کد خبر: ۲۷۱۴۶
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۶
ارسال به دوستان
ذخیره
دکتر جهانگیری در همایش استانداران، مدیران کل سیاسی و فرمانداران سراسر کشور تاکید کرد:
معاون اول رییس جمهور با تاکید بر اینکه مهمترین وظیفه فرمانداران تقویت حس دولت داری در مردم است، گفت: ما نبايد از نقد و اعتراض مردم نگران باشيم.

معاون اول رییس جمهور با تاکید بر اینکه مهمترین وظیفه فرمانداران تقویت حس دولت داری در مردم است، گفت: ما نبايد از نقد و اعتراض مردم نگران باشيم. پديده دي ماه 96 خسارت هايي ايجاد كرد اما منابعي هم در بر داشت. تقريباً همه شخصيت هاي سياسي و ملي، حتي كساني كه انتظار نداشتيم گفتند اعتراض حق مردم است و بايد سخن مردم شنيده شود هرچند در برخي از اعتراض ها شعارها و حرف هاي بي ربط و غير قابل قبولي ابراز شد. 

دكتر جهانگيري در همايش استانداران، مديران كل سياسي و فرمانداران سراسر كشور سرعت تغييرات و تحولات را ساعت به ساعت توصيف كرد و گفت: نمي توان براي مسائل اجتماعي، فرهنگي و سياسي كه با اين شتاب متحول مي شوند با نگاه هاي قديمي و راهكارهاي سنتي مواجه شويم. حل اين مسائل نو، انديشه نو و روش هاي نوين مي خواهد به همين دليل است كه گاهي يك جوان فارغ التحصيل راهكارهاي بسيار مناسبي درباره مسائل روز دارد. ما يا بايد فكر خود را نو كنيم يا از افرادي در كنار خود مشاوره بگيريم كه نو انديش هستند و ما را به سمت صحيح راهنمايي مي كند. 

 وی گفت: اگر حس دولت داري در ميان مردم تقويت شود و مردم باور كنند كه دولتي قدرتمند از سطح كشور تا سطح شهرستان حاكم است مشاركت مردم جدي تر و اميد آنها به آينده بيشتر مي شود.

معاون اول رييس جمهور با بيان اينكه فرمانداران بالاترين مقام اداري دولت در سطح شهرستان ها هستند و وظايف مهمي بر عهده دارند، گفت: فرمانداران بايد بتوانند راجع به مسائل مرتبط با شهر خود فكر و انديشه داشته باشند و متناسب با مسائل سياسي، اقتصادي و اجتماعي و نيز ضرورت هاي توسعه برنامه ريزي كنند. 

وي نخستين و مهمترين وظيفه فرماندار را شناخت دقيق از حوزه مسئوليت خود، فرصت ها و تهديدها و نيز چالش هاي كشور دانست و گفت: فرمانداران بايد اطلسي از حوزه مسئوليت و نقشه راهي براي دسترسي به افقي روشن براي آينده منطقه خود ترسيم كنند.

دكتر جهانگيري با بيان اينكه يكي از مهمترين مسائلي كه مسئولان اجرايي را تهديد مي كند مسئله روزمرگي و حبس شدن در موضوعات لحظه اي و مقطعي است، گفت: روزمرگي باعث از ميان رفتن فرصت تفكر و بهره گيري از نظر نخبگان براي برنامه ريزي هاي آينده نگرانه در كشور مي شود به طوري كه امروز به علت همين غفلت ما با چالش هاي بزرگي در گوشه و كنار ايران نظير كم آبي ، آلودگي هوا و ريزگردها مواجه شده ايم. 

معاون اول رييس جمهور تاكيد كرد: اكنون زمان كار است بايد با كار و تلاش اميد مردم را افزايش دهيم. بايد مردم اطمينان يابند كه آينده روشني پيش رويشان است. مسئولان امروز كارهاي مهمي در شرايط حساس كنوني بر عهده دارند و بايد متناسب با تغييرات و تحولات ملي، منطقه اي و جهاني برنامه ريزي و تفكر داشته باشند.

