کد خبر: ۲۶۱۴۴
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۳
ارسال به دوستان
ذخیره
در نشست امروز شورای شهر کرمان مطرح شد:
رئیس شورای شهر کرمان بابیان اینکه پروسه تائید کردن از سوی وزارت کشور در حال طی شدن است، اما عنوان کرد: امروز با تماس تلفنی از آخرین وضعیت تائید عالم زاده از سوی وزارت کشور آگاه شدم، متأسفانه این سیکل طولانی تائید شدن با قانون سازگاری ندارد.
گفتار نو/ گروه جامعه:

رئیس شورای شهر کرمان بابیان اینکه روال تائید کردن از سوی وزارت کشور در حال طی شدن است، اما عنوان کرد: امروز با تماس تلفنی از آخرین وضعیت تائید عالم زاده از سوی وزارت کشور آگاه شدم، متأسفانه این سیکل طولانی تائید شدن با قانون سازگاری ندارد.

محمد فرشاد عصر امروز یکشنبه در نشست علنی شورای شهر کرمان ضمن گرامیداشت فرارسیدن هفته وحدت، اظهار کرد: با توجه به زلزله اخیر در هجدک کرمان که خوشبختانه خسارت جانی نداشت بایستی چند درس از زلزله بگیریم، زلزله زرند در سال 83 اتفاق افتاد و نظارت خوبی انجام شد و این نظارت خوب خود را در این زلزله نشان داد. 

وی ادامه داد: در کرمانشاه زلزله خسارات زیادی به بار آورد و همین خسارات واردشده به روستاها و شهر در کرمانشاه باعث شد تا 20 هزار کانکس سفارش دادند و وقوع زلزله در روزهای سرد و در زمستان سختی‌هایی را به وجود آورده است.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه کرمان روی خط زلزله است و اکثر خانه‌ها در کرمان دارای حیاط هستند، اگر کار کارشناسی انجام شود می‌توان تشویقاتی برای مردم در نظر گرفت تا در حیاط منازل یک جای مقاوم بسازند و در این مواقع حداقل به‌صورت فوری می‌توان از آن استفاده کرد و حداقل جای مطمئنی باشد.

رئیس شورای شهر کرمان تصریح کرد: باید بر روی این پیشنهاد کار کارشناسی صورت گیرد تا جزء تخلفات محسوب نشود، بر اساس این پیشنهاد شهروندان می‌توانند جایی مقاوم تا 18  الی 20 بسازند و درواقع یک اتاق امن داشته باشند تا بخشی از مشکلات را پوشش دهد.

وی همچنین به پروسه تائید عالم زاده از وزارت کشور اشاره کرد و بابیان اینکه روال تائید کردن از سوی وزارت کشور در حال طی شدن است، اما عنوان کرد: ساعت چهار امروز با تماس تلفنی از آخرین وضعیت تائید عالم زاده آگاه شدم، متأسفانه این سیکل طولانی تائید شدن با قانون سازگاری ندارد.

فرشاد با اشاره به اینکه کل پروسه تائید شهردار 24 روز در نظر گرفته است، گفت: امروز بررسی کردم و متوجه شدم تعداد قابل‌ملاحظه‌ای از استان‌ها همین‌گونه است و تا به امروز شهردار آنان از سوی وزارت کشور تائید نگرفته است. 

وی یادآور شد: مسئولی در وزارت کشور گفت که تا ساعت 4 عصر امروز جواب اطلاعات کرمان در خصوص تائید عالم زاده به وزارت کشور نرسیده است و به‌محض رسیدن استعلام از اطلاعات کرمان نامه برای امضاء نهایی به وزارت کشور فرستاده می‌شود.

رئیس شورای شهر کرمان عنوان کرد: هیچ‌گونه ابهام و مسئله‌ای هم نبود و امیدواریم تا اوایل هفته آینده حکم عالم زاده صادر شود.

