کد خبر: ۲۶۷۸۶
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۹
ارسال به دوستان
ذخیره
آن‌قدر شايعات درباره حادثه نفت‌كش سانچي و حرف‌وحديث‌ها از نحوه عملكرد چين در اطفاي حريق و امدادرساني به راه بود كه سفير چين در ايران ترجيح داد براي دفاع از عملكرد كشورش، نشستی خبري برگزار كند. پانگ سن در اين نشست كه در محل سفارت چين در ايران در احاطه نيروهاي انتظامي برگزار شده بود، از ناراحتي مردمش از برخورد ايرانيان گله‌ كرد و با‌اين‌حال تأكيد داشت اين ماجرا، تأثيري روي روابط دو كشور نمي‌‌گذارد. البته اين سخن او به نحوي مطرح شد كه گمان مي‌رفت بيشتر از آنكه هم‌دردانه باشد، هشدارگونه است.

پانگ سن در پاسخ به گلايه‌مندي ايران (مردم و خانواده دريانوردان و نه دولت!) از عملكرد با تأخير اين كشور، موضوع را به روابط ديپلماتيك دو كشور كشاند و گفت: «تأسف‌آور است که برخی رسانه‌ها گزارش‌های غیرواقعی را باور و منعکس کردند. در‌حال‌حاضر این شایعات بیشتر از سوی کسانی دامن زده می‌شود که نمی‌خواهند روابط خوب و حسنه ایران و چین را که قدمتی بسیار طولانی دارد، ببینند. آنان به هر طریقی می‌خواهند این روابط را بر هم بزنند». او تأكيد كرد: «بايد سعي كنيم روابط دو كشور تحت‌تأثیر این مسئله قرار نگيرد». با‌اين‌حال در بخش ديگري از سخنان خود افزود: «اقدامات منفی در فضای مجازی تأثیری بر روابط دو کشور ندارد». اين ديپلمات همچنين از خبرنگاران خواست شایعات را باور نکنند و به رسانه‌های مهم و اصلی ایران و چین در زمینه کسب اخبار توجه کنند.

‌ طفره سفير چين از پاسخ به برخي پرسش‌ها
سفير چين كه در اين نشست از پاسخ به برخي پرسش‌ها طفره رفت و سعي داشت به‌گونه ديگري به پرسش‌ها پاسخ دهد؛ در تأييد حرف‌هاي خود مبني بر آنكه تمام تلاش‌ها صورت گرفته است، به قدرداني مسئولان ايراني از عملكرد چين در اين حادثه اشاره كرد و گفت: «بعد از وقوع حادثه، طرف چینی تأکید كرد که نجات جان، اولویت است و حتی اگر یک درصد امید داشته باشیم، صددرصد تلاش خود را به کار می‌بریم و براي همين، مقامات ایران از فعالیت‌های چین در طول حادثه سانچی قدردانی کردند».

او همچنين اعلام كرد برخي از مسئولان چيني كه غيرمسئولانه به بيان مسائلي درباره محيط‌ زيست پرداخته‌اند، تذكر گرفته‌اند و در اين زمينه توضيح داد: «براي ما بهتر بود كه آتش را خاموش مي‌كرديم و كشتي غرق نمي‌شد؛ بنابراين حرف‌ها درباره اينكه مي‌خواستيم كشتي بسوزد، درست نيست».

 سين در ادامه توضيح مي‌دهد: «از روز ۱۹ ژانویه پس از غرق‌شدن نفت‌کش چین مرتب نظارت داشته و کشتی‌هایی را براي جلوگیری از آلودگی اعزام می‌کند. گفته می‌شود بهترین راه برای جلوگیری از گسترش آلودگی، آن است كه كشتي را از آب خارج كنيم که نیاز به اجازه صاحب نفت‌کش دارد. کار از آب خارج‌کردن نفت‌کش دشوار است؛ چون سنگین و بزرگ است و در عمق زیادی قرار دارد و هنوز از آن میعانات گازی خارج می‌شود».

