کد خبر: ۲۵۲۵۶
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۵
ارسال به دوستان
ذخیره
گزارش گفتارنو از وضعیت پل سیدی
اگر یک تا یک‌ماه و نیم دیگر دهنه‌ی ششم را بالا نگذارد، مطمئنا پیمانکار فعلی را خلع ید می‌کنیم و بقیه‌ی کار را به پیمانکار دیگری می‌دهیم که با او صحبت‌ هم کرده‌ایم؛ اگر پیمانکار جدید بیاید، تا آخر سال پل سیدی را تمام می‌کند.
گفتارنو، گروه شهر:‌

معاون عمرانی شهرداری کرمان در آخرین اظهار نظر در خصوص پل سیدی گفته است: کارهای عملیاتی میدانی در این پروژه تمام شده و می‌بینید فونداسیون ریخته و پایه‌ها بالا آمده است و مانده دال عرشه‌ی فلزی را بالا بگذاریم. دهنه‌ی ششم دال هم برای انتقال به محل پروژه آماده است. ما به‌تازگی، به پیمانکار آخرین اخطار را داده‌ایم؛ اگر یک تا یک‌ماه و نیم دیگر دهنه‌ی ششم را بالا نگذارد، مطمئنا پیمانکار فعلی را خلع ید می‌کنیم و بقیه‌ی کار را به پیمانکار دیگری می‌دهیم که با او صحبت‌ هم کرده‌ایم؛ اگر پیمانکار جدید بیاید، تا آخر سال پل سیدی را تمام می‌کند.

فقط تا آبان صبر می‌کنیم
محمدرضا فرقانی در پاسخ به سوال استقامت مبنی بر این‌که سال گذشته هم مساله‌ی خلع ید پیمانکار در شورای چهارم مطرح کردید اما نشد. این، فقط یک خط و نشان و تهدید است یا واقعا می‌خواهید پل سیدی را به سرانجام برسانید؟ می‌گوید: در شورای چهارم بحث خلع ید را پیش بردیم اما شورا به پیمانکار یک آوانس داد و تعهدی گرفت که تا پایان آبان‌ماه پروژه را تمام کند. پیمانکار هم پذیرفت اما شرط گذاشت که تعهد مالی‌اش را هم شهرداری باید انجام بدهد.

قربانی می افزاید:  پیمانکار می‌گوید که من در پروژه‌هایم نزدیک به یک‌ونیم تا دو میلیارد تومان از شهرداری طلب دارم؛ قرار شد ۵۰۰ تا ۷۰۰ میلیون تومان به پیمانکار پرداخت شود، پیمانکار پل سیدی را تحویل بدهد، مابقی را بعدا بپردازند. یک پولی هم در این مدت داده شده اما پیمانکار هنوز به تعهد خود عمل نکرده است. ما تا آبان صبر می‌کنیم. تا آخر آبان اگر کار انجام نشد، حتما خلع ید می‌شود.

شهرداری به وعده‌هایش عمل نکرد
از سوی دیگر مدیرعامل شرکت فاران مشرق زمین که به‌عنوان پیمانکار پروژه پل سیدی فعالیت می‌کند، در تشریح آخرین وضعیت پروژه پل سیدی می‌گوید: کارهای اولیه و وقت‌گیر پل سیدی در همان شش ماه اول آغاز پروژه انجام‌شده است.

مهدی میرزایی در گفت‌وگو با صدای تاک با اشاره به اینکه پروژه پل سیدی حدود 1500 تن تیر باکس دارد، خاطرنشان می‌کند: اکثر پل‌های اجراشده در شهر کرمان همچون پل کوثر، سه‌راه فرهنگیان، چهارراه بازرگانی، دانشگاه آزاد و. حدود یک دهنه دارند اما پل سیدی به‌واسطه طراحی که توسط طراح آن شده است شامل 7 دهنه است و شرکت ما اجراکننده این طرح است.

وی یادآور می‌شود: بایستی ورق مورداستفاده در پروژه به‌صورت یکجا خریداری گردد که شهرداری توان پرداخت هزینه آن را نداشت و به همین خاطر دو سال عقب‌افتاده است.

این پیمانکار بابیان اینکه یک پیمانکار درجه‌دو برای این پروژه در نظر گرفته‌شده است، می‌گوید: شرکت‌ها زیر بار این کار نمی‌رفتند تا اینکه شرکت سدید ماهان کار را بر عهده گرفت و مشکلات مالی برای خرید مصالح کار را به عقب انداخته است.

