معاون فنی و عمرانی شهرداری کرمان با هفته نامه استقامت گفت وگویی انجام داده است، که می خوانید:
آقای فرقانی! زمانی که آقای بابایی شهردار کرمان بود بارها اعلام کرد زیرگذر آزادی تا پایان شهریورماه امسال تمام میشود اما دیدیم که نشد. دلیل این تاخیر چیست؟
مشکل اصلی تعهدات مالی شهرداری نسبت به قرارگاه خاتم است؛ متاسفانه شهرداری کرمان نتوانسته به تعهدات مالی خود در موعد مقرر عمل کند و پروژه با تاخیر مواجه شد.
در آخرین صحبتی که با قرارگاه خاتم داشتیم، اعلام شد اگر شهرداری بتواند تعهدات خود را عملی کند، حداکثر تا چهار ماه آینده میتوانیم شاهد بهرهبرداری از زیرگذر آزادی باشیم. مگر از همان اول، برنامهی زمانبندی برای پرداخت هزینهها نداشتید؟
داشتیم.
از چه زمانی پرداختها از برنامهی زمانبندی عقب ماند؟
ببینید؛ در شروع هر پروژه ما جدولهای زمانبندی داریم که هم پیشرفت فیزیکی و هم ریالی را مشخص میکند؛ الان اما از نظر ریالی خیلی بدهی سنگین و بالایی به قرارگاه خاتم داریم تا تعهد را هم پرداخت نکنیم آنها نمیتوانند کار را طبق زمانبندی پیش ببرند.
پس مقصر تاخیر در اجرای زیرگذر آزادی شهرداری است.
بله. ما از تعهدات مالی خود عدول کرده و نتوانستیم پرداختها را به موقع انجام دهیم که دلیل این هم، کسب درآمد پایین شهرداری و رکود اقتصادی است که در کل کشور وجود دارد و شهرداری هم از آن متاثر شده و بودجهاش محقق نشده تا ما و خاتم طبق برنامه جلو برویم. البته خاتم از برنامهای که به ما داده، جلوتر است ما اما از تعهدات خود عقب ماندهایم.
کل بدهی که به خاتم دارید چهقدر است؟
تا الان صورت وضعیتی که خاتم به ما تحویل داده ۲۸۲ میلیارد تومان و پرداخت ما تقریبا ۱۴۳ میلیارد تومان بوده؛ خیلی عقبیم.
گفتید بدهی شهرداری به خاتم سنگین است. آقای بابایی زمانی که شهرداری بود، در آخرین نشست خبری خود گفت که این مباحثی که دربارهی بدهی شهرداری مطرح میشود، داستان است!
هرکسی که چیزی میگوید مسوولیت حرفش با خودش است و من نمیدانم ایشان چه گفتند و منظورشان چه بوده است. ما به خاتم بدهی سنگینی داریم. بدهیها هم از قبل بوده، روی هم شده و امروز دارد خودش را نشان میدهد.
راهی برای پرداخت بدهی شهرداری به خاتم پیدا کردهاید؟
بله. ما میخواهیم تا چهار ماه دیگر زیرگذر آزادی و تا آبانماه پل ولیعصر را حتما به پایان برسانیم. آقای مهندس موسوی ـ سرپرست فعلی شهرداری ـ در این چند ماه، خیلی تلاش کردند و توانستیم شش میلیارد تومان به خاتم بپردازیم که پول خیلی خوبی است. قرارگاه خاتم هم تعهد داده تا آبانماه ولیعصر را تحویل میدهد.
قرارگاه خاتم دربارهی اتمام زیرگذر آزادی تا چهار ماه دیگر هم تعهد داده است؟
گفتند اگر ۳۰ میلیارد تومان از ۱۴۰ میلیاردی که در کل پروژهها طلب دارند را بتوانیم بپردازیم، چهار ماهه و تقریبا تا پایان امسال زیرگذر آزادی و تا آبانماه روگذر ولیعصر را تحویل خواهند داد.
میتوانید این پرداخت را انجام دهید؟
شش میلیارد که تزریق کردیم و در تلاش هستیم بقیه را تامین کنیم؛ اگر نتوانیم به این تعهد مالی خود عمل کنیم، کار در موعد مقرر به پایان نمیرسد.
پس روزشمار پروژهی آزادی را هم به همین دلیل برداشتید. قول و قرارها به هم خورده است.
ببینید؛ ما یک قرارداد ۲۴ ماهه با خاتم داشتیم که آنها باید در این مدت، کل پروژهی آزادی را تحویل میدادند و ما باید تعهدات مالی و رفع معارضهای مسیر پروژه را انجام میدادیم. وقتی این دو از طرف شهرداری به موقع انجام نشده، تاخیرات مجاز برای قرارگاه خاتم لحاظ میشود و دیگر مدت قرارداد ۲۴ ماهه نخواهد بود. روند هم به این شکل است که یک لایحه تاخیرات از طرف پیمانکار به کارفرما ارایه میشود، کارفرما آن را به مشاورین خود ارجاع میدهد تا کنترل و بررسی انجام داده و تاخیرات مجاز را اعلام کنند. این تاخیرات خود به خود به مدت قرارداد اضافه میشود. ضمن اینکه ما در مجاورت عملیات احداث زیرگذر آزادی، جایی برای نصب روزشمار نداشتیم. جمعش کردیم.
