کد خبر: ۲۶۶۶۷
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۴
ارسال به دوستان
ذخیره
در نشست کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازگانی کرمان مطرح شد:
رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی کرمان گفت: تأسیس شرکت‌های اغماری زیرمجموعه بنگاه‌های بزرگ رقابت منطقی را در پی نخواهد داشت و بخش خصوصی واقعی را نابود می‌کند.

گفتار نو/ گروه اقتصاد:

رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی کرمان گفت: تأسیس شرکت‌های اغماری زیرمجموعه بنگاه‌های بزرگ رقابت منطقی را در پی نخواهد داشت و بخش خصوصی واقعی را نابود می‌کند.

به گزارش گفتار نو، عباس جبالبارزی پیش از ظهر امروز یکشنبه در نشست کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی کرمان با جمعی از فعالین بخش خصوصی حوزه صنعت و معدن بابیان اینکه عرضه بیش از تقاضا یکی از مشکلات بنگاه‌ها است خواستار رسیدگی و همکاری دستگاه‌های متولی دولتی با اتاق بازرگانی برای ساماندهی و برنامه‌ریزی در حوزه عرضه شد.

وی بیان کرد: بر اساس مصوبه‌ای درگذشته دریافت مالیات از بنگاه‌های کوچک بایستی بر اساس اظهارنامه خودشان باشد که این بخشنامه در اسفندماه 94 صادر شد و تا عملیاتی شدن به اردیبهشت‌ماه 95 رسید و البته  به واحدها کمک نکرد.

وی افزود: در سال جاری هم پیگیری کردیم که اگر قرار باشد مالیات واحدهای متوسط و کوچک بر اساس اظهارنامه خودشان پرداخت گردد این مصوبه هر چه زودتر اجرایی گردد. 

جبالبارزی  خاطرنشان کرد: آخرین گزارش بانک جهانی درزمینهٔ رتبه کسب‌وکار، رتبه 124 را به کشورمان داده است و نسبت به آمار قبل پنج پله تنزل داشتیم گرچه در آغاز دولت یازدهم رتبه کشورمان 154 بود.

وی بابیان اینکه 10 شاخص اصلی برای نمره دادن درزمینهٔ فضای کسب‌وکار کشورها وجود دارد، عنوان کرد:اکثر این ده شاخص در اختیار مجموعه دولت و حاکمیت است و می‌توان این رتبه را دورقمی کرد.

پروسه طولانی دریافت مجوز و مشکلاتی که به دنبال دارد

وی صدور مجوز را یکی از شاخص‌های رتبه کسب‌وکار دانست و با انتقاد از روند طولانی صدور مجوزها گفت: متأسفانه یک ماه درگیر یک مجوز هستیم و این روند طولانی مجوزها خود مشکلاتی را به دنبال دارد.

رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی استان کرمان افزود: دسترسی به منابع مالی، زیرساخت‌ها و موارد دیگر در رتبه کسب‌وکار آن‌قدر هزینه ندارد که بگوییم باید کار خاصی انجام دهیم و اگر بخواهیم در 1404 رتبه به حداقل برسد باید پیگیری کنیم.

وی در ادامه با تشریح گزینه‌هایی برای بهبود فعالیت بخش‌های خصوصی خاطرنشان کرد: حتی‌الامکان از آن چیزی که توان داخلی استان است باید استفاده کنیم و دوم اینکه بنگاه‌های بزرگ استان شرکت‌های اغماری درست نکنند و باید از توان ‌بخش واقعاً خصوص استفاده نمایند.

جبالبارزی تصریح کرد: تأسیس شرکت‌های اغماری رقابت منطقی را در پی نخواهد داشت و باید بگذارند بخش خصوصی واقعی تأمین مایحتاج این بنگاه‌های بزرگ را بر عهده گیرد و باید از این بنگاه‌های بزرگ پرسید چه شرکت‌هایی تأمین تجهیزات شما را انجام می‌دهند.

