.

وجود آزمایشگاه بزرگ دامپزشکی حنوبشرق کشور در کرمان

وی بیان کرد: سند امنیت غذایی در خصوص گوشت قرمز، گوشت سفید و شیر تدوین‌شده است و  یکی از آزمایشگاه‌های بزرگ منطقه در جنوب شرق را در استان کرمان تجهیز کردیم که علاوه بر استان کرمان به استان‌های هم‌جوار هم سرویس می‌دهد.

قاچاق دام از معضلات کرمان است

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان بابیان اینکه قاچاق دام یکی از معضلات استان کرمان است، گفت: استان کرمان یکی از استان خط مقدم با این موضوع درگیر بود و با کنترل بر دام قاچاق توانستیم جلوی دام قاچاق را با کمک دستگاه‌های مربوط ازجمله نیروی انتظامی و ستاد مبارزه با قاچاق کالا بگیریم.

وی بازسازی و بهسازی کشتارگاه‌های دام را از اقدامات دیگر دامپزشکی عنوان کرد و افزود: کشتارگاه‌های ما مجهز به‌پیش سردکن نبودند و کشتارگاه کرمان از شهرداری به بخش خصوصی واگذار شد که اکنون به‌پیش سردکن و ماشین‌های حمل مناسب و ... مجهز شده است.

وی ادامه داد: کشتارگاهی در شهرستان بم بود که بعد از زلزله با اعتبارات ساخته‌شده بود و اکنون به شرق استان خدمات می‌دهد و در شهرستان‌های رفسنجان و سیرجان پیش سردکن‌ها آماده بهره‌برداری هستند.

تأکید دوباره بر استفاده نکردن مردم از شیر فله‌ای

وی یادآور شد: یکی از نگرانی‌های ما مراکز عرضه شیر فله در سطح شهر بوده است البته نظارت دقیقی از سوی دامپزشکی بر این مراکز صورت می‌گیرد اما بایستی رسانه‌ها همکاری کنند تا مردم شیر و لبنیات مصرفی خود با خرید محصولات پاستوریزه تأمین کنند.

رشیدی اضافه کرد: بخش قابل‌توجه ای از فعالیت‌هایمان را به بخش خصوص واگذار کردیم و در این زمینه ازجمله دستگاه‌های پیشتاز بودیم، اما به‌رغم مسئولیت‌هایی که داریم از اعتبارات محدودی برخوردار هستیم و امروز بسیاری از وسایل نقلیه ما فرسوده هستند و دامپزشکان از حقوق درخورشان برخوردار نیستند.

مسئولان، دامپزشکی را دریابند

وی تأکید کرد: رسانه‌ها این موارد را بازگو کنند و به مسئولان برسانند که دامپزشکی را دریابید زیرا با هر ریالی که در بخش بهداشت سرمایه‌گذاری شود ده‌ها ریال از بخش درمان کم خواهد شد.
شهرداری به وظایف خود بپردازد

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان عنوان کرد: در برخی شهرستان‌ها شهرداری‌ها متولی بخش از کار ازجمله کشتارگاه‌ها شده‌اند که این کار در ست نیست و شهرداری بایستی به وظایف خود بپردازد. خوشبختانه در کرمان کشتارگاه به بخش خصوصی واگذار شد و اکنون به امکانات خوبی تجهیز شده است

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)