کد خبر: ۲۵۲۷۸
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۷
ارسال به دوستان
ذخیره
مولفه مسئولیت اجتماعی و پیوست فرهنگی که در حقیقت عمل به تعهدات داوطلبانه ای است که کارخانجات و واحدهای تولیدی بمنظور بهره مندی و در عین حال ایجاد رفاه بیشتر برای ساکنان همجوار با این مناطق تولیدی تن به اجرای آن می دهند در منطقه مس کرمان به عنوان بزرگترین حوزه تولیدی و اقتصادی کشور نهادینه و پایدار شده است .
عملکرد شرکت مس به عنوان معین منطقه 6اقتصاد مقاومتی از مناطق هشت گانه تعریف شده در استان کرمان که اقدامات زیر ساختی خوبی را آغاز کرده به این مسئولیت اجتماعی هویت تازه ای بخشیده و زمینه خلق فرصت های جدید شغلی توام با صیانت از محیط زیست و سلامت در مناطق مختلف استان کرمان بخصوص در رفسنجان و شهر بابک و روستاهای همجوار و تابعه آن را فراهم کرده است.

گرچه در نگاه نخست ایجاد امکانات زیرساختی در حوزه های مختلف اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی که به نوعی روند توسعه یافتگی مناطق همجوار واحدهای تولیدی کوچک و بزرگ را سرعت می بخشد در کاهش هزینه های تولید این واحدها موثر می باشد ولی نکته مهم این هست که ایجاد این امکانات در حقیقت تکریم عملی صاحبان این واحدهای تولیدی نسبت به انسانیت و سلامت جامعه می باشد . 

امروزه اجرا و انجام مسئولیت های اجتماعی که به یمن دولت دوازدهم در واحدهای تولیدی از مرز داوطلبانه بودن فراتر رفته و به نوعی به یک امر پایدار در قالب طرحهای اقتصادی مقاومتی روندی رو به رشد را تجربه می کند قطعا می توان به یک رشد مطلوب اقتصادی توام با سلامت و رفاه مردم جامعه امیدوار بود.

به گفته مدیر منطقه مس کرمان این منطقه در راستای ایفای نقش مسئولیت اجرایی خود در قابل جامعه هدف بخصوص مناطق همجوار اقدام به ساخت ورزشگاههایی در شهرهای کرمان ، رفسنجان و شهر بابک کرده است .

محمد حسنی افزود: حمایت از ورزش قهرمانی و ورزش های همگانی با تاسیس باشگاههای ورزشی در مس کرمان ، رفسنجان ، شهربابک و پاریز و حمایت از مدال آوران المپیک از جمله زهرار نعمتی و پیمان نصیری اقدامات خوبی در راستای مسئولیت اجرایی را شرکت انجام داده و این روند نیز وقفه ناپذیر است .

حسنی گفت : در حوزه مسئولیت اجتماعی بمنظور رفاه مردم اقدام به ساخت 190خانه روستایی در مناطق پاریز ، مانی ، شهربابک و رفسنجان با همکاری کمیته امداد امام (ره) و احداث باند دوم جاده رفسنجان به شهر بابک بطول 128کیلومتر را داشته ایم .

وی افزود: علاوه بر این اقدامات رفاهی در حوزه فرهنگی نیز با حمایت از برگزاری یادواره های شهدا در مناطق مختلف استان با هدف زنده نگهداشتن فرهنگ ایثار و شهادت ، کمک به فیلم سینمایی شیار 143با موضوع مادران شهدا ، حمایت از تولید آثار فاخر فرهنگی ، خرید آثار مولفین و هنرمندان استان ، برگزاری نشست ها و کارگاههای ادبی و چاپ فصلنامه جنگ هرمس تلاش داشته ایم به سهم خود اقدامات موثری را تاکنون دنبال کرده ایم . 

مدیر منطقه مس کرمان اضافه کرد: این منطقه در حوزه اقتصادمقاومتی به عنوان معین اقتصادی منطقه 6استان کرمان حمایت از طرحهای جامعه گردشگری ، شناسایی و فعال سازی ظرفیت های مشاغل خرد ، کمک به شناسایی و راه اندازی معادن کوچک ، اصلاح نزاد دام در مناطق همجوار ، ساماندهی صنایع دستی و فیروزه شهر بابک و توسعه عدالت اموزشی در شهرستانهای شهر بابک ، رفسنجان و انار را مد نظر خود قرار داده است .

مدیرعامل شرکت نمایشگاههای بین المللی جنوب شرق کرمان هم اقدامات منطقه مس کرمان را در حوزه مسئولیت اجتماعی ستود و گفت :یکی از اقدامات بزرگ شرکت ملی صنایع مس در حوزه مسئولیت اجتماعی، کمک‌ برای ساخت و تجهیز نمایشگاه بزرگ جنوب‌شرق ایران در شهر کرمان بود که در وسعتی نزدیک به 240 هکتار در جاده باغین شهر کرمان به بهره‌برداری رسید.

