کد خبر: ۲۶۳۹۴
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۸
ارسال به دوستان
ذخیره
رئیس کمیسیون بهداشت، خدمات شهری و محیط‌زیست مطرح کرد:
خدادادی گفت : با عدم مدیریتی که در دو یا سه سال گذشته بر شهرداری حاکم شد من این وضعیت را پیش‌بینی می‌کردم و خیلی از همکارانم در شهرداری هم به این اذعان داشتند و ادعا می‌کردند که این اتفاقات خواهد افتاد.


آقای مهندس! شما سال‌ها در شهرداری مسئولیت داشتید از نزدیک با خیلی از مباحث و مسائل شهرداری درگیر بودید. زمانی که سرپرست شهرداری در صحن علنی شورا در مورد آخرین وضعیت شهرداری گزارش‌ ارائه ‌کردند، شما چقدر نسبت به وضعیت شهرداری از قبل آگاهی داشتید؟
من سال‌ها در شهرداری کرمان کارکردم و 27 سال شهردار شهرهای مختلف کرمان بودم و الآن هم ادعا می‌کنم آن‌قدری که من مسائل شهرداری را می‌بینم از نیروی انسانی گرفته تا مسائل شهری شاید هیچ‌کدام از اعضای شورا به‌اندازه من در جریان این مسائل نباشند. با عدم مدیریتی که در دو یا سه سال گذشته بر شهرداری حاکم شد من این وضعیت را پیش‌بینی می‌کردم و خیلی از همکارانم در شهرداری هم به این اذعان داشتند و ادعا می‌کردند که این اتفاقات خواهد افتاد.

 زمانی که آقای موسوی آن گزارش را داد به آقای فرشاد هم گفتم که من این وضعیت را پیش‌بینی می‌کردم. وقتی‌ ما یک پروژه بوستان را آغاز می‌کنیم بدون این‌که به مناقصه بگذاریم، بدون این‌که با پیمانکار مذاکره کنیم و بدون این‌که قرارداد ببندیم، کار را شروع کنیم خب مشخص است که نتیجه‌اش چه می‌شود.

علی‌رغم این‌که قانون روال کار در شهرداری را تعیین کرده است که چه‌ باید کرد، کارها همین‌جوری بدون این‌که قرارداد ببندیم، بدون این‌که در بودجه‌مان پیش‌بینی‌شده باشد، کار انجام می‌دهیم قطعاً با مشکل مواجه می‌شویم. اکثر پروژه‌های عمرانی که در شهر کرمان انجام‌شده‌اند خارج از بودجه بوده‌اند. خیلی از کارهایی که در شهر انجام‌شده است متأسفانه هنوز هم ما قرارداد نداریم.

انگیزه‌ فعالیت‌های تبلیغاتی در شهرداری تهران قابل‌درک است اما نمی‌توانم درک کنم چرا این‌قدر فعالیت‌های تبلیغاتی شهرداری کرمان در سال‌های اخیر پررنگ بوده است؟
من نمی‌خواهم ورود کنم ولی واقعاً من یک‌بار در صحن شورا هم گفتم که یک گزارش دوساله از عملکرد شهرداری در قالب یک دفترچه در شهر توزیع شد که البته بلافاصله جمع‌آوری شد، از یک نفر در این گزارش 127 عدد عکس بود. که برخی فکر می‌کردند من گفته‌ام 127 میلیون هزینه شده است.


هزینه انتشار آن کتابچه در برخی محافل صد میلیون تومان برآورد شده است!‌
من در جریان رقم آن نیستم اگرچه می‌دانم با آن کاغذ گلاسه و با آن شکلی که برای آن دفتر تدارک دیده‌شده بود قطعاً رقم خیلی بالاتر بود. چه ضرورتی داشت که از یک نفر 127 عکس در دفترچه باشد؟ اگر قرار است گزارشی از کارها تهیه شود لزومی ندارد که ما از کاغذ گلاسه و غیره استفاده کنیم، یک گزارش خیلی ساده به مردم دهیم و مردم فقط مطلع شوند که ما در ارتباط با متکدیان، زباله، آرامستان و پروژه‌های نیمه‌تمام چه‌کارهایی کرده‌ایم.

 اصلاً ضرورتی نداشت که این‌همه تبلیغ صورت بگیرد، یک کار کوچکی انجام دهیم و تبلیغات را این‌همه گسترده کنیم که مثلاً حالا فلان پیاده‌رو افتتاح شد. در سال‌های قبل آقای سیف‌اللهی کم پروژه اجرا نکردند ولی یکی از این تبلیغات در سطح شهر صورت نگرفت. من نمی‌خواهم آسیب‌شناسی کنم و بگویم در این‌یکی دو سال گذشته چه اتفاقی در شهرداری کرمان افتاده است، ولی امیدوارم که بتوانیم باوجود شهردار جدید شهرداری کرمان را به ریل‌برگردانیم. اگر شهرداری روی ریل قرار بگیرد و در کانالی که فعالیت می‌کرد بیافتد، موفق می‌شود.

