کد خبر: ۲۶۵۲۳
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۸
ارسال به دوستان
ذخیره
قیمت هر شانه تخم‌مرغ در روزهای آغازین فصل زمستان از 16 هزار تومان عبور کرد، این نشان می‌دهد هر عدد تخم‌مرغ باقیمتی نزدیک به 550 تومان در واحدهای صنفی به فروش می‌رسد، گرچه برخی همشهریان هر عدد تخم‌مرغ را به قیمت 600 تومان هم خریده‌اند.

گفتار نو / گروه اقتصاد:
قیمت هر شانه تخم‌مرغ در روزهای آغازین فصل زمستان از 16 هزار تومان عبور کرد، این نشان می‌دهد هر عدد تخم‌مرغ باقیمتی نزدیک به 550 تومان در واحدهای صنفی به فروش می‌رسد، گرچه برخی همشهریان هر عدد تخم‌مرغ را به قیمت 600  تومان هم خریده‌اند.

گرانی تخم‌مرغ باعث شد تا کمپین‌هایی برای نخریدن این محصول برای مدت‌های معین با شعارهایی مختلف در فضای مجازی تشکیل شود و خود سوژه طنز و کاریکاتور گردد.
آنفلوانزا  و گرانی خوراک دام از علل گرانی تخم‌مرغ است.

برخی از مسئولین علت افزایش نرخ تخم‌مرغ را شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در واحدهای مرغ تخم‌گذار و درگیر شدن واحدهای تولیدی با این بیماری و درنهایت معدوم شدن مرغ‌های تخم‌گذار می‌دانند که هنوز این خلاء در تولید پر نشده و این را باعث کاهش شدید تولید و ایجاد نابسامانی در بازار تخم‌مرغ دانسته‌اند.

نماینده مردم بم، ریگان، فهرج و نرماشیر در مجلس شورای اسلامی مقداری از افزایش قیمت تخم‌مرغ را به افزایش قیمت خوراک مرغ و کمبود تخم‌مرغ در بازار نسبت داده بود.
مرغداران در یک تجمع، اعتراضات خود را اعلام کردند/ دولت برای تعادل بازار تلاش کند
حبیب‌الله نیکزادی همچنین بابیان اینکه تعدادی از واحدهای مرغداری مرغ تخم‌گذار بر اثر بروز آنفلوانزای مرغی از بین رفتند که کشور را تهدید می‌کرد، افزود: امیدواریم دولت تلاش کند بحث خوراک مرغ را متعادل کند، چند روز گذشته مرغداران طی یک تجمع اعتراضات خود را به این موضوع اعلام کردند.

نماینده مردم بم، ریگان، فهرج و نرماشیر در  مجلس در خصوص اینکه بیشتر مواد موجود در خوراک مرغ از کشورهای دیگر وارد می‌شود و اینکه آیا با حمایت از تولید داخل و کاهش واردات می‌توان در کاهش قیمت این‌گونه محصولات تأثیرگذار بود، اظهار داشت: این مسئله قطعاً می‌تواند صورت بگیرد به‌شرط اینکه یک‌همت جمعی به دنبال آن باشد، دولت و وزارت جهاد کشاورزی باید توسعه خوراک دام و طیور را در دستور کار خود قرار دهد.

با بررسی‌هایی که در خصوص قیمت انجام داده‌ام به این نتیجه می‌رسیم که نرخ تخم‌مرغ در یک ماه گذشته با قیمت 400 تومان حدود ۱۵ درصد گران شد و از دو تا سه روز گذشته قیمت تخم‌مرغ بار دیگر افزایش ۱۳ درصدی را به خود دیده و به قیمتی که امروز مصرف‌کننده می‌خرد یعنی 520 تومان رسیده است، گرچه شاید از این قیمت بالاتر باشد.

