کد خبر: ۲۵۲۳۸
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
ارسال به دوستان
ذخیره
اظهار نظر معاون عمرانی شهرداری کرمان در خصوص ادعای شهردار سابق کرمان مبنی بر داستان بودن بدهی های شهرداری؛
هرکسی که چیزی می‌گوید مسوولیت حرفش با خودش است و من نمی‌دانم ایشان چه گفتند و منظورشان چه بوده است. ما به خاتم بدهی سنگینی داریم. بدهی‌ها هم از قبل بوده، روی هم شده و امروز دارد خودش را نشان می‌دهد. تا الان صورت وضعیتی که خاتم به ما تحویل داده ۲۸۲ میلیارد تومان و پرداخت ما تقریبا ۱۴۳ میلیارد تومان بوده؛ خیلی عقبیم.
معاون فنی و عمرانی شهرداری کرمان با هفته نامه استقامت گفت وگویی انجام داده است، که می خوانید:
 

آقای فرقانی! زمانی که آقای بابایی شهردار کرمان بود بارها اعلام کرد زیرگذر آزادی تا پایان شهریورماه امسال تمام می‌شود اما دیدیم که نشد. دلیل این تاخیر چیست؟

مشکل اصلی تعهدات مالی شهرداری نسبت به قرارگاه خاتم است؛ متاسفانه شهرداری کرمان نتوانسته به تعهدات مالی خود در موعد مقرر عمل کند و پروژه با تاخیر مواجه شد.

در آخرین صحبتی که با قرارگاه خاتم داشتیم، اعلام شد اگر شهرداری بتواند تعهدات خود را عملی کند، حداکثر تا چهار ماه آینده می‌توانیم شاهد بهره‌برداری از زیرگذر آزادی باشیم. مگر از همان اول، برنامه‌ی زمان‌بندی برای پرداخت هزینه‌ها نداشتید؟

داشتیم.

از چه زمانی پرداخت‌ها از برنامه‌ی زمان‌بندی عقب ماند؟

ببینید؛ در شروع هر پروژه ما جدول‌های زمان‌بندی داریم که هم پیشرفت فیزیکی و هم ریالی را مشخص می‌کند؛ الان اما از نظر ریالی خیلی بدهی سنگین و بالایی به قرارگاه خاتم داریم تا تعهد را هم پرداخت نکنیم آن‌ها نمی‌توانند کار را طبق زمان‌بندی پیش ببرند.

پس مقصر تاخیر در اجرای زیرگذر آزادی شهرداری است.

بله. ما از تعهدات مالی خود عدول کرده و نتوانستیم پرداخت‌ها را به موقع انجام دهیم که دلیل این هم، کسب درآمد پایین شهرداری و رکود اقتصادی است که در کل کشور وجود دارد و شهرداری هم از آن متاثر شده و بودجه‌اش محقق نشده تا ما و خاتم طبق برنامه جلو برویم. البته خاتم از برنامه‌ای که به ما داده‌، جلوتر است ما اما از تعهدات خود عقب مانده‌ایم.

کل بدهی که به خاتم دارید چه‌قدر است؟

تا الان صورت وضعیتی که خاتم به ما تحویل داده ۲۸۲ میلیارد تومان و پرداخت ما تقریبا ۱۴۳ میلیارد تومان بوده؛ خیلی عقبیم.

گفتید بدهی شهرداری به خاتم سنگین است. آقای بابایی زمانی که شهرداری بود، در آخرین نشست خبری خود گفت که این مباحثی که درباره‌ی بدهی شهرداری مطرح می‌شود، داستان است!

هرکسی که چیزی می‌گوید مسوولیت حرفش با خودش است و من نمی‌دانم ایشان چه گفتند و منظورشان چه بوده است. ما به خاتم بدهی سنگینی داریم. بدهی‌ها هم از قبل بوده، روی هم شده و امروز دارد خودش را نشان می‌دهد.

راهی برای پرداخت بدهی شهرداری به خاتم پیدا کرده‌اید؟

بله. ما می‌خواهیم تا چهار ماه دیگر زیرگذر آزادی و تا آبان‌ماه پل ولیعصر را حتما به پایان برسانیم. آقای مهندس موسوی ـ سرپرست فعلی شهرداری ـ در این چند ماه، خیلی تلاش کردند و توانستیم شش میلیارد تومان به خاتم بپردازیم که پول خیلی خوبی است. قرارگاه خاتم هم تعهد داده تا آبان‌ماه ولیعصر را تحویل می‌دهد.