عملکرد مثبت بخش خصوص در تبدیل بافت‌ فرسود به جاذبه های گردشگری

رئیس کمیسیون گردشگری و اصناف به زلزله هجده کرمان اشاره کرد و با تائید پیشنهاد رئیس شورای شهر در خصوص ساخت اتاق امن در خانه های حیاط دار، گفت: اگر خانه مقاوم بسازیم می توان از زلزله های این گونه عبور کنیم، همانطور که زلزله بم اتفاق افتاد و بعد از آن ساختمان هایی استاندارد ساخته شد و بایستی مردم را به این سمت تشویق کنیم تا قبل از وقوع حادثه های همچون زلزله ساختمان مقاوم بسازند.

سید محمدرضا معین زاده میرحسینی همچنین به عملکرد مثبت بخش خصوصی برای بهسازی بافت قدیمی برای رونق توریسم و گردشگری، بیان کرد: مردم در بهسازی کارهای فراوانی انجام دادند و در بازدیدی که داشتم خانه‌های قدیمی فراوانی به مکان‌های تفریحی و گردشگری تبدیل شدند که جای امیدواری دارد.

این عضو شورای شهر اظهار کرد: شرکت تعاونی تاکسیرانی رابط شده است تا کمک کند تاکسی‌هایی که در مبادی ورودی شهر خدمات می‌دهند وسیله نقلیه آنان با ماشین‌های جدید جایگزین شود و قرار بر این شد در جلسه بعد این کمیسیون با حضور مسئول مربوط بررسی بیشتر گردد.

وی با اشاره به اینکه برخی استان های برای توسعه توریسم با برخی شهرهای بزرگ دنیا ارتباط برقرار کرده اند، گفت: قرار شد در کمیسیون بررسی شود تا با کمک سازمان های مرتبط از جمله میراث فرهنگی این مسیر را دنبال کنیم تا با یکی از شهرهای بزرگ دنیا که حرف برای گفتن در حوزه گردشگری و توریسم دارد کرمان ارتباط برقرار کند.

رئیس کمیسیون خدمات شهری، بهداشت و محیط زیست عنوان کرد: انجمنی به نام انجمن حمایت از حیوانات بی سرپناه در کرمان تشکیل شده و خواستار این شدند تا شهرداری در جهت کمک به سگ های بلاصاحب و نگهداری و عقیم سازی با این انجمن همکاری کند و می توان قسمتی از کارخانه بازیافت را به آنان داد تا به فعالیت خود بپردازند و در جهت زنده گیری سگ‌های بلا صاحب هم شهرداری به این انجمن کمک نماید.

نائب رئیس شورای شهر و رئیس کمیسیون اجتماعی، ورزش و جوانان هم گفت: تعداد کشته‌شده‌های زلزله کرمانشاه که حدود 500 نفر اعلام‌شده است برابر هست با آمار تصادفات انسانی در 6 ماهه اول سال، ضمن اینکه آمار فوت انسانی در تصادفات جاده‌ای کشور کاهش داشته اما درراه‌های استان کرمان با افزایش روبه‌رو بوده‌ایم که تبعات آن گریبان گیر مرکز و شهر کرمان را خواهد گرفت.

علی بهرامی با تبریک روز جهانی معلولین خاطرنشان کرد: اگر نامی از کرمان در عرصه جهانی بوده است بخش زیادی از آن از وجود معلولین هست که خوش درخشیدند و باید بدانیم سلامت و معلولیت ثانیه‌ای فاصله ندارد.

وی همچنین به 16 آذرماه و روز دانشجو اشاره کرد و با تبریک این روز گفت: جلسه‌ای را گروه مطالعاتی دانشگاه شهید باهنر کرمان داشتیم که مقرر شد این گروه مطالعاتی به‌واسطه تعاملی که شورا با دانشگاه‌ها در دستور کار خود قرار داده است ارزیابی اجتماعی فرهنگی یک از موضوعات شهری را بدون دریافت هیچ‌گونه هزینه‌ای تقبل کنند و ما می‌توانیم طرح آرامستان را به این گروه بسپاریم.

