کد خبر: ۲۶۲۶۷
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۶
ارسال به دوستان
ذخیره
بعد از بازگشایی مدارس در هفته جاری بسیاری از مدارس غیرمقاوم تعطیل و در مدارس مقاوم تر در شیفت های عصر ادغام شده اند.
بعد از بازگشایی مدارس در هفته جاری بسیاری از مدارس غیرمقاوم تعطیل و در مدارس مقاوم تر در شیفت های عصر ادغام شده اند.

همین مساله مشکلاتی را برای والدین و دانش آموزان ایجاد کرده است. محمد مولایی از جمله والدین دانش آموزان یکی از این مدارس است که می گوید: سوال من این است که اگر این مدرسه غیر مقاوم بود چرا از ابتدای سال تحصیلی درب های مدرسه به روی دانش آموزان باز شده است؟ احتمال این داده نمی شد در صورت بروز زمین لرزه مدرسه به کانون بحران برای بچه ها تبدیل می شود؟

وی افزود: ما وقتی فرزندانمان را به مدرسه می فرستیم در واقع امنیت، سلامت و روح و روان فرزندانمان را امانت می دهیم.

یکی دیگر از والدین که زهرا نام دارد و خود را فرهنگی معرفی می کند می گوید: من ساعت یک و همسرم ساعت دو نیم از محل کار به خانه برمی گردیم و فرزندمان نیز سوم دبستان است و عملا نمی تواند به تنهایی در خانه بماند، من سوال می کنیم حالا که یکباره مدارس فرزندان ما شیفت عصر شده است ما در زمان صبح باید چگونه فرزندانمان را نگهداری کنیم.

وی بیان کرد: سوال دیگر من این است چگونه یک دانش آموز ساعت ۱۲ و نیم می تواند به مدرسه برود و تا شب هم در مدرسه بماند.

استان کرمان با وجود وسعت بسیار زیادش و وجود ۱۸ گسل که ۹۸ درصد از استان را در برگرفته اند خسارتهای زیادی را از زمین لرزه دیده است و یک سوم تلفات فوتی زمین لرزه های ۱۰۰ سال اخیر کشور را به خود اختصاص داده اما ساختمان هایش هیچ تناسبی با وضعیت موجود ندارد.

۸۰۰ مدرسه تخریبی در کرمان وجود دارد

گفته می شود ۸۰۰ مدرسه در کرمان تخریبی وجود دارد، رئیس سازمان نوسازی و توسعه و تجهیز مدارس کشور نیز که چندی قبل به کرمان سفر کرده بود در بازدید از شهرستان زلزله زده راور گفته بود ۱۶ درصد از مدارس استان کرمان تخریبی هستند.

تخریبی بودن یعنی اینکه مدرسه با یک زمین لرزه متوسط نیز فرو خواهد ریخت اما نکته جالب اینکه این مسئول با اشاره به شناسایی مدارس تخریبی در کرمان گفته اعتباری برای مقاوم سازی این ساختمان ها وجود ندارد.

این در حالی است در کنار مدارس غیرمقاوم مدارسی بسیار فرسوده در شرق استان کرمان وجود دارد که از خشت و گل و یا سنگ و چوب ساخته شده اند که حتی با طوفان و تند باد هم فرو می ریزند.


در کنار مدارس غیرمقاوم مدارسی بسیار فرسوده در شرق استان کرمان وجود دارد که از خشت و گل و یا سنگ و چوب ساخته شده اند که حتی با طوفان و تند باد هم فرو می ریزند

نکته جالب اینکه وقتی این مسئول مرتبط با نوسازی و ساخت و ساز مدارس صحبت می کند نیز از وضعیت نامناسب مدارس تخریبی کرمان و بایدها و نباید های ساخت و سازهای مدارس می گوید اما باز هم توپ را به زمین دولت و مجلس برای تامین اعتبار می اندازد و باز هم همه چیز به شانس و اقبال واگذار می شود و همه امیدوار می مانند که یا زمین لرزه نیاید و یا اگر آمد در زمانی باشد دانش آموزان در خانه هایشان باشند.

جدای از این مدارس در کرمان هنوز هم مدارس سنگی، کپری و یا زیر سایه درخت در جنوب و شرق استان کرمان دیده می شود.

هر چند تصور می شد تمرکز این مدارس در جنوب کرمان و مناطق محروم است اما فرماندار ریگان نیز از کمبودهای و وجود مدارس این چنینی در شرق استان خبر می دهد.

