کد خبر: ۲۶۴۷۵
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۳
ارسال به دوستان
ذخیره
انتقاد تند معاون استاندار از خروجی جلسات کارگروه رفع موانع تولید؛
جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید باهدف بررسی، تبادل‌نظر و هماهنگی برای حل‌وفصل مشکلات و موانع فراروی واحدهای تولیدی با ریاست فدایی معاون استاندار و نمایندگان تولیدکنندگان و شرکت‌های بخش خصوصی برگزار شد.
گفتارنو، گروه اقتصاد: 

جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید  باهدف بررسی، تبادل‌نظر و هماهنگی برای حل‌وفصل مشکلات و موانع فراروی واحدهای تولیدی با ریاست محمدجواد فدایی معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری کرمان و نمایندگان تولیدکنندگان و شرکت‌های بخش خصوصی در محل سالن پیامبر اعظم (ص) استانداری برگزار شد.

تأکید بر نتیجه گرایی در کارگروه رفع موانع تولید همواره در جلسات از سوی فدایی معاون استاندار مطرح بوده است. حتی معاون استاندار چندین بار تهدید کرده است تا این کارگروه  را به دلیل نداشتن اختیارات دستگاه‌های دولتی در کرمان و پروسه طولانی دریافت تسهیلات از بانک‌ها  و کم‌کاری برخی مدیران  و مهم‌تر از آن اجرایی نشدن مصوبات کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید، تعطیل و یا نیمه‌کاره رها کند. 

محمدجواد فدایی در این جلسه گفت: اگر مصوبات این کارگروه اجرایی نمی‌شود، لزومی به ادامه تشکیل این کارگروه وجود ندارد.

فدایی با انتقاد از نادیده گرفتن جایگاه کارگروه رفع موانع تولید تأکید کرده بود: مصوبات کارگروه رفع موانع تولید لازم‌الاجرا می‌باشند و همه دستگاه‌ها باید مصوبات این کارگروه را اجرا کنند. برخی مصوبات هم که اجراشده بدون مصوبه کارگروه هم می‌توانسته اجرا شوند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری کرمان در جلسه امروز کارگروه رفع موانع تولید باز ناراحتی خود را از ناتوانی دستگاه دولتی در حل مشکلات تولیدکنندگان مخفی نکرد. آنجا که گفت: این جلسات که فایده ندارد، نماینده‌ای از دستگاه دولتی در جلسه حضور می‌یابد و بعد از طرح مشکل می‌گوید من اختیاراتی ندارم  و برخی نمایندگان دستگاه های دولتی هم در جلسه حضور ندارند.

وی باز در طرح مشکل یکی از فعالین بخش خصوصی با امور اراضی تأکید کرد: این‌گونه که فایده ندارد، باید فردی حضورداشته باشد که اختیار هم داشته باشد، دستگاه‌های دولتی یکسری اختیارات را دارند و غیر از آن‌هم نمی‌توانند کاری انجام دهند و این مشکل تولیدکنندگان استان را حل نمی‌کند.

کلاه‌بردارید و پول جمع کنید

وی  بانک‌های استان را هم مورد عتاب قرار داد و خطاب به بخش خصوصی حاضر در جلسه گفت: هیچ وقت خود را درگیر بانک ها نکنید و سعی کنید تا منابع مالی دیگر را پیدا کند، به نظر من اگر کلاه‌بردارید و پول جمع کنید هنوز بهتر از این است که برای دریافت تسهیلات به بانک‌ها مراجعه نمایید.

شرکت وند آپادانا یکی از شرکت‌هایی بود که برای پرداخت اقساط و دریافت وام با بانک سپه مشکل خود را به کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید آورده بود. 

آن‌طور که نماینده این شرکت در جلسه اعلام کرد: تقاضایی برای دریافت وام از بانک سپه داشتیم اما بانک سپه نمی‌خواست به ما وام دهد. برای همین  پرونده من را به نهاد نظارتی فرستاده و این بانک اعلام کرد که عدم پرداخت وام به شما به دلیل ممانعت آن اداره خاص است.

