کد خبر: ۲۵۷۶۹
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۳
ارسال به دوستان
ذخیره
رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان با توصیه به اینکه خانواده‌ها به روی فرزندانشان دوپینگ نکنند تا آنها را داخل مدارس سمپاد بفرستند تاکید کرد: حجم کار در مدرسه سنگین است و بچه ها اگر واقعا تیزهوش نباشند اذیت می‌شوند. چرا باید فرزند خود را آزار دهیم؟ باید کمک کنیم کودکانمان خودشان باشند اما خود خوبشان باشند.
رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان با توصیه به اینکه خانواده‌ها به روی فرزندانشان دوپینگ نکنند تا آنها را داخل مدارس سمپاد بفرستند تاکید کرد: حجم کار در مدرسه سنگین است و بچه ها اگر واقعا تیزهوش نباشند اذیت می‌شوند. چرا باید فرزند خود را آزار دهیم؟ باید کمک کنیم کودکانمان خودشان باشند اما خود خوبشان باشند.

فاطمه مهاجرانی، درباره روند اجرای سیاست کاهش مدارس سمپاد در سال تحصیلی جاری اظهار کرد: درباره ضرورت کیفی شدن مدارس استعدادهای درخشان تردیدی وجود ندارد.

وی افزود: واقعیت این است که وضعیت فعلی به شدت برای کشور هزینه ایجاد می‌کند و آزمون هایی برگزار می شود که برای تک تک اعضای خانواده استرس زاست و این اصلا خوب نیست و هیچ کس با آن موافق نیست.

رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان با تاکید بر اینکه باید امور را به سمت کیفی گرایی سوق دهیم گفت: آمارها نشان می‌دهد بین 1.5 تا 2 درصد افراد جامعه تیزهوش هستند؛ پس باید به همین تعداد بسنده کنیم. این در حالی است که بعضا آزمون های ما 200 هزار داوطلب برای جذب 15 هزار ورودی دارد.

مهاجرانی ادامه داد: این آمارها نشان می‌دهد بیش از حد اشتباه می‌کنیم. باید رسانه‌ها به ما کمک کنند و خانواده ها نیز بدرستی جهت گیری کرده و تلاش کنند استعداد فرزندشان شکوفا شود. نباید لزوما همه کودکان تیزهوش باشند.

وی با بیان اینکه تیزهوشی آن سوی مرز هنجار و نرم عادی است و فقط دو درصد افراد جامعه تیزهوش اند گفت: اغلب افراد جامعه در دایره هنجار و نرم عادی هستند و کافی است به شکوفایی استعداد آنها کمک کنیم البته این به معنای حذف سمپاد نیست و یقینا به معنای کیفی سازی مدارس سمپاد است.

رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان در پاسخ به اینکه بسیاری بر محدود کردن تعداد آزمون های ورودی مدارس معتقدند گفت: باید معاونت آموزش ابتدایی کمک کند و آنها به ما بگویند برای جذب 15هزار نفر، از میان چند نفر و چگونه آزمون برگزار کنیم؟. نمی توانیم محدودیت و شرط برای شرکت در آزمون بگذاریم.

مهاجرانی افزود: علت اینکه به آزمون تستی روی آورده‌ایم همین حجم زیاد داوطلبان بوده و برای جامعه داوطلب 200 هزار نفری کاری به جز آزمون تستی نمی‌توان انجام داد اما اگر به این برآیند برسیم که در شرایطی فقط 50 هزار نفر آزمون بدهند آن زمان  می‌شود به سمت انجام مصاحبه و اخذ آزمون های متفاوت تشریحی و تخصصی تر رفت. راه‌های متفاوتی وجود دارد ولی با وضع فعلی راهکار اول این است که دست به دست هم دهیم و از خانواده ها هم کمک بخواهیم.

وی با توصیه به اینکه خانواده‌ها روی فرزندشان دوپینگ نکنند تا وی را داخل مدارس سمپاد بفرستند عنوان کرد: حجم کار در مدرسه سنگین است و بچه ها اگر واقعا تیزهوش نباشند اذیت می شوند. چرا باید فرزند خود را آزار دهیم ؟ باید کمک کنیم کودکانمان خودشان باشند اما خود خوبشان باشند.

رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان در پاسخ به اینکه آیا پایشی برای شناسایی تیزهوسان واقعی محصل در مدارس سمپاد و بازگرداندن مابقی به مدارس عادی انجام شده است؟ گفت: پایش‌هایی انجام می‌شود ولی وقتی حجم دانش آموزان بسیار زیاد است مسلما کارها بخوبی صورت نمی‌گیرد.

وی افزود: باید سمپاد را برگردانیم به نرمی که جهان دارد می گوید. یعنی باید از شمار مدارس کم کنیم و رویکردهای تلفیقی را هم مدنظر داشته باشیم. مثلا در یک شهرستان شاید نیازی به یک مدرسه سمپاد نباشد بلکه یک کلاس درس کافی باشد. باید به این سمت برویم که پایش کیفی را پیاده سازی کنیم.

مهاجرانی درباره مقاومت خانواده‌ها برای کاهش مدارس استعدادهای درخشان اظهار کرد: بله ـ‌ با مقاومت خانواده ها روبرو می شویم و از رسانه ها می‌خواهیم در راستای فرهنگ سازی یاری کنند. توصیه ما این است که والدین گرامی فرزندان شما نباید لزوما تیزهوش باشند، فرزند شما باید شاد زندگی کند و خوب باشد. تیزهوشی یک اتفاق نادر است و رایج نیست.

منبع: ایسنا
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)