آقای کامیاب در صحن علنی شورا خطاب به آقای موسوی خواستند خیلی از این پروژه‌های تبلیغاتی که به نحوی به نظر می‌رسد بدون قرارداد هم باشند، متوقف شوند. این اتفاق افتاده است؟
بله؛ متوقف‌شده است. یک سری پروژه‌هایی است که از قبل با بخش خصوصی قرارداد داریم، آن‌ها را باید قانونی پیگیری کنیم و نمی‌توانیم آن‌ها را متوقف کنیم تا ازنظر قانونی شهرداری به حقوق خود برسد و بر آن مبنا انجام شود.

 در کل آقای موسوی گزارش سه‌ماهه ارائه کرده‌اند و واقعاً این‌ها را متوقف کرده‌اند. منتهی آن پروژه‌هایی که شما اشاره کردید و در سطح شهر مشهود است این‌ها بار حقوقی دارد، شهرداری قرارداد بسته است و در آنجا تعهداتی دارد که ازنظر حقوقی پیگیری می‌شود.

مصادیق این پروژه‌های بی قرارداد کدام هستند؟
خیلی هستند. 80 درصد بوستان‌هایی که در سطح شهر کرمان انجام‌شده‌اند قرارداد ندارند، پول پیمانکار داده نشده است که داریم آن‌ها لیست می‌کنیم و اگر لازم باشد به اطلاع مردم هم می‌رسانیم.

اطلاعاتی که در شورا مطرح می‌شود خیلی کلی‌گویی است. مثلاً در یک مورد به‌خصوص که در سطح علنی شورا مطرح شد یک پیمانکار قرار بوده که چند چشمه توالت احداث کند و درازای آن تابلو تبلیغاتی بگیرد و الان حتی حاضر به گذاشتن جلسه با شهرداری نیست! چرا این‌قدر کلی‌گویی می‌کنید؟
شخص من خیلی دلم می‌خواهد که به مردم شفاف بگویم. شاید به خاطر خیلی از ملاحظات سیاسی و اجتماعی که در شهر وجود دارد یک مقداری تأمل می‌کنیم وگرنه مطمئن باشید که این‌ها به‌موقع گفته خواهد شد.

می‌شود ابعاد این قرارداد را توضیح دهید یعنی دقیقاً چه اتفاقی افتاده است.
دریک سال گذشته قراردادی را با یک شرکتی منعقد کرده‌اند که تعدادی تابلو در معابر اصلی شهر کرمان واگذار شود و در قبال آن، این شرکت 40 واحد سرویس بهداشتی در سطح شهر کرمان احداث کند که 20 واحد از آن‌ها ر ا احداث کرده است. کار در همین‌جا متوقف‌شده است و الآن منتظر این هستیم که شهردار جدید بیاید تا نظرات او را هم بگیریم.

گویا شورای ترافیک با آن مخالفت هم کرده بود!
بله؛ شورای ترافیک مخالفت کرده است ولی شهردار وقت در حیطه اختیاراتش بوده و این کار انجام‌شده است.

نظر کارشناسی شورای شهر چیست؟
موافق نیستیم که شهر را به این شکل دربیاوریم.

تابلوهای دیگری هم که در شهر به‌عنوان تابلوی تبلیغاتی بالا رفته‌اند استانداردهای لازم برایشان در نظر گرفته نشده است...
اصلاً رعایت نشده است و متأسفانه تبلیغاتی را استفاده می‌کنند که مخالفت با آن نوع کار، انگ سیاسی به فرد بزنند. وقتی‌که این اتفاق می‌افتد دیگر کار مقداری سخت می‌شود.

الآن یکسری پل‌های عابر پیاده در سطح شهر داریم که بیشتر از آن‌که پل عابر پیاده باشند پل تبلیغاتی‌اند. به دلیل طراحی نامناسب و یا هر دلیل دیگر شهروندان از این پل‌ها استفاده نمی‌کنند. بعد از زلزله کرمانشاه دغدغه‌ای هم به وجود آمده است که این‌ پل‌ها استاندارد لازم را ندارند و ممکن است که در اثر زلزله یا هر ضربه جدی تخریب شوند. این مسئله چقدر جدی است؟
البته بحث پل‌ها را به زلزله نمی‌توان نسبت داد. شاید استاندارد نباشند اما شهرداری وظیفه دارد در معابری که تردد زیاد است حتماً پل عابر پیاده احداث کند چه شهروندان استفاده بکنند و یا نکنند.