رئیس کمیسیون اجتماعی، جوانان و ورزش یادآور شد: آرامگاه فعلی تنها ظرفیت پذیرش مردگان را تا پایان سال جاری دارد و آرامستان جدید باید هر چه سریعتر تعیین تکلیف شود.
فرشاد هم بابیان اینکه شهرداری برای هر گونه همکاری با این گروه مطالعاتی بایستی مجوز شورا را داشته باشد و باید این موضوع مصوب گردد.

بهرامی در ادامه صحبت های خود گفت: زوج هنرمند کرمانی سردر خانه شهر را با سفال اجرا کردند که اگر زمان باشد در پایان این نشست از این زوج هنرمند با اهدای لوح تقدیر شود. 

وی گفت: شورای شهر و شهرداری کرمان باید از یک تدبیری برای تشویق مردم در جهت مقاوم سازی و بهسازی خانه هایشان بهره گیرد و بایستی از هر تصمیمی که حفظ جان مردم را مد نظر قرار می دهد استقبال کرد و شهرداری بایستی برنامه های خود را به شورا ارائه دهد. 

حسین چناریان هم اظهار کرد: بعد از زلزله هجده در کرمان بخشی از مردم شب را در پارک ها ماندند و در برخی پارک ها آن‌طور که باید امکانات مناسب برای مردم نبود، به نظرمی آید در این خصوص دو موضوع باید پیگیری شود، اول اینکه آتش روشن کردن در این مکان‌ها خساراتی را وارد می‌کند که بایستی پیگیری شود و همچنین امکانات رفاهی پارک‌ها هم باید به حد مطلوب برسد.

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل هم بابیان اینکه برخی ساختمان‌های بزرگ شهر اصول ساختمان‌سازی را رعایت نکردند، از خانه شهر به‌عنوان نمونه یادکرد و گفت: بدترین ساختمان ازنظر مقاوم‌سازی همین خانه شهر است و متأسفانه آیین‌نامه‌ها رعایت و اجرا نمی‌شوند، متأسفانه برخی ساختمان‌های ازنظر استحکام آن کیفیت لازم را ندارند، البته آیین‌نامه‌ها بعد از زلزله بم دوباره تغییر کرد و اتاق امن پیشنهادشده از سوی رئیس شورای شهر هم بایستی طبق اصول و با برنامه‌ریزی لازم مدنظر قرار گیرد و بررسی شود. 

محمدجواد کامیاب با تأکید بر اینکه بایستی ساختمان‌ها را در برابر زلزله درست بسازیم و چرا باید بعد از زلزله هزینه کرد، عنوان کرد: دولت در زلزله هزاران میلیارد هزینه می‌کند اما حاضر نیست پول برای بهسازی بدهد و قبل از یک اتفاق بدهد تا مردم بتوانند منازل خود را مقاوم‌سازی و بهسازی کنند، دولت می‌تواند با در اختیار گذاشتن وام‌های ارزان‌قیمت در اختیار شهرنشینان و روستانشینان مردم را در جهت این امر یازی رساند. 

ماه‌بانو معصوم زاده در خصوص تقبل یک طرح از سوی دانشگاه شهید باهنر و انجام طرح مطالعاتی خاطرنشان کرد: باید طرحی را بدهند که امکان‌پذیر باشد اگر طرحی مخالف طرح فعلی در خصوص ارامستان جدید در اختیار شورا  و شهرداری بگذارد آیا باز آرامستان جدید که از نیازهای مهم امروز شهر است قابل‌اجرا خواهد بود. 

