کد خبر: ۲۶۱۷۷
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۷
ارسال به دوستان
ذخیره
رئیس انجمن ذغال سنگ ایران مطرح کرد:
رئیس انجمن ذغال سنگ ایران می‌گوید که پشتیبانی دولت‌ها از ایمنی معادن ذغال سنگ در تمام دنیا یک روال معمولی است با این حال در ایران تا به اندازه‌ای این امر حیاتی غافل مانده ایم که جان ۱۳ هزار کارگر در معادن ذغال سنگ ایران در خطر است.
رئیس انجمن ذغال سنگ ایران می‌گوید که پشتیبانی دولت‌ها از ایمنی معادن ذغال سنگ در تمام دنیا یک روال معمولی است با این حال در ایران تا به اندازه‌ای این امر حیاتی غافل مانده ایم که جان ۱۳ هزار کارگر در معادن ذغال سنگ ایران در خطر است.

محمد مجتهد زاده، با اشاره به کاستی‌های موجودی که برای تجهیز و تامین ایمنی معادن زغال‌سنگ وجود دارد، اظهار داشت: هنوز با استاندارهای ایمنی معادن غریبه هستیم تا به اندازه‌ای که جان ۱۳ هزار کارگری که در مجموعه معادن زغال‌سنگ سراسر کشور، مشغول کارند در خطر است.

وی افزود: تمامی فضای معادن ذغال سنگ باید هر چه سریعتر به کپسول‌های خود نجات و تجهیزات مربوط به گروه‌های امداد و نجات مجهز شوند اما دست کم با توجه به بحران اقتصادی که گریبانگیر کشور است این تجهیزات باید از طریق کمک های بلاعوض دولتی در اختیار معادن قرار بگیرد، چرا که آنچه ضروی است حفظ جان کارگران است و نمی‌بایست دست روز دست گذاشت.

وی با بیان اینکه هم اکنون به صورت مبرم نیازمند ۴ مرکز HSE (ایمنی و بهداشت کار) ویژه معادن زغال‌سنگ در کرمان، طبس، البرز مرکزی و البرز شرقی هستیم، افزود: حتی خود دولت باید مسئولیت تجهیز و پشتیبانی این مراکز را بر عهده بگیرد چرا که اگر این اتفاق نیفتد باید در اصلی‌ترین معادن ذغال سنگ کشور منتظر حوادثی دیگر باشیم و البته باید از این مراکز برای آموزش کارگران استفاده کنیم.  

رئیس انجمن ذغال سنگ ایران با بیان اینکه معادن ایران از همان آغاز بهره برداری از سال ۱۳۴۵ با  تکنولوژی‌های قدیمی روسی کار می کردند و حالا هم همین روال ادامه دارد، گفت: چه آن زمان که معادن تحت نظر شرکت ملی فولاد و ذوب آهن ایران بودند و چه اکنون که دو دهه می‌شود که اداره آنها به بخش خصوصی واگذار شده است در تکنولوژی‌های مورد استفاده این معادن تغییری ایجاد نشده است.

مجتهد زاده با تاکید بر اینکه قیمت پایین ذغال سنگ سبب شده‌است که بسیاری از کارفرمایان از لحاظ اقتصادی توانایی روزآمد کردن معادن را نداشته باشند، افزود: وقتی قیمت خرید ذغال سنگ تناسبی با قیمت جهانی آن ندارد و پول خرید ذغال سنگ توسط صنایع فولاد کشور برای سه تا شش ماه با تاخیر پرداخت می‌شود، نمی‌بایست انتظار معجزه داشته، نتیجه این می‌شود که تامین ایمنی معادن و پرداخت به موقع دستمزدها به یک مطالبه همیشگی کارگران معادن بدل شده‌است.

رئیس انجمن ذغال سنگ ایران با بیان اینکه از همین رو تشکیل انجمن ذغال سنگ ایران در دستور کار قرار گرفته‌است، افزود: همین حساسیت ها باعث شد تا شرکت‌هایی که معادن ذغال سنگ را اداره می‌کنند در پی راه اندازی این انجمن باشند. در درجه اول با توجه به تعدد حوادث کار در معادن مُصِر هستیم تا ایمنی معادن را از دولت مطالبه کنیم چرا که جان انسان ها در اولویت است و درجه بعد هم باید گفت که هیچ کارفرمایی به دنبال این نیست که جان کارگران و البته سرمایه خود را با به خرج دادن بی احتیاطی به خطر بی‌اندازد.

مجتهد زاده اضافه کرد: در درجات بعدی پیگیر هستیم که یک خط اعتباری به صنعت ذوب آهن اختصاص داده شود تا این شرکت‌ها پول خرید  ذغال سنگ را به موقع به شرکت ها پرداخت کنند. به هر صورت صنایع داخل کشور برای ادامه فعالیت نیازمند سالانه ۳ میلیون کنستانتره ذغال سنگ هستند، برای تامین این نیاز باید سالی ۶ ملیون تن ذغال سنگ استخراج شود این در حالی است که به دلیل مشکلات اقتصادی تنها ظرفیت تولید نیمی از این نیاز را داریم و برای باقیمانده تقاضای صنایع، باید  ۲۰۰ میلیون دلار  ارز هزینه کنیم.

رئیس انجمن ذغال سنگ ایران در پایان با بیان اینکه ارز خارج شده از کشور باید صرف ایجاد اشتغال و تجهیز معادن شود، گفت: وقتی ظرفیت و نیروی انسانی لازم را در اختیار داریم باید امکانات صیانت از جان آنها را هم فراهم کنیم.
منبع: ایلنا
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)