بر سر نفس احداث این پل‌ها بحثی نیست. در مورد کیفیت این پل‌ها هم ازنظر فنی و هم از منظر زیبایی‌شناختی، نقدهایی وجود دارد؟
ما اگر پل عابر پیاده را اجرا نکنیم و اگر خدایی نکرده اتفاقی بیافتد شهرداری مسئولیت دارد. لذا باید اجرا شود ولو این‌که مردم استفاده بکنند، یا نکنند؛ اما من اینجا اذعان دارم که شاید 40 یا 50 درصد پل‌های عابر پیاده استاندارد نباشند و نمونه آن در جاده تهران بعد از پل راه‌آهن بود. این پل با یک ضربه کوچک تخریب شد. این‌ها باید بازنگری شوند اما نفس کار این است که شهرداری پل عابر پیاده احداث کند که اگر برای عابر پیاده اتفاقی افتاد بگوید که من پل زده‌ام و شما استفاده نکردید. روبروی دانشگاه باهنر ما پل نصب کردیم و نزدیک یک کیلومتر نرده نصب‌کرده‌ایم ولی متأسفانه بازهم مردم استفاده نمی‌کنند.

 قبول دارید که قدری به استاندارد نبودن پل‌ها برمی‌گردد؟
ما الآن در جلوی بیمارستان باهنر پل با آسانسور گذاشته‌ایم و مردم استفاده نمی‌کنند، چهارراه طهماسب آباد پله‌برقی گذاشته‌ایم ولی همان پله‌برقی‌ها من خودم شاهد بودم که یک خانمی چادرش بین آن‌ها رفت و پله‌برقی را بلافاصله خاموش کردیم. من در دانشگاه آزاد تدریس دارم و یک روز که به آنجا می‌رفتم دیدم که یک دخترخانمی زیر فنس‌ها گیرکرده است. من از او پرسیدم که چرا از پل استفاده نمی‌کنی و او گفت که از ارتفاع می‌ترسم. این واقعاً درست است و خیلی از آدم‌ها جرات نمی‌کنند که روی پل هوایی بروند.

زیرگذر هیچ جا علاج شهر کرمان نیست؟
به دلیل وجود آب‌های زیرسطحی زیرگذر مشکلاتی را ایجاد می‌کند. می‌توان آن را اجرا کرد و خیلی بهتر است ولی به‌هرحال باید از پلکان استفاده کرد و بالا آمدن از آن‌هم باید از آسانسور و پله‌برقی استفاده کرد که یک مقداری هزینه‌بر است که امیدوارم شهرداری کرمان روزی بتواند از پلکان برقی استفاده کند که مردم بیشتر از این اذیت نشوند.

آقای خدادادی! الآن اولویت‌ کاری شما در کمیسیون خدمات شهری، بهداشت و محیط‌زیست چیست؟
نمی‌خواهم آن‌ها را به ترتیب اعلام کنم اما اولویت‌های کاری من آرامستان و در کنار آن ساماندهی تکدی‌گری، ساماندهی وضعیت زباله و آسفالت معابر است. کمیسیون خدمات شهری چون دامنه‌اش خیلی گسترده است خیلی از این کارها نیاز روزمره مردم است و نمی‌توانیم اولویت‌بندی کنیم.

عدالت در توزیع خدمات شهری یکی از مطالبات مردم در برخی محله‌های شهر کرمان است. مصادیق مختلفی هم دارند برای این‌که بگویند خدمات شهری عادلانه توزیع نمی‌شود مثلاً یکی از آن‌ها این است که در محله‌هایی که موسوم به بالا شهر هستند هرروز زباله‌ها جمع‌آوری می‌شود و در محله‌هایی که موسوم به پایین‌شهر هستند یک روز در میان و حتی گاهی ممکن است دو روز در میان هم بشود. قبول دارید چنین تبعیضی وجود دارد؟
اصلاً چنین موضوعی نیست. ببینید شهرداری کرمان از زمان آقای سیف‌اللهی که معاون خدمات شهری بودند و بعدازآن که خود من مدیرعامل سازمان موتوری شهرداری کرمان بودم برنامه‌ریزی کردیم که زباله‌های مردم هر شب از درب منازلشان جمع‌آوری شود.


ولی الآن این‌گونه نیست...
خود من در شهر که می‌گشتم این را احساس کردم که زباله مانند قبل مدیریت نمی‌شود؛ یک تحقیقی کردم و دیدم که ناشی از این است که شهرداری خودش این کار را انجام نمی‌دهد و آن را به بخش خصوصی واگذار کرده است. وقتی بخش خصوصی کار می‌کند اگر نظارت باشد آن‌گونه که باید، کار نمی‌کند و دلیل اصلی آن این است که شهرداری خوب نظارت نمی‌کند وگرنه در برنامه کاری شهرداری این است که هر شب در تمام نقاط شهر و هیچ فرقی هم نمی‌کند چون زباله یک بحث بهداشتی است، جمع‌آوری شود. زباله بر روحیه تمام افراد تأثیرگذار است، به همین جهت ما گفته‌ایم زباله در روز دیده نشود.