باید به این نکته نیر اشاره شود که اداره کل آموزش و پرورش تنها بهره بردار مدار است و کار ساخت و ساز را به عهده ندارد.

در مقابل آمار اداره نوسازی مدارس اما مدیرکل آموزش و پرورش کرمان که در مصاحبه چند روز قبلش با خبرگزاری مهر دل خوشی از ساخت و سازها و اعتبارات در این زمینه نداشت آمار دیگری را در ستاد بحران استان کرمان ارائه داده است و گفته که از چهار هزار و ۸۰۰ مدرسه دولتی در استان کرمان ۳۰ درصد مدارس تخریبی هستند. باید به این نکته اشاره کرد که این آمار تنها مختص مدارس دولتی است.

محمد محسن بیگی بیان کرده است که مدارس تخریبی در کرمان دغدغه ای برای مسئولان آموزش و پرورش هستند و انتظار می رود اداره نوسازی مدارس فکری برای مقاوم سازی این مدارس بکنند.

مدارس تخریبی در کرمان دغدغه ای برای مسئولان آموزش و پرورش است و انتظار می رود اداره نوسازی مدارس فکری برای مقاوم سازی این مدارس بکنند

وی بیان کرد: ما دعا می کنیم در زمان فعالیت این مدارس اتفاقی برای دانش آموزان نیفتد و تنها راهکار عاقلانه برای امنیت دانش آموزان استحکام بخشی مدارس است.

وی تعطیلی مدارس در هفته گذشته را بیشتر به دلیل بار روانی زمین لرزه ها برای خانواده ها دانست و بیان کرد: در شهرستان راور که مرکز زمین لرزه اخیر بود ۲۸ مدرسه غیرمقاوم وجود دارد و در بخش کوهساران که مرکز اصلی زمین لرزه بود از پنج مدرسه دو مدرسه به دلیل زمین لرزه آسیب دیده اند که باید تخریب و مقاوم سازی شود.

وی از مسئولان خواست برای بازسازی مدارس اقدام جدی انجام و اعتبار لازم را اختصاص دهند.

وی در خصوص دو شیفته شدن مدارس در کرمان نیز گفت: برای جلوگیری از بروز هر گونه حادثه در زمان بروز زمین لرزه مجبور شدیم مدارس غیر مقاوم را تعطیل کنیم و در همین راستا اقدام به دوشیفته کردن برخی از مدارس کردیم.

سلامت دانش آموزان برای ما از هر امر دیگری مهم تر است

محسن بیگی گفت: سلامت دانش آموزان و معلم ها از هر امر دیگری برای ما مهمتر است و مدارسی که تهدید جدی بودند را تخلیه کردیم.

مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان بیان کرد: شیفت بندی در وضعیت کنونی تنها راهکار ما بود چون با کمبود جدی در زمینه فضا فیزیکی مواجه هستیم باید از امکانات موجود نهایت استفاده را ببریم.

محسن بیگی گفت: در این شیفت بندی ها مسائل جنسیتی در نظر گرفته شده است و مدارس دخترانه با مدارس شیفت صبح دختران هم شیفت شده اند و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

وی همچنین از تخلیه ۵ مدرسه در شهر کرمان و ۵ مدرسه در فاریاب و سه مدرسه در زرند خبر داد.

استفاده مجدد از مدارس کپری برای افزایش امنیت

وی ادامه داد: در فاریاب نیز به دلیل غیر مقاوم بودن برخی مدارس مجبور به استفاده مجدد از کپر در محوطه مدارس شده ایم.

مدیر کل آموزش و پرورش استان کرمان با اشاره به منع استفاده از کانکس در مرکز استان تاکید کرد: از خانواده ها و والدین می خواهیم در اجرای این طرح که برای حفظ سلامت دانش آموزان است نهایت همکاری را داشته باشند.

در حال حاضر تدبیر، اقبال ، حافظ و شهدای هسته ای از جمله مدارسی هستند که در شهر کرمان به دلیل ناایمن بودن تعطیل شدند.

 بدون شک با توجه به محرومیت شهرستان های شرقی و جنوبی کرمان تعداد مدارس تخریبی و غیر مقاومی که نیاز به تخلیه دارند بیشتر از ۵ مدرسه است و باز هم به دلیل کمبود اعتبار و برنامه ریزی نا مناسب در بخش عمرانی باید همه چیز را به شانس و اقبال واگذار کنیم و امیدوار باشیم در زمان فعالیت مدارس در استان کرمان زمین لرزه روی ندهد.
منبع: مهر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)