امید فدایی افزود: با اتمام ساخت محل دائمی نمایشگاه، یکی از نیازهای جدی استان کرمان برآورده شد که در سال‌های گذشته وجود این محل، سبب شد که در معرفی دستاوردهای اقتصادی و فرهنگی این استان تحول جدی ایجاد شود.

مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی جنوب‌شرق کرمان با اذعان به نقش مهم شرکت مس در ساخت و تجهیز نمایشگاه دائمی کرمان، این اقدام شرکت مس را یکی از ماندگارترین اقدامات مسئولیت اجتماعی یکی از شرکت‌های صنعتی استان کرمان در این منطقه برشمرده که می تواند برای سایر شرکتهای صنعتی در این استان الگو قرار گیرد.

فدایی در رابطه با ورود شرکت مس برای اتمام ساخت محل دائمی نمایشگاه‌های کرمان گفت: از سال 1385 که ساخت این محل کلنگ خورد، داستان‌های زیادی شکل گرفت و سهام‌داران زیادی برای ساخت این محل که یکی از نیازهای اساسی استان کرمان بود، وارد شدند اما به‌ هر شکل هر کدام از آن‌ها طی مقطعی از ادامه روند ساخت این مجموعه کناره‌گیری کردند تا در یک بازه زمانی حتی کار ساخت این پروژه به‌طور کلی متوقف شد.

وی افزود: اما از سال 1393 با ورود شرکت مس برای ساخت این مجموعه، تحول اساسی در روند ساخت آن شکل گرفت به ‌نحوی که با قاطعیت می‌توانم بگویم اگر در آن ‌زمان شرکت مس به این موضوع وارد نمی‌شد هیچ‌گاه این پروژه با آن سرعت بالا تکمیل و تجهیز نمی‌شد و درنهایت به افتتاح فاز اولیه خود نمی‌رسید.

مدیر نمایشگاه کرمان با بیان این‌که سایت نمایشگاهی کرمان جزو هفت سایت برتر نمایشگاه‌های کشور است، افزود: ساخت این مجموعه نیاز استان بود چرا که بعد از ساخت این مجموعه، پتانسیل‌های اقتصادی و معدنی استان به شکل محسوسی نمایان شد و تاثیر اساسی در اقتصاد استان کرمان گذاشت.

وی ادامه داد: تا پیش از ساخت این نمایشگاه، به دلیل این‌که کرمان محل استاندارد و مناسبی برای برگزاری نمایشگاه‌های بزرگ نداشت، شرکت‌های مادر و بزرگ اقتصادی، صنعتی و معدنی کشور، تمایلی برای ورود به کرمان نداشتند ضمن این‌که در نمایشگاه‌های کوچک‌تر فرهنگی و اقتصادی نیز همواره مردم کرمان نقص یک محل دائمی را برای نمایشگاه احساس می‌کردند که خوشبختانه با ساخت این مجموعه، یکی از کمبودهای بزرگ کرمان در دهه‌های گذشته رفع شد. 

وی با قدردانی از مدیریت شرکت ملی صنایع مس ایران و شخص آقای مهندس مرادعلیزاده برای ورود به این موضوع، گفت: شاید مشارکت در ساخت این مجموعه خیلی سنخیتی با فعالیت‌های تخصصی و خاص شرکت مس نداشته است اما اینکه شرکتی مثل شرکت مس ایران تا این حد تفکر باز دارد که در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی خود، با کاری کارشناسی‌شده، اتمام ساخت این پروژه را در دستور کار قرار می‌دهد، جای قدردانی دارد و قطعاً تاریخ استان کرمان قدردان این اقدام شرکت مس و نگاه درست مدیریت وقت آن خواهد بود.

فدایی با بیان این‌که ما همواره بر نقش شرکت مس در ساخت این مجموعه تاکید داریم، گفت: ما در مراسم افتتاحیه نمایشگاه‌های مختلف خود و همچنین در کاتالوگ‌های منتشرشده برای آن‌ها و همچنین در بنرهایی که به‌طور ثابت بر دیوارهای نمایشگاه قرار گرفته‌اند، بر نقش شرکت مس در ساخت این فضا تاکید کرده‌ایم تا به‌نوعی قدرشناسی خود و فعالان حاضر در این سایت را همواره نسبت به این اقدام ماندگار شرکت مس اعلام کرده باشیم.

وی شرکت مس را برای سایر نهادهای اقتصادی و صنعتی کرمان یک الگو در حوزه در مسئولیت اجتماعی برشمرد و افزود: در کرمان و حتی در کشور آن‌گونه که شایسته مردم ما بوده‌ است نهادهای اقتصادی و کارخانجات در حوزه‌های مسئولیت اجتماعی خود عمل نمی‌کنند و شاید لازم باشد که تفکر صرفاً اقتصادی و درآمدزایی در این نهادها، برای ورود به حوزه مسئولیت اجتماعی کاهش یابد و در این زمینه با دیدی بازتر به قضیه نگاه کنند.