البته مطابق نرخ‌های اعلام‌شده، قیمت هر عدد تخم‌مرغ باید 520 تومان و هر شانه 2 کیلوگرمی تخم‌مرغ نزدیک به 15 هزار و 600 تومان عرضه شود که متأسفانه برخی واحدهای صنفی این نرخ اعلام‌شده را رعایت نمی‌کنند که خود تخلف محسوب می‌شود.

البته آن‌طور که به نظر رسید شیوع آنفلوانزا باعث کمبود مرغ و تخم‌مرغ شد و مسئولان مربوط قول مساعد داده‌اند با ورود تخم‌مرغ‌های وارداتی کسری تخم‌مرغ جبران و قیمت‌ها کاهش پیدا می‌کند. ولی این سؤال پیش می‌آید "چرا در کرمان که خود صادرکننده تخم‌مرغ به دیگر استان‌ها هست قیمت تخم‌مرغ همگام با کشور افزایش پیداکرده است".

کرمان واردکننده تخم‌مرغ است
روابط عمومی جهاد کشاورزی استان در پاسخ به این سؤال گفتار نو مطلبی را ارسال کرد که در آن آمده است" مصرف سرانه تخم‌مرغ استان کرمان 9 کیلو و 500 گرم است  و حدود هفت هزار تن از نیاز استان به تخم‌مرغ وارد می‌شود".  

رئیس اتحادیه مرغ و ماهی‌فروشی کرمان بابیان اینکه عرضه تخم‌مرغ یک کار مشترک با چند اتحادیه است، گفت: قیمت بالای نهاده‌های دامی علت اصلی افزایش قیمت تخم‌مرغ است گرچه منهدم شدن بخش اعظمی از مرغ‌های تخم‌گذار در سال گذشته در همان سال تأثیر داشت.
حسن سیستانی امروز سه‌شنبه در گفت‌وگو با "گفتار نو" البته قیمت هر شانه تخم‌مرغ را نزدیک به 16 هزار تومان دانست و اظهار کرد: نرخ نهاده‌های دامی کشوری است و همه تولیدکنندگان تحت تأثیر ان قیمت قرار می‌گیرند.

وی خاطرنشان کرد: هزینه‌های تولید بالا رفته است و این‌طور نیست که قیمت تخم‌مرغ در یک استان صادرکننده پایین‌تر از سایر استان‌ها باشد.

سیستانی ادامه داد: وقتی هوا سرد می‌شود مصرف تخم‌مرغ بالاتر می‌رود و نهاده‌های دامی هم در این زمان افزایش پیداکرده و با افزایش قیمت مواجه هستیم.

در نهیات به این می رسیم که قیمت مرغ و تخم‌مرغ همه‌ساله در اواخر فصل پاییز در بازار کفش افزایش قیمت را می‌پوشد که علت اصلی آن افزایش تقاضای فصلی برای خرید این محصول هست و گاهی ممکن است عوامل دیگری چون بروز بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان آن را تشدید کند.

به گزارش گفتار نو به نقل از ایرنا، براساس نرخ‌های اعلامی بانک مرکزی قیمت تخم‌مرغ در یک سال اخیر 29.1 درصد افزایش‌یافته است و قیمت تخم‌مرغ در حالی در بازار افزایش‌یافته که چندی پیش وزارت جهاد کشاورزی برای تنظیم بازار این محصول مجوز واردات و ثبت سفارش آن را صادر کرد.

طبق برآوردهای وزارت جهاد کشاورزی نرخ مصوب هر کیلوگرم تخم‌مرغ بایستی4600 تومان باشد و همچنین سالیانه بیش از 2 میلیون و 100 هزار تن گوشت مرغ در 20 هزار واحد مرغداری گوشتی دارای پروانه در کشور تولید می‌شود که سرانه مصرف سالیانه آن برای هر ایرانی بیش از 25 کیلوگرم است.

پارسال حدود 940 هزار تن تخم‌مرغ در کشور تولید شد و اکنون سرانه مصرف تخم‌مرغ به نزدیک 191 عدد رسیده است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)