بخش خصوصی به‌خوبی نظارت ندارد که امیدوارم با آمدن شهردار جدید این بخش هم مسائلش مدیریت شود.

به نظرتان چرا ایده تفکیک زباله از مبدأ شکست خورد؟
این‌ها همه برمی‌گردد به سو مدیریت! حتی زمانی که کارخانه تفکیک زباله را به اجاره دادند خود نماینده شورای شهر گفته است که قیمت پایه آن 30 میلیون تومان است و قیمت آن را 45 میلیون تومان زده‌اند نهایتاً کار به دلیل ضرر تعطیل‌شده است و الآن دارد ساماندهی و به بخش خصوصی دیگری واگذار می‌شود.

به نظر می‌رسد علاقه‌ای وجود دارد مبنی بر این‌که این کار به خود شهرداری برگردانده شود مانند همان طرح پایلوتی هم که در صحن علنی شورا مطرح شد. درست است؟
البته موافق نیستیم که به شهرداری برگردانده شود چون هزینه‌هایش برای شهرداری زیادتر می‌شود، اگر ما به بخش خصوصی بدهیم و مدیریت و نظارت شود قطعاً به نفع شهرداری است، هم ازنظر هزینه و هم ازنظر کار. به همین دلیل ما خیلی موافق نیستیم که در این مقطع از زمان شهرداری را درگیر کنیم و شهرداری خیلی از ماشین‌های حمل زباله خود را واگذار کرده است.

پس چرا به آن طرح پایلوت رأی دادید که خود شهرداری آن را انجام دهد؟
آن تفکیک از مبدأ است نه جمع‌آوری و بازیافت است. زباله‌های خشک را جدا می‌کنند و زباله تر را به کارخانه پسماند می‌برند که داریم روی آن مطالعه می‌کنیم. ولی من با توجه به سابقه‌ای که در شهرداری داشتم اطمینان دارم که اگر بر بخش خصوصی خوب نظارت کنیم خیلی بهتر از شهرداری است، هم هزینه‌هایش کمتر است و هم بهتر جواب خواهد داد.

برخی می‌گویند ماشین‌آلاتی که برای کارخانه بازیافت زباله خریداری‌شده است اساساً برای کار بازیافت زباله نبوده‌اند و چیزی در حد پایلوت یک کار پژوهشی بوده‌اند. این درست است یا خیر؟
نمی‌دانم این را باید تحقیق کنیم!

یکی از بحث‌هایی که در صحن علنی شورا مطرح می‌شود بحث آرامستان است. آخرین وضعیت آرامستان کرمان به چه صورت است؟
آرامستان کرمان در سال 90 آغازشده است و یک صورت‌جلسه هم در تاریخ 20/9/90 توسط شورای شهر مصوب کرده‌اند که زمینی را که الآن برای آرامستان جدید در نظر گرفته‌اند جاده ورودی‌اش را آسفالت کنند و آسفالت هم شد. شورا دارد روی این کار می‌کند که بخش خصوصی به آنجا بیاید و یکسری کارها را در آنجا انجام دهد.

زمانی که در بم زلزله شد خیلی از اموات را در کرمان دفن کردند و اگر در کرمان اتفاقی بیفتد شهر کرمان دچار این مشکل خواهد شد و با مشکل بزرگی به نام جا برای دفن اموات روبه‌رو می‌شود. لذا به هر شکلی باید آرامستان جدید را از سال 97 آغاز کنیم.

باید یک فراخوان به بخش خصوصی بدهند، سرمایه‌گذار با یک سری از امتیازاتی که می‌دهیم به آن و درآمدزایی‌هایی که در آنجا به وجود می‌آید، کار را آغاز کند. چون مسجد صاحب‌الزمان جایی برای دفن ندارد.

مشکلی که آنجا دارد تأمین آب، برق و جاده دسترسی است. جاده دسترسی مقداری از آن اسفالت شده است و مقدار کمی باقی‌مانده است، الآن سرمایه‌گذار هم پیداکرده‌ایم و حاضر است برای مسائلی که در آنجا نیاز است سرمایه‌گذاری کند و امیدوارم که بتوانیم در سال آینده این مهم را انجام دهیم که یکی از اصلی‌ترین دغدغه اعضا شورا نیز هست.

الآن چند سرمایه‌گذار اعلام آمادگی کرده است؟
الآن یک نفر اعلام آمادگی کرده است ولی ما فراخوان داده‌ایم که اگر شخص دیگری نیز بود بتواند کار کند. یک نفر هست که قبلاً در شهرهایی مانند اصفهان این کار را انجام داده است و اعلام آمادگی کرده است و این کار را با جدیت در حال پیگیری هستیم.