این عضو شورای شهر در ادامه گفت: وقتی یکی از مسئولین می‌گوید تا 48 ساعت آینده امکان زلزله وجود دارد مردم در پارک خواهند خوابید و چرا باید این‌چنین اتفاقی رخ دهد و صحبت کارشناسی و واقعی صورت نگیرد. 

معین زاده میرحسینی هم در پاسخ به بهرامی عنوان کرد: قبلاً مطالعاتی انجام‌شده است ازجمله  مسیر قنات‌ها، نوع خاک، فاصله گسل‌ها و نوع فعالیت این گسل‌ها که در اختیار ستاد بحران استان هم قرارگرفته است.

رامین ارجمند کرمانی رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی هم با انتقاد از عملکرد کمیسیون ماده 100 در خصوص مجوزهایی در اختیار مردم می‌گذارد و با اشاره به ساخت یک بیمارستان در شهر کرمان که بدون مجوزهای لازم کار ساخت آن در حال انجام است، بیان کرد: برخی اتفاقات در سطح شهر در حوزه ساختمان بحث‌برانگیز است، به‌عنوان‌مثال مشاهده می‌شود که با خیلی از ساختمان‌هایی که ازنظر فنی و شهرسازی قانون را رعایت نکرده‌اند برخورد نمی‌شود و به‌نوعی به جهت رعایت حال شهروندان مدارا می‌کنند و مجوز فعالیت از سوی این کمیسیون صادر می‌گردد.

علی خدادادی در این رابطه گفت: طبیعتاً سازوکاری که باید شهرداری داشته باشد تا از این تخلفات جلوگیری کند مشکل وجود دارد.

بهرامی اما در این رابطه تصریح کرد: تا زمانی که بخواهیم از راه "خلاف فروشی" درآمد کسب کنیم این موضوعات حل نمی‌شود و موضوع دیگر این است که مردم و مسئولین باید از عواقب کاری که در این خصوص انجام می‌دهند آگاه شوند و البته نیازمند فرهنگ‌سازی است. 

چناریان در این رابطه به ساختمان‌های شیروانی در شهر کرمان اشاره می‌کند و می‌گوید: جالب است که این نوع ساخت‌وساز مختص کرمان شده و در استان‌های دیگر این‌گونه نیست که از منظر شهری هم یک‌حالتی را به وجود آورده است.

 رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و ایجاد منابع پایدار هم با ارائه عملکرد کمیسیون خود در هفته گذشته اظهار کرد: اخیر گزارش جامعی از وضعیت روند اقدامات بودجه سنوات اخیر و وضعیتی ازآنچه بودجه سال 96 بوده در جلسه اخیر کمیسیون ارائه کردیم. 

حسین چناریان ادامه داد: بر اساس آنچه درگذشته مطرح‌شده است و با نگاه به وضعیت بدهی‌ها و درآمدهای شهرداری نهایتاً به این جمع‌بندی رسیدیم در این کمیسیون، کارگروهی را برای چاره اندیشی و راه حل در زمینه درآمدهای پایدار تشکیل دهیم.

وی در بخش دیگر از سخنان خود گفت: بر اساس برآوردهای انجام شده و پیش بینی صورت گرفته شهرداری کرمان نزدیک به 700 میلیارد تومان وصول انجام نشده دارد که یک ظرفیت بالقوه است.  

وی افزود: قرار بر این شد ضمن اینکه اقدام اساسی برای تدوین بودجه سال آینده انجام می گیرد اقدامی هم را در جهت اخذ مطالبات شهرداری انجام دهیم و همچنین بررسی و تحلیل هزینه‌ها و کنترل و کاهش هزینه‌های شهرداری در دستور کار است.

چناریان درعین‌حال موضوع رفتن به سمت ایجاد درآمدهای پایدار را برای آینده رون تر و افق امیدوارتر شهرداری حائز اهمیت دانست و بیان کرد: جلسه‌ای با همکاری شهرداری برگزار خواهد شد و از همه عواملی که می‌توانند در موضوع درآمدها نظری داشته باشند دعوت می‌کنیم تا راه‌کارها ارائه و موردبررسی و تحلیل قرار گیرند.

