کد خبر: ۲۵۲۵۰
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۰
ارسال به دوستان
ذخیره
قرار است همایش ملی «آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی و هشت سال دفاع‌مقدس»، با سخنرانی علی‌اکبر ناطق نوری و محمدجواد ظریف، یکشنبه ۱۶مهر از ساعت ۱۳ تا ۱۹ در تالار قلم کتابخانه ملی از سوی انجمن اندیشه و قلم برگزار شود.
قرار است همایش ملی «آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی و هشت سال دفاع‌مقدس»، با سخنرانی علی‌اکبر ناطق نوری و محمدجواد ظریف، یکشنبه ۱۶مهر از ساعت ۱۳ تا ۱۹ در تالار قلم کتابخانه ملی از سوی انجمن اندیشه و قلم برگزار می‌شود. نام او با دفاع‌مقدس گره خورده است، ایثار او، ازخودگذشتگی‌اش، ایمانش برای غلبه بر دشمن بعثی و... هیچ‌گاه فراموش نخواهد شد و این صفات ارزنده در کنار تدبیر او بود که حماسه‌ساز می‌شد. بی‌تردید 8 سال دفاع‌مقدس در پرونده زندگی آیت‌ا... هاشمی فصل جداگانه‌ای از عمر 82‌ساله ایشان بود؛ فصلی که بارها خون‌ دل از مدعیانی خورد که نه‌تنها حاضر به‌همراهی نبودند، بلکه سعی داشتند به هر طریقی به سنگ‌اندازی درمسیر برنامه‌های تعیین‌شده بپردازند و البته برخی از این افراد که آیت‌ا... در سال‌های آخر حیات خود از آنها به «جبهه‌ندیده‌ها» یاد کرد، به اقدامات ناپسند خود پایان ندادند و برنامه‌های جدیدی را برای برهم‌زدن آرامش کشور داشتند که آیت‌ا... هاشمی در وصف آنها گفته بود: «متاسفانه شاهدیم در سالروز جنگ و آغاز هفته دفاع‌مقدس، رزمندگان دیروز جنگ که هم اسیر شدند، هم جانبازند و هم شهید داده‌اند، گلایه می‌کنند که یک اقلیت تندرو و مدعیان پرهیاهوی امروز، خود را میراث‌بر می‌داند و از مردم طلبکاری دارد و وقتی در ماهیت آنان دقیق می‌شویم، حتی بوی باروت جنگ هم به مشامشان نرسیده است.»
اعتماد امام به آیت‌ا... هاشمی
اعتماد امام(ره) به آیت‌ا... هاشمی یکی از موضوعاتی بود که سبب کینه جبهه‌ندیده‌های آن روز شد. 21 مهر1360 بود که امام حکمی صادر کرد و در آن آورد: «جناب حجت‌الاسلام آقای حاج‌شیخ علی‌اکبر هاشمی‌رفسنجانی (دامت افاضاته)، بدین وسیله جنابعالی به سمت نمایندگی از طرف اینجانب در شورای‌عالی دفاع منصوب ‎می‌شوید که ان‌شاءا...‌تعالی، ضمن انجام وظایف محوله به ادارات مربوطه دیگر نیز‎ ‏رسیدگی و نظارت نمایید. موفقیت جنابعالی را از خدای‌تعالی مسالت دارم.» آیت‌ا... هاشمی در مسئولیتی که برعهده او گذاشته شده بود، چنان با اطمینان عمل کرد که دو سال بعد از آن هم مسئولیت جانشینی فرمانده کل قوا هم به آیت‌ا... هاشمی واگذار شد. سردار علایی، از فرماندهان شناخته‌شده دفاع‌مقدس نوشته است: «از آنجا که فرماندهان ارتش و سپاه، بسیاری از مشکلات و معضلات خود را برای هاشمی به‌عنوان فردی نزدیک به امام مطرح می‌کردند، او در پی هماهنگی بیشتر بین این دو نهاد نظامی برآمد. با افزایش ناهماهنگی‌ها بین ارتش و سپاه و تداوم عملیات‌های ناموفقی مثل والفجر مقدماتی، امام‌خمینی(ره) به این نتیجه رسید تا فردی را به‌عنوان هماهنگ‌کننده نیروهای مسلح برگزیند تا ظرفیت‌های سپاه و ارتش در مکمل و هماهنگی با یکدیگر بهتر علیه قوای دشمن به‌کار رود. بر همین اساس ایشان طی حکمی در 30بهمن سال 1362 هاشمی رفسنجانی را به سمت فرمانده عملیات‌های موسوم به والفجر و در واقع فرماندهی جنگ منصوب کردند.» این اعتماد تا آخرین روز حیات بنیانگذار انقلاب اسلامی ادامه داشت و امام‌خمینی از انتصاب هاشمی به‌عنوان فرمانده جنگ خشنود بود.
ناگفته‌های هاشمی از پایان جنگ
آیت‌ا... هاشمی هیچ‌گاه آنچه را ناجوانمردانه در زمان دفاع‌مقدس و پس از آن با او کردند به‌عنوان خاطره تلخ بازگو نکرد، چرا که می‌دانست دل خانواده شهدا و ایثارگران می‌شکند. چندی قبل بود که دکتر حسن روحانی، رئیس‌جمهور، در اینستاگرام خود از قول آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی نوشت: «اتمام جنگ از افتخارات من و آقای روحانی است. چند ماه بعد از پایان جنگ، امام[خمینی] به من گفتند که آن جام ابتدا برای من تلخ بود، اما امروز خیلی شیرین شده است.» متن کامل این بخش از سخنرانی آیت‌ا... هاشمی چنین است: «در داخل هم هنوز برخی می‌خواهند از جنگ حرف بزنند که آن حقیقت جنگ را بازگو نمی‌کنند. چیزهایی دیگری می‌بافند و به تاریخ تحویل می‌دهند، اما هنوز میلیون‌ها شاهد مثل شما هست که نمی‌گذارد حقیقت گم شود. اتفاقا وقتی شما از جام زهر و من و آقای روحانی و این مسائل حرف می‌زنید، اتفاقا این افتخار ماست. ما این کار را کردیم که جنگ تمام شود؛ بچه‌های ما مثل برگ خزان می‌ریختند روی زمین، اگر یکی از آن بمب‌ها به جای حلبچه در تبریز می‌خورد، چه اتفاقی می‌افتاد؟ خود امام دو سه ماه بعد از اتمام جنگ به من فرمودند: آن روز جام زهر تلخ بود برای من، اما امروز خیلی شیرین شده است.»
سند ایثار آیت‌ا... هاشمی