وي سرعت تغييرات و تحولات را ساعت به ساعت توصيف كرد و گفت: نمي توان براي مسائل اجتماعي، فرهنگي و سياسي كه با اين شتاب متحول مي شوند با نگاه هاي قديمي و راهكارهاي سنتي مواجه شويم. حل اين مسائل نو، انديشه نو و روش هاي نوين مي خواهد به همين دليل است كه گاهي يك جوان فارغ التحصيل راهكارهاي بسيار مناسبي درباره مسائل روز دارد. ما يا بايد فكر خود را نو كنيم يا از افرادي در كنار خود مشاوره بگيريم كه نو انديش هستند و ما را به سمت صحيح راهنمايي مي كند. 

دكتر جهانگيري با بيان اينكه جامعه ما به سمت تفاوت و تنوع در حال حركت است، گفت: اين تنوع و تفاوت مي تواند فرصتي براي گفت و گو براي حل مسائل كشور باشد و يا به تهديدي براي از هم گسيختگي اجتماعي مبدل شود. 
معاون اول رييس جمهور ادامه داد: ما نبايد از نقد و اعتراض مردم نگران باشيم. پديده دي ماه 96 خسارت هايي ايجاد كرد اما منابعي هم در بر داشت. تقريباً همه شخصيت هاي سياسي و ملي، حتي كساني كه انتظار نداشتيم گفتند اعتراض حق مردم است و بايد سخن مردم شنيده شود هرچند در برخي از اعتراض ها شعارها و حرف هاي بي ربط و غير قابل قبولي ابراز شد. 

وي با اشاره به اينكه بايد هنگامي نگران شد كه اعتراضات به نفرت و كينه نسبت به نظام و مسئولان تبديل شود، گفت: ما بايد در مسيري حركت كنيم كه اعتراض را به رسميت بشناسيم و براي اين اعتراضات پاسخ تهيه كنيم تا مردم احساس كنند اعتراضشان توسط دولت شنيده مي شود و مسئولان پاسخگو هستند..

دكتر جهانگيري با بيان اينكه دولت در حال تدوين دستورالعملي در اين راستا است تا اعتراضات مردم در چارچوب قوانين مجال بروز پيدا كند، گفت: ما خود را مكلف مي دانيم اين اعتراضات را به رسميت بشناسيم و البته براي آن پاسخ درخور داشته باشيم.

معاون اول رييس جمهور اظهار داشت: براي آنكه اعتراضات به كينه و نفرت مبدل نشود نيازمند ايجاد فضاي گفت و گو ميان نهادهاي مدني شناخته شده و مسئولان هستيم، يادآور شد: مشكلات اقتصادي و اجتماعي كه امروز مردم را نگران و ذهن مسئولان را مشغول كرده است راه حل شان صرفاً تكنيكي و فني نيست بلكه راهكار آن بدون ترديد سياسي است. به اين معنا كه همه بايد در كنار هم براي حل مسائل در يك صف قرار بگيريم.

وي خاطر نشان ساخت: نمونه اين مسئله موضوع افزايش قيمت حامل هاي انرژي بود قطعاً براي اينكه اين تصميم بتواند اجرايي شود بايد همه نهادها و مسئولان و حتي از ظرفيت و جايگاه رهبر معظم انقلاب براي گفت و گو با مردم و تشريح مسائل و دلايل اين تصميم گيري گفت و گو شود.
دكتر جهانگيري با اشاره به اينكه خوشبختانه وزارت كشور بدرستي باني گفت و گو در كشور شده است، گفت: استانداران و فرمانداران بدرستي مي توانند در اين زمينه فعاليت كنند بدون ترديد تقويت جامعه مدني در مقطع كنوني تقويت نظام و دولت است.