علی‌اکبر مشرفی عنوان کرد: با توجه به تجربه‌ای که دارم این رقم 700 میلیارد تومان عنوان‌شده ممکن است به 30 میلیارد تومان برسد، در سال گذشته هم همین رقم عنوان شد و نهایت به 35 میلیارد تومان رسید.

وی ادامه داد: باید دقیقاً موردبررسی قرار گیرد و این رقم تنها یک برآورد است و درگذشته هم بررسی کردند و گفتند آن رقم حدود 700 میلیارد تومان به حدود 35 میلیارد تومان می‌رسد، به‌عنوان‌مثال شرکت برق فلان مقدار به شهرداری بدهکار است و وقتی بررسی می‌شود مشاهده می‌کنیم شهرداری هم به این شرکت بدهکار است و این از دلایل کاهش شدید عدد برآورد شده است.

چناریان اما خطاب به مشرفی تصریح کرد: همان‌هایی که به شما گفتند 30 تا 40 میلیارد تومان بیشتر نمی‌شود، همان‌ها هم به ما گفتند 700 میلیارد تومان است. حال باید از شما  پرسید چگونه در بودجه 96 حدود 650 میلیارد تومان پیش‌بینی کردید، این پیش‌بینی بر پایه کدام اصول در نظر گرفته شد؟

مشرفی پاسخ داد: در خصوص بودجه باید بگویم اگر شورای پنجم گامی غیرازاین بردارد سال آینده دچار مشکل خواهد شد و راهی جز این نداریم.

چناریان اما گفت: بحث این است که اگر منطقی بوده بنابراین این موارد هم منطقی هست. 

مشرفی اذعان کرد: اگر در سال گذشته این مقدار بودجه را ندیده بودیم اکنون پل‌ها چه وضعیتی داشتند و بر پایه بودجه مصوب در سال گذشته توسعه در حال انجام است.

مشرفی در پاسخ به سؤال چناریان مبنی بر اینکه "محل این درآمدها کجاست؟" عنوان کرد: ما منابعی ازجمله فروش زمین را برای تمام پروژه‌ها در نظر گرفته بودیم

 معین زاده میرحسینی هم گفت که درگذشته بر پایه مواردی که بتوانند پروژه‌ها را تعریف کنند بودجه را تعیین کنند اما با پاسخ قاطع چناریان روبه‌رو شد که " دفاع غیرمنطقی نکنید".

کامیاب دراین‌باره توضیح داد: شهرداری مرکز بایستی از زیرمجموعه‌های خود مطالبه کند که بر اساس سرفصلی برایشان تعریف‌شده بود عمل نکردند. و درمجموع چرا آن 650 میلیارد تومان تعیین‌شده واقعی نشد. چرا بخش‌های مختلف شهرداری همچون سازمان ترافیک که خودسرپرست شهرداری آن را بر عهده دارد و توانست از رقم تعیین‌شده عبور کند نتوانستند رقم سرفصل خود را واقعی نمایند و دراین‌باره توضیح دهند.

کامیاب خطاب به موسوی سرپرست شهرداری گفت: باید زیرمجموعه‌های شهرداری که 18 سازمان هست فعالیت بیشتری به خرج دهند. 

وی در پایان سخنان خود موضوع پروژه پل سیدی را مطرح کرد و گفت: اتمام پروژه تا عید نزدیک دو میلیارد تومان نیاز داریم که بایستی به پیمانکار این پول را داد.

وی عنوان کرد: جمع‌بندی شورا این است که خلع ید نشود و پیشنهاد شورا بود، بنابراین باید پول را پرداخت نماییم در صورت پرداخت نکردن 360 میلیون اول برگ برنده‌ای دست پیمانکار داده‌ایم.
برچسب ها: شورای شهر کرمان
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)