قرارگاه خاتم درباره‌ی اتمام زیرگذر آزادی تا چهار ماه دیگر هم تعهد داده است؟

گفتند اگر ۳۰ میلیارد تومان از ۱۴۰ میلیاردی که در کل پروژه‌ها طلب دارند را بتوانیم بپردازیم، چهار ماهه و تقریبا تا پایان امسال زیرگذر آزادی و تا آبان‌ماه روگذر ولیعصر را تحویل خواهند داد.

می‌توانید این پرداخت را انجام دهید؟

شش میلیارد که تزریق کردیم و در تلاش هستیم بقیه را تامین کنیم؛ اگر نتوانیم به این تعهد مالی خود عمل کنیم، کار در موعد مقرر به پایان نمی‌رسد.

پس روزشمار پروژه‌ی آزادی را هم به همین دلیل برداشتید. قول و قرارها به هم خورده است.

ببینید؛ ما یک قرارداد ۲۴ ماهه با خاتم داشتیم که آن‌ها باید در این مدت، کل پروژه‌ی آزادی را تحویل می‌دادند و ما باید تعهدات مالی و رفع معارض‌های مسیر پروژه را انجام می‌دادیم. وقتی این دو از طرف شهرداری به موقع انجام نشده، تاخیرات مجاز برای قرارگاه خاتم لحاظ می‌شود و دیگر مدت قرارداد ۲۴ ماهه نخواهد بود. روند هم به این شکل است که یک لایحه تاخیرات از طرف پیمانکار به کارفرما ارایه می‌شود، کارفرما آن را به مشاورین خود ارجاع می‌دهد تا کنترل و بررسی انجام داده و تاخیرات مجاز را اعلام کنند. این تاخیرات خود به خود به مدت قرارداد اضافه می‌شود. ضمن این‌که ما در مجاورت عملیات احداث زیرگذر آزادی، جایی برای نصب روزشمار نداشتیم. جمعش کردیم.

آقای فرقانی؛ یک بحثی همیشه مطرح بوده و آن این‌که اگر شهرداری کرمان توانایی انجام پرداخت به موقع به قرارگاه خاتم را نداشته، چرا این همه پروژه را با هم شروع کرد؟ مگر روز اول حساب کتاب نکردید که حالا نرسید به اینجا که ببینیم تعهدات غیرعملی داده‌اید! نظر شما در این‌باره چیست؟

ببینید؛ این‌طور نبوده که خدای نکرده بی‌گدار به آب زده باشیم. ما همه‌ی جوانب کار را دیدیم اما متاسفانه درآمدهای شهرداری تحقق پیدا نکرده است. وقتی بودجه را می‌نویسیم فرض‌هایی در نظر می‌گیریم؛ مثلا میزان کسب درآمد از طریق پروانه و زمین و عوارض را براساس سال‌های قبل تعیین می‌کنیم. عدد و رقم الکی و بیخود نمی‌نویسیم و در نهایت در بودجه پیش‌بینی‌هایی انجام می‌شود. اما در کل کشور هم گاهی این اتفاقات می‌افتد که بودجه محقق نشود؛ مثلا دولت بودجه را براساس نفت ۴۰ دلاری می‌بندد اما ناگهان قیمت نفت افت پیدا می‌کند.

واکنش شورای پنجم به این مشکلی که با خاتم پیدا کرده‌اید چه بوده است؟ آیا این موضوع را پیگیری کرده‌اند؟

فقط حدود ۱۰ روز قبل، در کمیسیون عمران شورا ما را خواستند و توضیحاتی درباره‌ی این وضعیت دادیم. دارند کارشناسی می‌کنند. باید پروژه‌های خاتم را در اولویت قرار بدهند تا هرچه زودتر جمع بشوند. پروژه‌های آزادی و ولیعصر که داخل شهر هستند، زودتر باید به بهره‌برداری برسد.

با این وضعیت، تا چه زمانی شهرداری نمی‌تواند پروژه‌ی جدیدی شروع کند؟

پروژه‌هایی مثل جدول‌گذاری، احداث کانال، آسفالت معابر و … به‌صورت روزمره دارد انجام می‌شود اما پروژه‌های بزرگی مثل تقاطع غیرهمسطح جدید فعلا از دستور کار شهرداری کرمان خارج است. باید ابتدا همین پروژه‌های فعلی تمام بشود.