تأمین زیرساخت‌ها به کجا رسید؟ یعنی الآن قرار است که شهرداری زیرساخت‌ها را فراهم کند؟
خیر؛ همه کارها را سرمایه‌گذار انجام می‌دهد و جاده دسترسی‌اش در حال تکمیل است. زیرساخت‌هایی که در آنجا نیاز است تأمین آب، برق و غسال‌خانه آنجا است که عسکریه قول شفاهی داده است که غسال‌خانه آنجا رایگان بسازد، در ادامه پروژه‌هایی که شهرداری به عسکریه واگذار کرده است مانند ساختمان جدید شهرداری و تله کابین قول داده است که غسال‌خانه آنجا را رایگان انجام دهد که اگر به قول خود عمل نکند ما غسال‌خانه را هم به سرمایه‌گذار جدید می‌دهیم.

شما آرامستان را به سال 97 ارجاع دادید اما همین الآن هم مردم کرمان در دفن اموات خود مشکل‌دارند.
روزانه به‌طور متوسط 8 تا 10 نفر در کرمان فوتی داریم و شما اگر حساب کنید تا پایان سال 4 ماه داریم و با فروردین هم 5 ماه می‌شود. اگر 5 تا 300 نفر را هم حساب کنیم، هزار و 500 نفر می‌شود. درحالی‌که ما در آنجا نزدیک به 2 هزار و 500 قبر آماده داریم. اگر خدایی نکرده اتفاق ناگواری نیفتد ما تا پایان فروردین 97 مشکلی نخواهیم داشت.

افزایش قیمت قبور یکی از چالش‌هایی است که مردم با آن مواجه هستند.
 ما امسال افزایش قیمت قبور را نداشتیم.

هیئت‌امنای مسجد صاحب‌الزمان (عج) در مورد این موضوع اظهارنظری نکرده‌اند؟
خیر. در صحن مسجد فرق دارد.

اما صحن مسجد پیشروی کرده است؟
ما روی این‌که شهرداری در آنجا حق‌وحقوقی دارد تصمیم نگرفته‌ایم. ولی آنچه مسجد در صحن خود می‌فروشد حالت حرم امام رضا (ع) را دارد و ما اعمال‌نفوذ نمی‌کنیم؛ اما این‌یک بحثی است که ما باید دنبال کنیم که شهرداری در آنجا تابه‌حال چه‌کار کرده است و این‌یکی از مسائلی است که باید پیگیری شود که شهرداری حق‌وحقوقی دارد یا نه.

حداقل در دو جلسه شورای قبل، بحث این‌که مردم به خاطر هزینه‌ها حتی جرات مردن را هم ندارند مطرح شد. آقای مؤیدی اشاره‌شان به این بود که هزینه‌های کفن‌ودفن سرسام‌آور است نظر شما در این مورد چیست؟
خیر. هزینه‌های کفن‌ودفن در مقایسه با هزینه‌هایی دیگری که برای اموات انجام می‌دهند خیلی رقم کمی هم هست. ما هزینه کفن‌ودفن را همین‌طوری تعیین نمی‌کنیم، با سایر شهرها هماهنگی می‌کنند الآن با بررسی که خود من انجام دادم از خیلی از شهرها مانند اصفهان و تبریز هزینه کفن‌ودفن کرمان خیلی پایین‌تر است؛ حتی یزد. هزینه کفن‌ودفن در یزد3 برابر کرمان است، در اصفهان سه برابر و تبریز دو برابر.

 بحث حیوانات بدون صاحب هم الان مطرح است. ازیک‌طرف طرف حامیان حقوق حیوانات به‌درستی روی کشتن سگ‌ها حساس هستند و از طرف دیگر شهروندان به حضور گله‌ای سگ‌ها در سطح شهر اعتراض جدی دارند. می‌خواهم بدانم در مورد این مسئله به جمع‌بندی رسیده‌اید که چه باید بکنید؟
حیوانات هم از بخش‌هایی است که شهرداری با آن سروکار دارد و در تمام دنیا هم این‌گونه است که حیوانات را ساماندهی می‌کنند و حتی در تهران هم ما جایی را داریم که سگ‌ها را جمع‌آوری می‌کنند و حتی افرادی در خارج از کشور هزینه‌های آنجا را می‌پردازند و حیوانات را نگه‌داری، قرنطینه و واکسینه می‌کنند.

