کد خبر: ۲۶۳۰۳
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۰
ارسال به دوستان
ذخیره
رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی:
رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی گفت: اگر مسئولان گمرک و وزارت اقتصاد با تخلفات و باندبازی‌ها برخورد نکنند، مستندات خود در خصوص قاچاق روزانه 3300 کانتینری را در اختیار رسانه‌ها قرار می‌دهم.
رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی گفت: اگر مسئولان گمرک و وزارت اقتصاد با تخلفات و باندبازی‌ها برخورد نکنند، مستندات خود در خصوص قاچاق روزانه 3300 کانتینری را در اختیار رسانه‌ها قرار می‌دهم.

امیر خجسته، رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس شورای اسلامی در نشست خبری خود با خبرنگاران که به منظور پاسخگویی به ادعای گمرک در خصوص نبود حتی یک کانتینر کالای قاچاق در مبادی رسمی، گفت: تنها راه حل اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی مبارزه با مفاسد اقتصادی و قاچاق است.

وی با اشاره با اینکه واردات کالای قاچاق، اشتغال کشور را هدف قرار داده است، افزود: برای مثال در کارخانه بافتینه ملایر 300 نفر مشغول به کار هستند و این کارخانه در معرض تعطیلی قرار دارد و این موضوع در حالی است که وزارت صنعت، معدن و تجارت به سرمایه‌گذاران ترکیه‌ای مجوز کسب و کار داده است.

*از ادعا تا آمارهای واقعی

رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی در ادامه این نشست آمار واردات قاچاق کالا از مبادی رسمی را بین 70 تا 90 درصد عنوان کرد و در این خصوص اظهار داشت: این حجم در حالی وارد کشور می‌شود که هیچ کدام از مسئولان رسمی وزارت اقتصاد و گمرک در این خصوص پاسخگو نیستند.

خجسته همچنین با رد ادعای مسئولان گمرک و وزارت اقتصاد مبنی بر نبود حتی یک کانتینر کالای قاچاق، با اشاره به مستندات خود مبنی ورود روزانه 3300 کانتینر کالای قاچاق، بیان داشت: اگر مسئولان وزارت اقتصاد و گمرک به این تخلفات رسیدگی نکنند و باندبازی‌ها در گمرک جمع نشود، مدارک و مستندات این مقدار قاچاق را در اختیار رسانه‌ها قرار می‌دهیم.

وی در ادامه به واردات 5362 از خودروهای لوکس مانند پورشه، ولو، بنز، بی ام و، رنو، تویوتا، نیسان و هیوندای اشاره کرد و در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه بازه زمانی این قاچاق در چه زمانی بوده است، افزود: این آمار برای سال 95 تا پایان مهرماه 96 از مناطق آزاد، ویژه اقتصادی و گمرکات رسمی بوده است.

*معضلی به نام کارت بازرگانی و سامانه جامع گمرکی

رئیس فراکسیون مبارزه با فساد اقتصادی همچنین موضوع ورود کالا با کارت بازرگانی به اسم مرز نشینان را مشکلی بزرگ دانست و گفت: 600 خودرو به اسم یک نفر از این افراد از طریق گمرک بوشهر و بندرعباس وارد کشور شده، در حالی که وی اصلاً از این ماجرا خبر نداشته است.

خجسته همچنین با بیان اینکه سامانه جامع گمرکی کارکرد مطلوب خود را نداشته است، اظهار داشت: بسیاری از کالاهای قاچاق از طریق این سامانه به داخل کشور وارد می‌شود و باید اعتراف کرد که قاچاق کالا حقیقتاً کنترل نمی‌شود.

وی افزود:همه این مسائل با همکاری گمرک و کارت بازرگانی یک بار مصرف انجام شده است.

وی گفت: شرکت کیان‌تراش خاورمیانه با استفاده از کارت بازرگانی یک بار مصرف در چهار ماه،  2500 اظهارنامه در خصوص کالاهای لوکس ارائه کرده است. در حالی که این حجم از قاچاق به صورت کاملاً سازمان یافته صورت گرفته است.

رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی گفت: اخیراً 550‌ هزار وسیله خانگی در کرج کشف شده است. در هنگام بازرسی متوجه شدند که پروانه گمرکی به نام اجزای وسایل خانگی بوده درحالی که خود محموله لوازم خانگی بوده است. در واقع چون عوارض لوازم خانگی 76‌درصد است قاچاقچیان اینها را از طریق وسایل آن اظهار کرده‌اند تا حقوق گمرکی کمتری پرداخت کنند.

*ضعف سیستم مدیریت ریسک آشکار شد

وی با اشاره به سیستم مدیریت ریسک در گمرک گفت: همه این کالاها از طریق مسیر سبز گمرک و سامانه گمرکی وارد کشور شده است.

خجسته در پاسخ به این پرسش که ساز و کار ورود کالا به مسیر سبز گمرکی چیست، خاطرنشان کرد: این موضوع بیشتر اعتباری است و به اعتبار بازرگان بر می‌گردد.

رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس، بزرگ‌ترین محموله قاچاق را مربوط به اسباب‌بازی، کاغذ دیواری، ظروف شیشه‌ای دانست و افزود: ظروف شیشه‌ای و کریستال بالای پنج هزار کانیتر تحت عنوان شیشه خرد و درپوش شیشه‌ای وارد شده است.

وی ادامه داد: برای مثال در پرونده قاچاق ظروف کریستال سه هزار اظهارنامه به اسم چهار نفر از قاچاقچیان معروف کشف شده است که 90‌درصد این قاچاق‌ها از گمرک بندرعباس بوده است.

خجسته افزود: ترخیص هزاران ظروف کریستال در گمرک بندر عباس تحت عنوان درب پوش شیشه‌ای و ظروف دهن گشاد و همچنین شیشه فلاکس و ضایعات شیشه با تبانی سازمان یافته از طریق مسیر سبز گمرک وارد کشور شده است.

وی ادامه داد: هچنین 18 دستگاه بیهوشی با مجوز وزارت بهداشت به ارزش دو هزار دلار از فرودگاه امام (ره) توسط سلطان تجهیزات پزشکی وارد کشور شد.

رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس عبور 70 درصد اظهارنامه‌ها از گمرک را از مسیر سبز عنوان کرد وگفت: این اظهار نامه هیچ کنترلی نمی شود. در واقع به بهانه تسهیل واردات این موضوع منجر به خروج میلیاردها دلار ارز از کشور شده است.
منبع: ایلنا
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

انسداد 10 راه روستایی در بم و آبگرفتگی برخی از منازل روستایی

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

کشف مواد مخدر و سلاح جنگي از قاچاقچیان مواد مخدر در ریگان

روستای چاه‌غلامعلی زرند مسدود شد  

رفع ۱۶ نقطه حادثه‌خیز و اجرای پل عابر پیاده در پنج نقطه حادثه‌خیز شهر کرمان

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت هوای کرمان طی امروز و فردا / روند افزایش دما از روز یکشنبه

نتایج اولیه کنکور ۱۴۰۳ نیمه مرداد اعلام می‌شود

سیل و بارندگی  ۱۳۳ میلیارد تومان به بخش کشاورزی عنبرآباد خسارت وارد کرد

باند سازمان يافته قاچاق سوخت در کرمان منهدم شد

رقابت بیش از ۱۲ هزار داوطلب کرمانی در نوبت اول کنکور

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)