براساس مطالعاتی که در کشورهای اروپایی از جمله انگلستان و کشورهای اسکاندیناوی صورت گرفته عوامل موثر در کاهش سوانح و حوادث ترافیکی به شرح ذیل می باشد:
1. اقدامات مهندسی در جهت بهبود در طراحی جاده و ساخت جاده های امن تر
-وجود گاردریل که موجب کاهش 30% صدمات ناشی از سوانح و حوادث گردیده است
-وجود سرعت گیر و دوربین کنترل سرعت : 14% کاهش در تصادفات کشنده و 6% کاهش تصادفات غیر کشنده را باعث گردیده است
2. طراحی وسایل نقلیه و ایمنی تجهیزات
-وجود کمربند ایمنی در وسایل نقلیه باعث کاهش 11% صدمات کشنده و مهلک و 18% صدمات شدید شده است
3. آموزش، قوانین و اجرای آن
-الزام به استفاده از کمربند ایمنی در حدود 40-65% باعث کاهش صدمه به سر شده است و اجرای این قانون در کشورهای اروپایی 35% مرگ و میر را کاهش داده است
-الزام استفاده از کلاه ایمنی در موتورسواران کاهش 36% صدمات کشنده و 72% صدمات غیرکشنده را باعث گردیده است
-الزام استفاده از صندلی کودک، کاهش 70% مرگ در نوزادان و 80-54% مرگ در کودکان کم سن و سال را موجب شده است
-طرح محدودیت سرعت در روستاها 6% و در بزرگراه ها 21% کاهش مرگ و میر که -سومین علت تصادفات جاده ای- را باعث شده است
-کنترل استعمال الکل و ممنوعیت حرکت برای رانندگانی که غلظت الکل در خون آنها بیش از 05/0 گرم در دسی لیتر، طبق بررسی ها غلظت بیش از 06/0 گرم در دسی لیتر باعث دو برابر شدن احتمال وقوع حادثه ترافیکی و غلظت 1/0 گرم در دسی لیتر موجب شش برابرشدن احتمال وقوع حادثه می شود که با اعمال این قانون 40-5% کاهش مرگ و میر را باعث گردیده است
-در نظر گرفتن جرایمی برای رانندگانی که ضمن رانندگی از وسایل الکترونیکی استفاده می نمایند
4. مدیریت ترافیک و کاهش خطر مواجهه با تصادفات
-بهبود ایمنی در حمل و نقل دانش آموزان مدارس
-تعیین سرعت مجاز در محدوده مدارس
-آموزش همگانی قوانین راهنمایی و رانندگی
-آشنایی دانش آموزان بعنوان یک عابر پیاده
-استفاده از امکانات رادیو و تلویزیون ، روزنامه ، پوستر و مجلات که با همکاری دولت و سازمانهای مردم نهاد موجب آموزش قواعد راهنمایی و رانندگی و کاهش 12% اسیب ها در کودکان به عنوان عابر پیاده گردیده است
-حضور پلیس در جاده ها به عنوان یک عامل بازدارنده
-معاینات فنی منظم خودرو
-وجود استانداردهای ایمنی برای تولیدکنندگان خودرو
5. نقش بخش خصوصی در جهت کمک و پشتیبانی در ایمنی جاده ها
-مشخص نمودن اولویت ها در خصوص بهبود وضع جاده ها
-ارایه تخفیف بیمه جهت رانندگان خوش سابقه
-استفاده از درآمدهای حاصل از جرایم راهنمایی و رانندگی برای ترویج پژوهش در زمینه ایمنی جاده
-طرح "مجرم بازآموزی" یک دوره بازآموزی برای رانندگانی که جرایمی از قبیل سرعت غیرمجاز و عدم توفق پشت چراغ قرمز و رانندگی خطرناک .... داشته اند
6. انتخاب مداخلات مقرون به صرفه و دارای اثربخشی در جامعه
-اجرای محدودیت سرعت از طریق دوربین های سرعت سنج دستی
-قوانین ممنوعیت رانندگی در حالت مستی و تست نفس توسط پلیس
-اجباری نمودن استفاده از کمربند
-اجرای قوانین و الزام استفاده موتورسواران از کلاه ایمنی
-اجرای قوانین و الزام استفاده از کلاه ایمنی در دوچرخه سواران زیر 15 سال