کد خبر: ۲۵۲۱۱
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۶
ارسال به دوستان
ذخیره
رییس انجمن آلزایمر :
معصومه صالحی با اعلام اینکه حدود ۷۰۰ نفر در کشور مبتلا به بیماری دمانس هستند، گفت: ۶۰ درصد دمانس‌ها منتهی به بیماری آلزایمر و یا فراموشی‌های غیرقابل بازگشت می‌شود.
رییس انجمن آلزایمر درباره بیماری دمانس و آلزایمر گفت: دمانس مجموعه‌ای از علایم است که باعث می‌شود افراد به دلایل مختلف با توجه به بیماری‌هایی که مبتلا می‌شوند به فراموشی دچار شوند. ۴۰ درصد از دمانس‌ها که بر اثر بیماری‌هایی از جمله کم‌کاری و پرکاری تیرویید، آنسفالیت‌ها، تومورهای مغزی، عفونت و یا مصرف برخی داروها ایجاد می‌شود؛ در صورت درمان هم قابل برگشت است.

او با اشاره به اینکه یکی دیگر از موارد ابتلا به بیماری دمانس، افسردگی است، خاطرنشان کرد: متاسفانه در ایران به دلیل اینکه بیماری‌های روانی به نوعی تابو هستند؛ مردم کمتر به دنبال درمان هستند در حالی که هر فراموشی باید پیگیری شود، چرا که در صورت درمان، دمانس قابل برگشت است.

صالحی تاکید کرد: معمولا در جامعه نسبت به بیماری‌های روانی تابو وجود دارد، چراکه انگ بیماری برای خانواده‌ها مشکل‌ساز است، از همین‌رو بیمار به پزشک مراجعه نمی‌کند و قطعا در کشورهایی مانند ایران بیماری دمانس در حداکثر ۱۰ درصد افراد انجام می‌شود. باید این تابو شکسته شود و افراد مبتلا به این بیماری در جامعه پذیرفته شوند، درست است که این بیمار به دلیل بیماری دچار اختلالات شخصیتی و گفتاری می‌شود اما جامعه نباید آن‌ها را ترد کند و باید آن‌ها را بپذیرد.

رییس انجمن آلزایمر با تاکید براینکه ۶۰ درصد دمانس‌ها منتهی به بیماری آلزایمر و یا فراموشی‌های غیرقابل بازگشت می‌شود، تصریح کرد: این بیماران می‌توانند فقط این بیماری را با مصرف دارو و غذا کنترل کنند، البته در صورتی که به موقع تشخیص داده شود می‌‌توان آن را با دارو و غذا درمان کرد و هر یک‌سال تشخیص زود هنگام آلزایمر باعث می‌شود ۵ سال معلولیت ناشی از آلزایمر به تعویق بیفتد.

صالحی با بیان اینکه در دنیا سالمندی سن ۶۵ سالگی و در ایران سن ۶۰ سالگی است، یادآور شد: بیماری آلزایمر بیماری دوران سالمندی است، اما دمانس ممکن است به دلیل افسردگی و برخی بیماری‌ها زودتر اتفاق بیفتد و می‌توان با تغییر روش زندگی، استفاده از غذاهای مفید، انجام ورزش مانند پیاده‌روی سریع و یادگیری مسائل جدید یا حفظ شعر و ... باعث افزایش ارتباطات بین‌ سلولی مغز شده و ذخایر مغز افزایش یابد تا مانع از بروز دمانس ‌شود.

او با بیان اینکه آمار قطعی در زمینه آلزایمر در کشور وجود ندارد، گفت: در حال حاضر ۵۰ میلیون نفر در دنیا متبلا به دمانس هستند که ۵۸ درصد از این افراد در کشورهای با درآمد متوسط و کم هستند کشور ما نیز با توجه به افزایش سن سالمندی و آمار جهانی تخمین زده شده که حدود ۷۰۰ هزار نفر در ایران مبتلا به دمانس هستند.

رییس انجمن آلزایمر با اشاره به مرکز جامع توانبخشی قاصدک درباره درمان بیماری دمانس گفت: این بیماران باید تحت نظر باشند و علاوه بر داورهایی که پزشک برای کنترل سیر بیماری تجویز می‌کند، باید اقداماتی مانند موسیقی‌درمانی و فعالیت‌های فکری، یادگیری لغات جدید و نقاشی را انجام دهند. تا حواس پنچگانه بیمار تقویت و فراموشی شخص به تعویق بیفتد.

صالحی با اشاره به سند ملی دمانس خاطرنشان کرد: امیدوارم سند ملی دمانس در کشور اجرایی و نهادینه شود و ما بتوانیم در همه دانشگاه‌های علوم‌ پزشکی کلنیک‌هایی در این زمینه داشته باشیم تا افراد بتوانند راحت‌تر مراجعه کنند. همینطور با همکاری سازمان بهزیستی غربالگری در کشور انجام شده تا بیماران هر چه سریعتر تشخیص داده شوند و بیمار با این تشخیص زودهنگام بتواند برای زندگی خود تصمیم‌گیری کند و امیدواریم قوانینی در سیستم قضایی کشور مدون شود تا این افراد برای آینده حق انتخاب داشته باشند.

او با بیان اینکه هر کسی ممکن است به این بیماری دچار شود، گفت: دارا بودن سواد و افزایش سطح تحصیلات به دلیل اینکه ذخایر مغزی بیشتر می‌شود، ابتلا را کاهش می‌دهد. البته ۱۰ تا ۱۵ درصد این بیماری از طریق ژنتیک منتقل می‌شود که می‌توان با رعایت برخی موارد خطر ابتلاء را کاهش داد. رعایت نکاتی مانند بستن کمربند ایمنی و استفاده از کلاه ایمنی در هنگام دوچرخه‌سواری به دلیل کاهش ضربه به سر می‌تواند خطر ابتلاء به این بیماری را کاهش دهد.

رییس انجمن آلزایمر با بیان اینکه این بیماری در زنان نسبت به مردان ۶ درصد افزایش دارد، گفت: از آنجا که امید به زندگی در خانم‌ها بیشتر از آقایان است و نسبت به آنها طول عمر بیشتری دارند، مشکلات و استرس‌ها در زنان بیشتر است در نتیجه بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند.

صالحی خاطرنشان کرد: معمولا بیماری دمانس در مناطقی که سالمندی در آنجا افزایش دارد، بیشتر است همچنین در شهرهای صنعتی به دلیل هوای آلوده و وجود آلاینده‌ها در فضا و استفاده از فست‌فودها ابتلا به این بیماری در مناطق شهری و صنعتی افزایش می‌یابد. البته این موضوع در کشور ما هنوز بررسی نشده است.
منبع: ایلنا
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)