‌ سانچي به‌ صورت عمودي در كف درياست
به گفته او، تا‌به‌حال از سوي كارشناسان گفته شده سانچی به‌ صورت عمودی است که به نظر می‌رسد برای اقدامات بعدی وضعیت مناسبی دارد. دکتر ربیعی هم گفتند می‌خواستند ربات را اعزام کنند که به دلیل خروج میعانات گازی موفق نشدند.

‌ رد كم‌كاري چين
پانگ سن در اين نشست بارها تعلل چين در عمليات نجات و اطفاي حريق را رد كرد و در پاسخ به پرسش «شرق» گفت: «در اسرع وقت همه کشتی‌های امداد و نجات چین در محل حادثه حضور یافتند. ‌کشتی‌ها و هلیکوپترهای ژاپن در محل حاضر شدند و هیچ‌گاه چین از حضور کشورهای دیگر ممانعت به عمل نیاورده است».

‌ رد توقف عمليات در شب
سفیر چین در صحبت‌هاي خود، سخن ديگري را هم رد كرد. اين‌روزها بارها از سوي مقامات ايراني شنيده شد كه اطفاي حريق در شب متوقف مي‌شد و عكس‌ها نيز البته اين مدعا را تأييد مي‌كند. با‌اين‌حال سفير چين در ايران در پاسخ به «شرق» تأکید کرد: «امدادرسانی ۲۴ساعته بود و هیچ‌گاه قطع نشد. فقط شب‌ها امدادرسانی سخت بود؛ ولی هیچ‌گاه دست از امداد برنداشتند».

‌ رد سخنان فرمانده نيروي دريايي ايران
از طرفي او بازهم مورد ديگري را كه مسئولان ايراني ازجمله فرمانده نيروي دريايي ارتش گفته بودند، مبنی بر اینکه دو تا سه روز صدور ويزا براي تكاوران ايراني ‌طول کشید، رد كرد و گفت: «من روز ١١ ژانویه درخواستی از دکتر ربیعی برای اعزام تکاوران ایرانی دریافت کردم و ما در ۲۴ ساعت ویزاهای آنها را اعزام کردیم و شایعات مبنی بر تأخیر طرف چینی در صدور ویزا، نادرست است. بعد از رسیدن تکاوران ایرانی به چین، چین در اولین فرصت دستگاه‌ها و وسایل مورد نیاز تکاوران را برایشان فراهم کرد. پس از دراختیارگذاشتن کشتی تخصصی و وسایل، تکاوران توانستند به نزدیکی نفت‌کش سانچی برسند؛ اما متوجه شدند امکان ورود به كشتي وجود ندارد و از ورود صرف‌نظر کردند».

اين در حالي است كه امير خانزادي، فرمانده نیروی دریایی ارتش، پيش‌تر گفته بود: «فرایند رفت و برگشت صدور ویزای چین برای کلاه‌سبز‌های نیروی دریایی کمی طولانی شد و دو تا سه روز طول کشید».

اين ديپلمات چيني در ايران همچنين در بخش ديگري از سخنانش درباره جزئیات وقوع حادثه و شرایط امدادرسانی به نفت‌کش سانچی گفت: «بعد از حادثه نفت‌کش، رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر چین دستورات لازم را دادند. وزارت خارجه حالت فوق‌العاده اعلام کرد و وزارت کار نیز برای امداد و نجات و سایر موارد فعالیت کردند. همچنین مرکز امداد و نجات شانگهای برای اعزام کشتی‌های امداد و نجات و کشتی‌های پلیس اقدام و اطلاعات لازم را به ژاپن و چین مخابره کرد. میعانات گازی نفت‌کش آتشی را ایجاد کرد که شعله‌ای با ارتفاع زیاد ایجاد شد و امدادرسانی را با مشکل روبه‌رو کرد».