فدایی افزود: به‌عنوان یک فعال نمایشگاهی که در سراسر ایران و حتی دنیا، فعالیت‌ شرکت‌های صنعتی را در حوزه مسئولیت اجتماعی دیده‌ام، می‌گویم که تفکر فعلی حاکم بر شرکت مس می‌تواند برای تمامی نهادهای صنعتی ما یک الگو در حوزه مسئولیت اجتماعی باشد .

وی ادامه داد: زمانی که شرکت مس نمایشگاهی به این کیفیت تاسیس می‌کند و یا در حوزه‌های ورزشی یا فرهنگی، ورزشگاه‌های مدرن می‌سازد یا فرهنگ‌سراهای بزرگ افتتاح می‌کند، شما ببینید علاوه بر شور و اشتیاقی که در بین مردم ایجاد می‌شود، با برگزاری یک فعالیت در این مراکز، هتل‌ها، سیستم حمل و نقل، سیستم‌های اقتصادی کوچک و در کل پولی که وارد منطقه می‌شود و درنهایت منجر به ایجاد اشتغال بیشتر می‌شود.

استاندار کرمان هم با قدردانی از اقدامات منطقه مس کرمان در حوزه مسئولیت اجتماعی گفت : مصوبه بسیار خوبی برای کاهش آلایندگی صنعت مس در هیات دولت و از سوی رئیس جمهوری انجام شده است .

علیرضا رزم حسینی پیش تر در نشست کارگروه بررسی وضعیت آلایندگی صنایع مس افزود: بر اساس مصوبه هیات وزیران تعهد خوبی برای مدیران شرکت ملی مس ایجاد و کارهای مثبتی نیز در این زمینه انجام شده است.

وی از اقدامات شرکت ملی مس برای پیگیری جدی مقابله با آلایندگی های مس تقدیر و اظهار کرد: این طرح از اقدامات نمونه کشوری در حفظ محیط زیست، حفظ مرتع و مسئولیت های اجتماعی مس خواهد شد.

وی بیان کرد: طرح ساماندهی آلایندگی های مس به گونه ای اجرا می شود که نشان می دهد با ایجاد یک صنعت می توان در مسیر توسعه حفاظت از محیط زیست و ایجاد اشتغال نیز اقدام کرد.
استان کرمان 80درصد معادن مس و بالغ بر 40 درصد معادن سنگ آهن کشور را داراست که این دو مقوله پتانسیلی است که می تواند در راستای توسعه اقتصادی فعالیت داشته باشند. 

معدن مس سرچشمه یکی از بزرگترین مجتمع‌های صنعتی معدنی جهان محسوب شده و بزرگ‌ترین تولیدکننده مس ایران است و بخش‌های تولیدی مجتمع مس سرچشمه عبارت از معدن، تغلیظ، ذوب، پالایشگاه و ریخته‌گری‌ها و لیچینگ است.

این معدن یکی از بزرگترین معادن روباز جهان به شمار می‌رود و ذخیره زمین‌شناسی آن، بالغ بر یک میلیارد و 200 میلیون تن سنگ سولفوری با عیار متوسط هفت دهم درصد برآورد شده‌ است.
سالانه حدود 63 میلیون تن مواد معدنی در استان کرمان استخراج می شود که 21 درصد استخراج کل کشور را در بر می گیرد و همچنین 42 نوع ماده معدنی از 380 معدن این استان استخراج می شود که مس، سنگ آهن، زغال سنگ ،کرومیت و تیتانیوم از جمله مواد معدنی شاخص این استان است.
منبع: ایرنا
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

دستگیری عاملان تیراندازی منجر به جرح 2 شهروند در کهنوج

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

یک عادت مهم برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

هلالی‌های محیط ‌زیست کرمان آبگیری شدند

حضور بیش از 70 تیم گشت پلیس راه در محورهای بارانی استان کرمان

معاون وزیر آموزش و پرورش: امکان افشای سوالات آزمون‌های وزارت آموزش و پرورش غیرممکن است

محور فاریاب _کهنوج بازگشایی شد

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

رییس کل دادگستری کرمان: وضع برخی از قوانین؛ موجب سنگ‌اندازی در تولید می‌شود / اگر از ظرفیت‌های کرمان استفاده شود، بخش زیادی از مشکلات اقتصادی استان و کشور رفع می‌شود

پربازدید ها

راهداری جنوب کرمان مسدودی چند محور و مسیرهای جایگزین را اعلام کرد

تمامی راه‌های اصلی و روستایی شمال استان کرمان باز هستند

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)