کد خبر: ۲۶۳۹۷
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۱
ارسال به دوستان
ذخیره
در نشست بحث و تبادل‌نظر پیرامون ارزش واقعی آب مطرح شد:
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمان گفت: کشور به جراحی بزرگ اصلاح قیمت انرژی نیاز دارد و تا قیمت‌ها واقعی نشوند، نمی‌توان مصرف را کنترل کرد.
نشست بحث و تبادل‌نظر پیرامون ارزش واقعی آب با حضور جمعی از مسئولین و کارشناسان در محل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان برگزار شد.

رئیس اتاق کرمان گفت: کشور به جراحی بزرگ اصلاح قیمت انرژی نیاز دارد و تا قیمت‌ها واقعی نشوند، نمی‌توان مصرف را کنترل کرد.

سیدمهدی طبیب زاده در نشست بحث و تبادل‌نظر پیرامون ارزش واقعی آب، افزود: به دلیل کاهش سرمایه‌های اجتماعی، تشویق به مصرف بهینه چندان تأثیرگذار نخواهد بود و باید قیمت‌های انرژی واقعی شوند.

وی با اشاره به اینکه همیشه زمان ابتدای کار دولت با فعالیت پایانی مجلس شورای اسلامی در هر دوره هم‌زمان بوده، خاطرنشان کرد: به همین دلیل فعالیت‌های محتاطانه از سوی هر دو بخش صورت می‌گیرد و امکان این جراحی بزرگ و تجمیع همکاری‌ها وجود نخواهد داشت.

 طبیب زاده، بابیان اینکه اتاق کرمان با اعتقاد و جدیت کامل مسائل مربوط به آب را پیگیری می‌کند، تصریح کرد: بخش عمده‌ای از 6 میلیارد مترمکعب آب شیرین مصرفی در استان به بخش کشاورزی اختصاص دارد که در کنار هزینه‌های مصرف برق، کود، سم، نیروی انسانی و... تنها 28 درصد از 44 هزار میلیارد تومان درآمد ناخالص را به خود اختصاص داده است.

وی با تأکید بر اینکه باید معیار تولید هر محصولی، میزان مترمکعب آب مصرفی برای آن باشد، خاطرنشان کرد: باید کشت جایگزین و کم‌مصرف تشویق و راه‌اندازی بازار آب پیگیری شود. رئیس اتاق کرمان افزود: با توجه به اینکه در چند سال آینده در روستاها با مشکلات کم‌آبی روبرو خواهیم بود، مدیریت آب‌هایی که هدر می‌روند آسان‌تر از پروژه‌های انتقال آب خواهد بود.

برخی راه‌های جلوگیری از بحران آب اجرایی شده‌اند

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر کرمان نیز گفت: کرمان در طول سه سال گذشته بر روی معضلات و مشکلات کمبود آب‌کار کرده و برخی از راه‌حل‌های جلوگیری از بحران آب را در قالب 16 مصوبه اجرایی کرده که درمجموع نتایج خوبی را در پی داشته است.

محمدجواد کامیاب، آموزش بهره‌برداران و انتقال روش‌های نوین به آن‌ها، تشکیل شورای حفاظت منابع آب شهرستان‌ها، خاموش کردن موتورپمپ‌های کشاورزی در فصلی از سال، لوله‌گذاری در سطح باغات و مزارع، حذف کشت‌هایی با آب مصرفی زیاد و اصلاح روش‌های کشت نوین و کشت‌های جایگزین، تعیین تکلیف چاه‌های کشاورزی غیرمجاز، تعویض کنتورهای خراب، پروژه‌های انتقال آب و ... ازجمله این مصوبات است.

طرح همیاران آب برای پایداری آب قابل‌اجرا نیست

در ادامه این نشست رئیس اندیشکده تدبیر آب ایران نیز خاطرنشان کرد: از حدود سه سال گذشته تاکنون راستی آزمایی اجرای طرح همیاران آب در کرمان به اندیشکده سپرده شد که پیشنهاد نام‌گذاری آن با عنوان "افزایش بهره‌وری" و نه "پایداری سفره‌های آب زیرزمینی" مطرح شد.

سید احمد علوی افزود: دو میلیارد و 300 میلیون مترمکعب ذخیره آب با اجرای این طرح برآورد شده اما اجرای آن تاکنون درزمینهٔ ذخیره آب تأثیرگذاری چندانی نداشته است.

وی ادامه داد: اجرای این طرح باهدف افزایش بهره‌وری از آب بسیار موفق و عالی بوده اما قابل‌اجرا برای پایداری آب نیست.


برداشت آب در کرمان باید به نصف کاهش یابد

استاد علم مدیریت در کشور گفت: بحران آب هر روز نزدیک تر، ورودی ذخایر آب کمتر و برداشت آب دو برابر می شود که باید برای جلوگیری از این بحران برداشت آب نصف یا کمتر از نصف میزان فعلی باشد.