معاون اول رييس جمهور خاطر نشان ساخت: ما بايد به مطالبات ، نظرات و خواسته هاي مردم توجه كنيم متاسفانه برخي طوري صحبت مي كنند كه گويا از زمان انتخابات رياست جمهوري 4 سال گذشته است در حالي كه اين اتفاق مهم چند ماه پيش رخ داد و مردم از ميان همه شعارها و راهكارها به مشي دولت تدبير و اميد رأي دادند. برخي به دنبال شرايطي هستند كه مردم احساس كنند كه نمي توانند مطالباتشان را از طريق انتخابات دنبال كنند كه اين امر ظلم به نظام است. 
وي تصريح كرد: ما به عهدي كه با مردم بسته ايم پايبنديم و به مردم خيانت نخواهيم كرد. در اين زمينه استانداران و فرمانداران بايد شيوه كاري شان منشور حكمراني باشد كه اميرالمومنين (ع) به مالك اشتر نوشتند. 

دكتر جهانگيري با تاكيد بر اينكه التزام به راي و خواست ملت يك توصيه صرف نيست بلكه يك برنامه است، گفت: دستگاه بزرگ دولت كه از راي ملت برخاسته و به مردم تعهد دارد بايد خواست اكثريت ملت را كه دنبال اصلاحات و بهبود اوضاع كشور هستند پيگيري كنند. مردم بايد احساس كنند مشكلاتشان از طريق نظام قابل حل است و نگراني شان نسبت به آينده كاهش يابد. دولت بايد ارتباطش را با ملت تقويت كند و به جامعه مطالبه گر و منتقد بدرستي پاسخ دهد. 

وي خاطر نشان ساخت: شهروندان بايد احساس كنند دولت مدافع حقوق اساسي آنهاست و درست نيست كه ارباب رجوع در مراجعه به يك اداره با برخوردهاي ناصواب مواجه شوند به همين منظور منشور حقوق شهروندي در اين دولت تدوين شد و در حال اجرا است. 

دكتر جهانگيري گفت: حس دولت داري پيش نياز هر اقدام توسعه اي است اگر اين حس تضعيف شود شاهد آشفتگي، خودرايي و خودسري خواهيم بود كه مخل هر كار اجرايي در كشور است. 
دكتر جهانگيري بار ديگر تاكيد كرد: فرمانداران بايد همسو و همراه با مردم به دنبال قانون گرايي ، عدم تبعيض در توزيع امكانات و مردم محوري باشند. 
معاون اول رييس جمهور در خصوص مبارزه با فساد با اشاره به عدم فعاليت ستاد مبارزه با مفاسد در هفته هاي گذشته گفت: از اوايل سال 97 با رويكرد جديدي به موضوع مفاسد وارد خواهم شود. متاسفانه عده اي در كشور مي خواهند مديران را بدنام كنند و هر از چند گاهي به بهانه حقوق هاي نجومي و يا ثروت به آنها مي تازند. به نظر من اين شيوه،‌ شيوه درستي نيست البته در كشور فساد زياد است اتفاقا فساد سيستمي در كشور وجود دارد و اتفاقا بعضي از كساني كه خود آلوده هستند تلاش دارند كه با نشاني نادرست توجه ما را به جاي ديگر منحرف كنند. ما فريب اين آدرس هاي غلط را نخواهيم خورد. انشاءالله در اين رابطه با كمك قوه قضاييه هم با فساد مصداقي مقابله خواهيم كرد و هم در حوزه پيشگيري كارهاي جدي انجام خواهيم داد. 

وي در بخش ديگري از سخنانش گفت: مردم بايد به راحتي به وزراء ، استانداران و فرمانداران دسترسي داشته باشند به همين دليل بخشنامه اي صادر كردم تا مسئولان اجرايي كشور يك روز در هفته را براي ملاقات عمومي با مردم اختصاص دهند قطعا نتيجه اين ملاقات ها فقط چند تصميم براي حل مشكلات نيست بلكه اطمينان به مردم است كه مي توانند در صورتي كه به آنها اجحاف شد مستقيم با مسئولان گفت و گو كنند. 