حیواناتی مانند سگ‌های ولگرد هم از نظر بهداشت و هم ازنظر بیماری‌های واگیردار خطرناک‌اند لذا باید این‌ها حتماً ساماندهی شوند. شهرداری کرمان هم این کار را انجام داده است و این سگ‌ها را درجایی جمع‌آوری کرده است و حتی خیلی از این سگ‌ها را عقیم کرده است که تعدادشان زیاد نشود و زادوولد نکنند که این هم یک بحثی است که آیا باید انجام شود یا خیر؟ اما نکته اصلی‌ اینجا است که این سگ‌ها و حیوانات حتماً باید در یک نقطه جمع شوند و آنجا واکسینه شوند و اگر خدایی نکرده یکی از این سگ‌ها هار باشد می‌دانید که چه بلایی به سرمردم شهر می‌آید.
شهرداری این کار را شروع کرده است و یک تعدادی از این سگ‌ها را هم جمع‌آوری کرده است در یک محله‌ای نزدیک کارخانه بازیافت و ما هم الآن داریم پیگیری می‌کنیم.

این‌که ساختمانی برای ساماندهی این حیوانات بدون صاحب ساخته‌شده اما پیگیری نشده است که این کار به سرانجام برسد، درست است؟
خیر؛ چنین چیزی نیست. من الآن نامه را دیدم که شخصی اعلام آمادگی کرده است که حاضر است این سگ‌های ولگرد را جمع‌آوری کند. ما در شهر کرمان راجع به جمع‌آوری و نگهداری آن‌ها مشکل‌داریم و راجع به آن‌هم معتقدم که باید فراخوانی بدهیم که آیا افرادی وجود دراند که بخواهند برای این حیوانات هزینه کنند و واقعاً هم افرادی هستند که برای حیوانات هزینه می‌کنند و آن‌ها را ساماندهی می‌کنند. در کرمان یک کاری انجام‌شده است اما هنوز به‌صورت کامل صورت نگرفته است.

هیچ جلساتی را تاکنون با انجمن‌های حمایت از حیوانات داشته‌اید؟
خیر نداشتیم ولی تصمیم داریم که جلساتی را با این انجمن‌ها داشته باشیم که بتوانیم این مشکل شهر را هم حل کنیم.

یکی از بحث‌های مطرح در شهرداری بحث محیط‌زیست است. گفته می‌شود که شهرداری نسبت به مسائل زیست‌محیطی حساسیت لازم را نشان نمی‌دهد نظر خود شما در مورد این موضوع چیست؟
اصلی‌ترین این مسائل به اعتقاد من زباله‌ها است. ما اگر زباله را در سطح شهر ساماندهی نکنیم درواقع به محیط‌زیست صدمه زده‌ایم.

اما به‌غیراز بحث زباله‌ها یک سری پروژه‌ها هستند که در اطراف و محدوده شهری در حال اجرا هستند که این‌ها سلامت شهروندان را به خطر می‌اندازند اما شهرداری در برابر آن‌ها سکوت می‌کند، مثلاً این‌که در دریچه هوایی شهر کرمان یک پروژه فولادی مکان‌یابی شده است یا این‌که هیچ فکری برای آلودگی‌های حاصل از آزبست نشده است. شهرداری نباید به این مسائل ورود می‌کرد؟
این هم یکی از کارهایی است که شهرداری باید انجام دهد منتهی باید اداره کل محیط‌زیست هماهنگی کند و جلساتی را بگذارد که بتواند گام مثبتی را بردارد. دامنه کار محیط‌زیست خیلی وسیع است از ساماندهی مشاغل مزاحم گرفته تا جمع‌آوری سگ‌های ولگرد. همه این‌ها بخشی‌اش به محیط‌زیست برمی‌گردد، الآن همین زباله بیمارستان‌ها بخش عظیمی است که باید ساماندهی شود این‌ها باید حتماً سوخته شوند و از بین بروند تا بیماری‌های واگیردار در شهر شیوع پیدا نکند.

تابه‌حال کارها به‌صورت مقدماتی و سنتی انجام‌شده است، اما این‌که بخواهیم به‌صورت علمی و مکانیزه این کار را انجام دهیم نشده است ولی قصد داریم که با اداره کل محیط‌زیست جلسه‌ای را داشته باشیم و این‌ نیازها را قبل از هر چیزی شناسایی کنیم. اگر بتوانیم این‌ها را شناسایی کنیم به‌عنوان مصداق به میان بیاوریم و بعد روی آن‌ها برنامه‌ریزی کنیم موفق هستیم وگرنه اگر این‌ها شناسایی نشوند و ما همچنان به‌صورت عمومی آن‌ها مطرح کنیم بازهم نتیجه‌ای نخواهیم گرفت.

