کد خبر: ۲۵۲۱۹
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۶
ارسال به دوستان
ذخیره
رضا فرجی دانا، عبدالرضا باقری، سید ضیا هاشمی و هادی خانیکی به عنوان گزینه های نهایی تصدی وزارت علوم،تحقیقات و فناوری مطرح شدند.
بر اساس اعلام اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، آیین آغاز سال تحصیلی دانشگاهها با سخنرانی دکتر حسن روحانی رئیس جمهور، دکتر سید حسن قاضی زاده هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دکتر سیدضیاء هاشمی سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری روز شنبه در تالار علامه امینی دانشگاه تهران به طور رسمی آغاز می شود. 

این در حالیست که نزدیک به یک ماه و نیم از استقرار  دولت دوازدهم می گذرد اما سرنوشت وزارت علوم همچنان نامعلوم است، البته این روزها اخباری به گوش می رسد که نشان از نهایی شدن گزینه های تصدی این وزارتخانه مهم دارد.

 گویا در نهایت کاندیداهای تصدی وزارت علوم دولت دوازدهم به چهار نفر خلاصه شده و طی روزهای آینده یکی از این چند چهره ی علمی و دانشگاهی از سوی رئیس جمهور به مجلس شورای اسلامی معرفی خواهند شد که عبارتند از: رضا فرجی دانا، عبدالرضا باقری، سید ضیا هاشمی و هادی خانیکی که معرفی آن ها خالی از لطف نیست.

رضا فرجی دانا؛ متولد 1339 در شهر قم است. وی در سال های  پیش از انقلاب دانشجوی رشته مهندسی برق در شیراز بود و بعد از پیروزی انقلاب و تعطیلی دانشگاه ها به سپاه پاسداران پیوست. سال 1365 برای ادامه تحصیل به پردیس فنی دانشگاه تهران منتقل و در اوایل دهه هفتاد موفق به کسب دکتری برق خود از دانشگاه واترلوی کانادا شد.

وی در دهه هفتاد، ریاست پردیس فنی دانشگاه تهران و در دولت اصلاحات ریاست دانشگاه تهران را برعهده داشت. فرجی دانا بعد از استعفای مصطفی معین از وزارت علوم، از سوی سیدمحمد خاتمی به عنوان گزینه پیشنهادی  وزارت علوم معرفی شد که موفق به کسب رای اعتماد از مجلس ششم نشد و تا سال 1384در ریاست دانشگاه تهران باقی ماند. در دولت نهم و دهم به تدریس  مشغول بود و سر انجام در اوایل دولت یازدهم از سوی حسن روحانی به عنوان گزینه پیشنهادی وزارت علوم معرفی و موفق به کسب رای اعتماد از مجلس نهم شد اما پس از مدتی به بهانه انتصاب جعفر میلی منفرد و جعفر توفیقی به عنوان  معاونین خود از سوی همان مجلس استیضاح و برکنار شد.
 
عبدالرضا باقری دیگر گزینه پیشنهادی برای این وزراتخانه است، وی متولد 1337 در رکن آباد یزد است. باقری در سال های پیش از انقلاب  به رشته مهندسی کشاورزی دانشگاه  فردوسی مشهد راه یافت. بعد از انقلاب فرهنگی و تعطیلی دانشگاه ها به عنوان رزمنده در جبهه های جنگ حاضر شد. در سال 1363 برای ادامه تحصیل در رشته ژنتیک و اصلاح نباتات به دانشگاه صنعتی اصفهان رفت؛ دوره دکتری خود را در دانشگاه آدلاید استرالیا گذراند و اوایل دهه 70 به ایران بازگشت و در اواخر دهه هفتاد (دوره اصلاحات) به ریاست دانشگاه فردوسی مشهد انتخاب شد.
علاوه بر این، وی تصدی بخش کشاورزی و صنایع غذایی سازمان پژوهش های علم و صنعت مرکز خراسان و مرکز تحقیقات زعفران را برعهده داشته است. وی در سال 1394 به عنوان  مشاور وزیر و رئیس مرکز هیأت امنا و ممیزه وزارت علوم منصوب شد.

سید ضیا هاشمی؛ سید ضیاء هاشمی در سال ۱۳۴۶ در یاسوج به دنیا آمد و در سال ۱۳۶۷ دیپلم ریاضی فیزیک گرفت و در سال ۱۳۶۹ با کسب رتبه اول در رشته علوم اجتماعی کنکور سراسری وارد دانشگاه تهران و در سال ۱۳۷۲ موفق به کسب دانشنامه کارشناسی علوم اجتماعی شد.
سیدضیاء هاشمی در دولت یازدهم معاون فرهنگی فعلی وزارت علوم بود و به وزارت علوم کاملا آشناست. وی سابقه ای خوش از مدیریت در جهاددانشگاهی دارد و همچنین دارای تحصیلات حوزوی است و ارتباط خوبی با حوزه های علمیه، علما و مراجع عظام تقلید داشته و دارد.
سید ضیاء هاشمی در سال ۱۳۷۳ با کسب رتبه اول کنکور کارشناسی ارشد در رشته علوم اجتماعی وارد دوره کارشناسی ارشد شد و در سال ۱۳۷۵ از رساله کارشناسی ارشد خود با نام «تغییرات اجتماعی درنهج البلاغه» دفاع کرد.


او مدتی بعد وارد دوره دکتری علوم اجتماعی در دانشگاه تهران شد در سال ۱۳۸۳ از رساله دکتری خود به نام «گروه‌های مرجع جوانان در تهران» دفاع کرد.

دکتر سید ضیاء هاشمی دانشیار گروه جامعه شناسی دانشگاه تهران است و پیش از این ریاست مؤسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران را برعهده داشته‌ است.

عضویت در شورای پژوهشی دانشگاه تهران، ریاست گروه علوم اجتماعی شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی، عضویت در کمیسیون تخصصی شورای علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) و عضویت در کمیسیون اجتماعی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برخی از سوابق کاری وی است.
 
 
هادی خانیکی، متولد 1330 در گناباد است. وی در سال های 1348 تا 54 تحصیل خود در دانشگاه شیراز و علم و صنعت را نیمه کاره گذاشت. در اواسط دهه60 ، مدرک کارشناسی  علوم اجتماعی خود را از دانشگاه بهشتی کسب کرد، در دهه 70کارشناسی ارشد و در دهه 80 مدرک دکتری خود را در رشته علوم ارتباطات کسب کرد.

وی از اعضای هیات علمی دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی و از اساتید دانشگاه تهران است. در دولت اصلاحات، مشاور سید محمد خاتمی در امور رسانه و مطبوعات، و سپس مشاور رئیس جمهور در امور فرهنگی بود. از دیگر فعالیت های وی می توان به ریاست پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی، عضویت در شورای سردبیری روزنامه کیهان در دهه 70، هیأت منصفه مطبوعات، شورای مرکزی جهاد دانشگاهی و مدیریت موسسه بین‌المللی گفت‌وگوی فرهنگ‌ها و تمدن‌ها اشاره کرد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)