وی این رویه در بانک را، سنگ‌اندازی بر سر راه تولیدکنندگان دانست و افزود: این در حالی است که پیگیری کردم و آنان اعلام کردند ازنظر ما هیچ مشکلی برای دریافت وام از سوی شما وجود ندارد؛ البته پاسخی به‌صورت کتبی به من داده نشده است.

قرار بر این شد تا کارگروه خود علت پرداخت نکردن وام را با ارسال نامه پیگیری کند.


نمی‌توانیم گاز شرکت‌های سیمانی را وصل کنیم!

همچنین قطع گاز به دلیل فرارسیدن زمستان به‌عنوان مشکل سه شرکت گروه صنایع سیمان کرمان، شرکت سیمان ممتازان کرمان و شرکت سیمان زرین رفسنجان از موضوعات دیگر مطرح‌شده در جلسه بود.

نماینده شرکت گاز استان کرمان در جلسه کارگروه رفع موانع تولید امروز اعلام کرد" بنا بر دستوری که از شرکت گاز ایران داریم، گاز واحدهای پرمصرف را در شرایط اضطراری قطع و این شرکت‌ها به سمت سوخت دوم می‌روند".

وی تأکید کرد: ما را مکلف کردند و ما نمی‌توانیم گاز واحدهایی همچون شرکت‌های سیمان در کرمان را وصل نماییم.

اما یکی از نمایندگان این شرکت که شکایت خود را به کارگروه آورده بود، عنوان کرد: ما با مدیر گازرسانی کشور هم دراین‌باره صحبت کردیم و اعلام کردند با مدیریت گاز در استان صحبت کنید و این مشکل قابل‌حل است.

این نماینده سیمان ادامه داد: تقاضای ملاقات با مدیر شرکت گاز استان داشتیم اما با سختی قبول می‌کنند و اکنون شکایت خود را به استانداری آورده‌ایم.

فدایی اما دلایلی را بر اساس قانون برای خطا در قطع گاز شرکت‌های تولیدی آورد و خطاب به نماینده شرکت گاز گفت: آیا اکنون شرایط اضطراری است که شما گاز واحدهای تولیدی را قطع کرده‌اید و دوم اینکه اعلام‌شده بدون مصوبه شورای تأمین استان شرکت گاز حق ندارد گاز شرکت‌های تولیدی را قطع نماید.

وی بار دیگر تأکید کرد: اینکه شما با فرارسیدن زمستان و آب‌وهوای فعلی گاز واحدهای تولید را قطع می‌کنید اضطراری می‌شود؟

نماینده سیمان بیان کرد: چرا در استان‌های دیگر گاز شرکت‌های تولید سیمان که اتفاقاً به پالایشگاه برای تأمین سوخت دوم هم دسترسی آسان دارند و همچنین میلیاردها تومان به شرکت‌های گاز بدهکاری دارند اما گاز آنان قطع نشده است، ما یک ریال هم به شرکت گاز استان بدهی نداریم.

او ادامه داد: ما بایستی حقوق بدهیم  و نیاز مشتریان خود را هم تأمین کنیم، اکنون شرکت‌های تولید سیمان دیگر استان‌ها در کرمان و از فضای به وجود آمده استفاده می‌کنند و سیمان خود را عرضه می‌نمایند، تقاضای ما این است تا شرکت گاز استان حداقل 50 درصد نیاز ما را وصل نماید.

از مصوبه شورای تامین اطلاع ندارم 

نماینده شرکت گاز در پاسخ به نماینده شرکت‌های سیمان که در استان‌های دیگر گاز واحدهای تولیدی سیمان قطع نشده بود، گفت "من از استان‌های دیگر اطلاعی ندارم که چه‌کار کردند  و همچنین از وجود مصوبه شورای تأمین هم اطلاع ندارم" که با واکنش تند معاون استاندار روبه‌رو شد؛ فدایی گفت: شما چطور اطلاع ندارید شرکت‌های گاز در استان‌های دیگر چه‌کاری انجام دادند، این موضوع مربوط به حوزه کاری شما است.