وی با اشاره به بودجه 97 و افزایش سهم مالیات استان کرمان عنوان کرد: به نظر می‌آید سهم مالیات استان در بودجه افزایش پیداکرده است، در سال گذشته نسبت به افزایش سهم مالیات استان اعتراض کردیم و موردقبول مسئول مربوط قرار گرفت.

توان مالیاتی استان کرمان 2 میلیارد تومان است

وی یادآور شد: همه برآوردهای اتاق بازرگانی نشان می‌دهد توان مالیاتی استان کرمان حداکثر 2 هزار میلیارد تومان است، اگر پایه مالیاتی افزایش می‌یابد اشکال ندارد اما اگر برای این افزایش مالیات بخش خصوص تحت‌فشار قرار گیرد درست نیست و درواقع به کسانی که شفافیت مالیاتی دارند که نباید فشار آورد.

لزوم راه اندازی پنجره واحد سرمایه گذاری

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر فعال شدن پنجره واحد سرمایه‌گذاری بیان کرد: پنجره واحد سرمایه‌گذاری با این هدف شکل گرفت تا سرمایه‌گذار برای دریافت مجوز یا سرمایه‌گذاری به یک مکان مراجعه کند متأسفانه اکنون هر کس بخواهد سرمایه‌گذاری انجام دهد و از دستگاه‌های مربوط موافقت گیرد باید خود به دنبال استعلام‌ها باشد که زمان از بین می‌رود.

وی بابیان اینکه اگر پرداخت سود در بانک‌ها رعایت می‌شود و الزامی است باید برای همه باشد، خاطرنشان کرد: برخی بانک‌ها این‌قدر شرایط را سخت می‌کنند که نشود تسهیلات دریافت کرد و البته نه نمی‌گویند.

رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی کرمان گفت: پیشنهاد این بوده است که دولت منابع ارزان در اختیار بانک یا صندوق‌های ریسک‌پذیر بگذارد زیرا درهرصورت بانک‌ها یک بنگاه اقتصادی می‌باشند.

وجود فضای خاکستری برای سوء استفاده برخی شرکت های خصوصی

وی همچنین از فعالیت برخی شرکت‌های خصوصی انتقاد کرد و ادامه داد: اکنون فضا خاکستری است و همه می‌گویند که ما تولیدکننده هستیم، باید کارشناسی کرد تا تولیدکننده واقعی و کسی که واقعاً به تسهیلات نیازمند است شناسایی گردند.

وی اضافه کرد: گره مشکلات برخی فعالین بخش خصوصی از سوء مدیریت است و یا اینکه در کار خود مشکل‌دارند.

به طرح های دانش بنیان بها داده نمی شود

وی به مشکلات فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان اشاره کرد و گفت: برخلاف اسمی که دانش‌بنیان دارد اما برخورد با مشکلات این شرکت‌ها بسیار سطحی و دور از انتظار است.

جبالبارزی افزود: این شرکت‌ها برای ادامه فعالیت خود و اخذ تسهیلات برای اجرای طرح‌ها وارد یک فرآیند پیچیده و غیرمنطقی می‌شوند و در حقیقت به فردی که طرح دارد بها نمی‌دهند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

دستگیری عاملان تیراندازی منجر به جرح 2 شهروند در کهنوج

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

یک عادت مهم برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

هلالی‌های محیط ‌زیست کرمان آبگیری شدند

حضور بیش از 70 تیم گشت پلیس راه در محورهای بارانی استان کرمان

معاون وزیر آموزش و پرورش: امکان افشای سوالات آزمون‌های وزارت آموزش و پرورش غیرممکن است

محور فاریاب _کهنوج بازگشایی شد

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

رییس کل دادگستری کرمان: وضع برخی از قوانین؛ موجب سنگ‌اندازی در تولید می‌شود / اگر از ظرفیت‌های کرمان استفاده شود، بخش زیادی از مشکلات اقتصادی استان و کشور رفع می‌شود

پربازدید ها

نیمی از مزارع گندم قلعه گنج در معرض سیل قرار دارند

راهداری جنوب کرمان مسدودی چند محور و مسیرهای جایگزین را اعلام کرد

تمامی راه‌های اصلی و روستایی شمال استان کرمان باز هستند

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)