کد خبر: ۲۶۰۹۷
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۰
ارسال به دوستان
ذخیره
عارف:
رئیس فراکسیون امید مجلس، تمام قد از عملکرد این فراکسیون دفاع کرد و به جای پرداختن به مسائل انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰، بر حمایت از دولت حسن روحانی تاکید کرده و انتخابات مجلس یازدهم را در اولویت برنامه ریزی اصلاح طلبان، قلمداد کرد.

 رئیس فراکسیون امید مجلس، تمام قد از عملکرد این فراکسیون دفاع کرد و به جای پرداختن به مسائل انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰، بر حمایت از دولت حسن روحانی تاکید کرده و انتخابات مجلس یازدهم را در اولویت برنامه ریزی اصلاح طلبان، قلمداد کرد.

محمدرضا عارف امروز نشستی خبری برگزار کرده بود تا در کسوت رئیس فراکسیون امید، پاسخگوی عملکرد این فراکسیون باشد. عمده سوالات هم به ضعف عملکرد این فراکسیون و سرخوردگی حامیان اصلاح طلبش در بیرون مجلس و مردم اشاره داشت. 

او در پاسخ به این سوالات به شرح عملکرد این فراکسیون از آغاز تشکیل پرداخت و گفت: در ماه های اول تشکیل فراکسیون تحلیل‎های زیادی درباره ناکارآمدی آن در فضای مجازی انجام می شد اما در اردیبهشت سال جاری رای مردم نسبت به انتخابات قبل قویتر بود. اگر در انتخابات مجلس اختلاف نفر اول با نفر آخر ۷۰۰۰ رای بود در انتخابات شوراها این اختلاف به بیش از ۴۰۰ هزار رای رسید. ما برنامه راهبردی داریم و خود را موظف به پاسخگویی می‌دانیم. 

وی در واکنش به اینکه برخی معتقدند اعضای فراکسیون امید ریزش داشته نیز گفت: نباید روی این موضوع حساس شد، ما به زودی اسامی اعضای فراکسیون امید را منتشر می‌کنیم، ریزشی نداشته‌ایم.

عارف ادامه داد: بنده به عنوان رئیس شورای اصلاح طلبان در انتخابات افرادی را تأیید کردم که می‌دانستم در مجلس مقابل ما خواهند بود اما دوره حساسی بود و دهه 90 را می‌توان دهه عقلانیت و حل مشکلات دانست. البته برخی تعداد نفرات فراکسیون امید را از روی خوشبینی اعلام می‌کردند و برخی دیگر هم اشخاصی بودند که می‌خواستند ناکارآمدی فراکسیون امید را به دلیل ریزش اعضا نشان دهند. بعد از گذشت یک سال از عمر فراکسیون امید ما در سال دوم برای آن که افرادی نخواهند با رودربایستی عضو فراکسیون امید شوند طی نامه‌ای از آنها امضا دریافت کردیم که به زودی اسامی امضا کنندگان را منتشر می‌کنیم.

عارف در مورد تاخیر ر اعلام اسامی اعضای فراکسیون هم گفت: یکی از ملاحظاتی که بعضی از دوستان داشتند همین بحث رودربایستی بود که ما سعی کردیم ملاحظات را رفع کنیم تا وقتی اسامی اعلام می‌شود اجماعی وجود داشته باشد. امیدواریم که هر چه زودتر اسامی را منتشر کنیم.

اهم سخنان وی از این قرار است:

*فراکسیون سازوکار نظارت را با جهت‌گیری حفظ آرامش پیگیری می‎کنیم. در صورتی که نیاز باشد از ابزارهای سوال، تحقیق و تفحص و استیضاح نیز استفاده خواهیم کرد. برای همین اگر مجلس فعلی را با مجلس نهم مقایسه کنید می بینید این مجلس از آرامترین دوره های مجلس است و با نگاه رفاقت و تفاهم جلو می رود.

* ما در سال ۹۲ از دولت تدبیر و امید حمایت کردیم و پس از ۴ سال امید به اصلاح داشتیم و برای پاسخ به مطالبات مردم مجددا از دولت حمایت کردیم تا این دولت بتواند پاسخگوی مطالبات مردم باشد. انتظار ما این است که در خیلی از زمینه‌ها دولت جدی تر و مصمم تر جلو برود.

* ۳۸ اصل قانون اساسی به موضوع جایگاه مجلس و نهاد قانونگذاری اختصاص دارد. امام (ره) می‌گفتند مجلس در راس امور است. ما جزء معدود کشورهایی هستیم که در آن هیچ مقامی نمی‌تواند مجلس را منحل کند. اصلاح‌طلبان هم همین نگاه را به مجلس دارند بخصوص در دهه ۹۰ که شعار ما عقلانیت و خرد جمعی و حضور حداکثری در همه عرصه‌ها بود.

* بعد از دستاورد سال ۹۲ حضور حداکثری در مجلس در دستور کار ما قرار گرفت. شرایط کشور ایجاب می‌کرد که ما همدلی و همبستگی در خانه ملت را دنبال کنیم و بر همین اساس امید، آرامش و رونق اقتصادی به شعار ما تبدیل شد.

* از همکاران فراکسیون و لیست امید تشکر می‌کنم که به این شعار پایبند بودند. خیلی جاها در راستای همین شعار و منافع ملی از منافع بخشی و حق نمایندگی خود عبور کرده‌ایم.