فدایی با قرائت مصوبه شورای تأمین استان ادامه داد: شما (نماینده شرکت گاز) باید پیگیری کنید که بتوان راه‌حلی برای گازرسانی به شرکت‌های سیمان پیدا کرد.

نماینده شرکت گاز بیان کرد: با شروع فصل زمستان طبق روال سال‌های گذشته شرکت‌های سیمان باید نسبت به تأمین سوخت دوم اقدام می‌کردند گرچه در سال گذشته با درخواست و پیگیری شرکت‌های سیمان در کرمان 50 درصد گاز مصرفی آنان وصل شد.

نماینده شرکت‌های تولیدکننده سیمان در کرمان اما گفت: شما در سال گذشته قبل از قطع گاز به‌صورت کتبی اعلام کردید و همچنین ما هم در سال گذشته نسبت به وصل گاز پیگیری نکردیم و خودتان گاز را وصل کردید.

کارگروه مصوب کرد تا شرکت گاز استان کرمان 50 درصد نیاز گازی این سه شرکت سیمان را وصل کند، حال شرکت گاز باید در صورت عمل نکردن به مصوبه کارگروه، خود پاسخگو باشد.

شرکت کرمان تابلو از شرکت‌های دیگر بود که با مشکلات مالی برخورد کرده و تقاضای خود را به کارگروه آورده بود.

نماینده شرکت کرمان تابلو با دسته‌بندی مشکلات این شرکت به سه بخش، پرداخت مالیات، بدهی به بانک‌ها و بدهی به تأمین اجتماعی را مانع ادامه کار خود دانست. 

وی عنوان کرد: نزدیک به 22 میلیارد تومان از شرکت‌های دولتی طلبکار هستیم که اگر بتوان مالیات کرمان تابلو را به سال آینده موکول کنند و جریمه هم بخشیده شود بخشی از مشکلات حل می‌گردد.

شرکت کرمان تابلو هم پیشنهادی برای پرداخت بدهی خود به بانک و تأمین اجتماعی ارائه کرد، گرچه نماینده تأمین اجتماعی در جلسه حضور نداشت.

نماینده بانک به مشکلات درون شرکتی کرمان تابلو اشاره کرد و آنان را مانع پرداخت وام و ادامه همکاری با این شرکت دانست که با واکنش تند نمایندگان این شرکت و مدیران دولتی روبه‌رو شد.
نماینده بانک عنوان کرد: یکی از سهام‌داران در این شرکت با مشکل مواجه شده است.
نماینده کرمان تابلو گفت: این مشکل درون شرکتی است چه ربطی به بانک دارد؟ در ضمن این موضوع برای گذشته است و اطلاعات نماینده بانک به روز نیست، آن سهامدار تسویه‌حساب کرد و رفت.

نماینده بانک گفت: همین گذشته در تصمیم‌گیری‌ها بسیار تأثیر دارد.

درنهایت قرار بر این شد تا آن بخشی که این شرکت از نهادهای دولتی طلبکار است را به‌صورت اوراق از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی دریافت و به بانک دهد تا بخشی از مشکل بدهی به بانک این شرکت حل گردد.

غیبت دستگاه‌های دولتی 

مدیر یک بنگاه خصوصی که برای بیان مشکل خود به جلسه دعوت‌شده بود بخاطر حضور نداشتن نماینده دستگاه مربوطه  و موکول شدن مشکلش به جلسه بعدی کارگروه ، شدیدا اعتراض کرد. 

شرکت "تاپ اکو خاورمیانه" هم با منطقه ویژه اقتصادی سیرجان و بانک تجارت مشکل داشت.

شرکت "پارس هنزا" مشکل تأمین آب و برق و واگذاری زمین داشت.

شرکت "اروند چرخ" با اشتغال بالای صد نفر درخواست تسهیلات سرمایه در گردش به میزان 190 میلیارد ریال از بانک تجارت داشت.

شرکت "انهار حیات کرمان" درخواست تسهیلات سرمایه در گردش از بانک تجارت داشت و همچنین شرکت بازرگانی "خندان پسته" درخواست تسهیلات سرمایه در گردش به میزان 100 میلیارد ریال  از بانک ملی را عنوان کرد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)