دكتر جهانگيري از فرمانداران خواست به صورت جهادي و تمام وقت پاي كار بايستند و با نظارت و پيگيري عملكرد ساير دستگاه هاي اجرايي به حل مشكلات همت بگمارند.
معاون اول رييس جمهور با اشاره به برنامه هاي دولت براي سال 97 گفت: در سال 96 دستاوردهاي قابل توجهي در همه بخش ها داشته ايم در حوزه سياست خارجي با وجود آنكه رييس جمهور آمريكا از روز نخست به دنبال برهم زدن برجام بود و از موقعيت هايي نظير حوادث دي ماه نيز استفاده كرد تا دنيا را با خود همراه كند و حتي موضوع را به شوراي امنيت سازمان ملل برد اما كسي او را همراهي نكرد البته آنها ظلم بزرگي انجام مي دهند چرا كه ما در اين توافق نامه به دنبال حاكم شدن روح برجام بوديم و مي خواستيم با هر كشوري كه اراده مان تعلق مي گرفت همكاري كنيم. آمريكايي ها به دنبال اين هستند كه فضاي كار با ايران را مسموم كنند. به فضل الهي ما در سطح منطقه اي و بين المللي موفق بوده ايم. ما بيش از 50 ميليارد دلار موافقت نامه و تفاهم نامه با دنيا نهايي كرده ايم و بيش از 30 ميليارد دلار قرارداد فاينانس با كشورهاي مختلف جهان امضاء كرده ايم و بيش از 12 ميليارد دلار از آن بصورت پروژه تصويب شده و ال سي آن باز شده است.

وي ادامه داد: فضاي منطقه نگران كننده است. ما شاهد وضعيت بغرنجي در يمن و سوريه و برخي مناطق خاورميانه هستيم كه راهكار آن تفاهم و گفتگوي سياسي در اين كشورها است. ما با كشورهاي آسيايي نظير چين، روسيه و هند همكاري هاي خود را توسعه خواهيم داد. 
كشورهاي اروپايي خود راهكارهاي مختلفي براي همكاري پيشنهاد داده اند، ايتاليا بيش از 5 ميليارد دلار خط اعتباري به ما اختصاص داده و فرانسه نيز راهكارهاي خود را در اين زمينه ارائه كرده است.

دكتر جهانگيري با انتقاد از كساني كه در كشور سياه نمايي مي كنند، گفت: گاهي اوقات آنقدر يك مفهوم منفي را تكرار مي كنند كه همه فكر مي كنند وضع كشور خيلي بد است. البته كساني كه تا اين حد فضاي منفي را جلوه مي دهند خدمت به كشور نمي كنند. واقعا هنر مي خواهد كه كسي بتواند بهترين دستاوردهاي كشور را به عنوان منفي ترين عملكرد وارونه نشان بدهد. اگر 10 سال گذشته را به دو دوره 5 ساله تقسيم كنيم و واكنش هايي كه برخي نسبت به اين دوره را دارند بررسي نمائيم متوجه اين سياه نمايي ها مي شويم. در 5 سال اول سالي 70 هزار شغل ايجاد شد، مي گفتند خوب است اما در 5 سال دوم كه به طور متوسط سالي 470 هزار شغل ايجاد شده مي گويند خيلي بد است. در سال 91 تورم 35 درصد بود مي گفتند خوب است اما تورم زير 10 درصد در امسال را مي گويند بد است. 

رشد اقتصادي منفي 7 درصد در سال 91 را مي گويند خوب بود اما رشد 12.5 درصدي سال گذشته و حدود 6 درصدي امسال را بد معرفي مي كنند. مي گويند اقتصاد دچار ركود است بايد از آنها پرسيد شما معني ركود را مي دانيد، مي توانيد ركود را براي مردم توضيح دهيد؟
معاون اول رييس جمهور تصريح كرد: ما قبول داريم با همه كارهايي كه انجام شده كشور در حوزه اقتصاد نيازمند تلاش بيشتر است تا مردم حس كنند اتفاقات خوب در حال رخ دادن است. مشخص است كه دولتي كه 3 ميليون بيكار در سال 92 تحويل گرفته است اگر امسال 800 هزارشغل هم ايجاد كرده هنوز تعداد بيشتري در نوبت يافتن شغل باقي خواهند ماند. 
وي ادامه داد: اين تهديدها و سياه نمايي ها نتيجه خوبي ندارد و هم جهت با سخنان آمريكايي ها براي ناكارآمد نشان دادن نظام جمهوري اسلامي ايران است چرا كه شاخص هاي اقتصادي دولت مشخص است. خوشبختانه نظام و دولت ما كارآمد هستند و با برنامه از مشكلات عبور خواهند كرد. 

