کد خبر: ۲۶۴۲۶
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۱
ارسال به دوستان
ذخیره
وزیر اقتصاد اعلام کرد:
وزیر اقتصاد با بیان اینکه ایرانی‌ها از کریدور سبز استفاده نکردند، گفت: فعالان اقتصادی تقاضای رشد نرخ ارز را برای افزایش صادرات نکنند، افزایش نرخ، صادرات را رشد نمی‌دهد.
مسعود کرباسیان در جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی گفت: مذاکرات عضویت ایران در اوراسیا تقریبا نهایی شده است که از سوی دولت ایران این موضوع مورد پیگیری واقع خواهد شد. البته کریدور سبز از سوی روسیه به ایران داده شده است، اما از سوی ایران مورد استفاده قرار نگرفته است، روسیه هم در این رابطه بسیار مصمم بود، اما ایران از این فرصت استفاده نکرد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: تنها یک شرکت ایرانی از کریدور سبز استفاده کرده است و البته مشکل هم از جانب طرف ایرانی است که نمی خواهد از این مزیت استفاده کند؛ این در حالی است که تخفیف ۲۵ درصدی برای هر سند صادراتی در حوزه تعرفه صادرات به روسیه، از سوی این کشور داده شده است.

وی تصریح کرد: سیاست بانک مرکزی استفاده از پول ملی در مراودات تجاری میان ایران با سایر کشورها است، حتی قرار بر این بود که کارت های شتاب دو کشور ایران و روسیه هم مورد استفاده قرار بگیرد و قابلیت اجرایی داشته باشد، اما باید این سیاست را دنبال کرد.

به گفته کرباسیان، با برخی از کشورها توازن تجاری وجود دارد و نیازی به پول سوم در مبادلات نیست، اما باید سیاستهای ارزی را مشخص کرد تا صادرکنندگان بدانند چگونه می توانند هجینگ انجام دهند. بر همین اساس امیدواریم در دو هفته آینده، اتصال خط آهن ایران به آسیای مرکزی و روسیه صورت خواهد گرفت. اگر خط آهن رشت-آستارا به اتمام برسد، خلیج فارس به هلسینکی با خط آهن متصل می شود. البته رئیس جمهور هم در این رابطه دستور ویژه داده است.

وی از برگزاری کمیسیون مشترک ایران و آذربایجان در هفته های آینده خبر داد و گفت: در رابطه با اعتبار صادراتی روس ها، باید گفت که اگزیم بانک روسیه خط اعتباری در اختیار صادرکنندگان قرار داده است، اما باید از آن استفاده کرد.

کرباسیان با بیان اینکه بازار روسیه برای ایرانی ها از دست رفت، گفت: روسیه و ترکیه مشکلات را حل کردند و اکنون بازار روسیه از دست ایران خارج شده است.

وزیر اقتصاد در خصوص هلدینگ های صادراتی گفت: قرار بر این بود که اولین مرکز تجاری را اتاق بازرگانی در روسیه ایجاد کند؛ اما هنوز این مرکز راه اندازی نشده است، حتی ساختمان هم در مسکو مورد بازدید واقع شد، اما متاسفانه تا این لحظه راه اندازی نشده است.

وی در خصوص تشکل های صادراتی گفت: راهبرد اتاق ها برای سال آینده باید مشخص شود، دولت هم آیین نامه تصویب کرده و مجلس هم بودجه تخصیص داده است، اما حال باید اتاق بگوید که گیر کار کجا است. البته توان تولیدی کشور نشان داده که می توان صادرات کرد، اما اکنون داریم عقب نشینی می کنیم.

کرباسیان از فعالان اقتصادی درخواست کرد تا از افزایش نرخ ارز به عنوان عاملی برای افزایش صادرات یاد نکنند و گفت: نباید به دنبال افزایش صادرات ارز به منظور رشد صادرات بود، این در حالی است که با رشد نرخ ارز، صادرات افزایش نیافت.
منبع: مهر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)