یکی از بحث‌های دیگری که در موردش در سال‌های اخیر کش‌وقوس‌هایی مطرح بود و اتفاقات زیادی هم افتاد بحث جمع‌کردن قلیان بود. نظر شخص شما در مورد این مسئله چیست؟
من معتقدم که قلیان باید جمع‌آوری شود چون خود کمیسیون بهداشت با اصناف مکاتبه کرده است، در این زمینه نامه‌های زیادی هم داشتیم و آماری هم که ما داریم تا پایان سال 94، در سطح شهر 27 سفره‌خانه داریم و 48 واحد چایخانه داریم که این‌ها مجوز دارند. از سال 94 به بعد قلیان را ممنوع کرده‌اند و رشد فزاینده‌ای هم داشته است. خیلی از افراد و اصناف مخالف‌اند و می‌گویند قلیان نباید ارائه شود؛ اما به‌هرحال باید براساس قانون و مجوزهایی که داده می‌شود عمل کنیم. قلیان را دولت ممنوع کرده است و ما هم تبعیت می‌کنیم براساس آنچه قانون گفته است و به همین خاطر ما روی بحث قلیان مکاتبات زیادی را داشتیم و حتی ما اسامی آن‌ها راهم داریم.

الآن حتی رستوران‌ها هم دارند قلیان ارائه می‌دهند. اگر کم‌کاری شده است، متوجه کیست؟ اتحادیه‌ها یا شهرداری؟
 متولی کار اتاق اصناف و مراکز بهداشتی هستند. دانشگاه علوم پزشکی و اصناف باید پیگیری کنند. ما به‌عنوان شورای شهر در این قضیه تابه‌حال ورود نکردیم ولی قصد داریم ورود کنیم و مکاتبه کنیم که براساس قانون باید دیگر عرضه قلیان ممنوع شود.

اما نگرش دیگری هم وجود دارد که می‌گوید که شما جایگزین بهتر از قلیان برای جوانان ارائه نکرده‌اید.
این را ما نباید تعیین کنیم، شورای شهر چنین وظیفه‌ای ندارد بله باید خود بهداشت، سفره‌خانه، چایخانه و اصناف روی آن کار کنند.

معتقدید که شورا در قبال تفریح جوانان هیچ وظیفه‌ای ندارد؟
چرا وظایف خیلی سنگینی هم دارد ولی در مورد قلیان...

به‌هرحال برخی می‌گویند جوانان این شهر تفریح ندارند!
بله؛ واقعاً نیست. اما ازنظر بهداشتی قلیان خیلی بدتر از سیگار است. به‌هرحال قلیان را نمی‌توانیم به‌عنوان یک تفریح و سرگرمی در نظر بگیریم.

فکر نمی‌کنید که اگر منع ارائه قلیان اجرا شود باعث به وجود آمدن واحدهای زیرزمینی شود کما این‌که ما درگذشته هم داشتیم و یکسری واحدهای زیرزمینی ایجادشده بود.
من خودم بارها دیده‌ام که در ماشین دارند قلیان استفاده می‌کنند من حتی دیدم که طرف روی موتورسیکلت قلیان را گذاشته است؛ اما باید در کشور مطالعه عمیقی روی آن انجام داد و جسته‌وگریخته نمی‌توان گفت که مثلاً از امشب قلیان‌ها را جمع کنیم. منتهی با توجه به این‌که قانون تکلیف کرده است و ازنظر بهداشت مشکل دارد و متأسفانه با استفاده کردن از قلیان خیلی مسائل دیگر هم به وجود می‌آید، این به ضرر جوانان ما است و نمی‌توانیم به‌عنوان یک تفریح این را قلمداد کنیم و کسانی که این را تفریح می‌دانند به نظر من دارند به جوانان ظلم می‌کنند.

شورا برای جوانان کرمان چه برنامه‌ای دارد؟
کمیسیون اجتماعی و جوانان ما دارد برنامه‌ریزی می‌کند و قطعاً خروجی آن‌هم خوب خواهد بود.

تکدی گری یکی از بحث‌هایی بود که کمیسیون شما باید به آن ورود کند و شما حتی شعار کرمان بدون تکدی را برای سال 97 مطرح کردید. به نظرتان این هدف دست‌یافتنی است؟
قطعاً دست‌یافتنی است؛ من امیدوارم. ما چند جلسه خوب داشتیم. ما با بخش خصوصی صحبت کرده‌ایم و الآن اشخاص خیری را پیداکرده‌ایم که واقعاً تکدی گری را از شهر ریشه‌کن کنیم.
چون در کنار تکدی گری اعتیاد هم وجود دارد متأسفانه یکی از بدترین ناهنجاری‌های اجتماعی است که در سطح شهر دیده می‌شود. مطمئن باشید به‌شدت پیگیری می‌کنیم.

یکی از بحث‌هایی که مطرح می‌شود این است که کارهای چند متولی گری معمولاً فرجام درستی ندارند. مبارزه با تکدی گری هم یکی از همان بحث‌ها است...
مسئول اصلی تکدی‌گری فرمانداری است؛ یعنی مقر اصلی آن فرمانداری است که باید ساماندهی کند، در آنجا کارگروهی تشکیل داده‌ایم که در آن کارگروه اعضای متفاوتی هستند؛ شهرداری، فرمانداری، بهداشت، بهزیستی، در کرمان به خاطر وجود افغان‌ها دفتر اتباع و دادستانی ورود کرده‌اند و شورای عالی اداری ورود کرده است 15 دی سال 87 بخشنامه‌ای محکم داده است که براساس آن به‌منظور اصلاح ساختار و ایجاد هماهنگی در فعالیت‌های دستگاه‌های اجرایی و بهبود روش‌ها برای مبارزه با تکدی گری، کاملاً وظایف هرکسی را مشخص کرده است و شهرداری باید ورود کند.