بااين‌حال او از هم‌وطنانش دفاع كرد و افزود: «باوجوداين، دولت چین اولویت خود را نجات جان خدمه قرار داد و ۱۳ کشتی در محدوده بیش از هشت هزار کیلومتر را پوشش دادند، امدادگران چینی با به‌خطرانداختن جان خود بارها به کشتی نزدیک و با ریسک بالا سوار سانچی شده و جعبه سیاه را به‌همراه دو پیکر خارج کردند. مرکز امداد و نجات چین مرتب روند نجات را به سرکنسول ایران در شانگهای اطلاع‌رسانی کرده و پذیرای سفیر ایران و آقای ربیعی بوده است». پانگ سن گفت: «چین کمک کرد ۱۲ امدادگر ایرانی سوار نفت‌کش شوند و وسایل امداد و نجات لازم را برایشان فراهم کرد، اما به دلیل شعله‌های آتش، امدادگران ایرانی از سوارشدن به نفت‌کش منصرف شدند».

او تأکید کرد: «سفارت چین تمام همکاری‌های لازم برای صدور ویزا را انجام داد و دولت چین تمام اطلاعات را به کره‌جنوبی و ژاپن ارائه داد و این دو کشور هواپیماها و پلیس خود را برای کمک به محل اعزام کردند، متأسفانه با انفجار، نفت‌کش منفجر و غرق شد و مقامات چینی همدردی خود را به آقای ظریف ارسال کردند. مسئولان ایرانی هم از تلاش‌های چین در زمینه امداد و نجات تقدیر کردند و درحال‌حاضر بیش از ۱۰ فروند کشتی چین در حال مدیریت بحران بوده و با کشتی‌های ژاپنی و کره‌ای و ایرانی در حال جست‌وجو هستند».

پانگ سن افزود: «تاکنون طرف چینی محل غرق‌شدن نفت‌کش را مشخص و در مرحله بعد روبات برای جست‌وجوی کشته‌شدگان خواهد فرستاد. چین برای احراز هویت آنها کمیته ویژه‌ای تعیین کرده و پس از تعیین هویت خانواده‌ها می‌توانند برای انجام امور بعدی وارد چین شوند و ما با آنها همکاری لازم را انجام خواهیم داد. چین مایل است در کارهای جانبی این حادثه همکاری‌های لازم را با ایران داشته باشد».

سفیر چین همچنين در مورد اينكه چرا اجازه ديدار و مصاحبه با خدمه كشتي كريستال (كشتي فله‌بر چيني) داده نشد، افزود: «رئيس سازمان بنادر ایران هم گفت قبل از شروع رسمی رسیدگی به حادثه، چین حق دارد از گفت‌وگوی ملوانان با رسانه‌ها جلوگیری کند».

او همچنين در پاسخ به پرسش «شرق» كه آیا چين با خدمه کشتی کریستال صحبت كرده است، به‌نوعي از پاسخ مشخص به اين پرسش طفره رفت و گفت: «باید همه طرف‌ها باشند تا پروسه رسيدگی به پرونده و صحبت با خدمه کریستال انجام شود. تا پروسه انجام نشود، کسی با خدمه صحبت نمی‌کند. شروع‌شدن پروسه با هماهنگی ایران، چین و پاناما انجام می‌شود».

پانگ سن همچنين تأكيد ‌کرد: «طرف چیني با احترام به کنوانسیون‌های بین‌المللی و قوانین خود اقدام کرده و از همه طرف‌ها برای ادامه کار و رمزگشایی جعبه سیاه دعوت می‌کند و در زمان مقرر، اطلاعات به‌دست‌آمده را منتشر خواهد کرد».

سفير چين در مورد اطلاعات جعبه سياه نيز اظهار بي‌اطلاعي كرد و افزود: «جعبه سیاه الان در بندر شانگهای نزد نمایندگان ایران، چین و پاناماست و با حضور هر سه طرف باز می‌شود و زمان آن از طریق کارشناسان سه طرف تعیین می‌شود».

