کد خبر: ۲۷۱۷۵
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۹
ارسال به دوستان
ذخیره
مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی و کتابخوانی وزارت ارشاد:
مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه ریزی فرهنگی و کتابخوانی وزارت ارشاد گفت: طبق پیمایش سال 94، سرانه مطالعه بزرگسالان بیش از 12 دقیقه در روز است.
مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه ریزی فرهنگی و کتابخوانی وزارت ارشاد گفت: طبق پیمایش سال 94، سرانه مطالعه بزرگسالان بیش از 12 دقیقه در روز است.
سرانه مطالعه بزرگسالان در ایران 12 دقیقه در روز است علی‌اصغر سیدآبادی در برنامه تلویزیونی پرسشگر که با موضوع جایگزین‌های تکلیف شب و پیک نوروزی برگزار شد، درباره سرانه مطالعه کودکان در ایران، اظهار کرد: پیمایش ارزش ها و نگرش های ایرانیان در سال 94 انجام شده که جمعیت آماری آن افراد 15 سال به بالاست و درباره افراد زیر 15 سال، پیمایش آماری بزرگ نداریم و این کار انجام نشده است که امیدواریم این اتفاق بیفتد.

 وی درباره روش آماری محاسبه سرانه کتابخوانی بر حسب میزان فروش سالانه کتب کودک، گفت: این روش علمی نیست و فقط یک نوع برآورد است، اما سرانه را اینطور حساب نمی‌کنند. کتب مورد مطالعه، لزوما کتب منتشر شده در همان سال نیستند. کتبی داریم که مربوط به سال های قبل هستند و در کتابخانه ها موجودند. علاوه بر این یک کتاب را چندنفر می‌توانند بخوانند.

مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه ریزی فرهنگی و کتابخوانی وزارت ارشاد با بیان اینکه طبق پیمایش سال 94، سرانه مطالعه بزرگسالان بیش از 12 دقیقه در روز است، افزود: این آمار قابل استناد است. در حال اجرای پیمایشی با همکاری وزارت آموزش و پرورش در برخی استان ها هستیم که نشان می دهد میزان مطالعه در کودکان بیش از آمار بزرگسالان است.


سیدآبادی درباره طرح جایگزینی داستان به جای تکلیف عید عنوان کرد: این طرح از کارهای خوبی است که در این دوره انجام شده و باعث می‌شود بچه ها بیشتر کتاب بخوانند.

 
لعلی ناشر کتاب کودک نیز در این برنامه درباره سرانه مطالعه کودک و نوجوان ایرانی اظهار کرد: محاسبه سرانه مطالعه کودک و نوجوان چندان سخت نیست.

 
وی افزود: امسال طبق آمار خانه کتاب، 36 میلیون جلد کتاب کودک و نوجوان منتشر شد. اگر جمعیت زیر 18 سال که 24 میلیون هستند را در نظر بگیریم، سرانه مطالعه هر فرد زیر 18سال، 1.5 کتاب درباره سال می‌شود.

این ناشر کتاب کودک با بیان اینکه البته می‌توان به این آمار خدشه وارد کرد زیرا این آمار کتاب جدید و تجدید چاپ شده است که ناشران اعلام می‌کنند و برخی موارد تیراژ، اشتباه در شناسنامه درج می‌شود، ولی فرض ما بر این است که 36 میلیون جلد کتاب در سال چاپ می‌شود.

 

لعلی گفت: خردسالان ایرانی ممکن است یک کتاب را چندبار بخوانند. اما فکر نمی‌کنم میزان مطالعه آنها بیش از 45 دقیقه در سال شود. هرچند طیف مختلف آمار را داریم و آمارهای مختلفی درباره سرانه مطالعه اعلام می‌شود؛سرانه خرید کتاب شاخص مهمی در توسعه فرهنگی است.


وی درباره مصوبه جدید وزارت آموزش و پرورش مبنی بر جایگزینی داستان به جای تکلیف نوروزی گفت: جامعه ناشران کشور از این اتفاق خوشحال هستند بویژه آنکه بچه ها را در انتخاب آزاد گذاشتند.

این ناشر کتاب کودک ادامه داد: ورود بسیاری کتاب ها به نمایشگاه و کتابخانه مدارس دولتی ممنوع است و می‌گویند کتب حتما باید تاییدیه از آموزش و پرورش بگیرند. جالب است که دو نهاد وزارت آموزش و پرورش و وزارت ارشاد هرکدام مجوز می دهند و بعضا آموزش و پرورش تاییدیه وزارت ارشاد را هم قبول ندارد و ناشران باید بروند در سامانه ای مربوط به آموزش و پرورش ثبت نام کنند تا کتبشان وارد مدارس شود. اما اینکه حالا انتخاب آزاد است جای خوشحالی دارد.

وی با بیان اینکه ناشران منتظرند از آن‌ فضای محدودی که آموزش و پرورش ایجاد کرده خارج شوند، اظهار کرد: اگر این اتفاق بیفتد به عقیده بنده و بسیاری ناشران بزرگترین طرح ترویج کتاب کودک در کشور می‌شود. بسیار خوب است این امکان فراهم شود که بچه ها بتوانند قصه هایشان را برای هم در کلاس بخوانند و تشویق شوند که مثلا 25 قصه را شنیده اند.


لعلی افزود: بارها و بارها برنامه هایی برای ترویج کتابخوانی در رسانه ملی پخش شده است اما کودکان ما هنوز نمی‌دانند چگونه باید کتاب انتخاب کنند. آنها شناسنامه کتاب را نمی‌شناسند و نمی دانند چگونه می توانند از موضوع کتاب مطلع شوند. یک بخشی از این آموزش برعهده خانواده هاست. در باره نوع انتخاب کتاب هم باید آموزش داد.لازم است همه دست به دست هم بدهند
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)