پس شورا و شهردار جدید نمی‌توانند پروژه‌ی بزرگ جدیدی را شروع کنند. درست می‌گویم؟

تا پروژه‌ی سنگین از نظر شما و ما چه باشد! من گفتم برای ساخت تقاطع غیرهمسطح که حجم ریالی و فیزیکی آن زیاد است نمی‌توانیم کار جدیدی در شهر کرمان فعلا شروع کنیم.

با این حساب، قرارگاه خاتم هم از شهر کرمان خارج می‌شود. چون همیشه گفته‌اند اگر پروژه‌ی جدیدی ندارید ما برویم.

همین شش پروژه را که خاتم در حال اجرای آن است، پروژه‌های بزرگی هستند. پل شهدای خلبان بزرگ‌ترین پروژه‌ی کرمان با ۱۲۷ میلیارد تومان هزینه است که خاتم باید آن را احداث کند. ما اما فشار را از روی دیگر پروژه‌ها برداشتیم و گفتیم قرارگاه، نیرو و امکاناتی که دارد را به پروژه‌های آزادی و ولیعصر منتقل کند تا سریعتر به اتمام برسد. شورا و شهرداری اما باید برای کسب درآمد تدبیری بیاندیشند. همین الان، یک پروژه مهم و ضروری که داریم، تقاطع غیرهمسطح شرف‌آباد است که طراحی هم شده و در مسیر آن، تملک هم نیاز نداریم اما چون بقیه کارها مانده از انجام آن فعلا خودداری کرده‌ایم.

به پل شهدای خلبان اشاره کردید. شنیدم این پروژه متوقف می‌شود. درست است؟

پل شهدای خلبان دو قسمت دارد؛ یکی قبل از پل راه‌آهن و دیگری بعد از پل راه‌آهن. برای اجرای این پروژه، دو تملک در مسیر داریم؛ محیط زیست و سنگبری. آقای استاندار و دفتر فنی استانداری دارند با سنگبری برای آزادسازی مسیر به توافقاتی می‌رسند. برای آزادسازی مسیر با اداره کل محیط زیست هم پیگیری‌هایی شده و پرونده به کمیسیون ماده ۹۲ رفته است.

کار تعطیل نشده است. چند روز پیش در مصاحبه با رادیو اعلام کردم تا یک ماه آینده کار به شدت انجام می‌شود اما تا این زمان اگر آزادسازی مسیرها رخ ندهد، مجبوریم مسیر را به حالت اولیه‌ی خود برگردانیم و ترددها مانند قبل انجام بشود تا تکلیف آزادسازی مسیر مشخص شود.
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
روزبه
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۶
0
0
از این زمین ها ی رو به قیمت و خیلی آتیه دار مشابه زمین مقابل ترمینال جدید در ادرات دولتی زیاد است . بقیه شان هم به نرخ دولتی روز بدهید بابت این بدهی های کلان به خاتم تا همه چیز ختم به خیر شود .
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

دستگیری عاملان تیراندازی منجر به جرح 2 شهروند در کهنوج

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

یک عادت مهم برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

هلالی‌های محیط ‌زیست کرمان آبگیری شدند

حضور بیش از 70 تیم گشت پلیس راه در محورهای بارانی استان کرمان

معاون وزیر آموزش و پرورش: امکان افشای سوالات آزمون‌های وزارت آموزش و پرورش غیرممکن است

محور فاریاب _کهنوج بازگشایی شد

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

رییس کل دادگستری کرمان: وضع برخی از قوانین؛ موجب سنگ‌اندازی در تولید می‌شود / اگر از ظرفیت‌های کرمان استفاده شود، بخش زیادی از مشکلات اقتصادی استان و کشور رفع می‌شود

پربازدید ها

گزارش هواشناسی از میزان بارش‌ها تاکنون در کرمان / هشدار برای کاهش دما و سرمازدگی محصولات کشاورزی

خبر خوش برای دانش‌آموزان؛ امکان استفاده از تک‌ماده برای ۴ درس امتحانات نهایی

راه ارتباطی 50 روستای کوهستانی در شرق کرمان مسدود شد

کشف لاشه چهار رأس جبیر و سه قبضه سلاح از شکارچیان غیرمجاز در راور

مفقود شدن ۳ دختر نوجوان در سیلاب عنبرآباد

مدارس شهرستان‌های جنوب کرمان غیرحضوری شد

دو دختر نوجوان مفقودی در سیلاب عنبرآباد پیدا شدند

هلالی‌های محیط ‌زیست کرمان آبگیری شدند

معاون وزیر آموزش و پرورش: امکان افشای سوالات آزمون‌های وزارت آموزش و پرورش غیرممکن است

محور فاریاب _کهنوج بازگشایی شد

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)