پانگ سن خاطرنشان کرد: «پس از وقوع حادثه، متخصصان که از نزدیک شاهد ماجرا بودند، به علت انفجار و گازهای سمی نتیجه‌گیری کردند که امکان زنده‌ماندن سرنشینان وجود ندارد. درحال‌حاضر چین یگان‌هایی را اعزام کرده و وضعیت کشتی نفت‌کش را زیر نظر داریم و تا جایی که امکان دارد برای بیرون‌آوردن اجساد احتمالی تلاش می‌کنیم».

او در پاسخ به اینکه آیا احتمال زنده‌ماندن ملوانان سانچی وجود داشت یا خیر؟ گفت: «به گفته متخصصان، به‌خاطر انفجار نفت‌کش و گازهای سمی احتمال زنده‌ماندن آنها نبود، ولی برخی متخصصان بر این باورند که تا ۱۰ روز هم امکان زنده‌ماندن افراد وجود دارد. درحال‌حاضر چین ربات‌های جست‌وجوگر ارسال کرده تا مشخص شود امکان خارج‌کردن پیکرها هم وجود دارد یا خیر».

‌ بعد از حادثه سیگنالی از نفت‌کش دریافت نشد
پانگ ‌سن این را هم گفت که بلافاصله پس از حادثه، هیچ سیگنالی از این نفت‌کش دریافت نشده است.
‌ چه كسي راست مي‌گويد؟
سخنان سفير چين در ايران متأسفانه بيش از آنكه زواياي پنهان ماجرا را روشن كند، بر ابهامات دامن زد. البته ناگفته پيداست كه اين نشست در توجيه عملكرد مسئولان چيني بود و چنين برخوردي از سوي هر كشوري طبيعي است، اما ماحصل سخنان سفير چين در ايران بر ترديدها در مورد گفتار مقامات ايران يا چين دامن زد؛ همچنان‌كه تأكيد اين ديپلمات چيني بر روابط ديپلماتيك دو كشور، اين شائبه را تقويت كرد كه نكند، نگراني مسئولان ايراني از همين روابط حسنه در عرصه‌هاي سياسي و البته اقتصادي، عقب‌نشيني مسئولان كشورمان را به‌دنبال داشته است؟
منبع: شرق
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

بارش باران  ۱۰ راه روستایی در جنوب کرمان را مسدود کرد / اوج بارش‌ها از عصر امروز

هشدار رئیس پلیس راه کرمان به رانندگان؛ با توجه به شرایط جوی هوا از سفرهای غیرضرور خودداری کنید

601  مددجوی کرمانی مشمول عفو رهبری شدند / صدور 7 هزار و 552 رای جایگزین حبس

پیرو هشدار وقوع سیلاب؛ بیمارستان صحرایی در کرمان برپا شد

اعلام محدودیت‌های ترافیکی روز ارتش در کرمان

سامانه بارشی قوی در جنوب کرمان آغاز شد / ثبت بیشترین میزان بارندگی تاکنون در میانده جیرفت

استاندار کرمان: آمادگی لازم برای مقابله با هر اتفاقی را داریم

ثبت سفارش کتاب‌های درسی به تعویق افتاد

رییس دادگستری زرند: برخورد قضایی در انتظار افرادی که اطفال را به تکدی‌گری می‌گمارند

نیمی از مزارع گندم قلعه گنج در معرض سیل قرار دارند

پربازدید ها

اطلاعیه سپاه پاسداران در خصوص عملیات ایران علیه رژیم صهیونیستی

حمله گسترده موشکی و پهپادی ایران به اسرائیل آغاز شد

اسرائیل هر واکنشی نشان دهد، واکنش ما بسیار سخت‌تر خواهد بود /عملیات وعده صادق بیش از انتظار موفق بود

عملیات شجاعانه فرزندان غیور ایران اسلامی موجب افتخار است/ این حمله یک تصمیم استراتژیک برای نمایش اقتدار، امنیت و غرور ملی بود/ باید به قدرت ملی خود ببالیم

آماده باش ارتش در مرزها /عملیات وعده صادق، پاسخ قطعی ایران نبود /نیاز باشد پاسخی کوبنده و قطعی خواهیم داد

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)