کد خبر: ۲۵۸۹۷
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۲
ارسال به دوستان
ذخیره
غلامرضا سلامی:
مشاور وزیر راه و شهرسازی گفت: «کسانی که دنبال سودجویی بیش از حد در ساخت واحدهای مسکونی‌مهر بودند، اصلا به فکر احساس مسوولیت نبودند و حالا مسوول هستند و در مقابل وجدان خود باید پاسخ دهند.»
مشاور وزیر راه و شهرسازی گفت: «کسانی که دنبال سودجویی بیش از حد در ساخت واحدهای مسکونی‌مهر بودند، اصلا به فکر احساس مسوولیت نبودند و حالا مسوول هستند و در مقابل وجدان خود باید پاسخ دهند.»

غلامرضا سلامی با اشاره به نحوه ساخت‌وسازهای مسکن‌مهر، اظهار کرد: «طرح مسکن‌مهر یک سیاست عجولانه در حوزه مسکن بود و یک برنامه پوپولیستی و بدون مطالعه کافی بود که متاسفانه گریبان کشور را گرفت و اثر اقتصادی خیلی بدی در کشور گذاشت.»وی افزود: «اثر تزریق ۴۵ هزار میلیارد تومان پول پرقدرت، رقمی در حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی بود که در آن زمان، حجم زیادی از نقدینگی را به خود اختصاص می‌داد.»

مشاور وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: «اثر این موضوع خیلی مهلک بود؛ یعنی دو برنامه دولتی، اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها و نیز طرح مسکن‌مهر در حقیقت تورم را در نهایت به بیش از ۴۰ درصد رساند.»

مسکن‌مهر مسوول مشخصی نداشت
سلامی عنوان کرد: «از سوی دیگر، مسکن‌مهر هیچ مسوول مشخصی نداشت. قراردادهای سه‌جانبه‌ای در وزارت راه و شهرسازی آن زمان وجود داشت که یک سر پیمانکار، یک طرف بانک مسکن و یک طرف هم شرکت شهرهای جدید بود.»وی ادامه داد: «بر این اساس، پیمانکار و سازنده کار را انجام داد و پول آن را بانک مسکن می‌داد و عین حال، یک رقمی را خریداران می‌گذاشتند و واحدهای مسکونی‌مهر ساخته می‌شد. این در حالی است که نظارت برنامه‌ریزی شده‌ای وجود نداشت. در واقع دولت اصلا نظارتی بر این کار نداشت. تنها خود پیمانکار و مهندس ناظر بودند.»مشاور وزیر راه و شهرسازی گفت: «همچنین پیمانکاران تبدیل به سازنده شدند که این مساله یک مشکل استراتژیک بود چراکه کار پیمانکار، پیمانکاری است و باید کارفرما باشد، اما خود، کارفرما شده بودند. کمبود منابعی هم وجود داشت.»

سلامی افزود: «در کل همه این‌ها دست به دست هم داد و در عین حال، عجله‌ای که در اجرای پروژه وجود داشت، باعث شد که یک‌سری ساختمان‌های بلندمرتبه در بخش‌هایی از ایران بالا رود؛ بدون هیچ‌گونه امکانات جانبی.»وی در پاسخ به این پرسش که در آن زمان اعلام می‌شد که هزینه ساخت هر مترمربع مسکن‌مهر حدود ۳۰۰ هزار تومان است. آیا گزارشی وجود داشته که پیمانکاران از این رقم کمتر هزینه کرده باشند؟ تصریح کرد: «به‌هرحال پیمانکار یا سازنده یک سودی را برای خود منظور می‌کند. ۳۰۰ هزار تومان در آن زمان با قیمت‌های جاری‌ای که وجود داشت، کم بود.»

مشاور وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد: «امکان دارد ۳۰۰هزار تومان برای یک تکنولوژی جدید و برنامه کلانی که سازندگان ایجاد می‌کنند، در آن زمان رقم کمی نبود، اما برای کسی که برنامه‌ریزی برای ساخت‌وساز با این وسعت نداشت، رقم کمی بود، چون قیمت‌های واحدهای مشابه خیلی بیشتر از این در می‌آمد. یک سودی هم پیمانکار برای خود باید در نظر می‌گرفت و گروهی هم سود بیشتری می‌خواستند، بنابراین یک مقداری تنبل‌کاری و بی‌دقتی صورت گرفت.»سلامی متذکر شد: «نتیجه این مسایل را می‌بینیم که هم در واحدهای مسکونی‌مهر می‌بینیم. تا جایی که در زلزله کرمانشاه دیدیم که ساختمان‌های مسکن‌مهر فرو ریخت.»وی ادامه داد: «در فیلم‌هایی که مربوط به سرپل ذهاب بود، ما می‌دیدیم ساختمان‌هایی را که در کنار مسکن‌مهرها بود، تقریبا سالم بودند. این نشان‌دهنده بی‌توجهی در ساخت‌وسازهای مسکن‌مهر بود.»

سودجویان به وجدان خود پاسخ دهند
مشاور وزیر راه و شهرسازی گفت: «کسانی که دنبال سودجویی بیش از حد در این ماجرا بودند، اصلا به فکر احساس مسوولیت نبودند و حالا مسوول هستند و در مقابل وجدان خود باید پاسخ دهند.»سلامی افزود: «در مقابل این حرف‌هایی هم که زده می‌شود که واحدهای مسکن‌مهر روی گسل بود، اصلا قابل قبول نیست. مسکنی که در ۱۰ سال اخیر ساخته شده، حتما باید معیارهای مقاومت در مقابل زلزله را داشته باشد؛ به خصوص ساختمان‌هایی که تعداد طبقات و جمعیتی که در آن زندگی می‌کنند، زیاد است.»وی تصریح کرد: «شما اگر نگاه کنید، در جاهایی هم زلزله نیامده، مسکن‌مهرها نسبت به زمان ساخت‌شان خیلی فرسوده شدند.»


 بهار نیوز
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)