آقای فرقانی؛ یک بحثی همیشه مطرح بوده و آن اینکه اگر شهرداری کرمان توانایی انجام پرداخت به موقع به قرارگاه خاتم را نداشته، چرا این همه پروژه را با هم شروع کرد؟ مگر روز اول حساب کتاب نکردید که حالا نرسید به اینجا که ببینیم تعهدات غیرعملی دادهاید! نظر شما در اینباره چیست؟
ببینید؛ اینطور نبوده که خدای نکرده بیگدار به آب زده باشیم. ما همهی جوانب کار را دیدیم اما متاسفانه درآمدهای شهرداری تحقق پیدا نکرده است. وقتی بودجه را مینویسیم فرضهایی در نظر میگیریم؛ مثلا میزان کسب درآمد از طریق پروانه و زمین و عوارض را براساس سالهای قبل تعیین میکنیم. عدد و رقم الکی و بیخود نمینویسیم و در نهایت در بودجه پیشبینیهایی انجام میشود. اما در کل کشور هم گاهی این اتفاقات میافتد که بودجه محقق نشود؛ مثلا دولت بودجه را براساس نفت ۴۰ دلاری میبندد اما ناگهان قیمت نفت افت پیدا میکند.
واکنش شورای پنجم به این مشکلی که با خاتم پیدا کردهاید چه بوده است؟ آیا این موضوع را پیگیری کردهاند؟
فقط حدود ۱۰ روز قبل، در کمیسیون عمران شورا ما را خواستند و توضیحاتی دربارهی این وضعیت دادیم. دارند کارشناسی میکنند. باید پروژههای خاتم را در اولویت قرار بدهند تا هرچه زودتر جمع بشوند. پروژههای آزادی و ولیعصر که داخل شهر هستند، زودتر باید به بهرهبرداری برسد.
با این وضعیت، تا چه زمانی شهرداری نمیتواند پروژهی جدیدی شروع کند؟
پروژههایی مثل جدولگذاری، احداث کانال، آسفالت معابر و … بهصورت روزمره دارد انجام میشود اما پروژههای بزرگی مثل تقاطع غیرهمسطح جدید فعلا از دستور کار شهرداری کرمان خارج است. باید ابتدا همین پروژههای فعلی تمام بشود.
پس شورا و شهردار جدید نمیتوانند پروژهی بزرگ جدیدی را شروع کنند. درست میگویم؟
تا پروژهی سنگین از نظر شما و ما چه باشد! من گفتم برای ساخت تقاطع غیرهمسطح که حجم ریالی و فیزیکی آن زیاد است نمیتوانیم کار جدیدی در شهر کرمان فعلا شروع کنیم.
با این حساب، قرارگاه خاتم هم از شهر کرمان خارج میشود. چون همیشه گفتهاند اگر پروژهی جدیدی ندارید ما برویم.
همین شش پروژه را که خاتم در حال اجرای آن است، پروژههای بزرگی هستند. پل شهدای خلبان بزرگترین پروژهی کرمان با ۱۲۷ میلیارد تومان هزینه است که خاتم باید آن را احداث کند. ما اما فشار را از روی دیگر پروژهها برداشتیم و گفتیم قرارگاه، نیرو و امکاناتی که دارد را به پروژههای آزادی و ولیعصر منتقل کند تا سریعتر به اتمام برسد. شورا و شهرداری اما باید برای کسب درآمد تدبیری بیاندیشند. همین الان، یک پروژه مهم و ضروری که داریم، تقاطع غیرهمسطح شرفآباد است که طراحی هم شده و در مسیر آن، تملک هم نیاز نداریم اما چون بقیه کارها مانده از انجام آن فعلا خودداری کردهایم.
به پل شهدای خلبان اشاره کردید. شنیدم این پروژه متوقف میشود. درست است؟
پل شهدای خلبان دو قسمت دارد؛ یکی قبل از پل راهآهن و دیگری بعد از پل راهآهن. برای اجرای این پروژه، دو تملک در مسیر داریم؛ محیط زیست و سنگبری. آقای استاندار و دفتر فنی استانداری دارند با سنگبری برای آزادسازی مسیر به توافقاتی میرسند. برای آزادسازی مسیر با اداره کل محیط زیست هم پیگیریهایی شده و پرونده به کمیسیون ماده ۹۲ رفته است.
کار تعطیل نشده است. چند روز پیش در مصاحبه با رادیو اعلام کردم تا یک ماه آینده کار به شدت انجام میشود اما تا این زمان اگر آزادسازی مسیرها رخ ندهد، مجبوریم مسیر را به حالت اولیهی خود برگردانیم و ترددها مانند قبل انجام بشود تا تکلیف آزادسازی مسیر مشخص شود.