کد خبر: ۲۵۹۷۹
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۸
ارسال به دوستان
ذخیره
تخمین زده می شود سالیانه 2/1 میلیون نفر در دنیا بر اثر تصادفات ترافیکی جان خود را از دست می دهند و نزدیک به50 میلیون نفر دچار صدمات ناشی از آن می شوند، که این رقم با توجه به جداول زیر در سال 2030 دوبرابر می شود.
-
نوذر نخعی: 

تخمین زده می شود سالیانه 2/1 میلیون نفر در دنیا بر اثر تصادفات ترافیکی جان خود را از دست می دهند و نزدیک به50 میلیون نفر دچار صدمات ناشی از آن می شوند، که این رقم با توجه به جداول زیر در سال 2030 دوبرابر می شود.
 

قربانی اصلی تصادفات در کشورهای با درآمد بالا و متوسط بالا منجمله ایران رانندگان و مسافرین خودرو های چهار چرخ می باشند، در حالی که در کشورهای کم درآمد پیادگان، موتور سواران و دوچرخه سواران قربانی اصلی می باشند. بر اساس گزارش بانک جهانی 5/1 تا 3 درصد تولید ناخالص ملی کشورها صرف تصادفات می شود.

هدف درازمدت دورنمای صفر همانطور که از اسم آن برمی¬آید به صفر رساندن مرگهای ناشی از تصادفات رانندگی است. اگرچه این یک هدف ایده¬آل است، ولی مبدعین این حرکت بر این عقیده اند که واژه "تصادف" چنین به ذهن متبادر میسازد که این رخداد "غیرقابل اجتناب" است. در صورتیکه با یک برنامه ریزی اصولی تمامی تصادفات قابل پیشگیری هستند. لذا مسئولیت مرگ های ناشی از تصادفات بر دوش متولیان ایمنی جاده ها و خودرو و نیز استفاده کنندگان از راه¬ها یعنی مردم است. لذا دورنمای صفر تفکری جدید در راستای افزایش مسئولیت پذیری مسئولین و مردم میباشد. 
در تفکر سنتی انسانها مقصر اصلی سوانح ترافیکی محسوب میشوند. بر اساس این طرز تفکر 90 تا 95 درصد تصادافات ترافیکی ناشی از خطای انسانی است. کشورهای پیرو این طرز تفکر پیوسته به دنبال وضع قوانین و مقررات در راستای شکل دادن به رفتار انسان ها هستند. در حالیکه در تفکر دورنمای صفر مسئولیت ها بر دوش هم مسئولین (اعم از سازندگان خودرو تا طراحان و مجریان راه و شهرسازی) و استفاده کنندگان از جاده ها میباشد. به موازات آن در دورنمای صفربر تمکین استفاده کنندگان از جاده از قوانین و مقررات تاکید میگیردد. اگرچه حرکت دورنمای صفر از سال 1997 میلادی در سوئد شکل گرفت ولی کشورهایی همچون نروژ، کانادا، انگلستان و بسیاری از ایالت های آمریکا در طراحی جاده ها و خیابان ها اصول دورنمای صفر را نصب العین قرار داده اند. 

از دید سازمان جهانی بهداشت موضوع تصادفات ترافیکی در سال های اخیر یک موضوع بهداشت و سلامت عمومی تلقی میگردد، موضوعی که همچون بسیاری از بیماری های واگیر از جمله سل و مالاریا در بسیاری از کشورها به یک اپیدمی و همه گیری تبدیل شده است. لذا دورنمای صفر از دیدگاه سلامت نگر به صفر شدن مرگ ها فکر میکند نه صفر شدن تصادفات!

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

دستگیری عاملان تیراندازی منجر به جرح 2 شهروند در کهنوج

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

یک عادت مهم برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

هلالی‌های محیط ‌زیست کرمان آبگیری شدند

حضور بیش از 70 تیم گشت پلیس راه در محورهای بارانی استان کرمان

معاون وزیر آموزش و پرورش: امکان افشای سوالات آزمون‌های وزارت آموزش و پرورش غیرممکن است

محور فاریاب _کهنوج بازگشایی شد

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

رییس کل دادگستری کرمان: وضع برخی از قوانین؛ موجب سنگ‌اندازی در تولید می‌شود / اگر از ظرفیت‌های کرمان استفاده شود، بخش زیادی از مشکلات اقتصادی استان و کشور رفع می‌شود

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)