پایان جنگ و پذیرش قطعنامه از جمله موضوعات همیشگی است. برخی درصدد حذف نام آیت‌ا... در این تصمیم هستند، چرا که منافع آنها شاید در تداوم جنگ بود، اما آیت‌ا... هاشمی با بررسی شرایط بهترین تدبیر را اعلام کرد. حجت‌الاسلام ناطق نوری به بیان روایتی از قبول قطعنامه از سوی امام‌خمینی(ره) پرداخت و اظهار کرد: امام، رئیس دولت را خواست و پرسید که شما چقدر می‌توانید امکانات تهیه کنید و آنها هم از خزانه خالی سخن می‌گویند. امام می‌خواهد تصمیم بگیرد. فرماندهان جنگ ازجمله آقایان هاشمی رفسنجانی و سایر مسئولان نزد امام می‌روند. وقتی گزارش را می‌دهند و شرایط جنگ و امکانات را می‌گویند، امام تامل می‌کند که ما به مردم گفتیم جنگ جنگ تا پیروزی.

 آقای هاشمی می‌گوید شرایط، شرایطی است که اگر بخواهیم ادامه بدهیم، نظام و شما و مردم ضربه می‌خورند. شما اجازه بدهید من مسئولیت این کار را به‌عنوان فرمانده جنگ بپذیریم و بعد شما به‌عنوان رهبر دستور بدهید من را محاکمه و اعدام کنند تا انقلاب بماند. وی گفت: هاشمی چنین آدمی بود. گفت من را اعدام و محاکمه کنید ولی انقلاب بماند شما خراب نشوید. این هاشمی است. این اعتماد هاشمی به انقلاب و امام است و حالا این عشق را شما بیایید تا انتخاب رهبری. شاید عده‌ای ندانند؛ برخی از نادان‌ها. عذر می‌خواهم این را می‌گویم؛ برخی کم‌ظرفیت و مغرض، ذهن جمع کثیری از مردم را خراب کردند که به سود انقلاب و اسلام نیست که ذهن مردم را نسبت به مسئولان کشور خراب کنیم.
آرمان امروز

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

دستگیری عاملان تیراندازی منجر به جرح 2 شهروند در کهنوج

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

یک عادت مهم برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

هلالی‌های محیط ‌زیست کرمان آبگیری شدند

حضور بیش از 70 تیم گشت پلیس راه در محورهای بارانی استان کرمان

معاون وزیر آموزش و پرورش: امکان افشای سوالات آزمون‌های وزارت آموزش و پرورش غیرممکن است

محور فاریاب _کهنوج بازگشایی شد

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

رییس کل دادگستری کرمان: وضع برخی از قوانین؛ موجب سنگ‌اندازی در تولید می‌شود / اگر از ظرفیت‌های کرمان استفاده شود، بخش زیادی از مشکلات اقتصادی استان و کشور رفع می‌شود

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)