منتهی من معتقدم که باید یک جای امنی را برای متکدیان ایجاد کنیم، این‌که آن‌ها را در آسایشگاهی نگهداری کنیم و باز آن‌ها را رها کنیم باز همان اتفاق تکرار می‌شود.

تکدی‌گری لزوماً به دلیل فقر اقتصادی نیست، درآمدهای تکدی گری ایجاد جذابیت کرده است!
بله متأسفانه طبق سرشماری‌هایی هم که ما داشتیم گدایی یک منبع درآمدی برایشان شده است. مردم ما هم دل‌رحم هستند و کمک می‌کنند. اخیراً اگر توجه کرده باشید ما در سطح شهر تابلوهای زیادی را نصب کردیم و تبلیغ کرده‌ایم که به متکدیان خیابانی پول ندهید و هرچه قدر که می‌خواهید کمک کنید به مراکز خیریه کمک کنید.

ما تبلیغ هم کردیم و باید فرهنگ‌سازی شود و از طرفی هم با این کار مبارزه شود. امیدوارم که بتوانیم تا پایان امسال از نهادهای مربوطه کمک بگیریم ولی من معتقدم که باید اینجاها فعال شوند. الآن 4 یا 5 مرکز در کرمان فعال‌شده‌اند که این‌ها را جذب می‌کنند، کار به آن‌ها آموزش می‌دهند و شغل به آن‌ها می‌دهند و درستش هم همین است، اگر ما خواهیم اردوگاهی برای آن‌ها بزنیم شاید خیلی جواب ندهد.

اما خیلی از این متکدی‌ها هم ایرانی نیستند...
بله متأسفانه بعضی از آن‌ها پاکستانی‌اند و دفتر اتباع دارد کمک می‌کند. ما تمامی متکدیان غیر ایرانی را جمع‌آوری می‌کنیم و به کشور خودشان می‌فرستیم گرچه بازهم تعدادی برمی‌گردند ولی با دفتر اتباع صحبت کرده‌ایم که بلافاصله جمع‌آوری‌شده و به کشور خود برمی‌گردند. این‌ها را می‌توان راحت جمع کرد و درست است که باید با آن‌ها برخورد عاطفی شود ولی ما در قبال شغل وزندگی آن‌ها مسئولیتی نداریم و بلافاصله به اردوگاه حسین‌آباد برده می‌شوند و ازآنجا هم به مرز فرستاده می‌شوند. گرچه در این مسیر شاید برخی از این‌ها دوباره برگردند ولی در کل یک کار روتین در حال انجام است.

شناسایی کرده‌اید که چند باند پشت تکدی گری در کرمان است؟
خیر؛ متأسفانه این کار انجام‌نشده است.

اصلاً باندی در کرمان وجود دارد؟
بله؛ وجود دارد و بیشتر در تابستان با استفاده از کودکان این کار را می‌کنند.

یعنی از کودکان استفاده می‌کنند؟
تا آنجایی که ما تحقیق کرده‌ایم با کودکان سروکار دارند، وقتی هم که مدارس باز می‌شوند کمرنگ می‌شود.

الآن سبک‌های جدید تکدی گری هم ایجادشده است. این سبک‌های جدید تکدی گری به نظر می‌رسد که دارد به سرمایه‌های اجتماعی ما هم ضربه می‌زند، یعنی اگر در موقعیتی یک شهروند محترم به مشکل بربخورد دیگر اعتماد نمی‌کنیم که کمک کنیم. برای این سبک‌های جدید چه برنامه‌ای می‌شود دید؟
این‌ها کاملاً مقطعی و به‌صورت موردی هم هست شاید سازماندهی‌شده باشد ولی نه به آن صورت که بخواهیم ریشه‌یابی کنیم. چنین مواردی هم وجود دارد. متأسفانه در جلوی بیمارستان‌ها و جلوی درمانگاه‌ها و گاهی پمپ‌بنزین‌ها این موارد دیده‌شده است و مبارزه با این‌ها سخت است چون موردی هستند. فقط و فقط مردم هستند که می‌توانند با این‌ها مبارزه کنند، به آن‌ها کمک نکنند و اگر موردی را دیدند به فرمانداری یا شهرداری خبر دهند و قطعاً با آن‌ها برخورد خواهد شد.


  
 
  
 

   

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)