* مساله حصر جزو مطالبات جامعه است. این مساله هر چه سریعتر باید به نفع منافع ملی حل و فصل شود و هر اندازه که رسانه‌ای نکنیم و با آرامش جلو برویم منطقی‌تر است؛ البته بر اساس الگوی تعریف شده افرادی با محصورین ملاقات خواهند داشت که تا به امروز دو نفر با آقای کروبی ملاقات داشتند و یک نفر دیگر هم ملاقات خواهد داشت و این موضوع برای آقای موسوی و خانم رهنورد نیز در حال پیگیری است و ما احساس‌مان این است که جدی‌تر و با محوریت شورای عالی امنیت ملی باید پیش برویم. دیدار ذوالنور نماینده قم هم در این راستا بوده است. نگاه ما ملی است و نمی‌خواهیم بگوییم این مسیر را فراکسیون امید دنبال می‌کند بلکه به این قضیه نگاه ملی داریم.

*{در واکنش به اقدامات اخیر احمدی‌نژاد و اتهاماتش به قوه قضاییه} در مورد این مساله ما مخالف رسانه‌ای شدن این تیپ مسائل هستیم آن هم مسائلی که با امنیت ملی در تعارض است اما دوستانی که یک زمانی میدان را باز کردند باید منتظر این زمان‌ها می‌بودند لذا معتقدم باید هر چه زودتر تمام شود و ما به شرایط خاص کشور و منطقه توجه کنیم. کسانی که ایشان را به عرش خدا بردند چه شد 
که سکوت کرده‌اند، زمانی چه تعاریفی می‌کردند، اکنون موظفند پاسخگو باشند.

*اخیرا در جلسه مجمع قبل از دستور جلسه یکی از دوستان تذکری داد اما احمدی‌نژاد پاسخی نداد.

*دادستان کل مطرح کردند که آقای احمدی نژاد تخلفاتی داشته اما سوال این است که چرا برخورد نشده است، به نظر من رسانه‌ای کردن خیلی از این مسائل صلاح نیست. همین فردی که همه مردم را خس و خاشاک می‌گفت در جایی عقب‌نشینی هم کرد.

*رییس دولت اصلاحات شخصیت وارسته‌ای دارد و خدماتی را از موضع دغدغه‌مندی انجام داده است اما اکنون وقتی در مجلس هم صحبت می‌کنیم عملکرد و نگاه ایشان را تحسین می‌کنند. باید ببینند که دولت اصلاحات با محوریت آقای خاتمی چه خدماتی را انجام داده است. تعداد 84 نفر از نمایندگان درباره محدودیتی که برای ایشان ایجاد شده به رییس‌جمهور تذکر دادند، اما به ما گفته شد چیز جدیدی نبوده، چرا باید در این شرایط برای خاتمی محدودیت‌هایی ایجاد شود؟ این مساله هم در حال پیگیری است و امیدواریم هر چه سریعتر آن را حل کنند.

*{ در پاسخ به اینکه آیا در انتخابات سال 1400 به نفع جهانگیری کنار می روید؟} اکنون صحبت درباره این موضوع زود است این بحث‌ها انحرافی است. موفقیت دولت باید اکنون مهم باشد و برای ما مهمتر انتخابات مجلس یازدهم است. اصلاح طلبان بعد از انتخابات مجلس یازدهم درباره انتخابات ریاست جمهوری اعلام نظر می‌کنند.

* {در واکنش به اصطلاح "ژن خوب" که فرزندش عنوان کرده بود} بحث آقازادگی بحثی نیست که بخواهم به آن بپردازم، هیچ فردی مزیت بر فرد دیگری ندارد جز شایستگی‌ها، نباید به سمت تفریط رفت و از حقوق اجتماعی خود را محروم کرد. ما در عالم سیاست می‌بینیم که چقدر افراط و تفریط وجود دارد اما باید آنچه اخلاق و اسلام گفته است عمل کنیم. بنده وقتی معاون اول شدم و به نهاد ریاست جمهوری آمدم، دیدم که پسر خاله بنده رییس دفتر آقای ابطحی است اما برای اینکه در مظان قرار ندهم از او خواهش کردم که به یزد برگردد. معتقدم بعضی حرف‌ها نباید زده شود که حاشیه ایجاد کند، من اگر جای پسرم بودم آن صحبت‌ها را نمی‌کردم، خیلی‌ها هم که موضع‌گیری کردند کل صحبت وی را نخوانده بودند که آیا اصالت را مطرح می‌کند یا برتری را. به نظر بنده پارتی بازی و فساد حرام است. توجه کنیم که نباید حقوق ذاتی افراد از آنها گرفته شود نه افراط خوب بود و نه تفریط.

* در سال 98 لیست ما مستقل خواهد بود و با توجه به شرایط ائتلاف خواهیم کرد، البته ما بر خلاف مجلس در انتخابات شورای شهر ائتلاف نکردیم. اگر قرار باشد این بار ائتلافی برای انتخابات آینده داشته باشیم باید شفاف باشد زیرا نمی‌شود که شخصی با سرمایه و نام ما به مجلس بیاید و بعد از ورود بخواهد روند دیگری را ادامه دهد پس این بار هر شخصی قبل از انتخابات با ما ائتلاف کرد باید تا پایان هم این راه را ادامه دهد.

* تشکر می‌کنم از آقای روحانی، اما در کل اگر بخواهیم جمع‌بندی کنیم رضایت اصولگرایان از نحوه چینش دولت دوم روحانی نسبت به اصلاح‌طلبان بسیار بیشتر است. اما در عین حال موضع ما همچنان نسبت به دولت موضع حمایتی است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)