او بابیان این‌که درصورتی‌که تأمین پول صورت گیرد هر دهنه را می‌توان در مدت 4 تا 5 ماه ساخت می‌افزاید: اکنون 5 دهنه این پل را ساخته و نصب کردیم.
میرزایی ادامه می‌دهد: یکی از دهنه‌های دیگر این پل در کارگاه سدید ماهان آماده حمل است و تنها یک دهنه باید ساخته شود که اگر منابع مالی تأمین شود به‌زودی این دهنه برای نصب در پروژه برده خواهد شد.
او خاطرنشان می‌کند: همین دهنه حدود 3 میلیارد تومان پول می‌خواهد زیرا باید ورق آن به‌صورت یکجا خریداری و درنهایت ساخته شود.

مدیرعامل شرکت فاران مشرق زمین یادآور می‌شود: صورت‌جلسات متعددی در جلسات مختلف با شهرداری داشته‌ایم که با قول تأمین منابع مالی گفته‌اند کار را شروع کنیم و پول را می‌رسانند اما به وعده‌شان عمل نکردند و بحران بی‌پولی شهرداری مانع اتمام پروژه شده است.

او تأکید می‌کند: قرار بر این بود طی توافق‌نامه‌ای با تأمین پول، پروژه تا خردادماه به بهره‌برداری رسد اما پولی پرداخت نشد.

1/5 میلیارد تومان از شهرداری طلبکاریم

وی عنوان می‌کند: اکنون حدود 1.5 میلیارد تومان از شهرداری طلبکار هستیم. او ادامه می‌دهد: پل باقدرت یکی از پروژه انجام‌شده توسط شرکت است که حدود 4 سال پیش علیرغم همه مشکلاتی که داشت تحویل داده شد و به بهره‌برداری رسید که هنوز 1.5 میلیارد تومان از مطالبات ما بابت آن پروژه مانده است و به بانک‌ها بدهکاریم و من نمی‌توانم دوباره ریسک کنم و وام در حد 3 میلیارد تومان برای اتمام پروژه پل سیدی بگیرم چون همان وام 1.5 میلیاردی که برای اتمام پروژه پل باقدرت دریافت کردم الآن سه میلیارد شده است.

میرزایی اظهار می‌دارد: ممکن است کارفرما بگوید که این دو قرارداد جدا هستند، اما باید بدانیم پیمانکار توان مالی و اجرایی خود را گذاشته و پل باقدرت را به اتمام رسانده است، آب‌های زیرزمینی یکی از مشکلات اصلی پل باقدرت بود به‌گونه‌ای که برای اجرای آن هر ثانیه 62 لیتر آب خارج می‌کردیم تا توانستیم این پل را بسازیم و اکنون دانشگاهیان از این پل و روند اجرای آن بازدید می‌کنند، اما زمانی که کار پل باقدرت تمام شد هیچ‌کس ما را تحویل هم نگرفت.

وی اضافه می‌کند: در صورت تأمین پول ظرف دو ماه آینده پل سیدی به بهره‌برداری می‌رسد و در غیر این صورت پروژه پل سیدی همچنان به همین صورت باقی خواهد ماند.

وی بابیان اینکه سود پیمانکار در تمام شدن پروژه در موعد مقرر است، می‌گوید: اکنون شرکت ما از دیر اجراشدن پروژه ضرر می‌کند و هزینه‌هایی را متحمل می‌شود و بایستی هزینه‌های جاری این پروژه را بپردازیم و اکنون ما در نقطه ضرر قرار داریم.

پروژه پل سیدی نیاز به بررسی دارد

از سوی دیگر یک عضو شورای شهر کرمان  به گفتارنو می‌گوبد:  بررسی همه پروژه‌های عمرانی سطح شهر کرمان در دست اقدام است و علاقه‌مندیم تا مشکلات آنان را برطرف و تعیین تکلیف شوند و هنوز به پروژه پل سیدی نرسیده‌ایم.

محمدجواد کامیاب خاطرنشان می‌کند: پروژه‌های نیمه‌تمام سطح شهر کرمان با دو مشکل اصلی روبه‌رو هستند، مشکل اعتباری یا مشکل حقوقی و دعوای قراردادی.

 وی درعین‌حال ابراز امیدواری می‌کند: با دستور کاری که شورا برای حل مشکلات پروژه‌های نیمه‌تمام و در ادامه به بهره‌برداری رسیدن این پروژه‌ها در نظر گفته است، مشکلات حل و پروژه‌ها هر چه زودتر به بهره‌برداری رسند.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر کرمان عنوان می‌کند: باید دقیقاً متوجه شد که چرا این پروژه چند سال به طول انجامیده است و اگر صحبت پیمانکار مبنی بر اینکه با 1.5 میلیارد تومان پروژه به سرانجام می‌رسد طبیعتاً این مقدار پول در برابر بقیه پروژه‌ها رقم بالایی نیست.

حال باید دید با رویکردی که شورای شهر پنجم در خصوص اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام دارد آیا پروژه پل سیدی در این دوره از شورا و با حضور شهردار جدید به بهره‌برداری خواهد رسید؟

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)