دكتر جهانگيري گفت: دوره بدي بر كشور گذشت. من در 4 سال اول به گوشه هايي از وضعيتي كه دولت را تحويل گرفتيم اشاره كردم كه توصيه شد در اين باره سكوت كنيم و ما هم سكوت كرديم. خوب است امروز جواب كساني را بدهند كه نامه مي نويسند و همه اركان نظام را زير سؤال مي برند و در آن راهكار انقلابي ميدهند و پيشنهاد برگزاري انتخابات زود هنگام و پرهيز از مهندسي انتخابات مطرح مي كنند. وقتي طرف آن كارها را كرد و كسي جوابش را نداد و نگذاشتند جواب بدهيم حالا به صحبت هاي او جواب بدهند، چرا جوابش را نمي دهند؟

معاون اول رييس جمهور در عين حال تصريح كرد : اگر لازم باشد در مقطعي جواب اين صحبت ها را خواهيم داد و وضعيت گذشته را تشريح خواهيم كرد.
وي موتور حركت اجرايي كشور را استانداران و فرمانداران توصيف كرد و گفت: شرايطي ايجاد كنيد كه مسئولين به دنبال شما بدوند استانداران بايد كاري كنند كه هر هفته وزرا در استان هاي آنها بر سر پروژه ها باشند. بايد تحركي جدي در كشور بوجود آوريم. 

دكتر جهانگيري با اشاره به مطرح شدن طرحي براي رسيدگي ويژه و تحول در 31 شهرستان كمتر توسعه يافته كشور، گفت: از وزير كشور خواسته ام اگر تعداد اين شهرستان ها به 100 هم افزايش يابد اشكالي ندارد ، بايد تلاش كنيد و وقت بگذاريد كه تحولي ويژه در آنجا رخ دهد؛، اين امر شدني است و من پاي اين موضوع ايستاده ام. 

معاون اول رييس جمهور با اشاره به پرداخت 12 هزار ميليارد اعتبار براي توسعه روستايي در سال آينده گفت: اين تسهيلات قابليت ايجاد رانت دارد و بايد فرمانداران تلاش كنند كه اعتبار به كساني برسد كه آن را خرج اشتغالزايي و توسعه مي كنند، بايد سياست كنترلي و نظارتي ايجاد شود اما اين نظارت نبايد به معناي قفل شدن كارها باشد. هر شهرستاني كه طرح بيشتري براي اين اعتبارات داشته باشد سهم بيشتري هم جذب خواهد كرد. در غير اينصورت اعتبار آنها به شهرستان هاي ديگر منتقل خواهد شد و به مردم نيز گفته شود كه اعتبار شهرستان به خاطر كم كاري مسئولان به جاي ديگر واگذار شده است. 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

دستگیری عاملان تیراندازی منجر به جرح 2 شهروند در کهنوج

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

یک عادت مهم برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

هلالی‌های محیط ‌زیست کرمان آبگیری شدند

حضور بیش از 70 تیم گشت پلیس راه در محورهای بارانی استان کرمان

معاون وزیر آموزش و پرورش: امکان افشای سوالات آزمون‌های وزارت آموزش و پرورش غیرممکن است

محور فاریاب _کهنوج بازگشایی شد

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

رییس کل دادگستری کرمان: وضع برخی از قوانین؛ موجب سنگ‌اندازی در تولید می‌شود / اگر از ظرفیت‌های کرمان استفاده شود، بخش زیادی از مشکلات اقتصادی استان و کشور رفع می‌شود

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)