علینقی مشایخی، با طرح این پرسش که چگونه می توان این کاهش برداشت از ذخایر آب را اجرایی کرد؟ بیان کرد: این موضوع پیچیدگی های اجتماعی، سیاسی، حقوقی و... دارد.

وی تصریح کرد: اگر بحث بازار آب امکان پذیر باشد و حداقل در دوره‌ای بتواند بهره‌وری را افزایش دهد، باز هم باید انگیزه درونی در افراد وجود داشته باشد تا مصرف آب کاهش یابد زیرا در صورت اعمال اجبار، راه حل فرار از آن نیز یافت خواهد شد.

مشایخی اظهار کرد: برای خروج از بحران آب باید بدانیم چه راههای عملی و اقتصادی برای ایجاد انگیزه درونی در مردم با هدف کاهش مصرف آب درنظر گرفته شود و از سوی دیگر برای معیشت افرادی که هزینه زندگی خود را از طریق آب تامین می کنند، چه جایگزینی می توان پیشنهاد داد.

استاد دانشگاه صنعتی شریف ادامه داد: اگر راه حلی برای این مسائل پیدا شود باید کنترل جمعی و مردمی برای اجرای آن نیز وجود داشته باشد.

رسانه ها در مورد مشکلات ناشی از بی آبی آگاهی بخشی کنند

معاون اقتصادی و رئیس مرکز مطالعات و پژوهش های اقتصادی اتاق ایران نیز در این نشست گفت: این مرکز حاضر است به بحث "آب" به عنوان یک موضوع ملی و اساسی بپردازد و مسائل را پیگیری کند.

مرتضی الله داد، افزود: باید به مردم آگاهی داد که قیمت واقعی مصرف یک مترمکعب آب چقدر است و نتیجه مصرف زیاد آب، مواجه با بی آبی و در نهایت مهاجرت خواهد بود.

وی با بیان اینکه مردم باید بدانند هنگامی که آب نباشد چه تلاش هایی را فقط برای زنده ماندن باید انجام دهند، عنوان کرد: باید مقالاتی در رابطه با این مسائل و آگاهی دادن به مردم در رسانه های استان به چاپ برسد تا حساسیت و توجه بیشتری را به خود جلب کند و در واقع آینده بدون آب را تصور کنند.

الله داد، خاطرنشان کرد: با توجه به مصرف بالای آب در کشاورزی و در نظر گرفتن 80 سنت به عنوان قیمت هر مترمکعب آب، به نظر می رسد خود آب فروخته شود بهتر است تا کشاورزی به شیوه فعلی انجام شود زیرا فرآورده های تولیدی در کشاورزی، حتی هزینه نهاده ها را نیز برگشت نمی دهد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

ضرورت شناسه یکتا برای تمامی فعالان اقتصادی؛ کسب‌وکارهای بدون شناسه یکتا قانونی نیست

قیمت انواع سکه و طلا سه شنبه 4 اردیبهشت 1403

فردا 5 اردیبهشت آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی جدید

بارش شدید باران برق شهر زرند را قطع کرد / بارندگی سیل‌آسا در زرند

معاون سازمان غذا و دارو: عطاری‌ها حق فروش دارو یا فرآورده دارویی را ندارند

کاهش حقوق کارگران با تعطیلی روز پنجشنبه تخلف است

بیشترین بارندگی برای روز چهارشنبه است / احتمال وقوع سیل و طغیان رودخانه‌های فصلی

خودروهای دارای چراغ نامناسب و نور خیره کننده توقیف می شوند

آخرین وضعیت آبی سدهای کرمان پس از بارندگی های اخیر

انتقاد از دفع لجن تصفیه خانه فاضلاب در شهر کرمان و بالازدگی فاضلاب در محدوده شهرک الهیه

پربازدید ها

فرماندار کرمان: مهمترین مانع در طرح جهش مسکن شهر کرمان مربوط به تامین زمین است

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

پیش‌بینی تولید  80 هزار تن گندم در شهرستان ارزوئیه

افت قیمت ۴ تا ۱۰۰ میلیون تومانی برخی خودروها در بازار / جدول قیمت خودروهای داخلی و خارجی را ببینید

در اثر بارش‌های اخیر؛ میلیاردها تومان به بخش کشاورزی جیرفت خسارت وارد شد

آخرین وضعیت آبی سدهای کرمان پس از بارندگی های اخیر

قیمت انواع سکه و طلا سه شنبه 4 اردیبهشت 1403

ضرورت شناسه یکتا برای تمامی فعالان اقتصادی؛ کسب‌وکارهای بدون شناسه یکتا قانونی نیست

کاهش حقوق کارگران با تعطیلی روز پنجشنبه تخلف است

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)