کد خبر: ۲۵۵۸۲
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۳
ارسال به دوستان
ذخیره
وزیری‌نسب در گفت‌وگو با گفتارنو عنوان کرد:
رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف کرمان با تشریح وضعیت بازار فرش دستباف کرمان گفت: حال فرش دستباف کرمان خوب نیست و رونق سال‌های 75 یا 76 را نداریم.

گفتار نو/ گروه اقتصاد:

رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف کرمان با تشریح  وضعیت بازار فرش دستباف کرمان گفت: حال فرش دستباف کرمان خوب نیست و رونق گذشته را ندارد.

محمدرضا وزیری نسب امروز دوشنبه در گفت‌وگو با گفتار نو اظهار کرد: در 50 سال گذشته که شغلم خریدوفروش فرش دستباف کرمان بوده و بیش از 38 سال رئیس اتحادیه هستم تابه‌حال چنین وضعی را ندیده بودم.

10 درصد تولید سال‌های 75 و 76 را نداریم

وی افزود: تا سال 75 یا 76 روزی دو یا سه متر فرش دستباف کرمان صادر می‌شد اما اکنون صادراتی وجود ندارد و اکنون 10 درصد تولید آن سال‌ها را هم نداریم.

مشتری نیست

وی ادامه داد: آن زمان که "آشغال بافی" بود و به‌تبع قیمت‌ها هم پایین بود صادرات داشتیم اما اکنون فرش کرمان به سمت ریز بافی و کیفیت بالا رفته و طبیعتاً قیمت آن‌هم بالا رفته است و مشتری نداریم.

فرش‌فروش‌ها در حال تعطیلی هستند

وزیری نسب خاطرنشان کرد: الآن فرش‌فروش‌های کرمان که به علت رونق نداشتن بازار در مغازه خود حضور پیدا نمی‌کنند و به‌جرئت می‌توانم بگویم از 40 واحد صنفی که مجوز فعالیت در حوزه فرش دستباف کرمان رادارند 35 عدد از آنان تعطیل هستند. 

وی تصریح کرد: من که فروشنده فرش دستباف کرمان هستم در سه ماه گذشته تنها دو سه متر فرش فروختم، کارگاه‌ها در حال بسته شدن است چون روستائیان که قالیباف هستند برای ادامه فعالیت خود پول‌ندارند و حتی نمی‌توانند قالی‌ای که بافته‌اند را در بازار بفروشند.

رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف کرمان در بخش دیگری از سخنان خود گفت: اصولاً قالی کرمان و آن قالی‌ای که کیفیت بالایی دارد در شهرستان‌های زرند و راور بافته می‌شود و این قالی‌ها بالای متری یک‌میلیون تومان است و طبیعتاً باقیمت بالایی که دارند مشتری کمی خواهند داشت.
در چند سال گذشته تاجری به کرمان نیامده است

وزیری نسب بیان کرد: قبلاً روزی چند تاجر برای خرید فرش دستباف وارد کرمان می‌شدند اما دیگر از آن دوران خبری نیست  و در چند سال گذشته تاجری به کرمان نیامده است،  الآن ده درصد تولیدات سال 70 را نداریم  مواد اولیه هم گران شده است.

او همچنین به دهه‌های گذشته اشاره کرد و با تأکید دوباره بر اینکه رونق بازار فرش دستباف کرمان از بین رفته است، اظهار کرد: کارخانه‌های تولید فرش ماشینی درگذشته بسیار اندک بودند اما اکنون  تعداد آنان بی‌شمار است.

حال فرش دستباف کرمان خوب نیست/ مشکلات فرش کرمان از نوع حل نشدنی است

وی با تأکید بر اینکه فرش دستباف کرمان باحال نامساعد فعلی خود در حال خارج شدن از گردونه تجارت است، ادامه داد: مشکلات به دو نوع حل‌شدنی و غیر حل شدن تقسیم می‌شوند و باید بگویم مشکلات فرش دستباف کرمان از نوع دوم هستند و حل نخواهند شد، نمی‌توان به گذشته برگشت، الآن دیگر مواد اولیه گران شده و به تولید آن سال‌ها نمی‌توان رسید، درگذشته قالی 5 یا 6 میلیونی یا دومیلیونی داشتیم اما الآن قالی‌ها 20 تا 30 میلیون یا بیشتر قیمت دارند و مشتری هم این پول را ندارد.

برخی کشورها قالی‌های کرمانی را برگشت می‌دهند

وزیری نسب افزود: صادرات به برخی کشورها هم ممنوع است  و برخی کشورها حتی قالی‌ها را برمی‌گردانند و درمجموع قبلاً صادرات گسترده‌ای به کشورهای اروپایی بود اما الآن آن رونق نیست.
وی یادآور شد: کار برخی کارگاه‌های قالی‌بافی با موضوع سفارش عتبات هم با موضوع تجارت و بازار جداست و در بازار و تجارت فرش دستباف تأثیری ندارد. 

وی همچنین در ادامه به کپی کردن کشورهایی همچون چین از نقشه‌های کرمان هم اشاره کرد و  گفت: نقشه‌ها باید ثبت بین‌المللی باشند و این‌گونه نیست، اکنون همه نقشه‌ها پخش شدند و دیگر امکان ندارد که بتوان آنان را به ثبت بین‌المللی رساند. 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

دستگیری عاملان تیراندازی منجر به جرح 2 شهروند در کهنوج

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

یک عادت مهم برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

هلالی‌های محیط ‌زیست کرمان آبگیری شدند

حضور بیش از 70 تیم گشت پلیس راه در محورهای بارانی استان کرمان

معاون وزیر آموزش و پرورش: امکان افشای سوالات آزمون‌های وزارت آموزش و پرورش غیرممکن است

محور فاریاب _کهنوج بازگشایی شد

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

رییس کل دادگستری کرمان: وضع برخی از قوانین؛ موجب سنگ‌اندازی در تولید می‌شود / اگر از ظرفیت‌های کرمان استفاده شود، بخش زیادی از مشکلات اقتصادی استان و کشور رفع می‌شود

پربازدید ها

راهداری جنوب کرمان مسدودی چند محور و مسیرهای جایگزین را اعلام کرد

تمامی راه‌های اصلی و روستایی شمال استان کرمان باز هستند

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)